BMW K1200RS - K blir til R?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 253
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen » 15 jul 2019, 21:38

Da er de første 50 milene unnagjort på ny sykkel. Jeg er positivt overrasket, særlig over bedre sittestilling og hvor lettkjørt den er. Det er montert ett Wounderlich styre som er høyere, bredere og rettere. Såvidt jeg vet er det standard høyde på setet. Sittestilling passer iallefall meg veldig bra.

Jeg sitter rett i ryggen og har bedre benplass. Pleier å kjenne det i ankelen da jeg må løfte litt på foten for å gire på den gamle sykkelen. Dette var fraværende. Preface k1200rs er litt trang.

Boxermotoren var bedre enn forventet, her var forventningene lave. Man mangler kicket på høyt turtall, men den var effektiv på veien. Særlig i kombo med quickshift.

Fikk ikke prøvd de forskjellige modusene så mye. Kjørte i dynamic og rain. Må ha litt mer tid på å kjenne forskjellene.

Merket ikke noe til turbulens, kjørte med visiret i nedre stilling. Kofferter fungerte bra, liker at de har en hylle man setter poser/innervesker på, slik at det er lettere å lukke igjen. Cruisecontroll fungerte bra.

Det jeg må bruke mest tid på å venne meg til er dykking ved nedbremsing. Hadde en kraftig nedbremsing pga. Sykklist som kom ut i veien (ikke nødbrems) her mener jeg K1200rs'en føltes mer kontant. Kan hende det er bedre i road modus.

I høy hastighet virker K1200 litt mer stabil, mens R1200 er lettere å kjøre totalt sett. Synes den ga ett godt inntrykk som touringsykkel og man merker at den er 50kg lettere.

Forrige eier hadde tatt ut db-killeren på Akrapovic HP potta. Så den høres med andre ord. Smeller og popper når man bruker quickshiften. :twothumbs:
20190715_121125_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200RS 2016

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 253
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen » 20 jul 2019, 00:16

Da var R1200'en plassert inn i verkstedet i garasjen. Passer fint inn der.

Har solgt det hydrauliske løftebordet da det ble litt bredt og litt kort. Satser på ett smalere å lengre mc-løftebord ala Biltema/Bauhaus.

Ellers er det mye kjøring for tiden. Koser meg veldig med denne. I morgen skal dama sitte på ned til Chyra/Kamelot konsert på Byscenen. Da får vi hennes tilbakemelding som passasjer.
20190719_225930_50.jpg
20190719_230005_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200RS 2016

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 253
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen » 27 jul 2019, 13:23

Da er det 30° i Trondheim og det eneste jeg orket var å vaske sykkel i skyggen.
Har nå kjørt over 2000km, korte og lange turer samt til/fra jobb i en uke. Jeg bynner å gjøre meg opp en formening om R1200RS.

Fordeler:
Sittestilling, særlig med Wounderlich styret.
Gear assistent pro (Quickshift opp/ned)
Utseende
Dynamisk ESA samt kjøremoduser
Moderne sykkel med fine detaljer
Akrapovic HP slipon i kombo med quickshift
Lettkjørt og forutsigbar
Keyless (sluker batteri, men lett å bytte)

Ulemper:
Boxermotoren (kommer tilbake til det)
Displayet med analog speedo og digital turteller
Føles ikke helt satt i høye hastigheter
Multihjulet brukes kun til navigator 5/6 fra BMW

Boxermotoren var jeg klar over kom til å bli en overgang, den gir masse moment og er svært effektiv. Liker lyden og at den har pondus. Kjører man på landevei imellom 3-5 gir er det bare å mate på i svingene. Man når høye hastigheter fort å man må virkelig følge med på speedoen. Særlig fartsøkning på lavt turtall lurer deg.

Det jeg ikke liker er gangen på lavt turtall, ved småkjøring i og rundt rundkjøringer eller i kryss. Her finner jeg ikke optimalt gear uten rakling eller for høyt turtall. K1200 plukket opp hastigheter på en smidigere måte.
Når man drar på får man heller ikke følelsen av å kjøre fort før man ser på speedometeret. Savnet litt den lineare effekten på en 4 sylinder samt lyden som øker med turtallet.
Jeg synes også at det er ugjevnt når man går av og på gass på motorvei i høyt gear.

Kan hende det fortsatt er en vanesak. Fordelene veier fremdeles tyngre enn ulempene, så totalt er jeg fornøyd.
20190727_124537_50.jpg
20190727_124558_50.jpg
20190727_124619_1_50.jpg
20190727_124642_50.jpg
20190727_124654_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200RS 2016

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 253
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen » 03 aug 2019, 19:10

Monterte ekstralys på sykkelen i går. Settet fulgte med når jeg kjøpte den. Originalt BMW med lys, brakett, skruer og ledningsnett med bryter på styret. Montering gikk fint, men fant ikke pluggen for aux. Lys i sykkelens ledningsnett.
Demonterte halve sykkelen uten hell. Siden det nye ledningsnettet hadde både en hann/hun plugg kan det hende noe skal kobles ut og så sammen med det nye. Tør ikke koble ut for mye rart og ta sjangsen på feilkoder.

Må uansett bestille time for koding, da får de plugge det sammen.
20190803_185822_50.jpg
20190803_185837_50.jpg
20190803_185846_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200RS 2016

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3354
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Snikendeugle » 03 aug 2019, 19:49

Veldig fin sykkel!
Forelsket i garasjen din! 😁

Veldig kult med glass-topper på sykkelen, men er det ikke litt sårbart om sykkelen skulle gå på siden?
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 253
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen » 04 aug 2019, 18:01

Jo, virker litt tandert. Har heldigvis motor beskyttere som tar for ved velt.
Garasjen fungerer ypperlig!

Ble en runde til Steinkjer og videre fjorden rundt tilbake til Trondheim. Bynner smått å skjønne/like boxeren nå :scratch :twothumbs:
20190804_144954_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200RS 2016

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 253
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen » 10 aug 2019, 23:36

Da ligger gammelsykkelen ute til salgs. Vil påstå at dette er mye sykkel for pengene.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=154432138
BMW R1200RS 2016

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 253
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av Esveen » 19 aug 2019, 22:09

En fin kveldstur i 15 grader og styrtregn. Av og til er det befriende å kjøre i regn. Man fokuserer litt mer på kjøringen og ikke så mye på å kjøre fort.

Fikk testet ekstralysene, men ble kun middels imponert. Øker i beste fall synligheten.

Apropo synlighet, det var 2 biler på turen som kom fra høyre (forkjørsveg) som ikke så meg å kjørte ut. Det gjelder å følge med nå som det blir mørkere ut.
20190819_213447_50.jpg
20190819_214602_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200RS 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28691
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: BMW K1200RS - K blir til R?

Legg inn av AJ » 19 aug 2019, 22:14

Esveen skrev:
19 aug 2019, 22:09
Av og til er det befriende å kjøre i regn. Man fokuserer litt mer på kjøringen og ikke så mye på å kjøre fort.
Ja, ikke sant?
Det er noe eget med å kjøre i regn og samtidig oppleve å ha god kontroll. Og ikke minst kjenne på at kjøreklærne faktisk holder en tørr :) .
Å få værelementene tett innpå er en del av den gode MC-kjøreopplevelsen :) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 5 gjester