Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1141
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Relax » 08 aug 2018, 21:20

Dansekris skrev:
08 aug 2018, 13:37
Epylypzon skrev:
08 aug 2018, 11:01
Dansekris skrev:Jeg syns det er viktig å dele når ting ikke går helt veien også!

Det ordner seg alltid, og det gjorde det i dag også. Ble sittende på huk i gata mi mens det pissregna i dag også. Jeg fant frem hammeren og en liten torx-trekker og fikk til slutt låsepinnen inn på begge kalipperne. Fant en bitteliten spiker som jeg dytta inn og låste av der jeg mangla splint.

Men, etter å ha kjørt 3-4 km til jobb etter jeg fikk klossene på plass kjente jeg at skivene var glovarme. Brant meg på den høyre.

Er dette normalt fordi klossene ikke har forma seg etter skiva ennå, eller er stemplene for treige? Kjente ikke på en sånn varme før jeg bytta.

:scratch
Sett den på midtstøtta, om du ikke har noen som kan presse den ned bak kan du sette en trepinne eller lignende under motorbeskyttelse så du får frigjort framhjul. Snurr rundt. Ikke unormalt at det subber litt når man snurrer rundt, men der skal ikke gå tungt rundt.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Hjulet sitter bom fast. Får snurret med makt.

Hva er fremgangsmåte da? Av med klossene, ut med stemplene og full rengjøring?
Kanskje ikke så dumt ;) Tross alt er det bremser det snakkes om!!
Bremser og styring skal man ikke tulle med ;)
Kanskje stemplene ikke glir så lett som de skal ...
"Be here now!"

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2127
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2011 BMW F800GS

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av simpson » 09 aug 2018, 06:37

Ta av alt sammen, men ikke press ut stemplene med en gang.
Sjekk om du kan få presset inn stemplene uten mye makt, sjekk mansjetter rundt stemplene om de er hele og uten skader.
Er de det skal det ikke komme drit inn.
Ville ikke tatt ut stempler med mindre du har nytt rep.kit klart.
Prøv å sette inn de gamle klossene hvis de fortsatt hadde bra med belegg igjen. Kan hende det har blitt byttet skiver en gang som ikke er originale og en liten tanke tykkere som gjør at det blir trangt med nye klosser.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1184
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS 2001 og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av FredrikE24 » 09 aug 2018, 13:16

Høres veldig rart ut at bremsene blir liggende på. Med mindre sykkelen har blitt badet i en elv kan jeg ikke skjønne at stemplene ikke returnerer.

Sikker på at låsepinnen(e) er satt inn slik at klossene ikke drar skjevt og ikke fjærer tilbake?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 814
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris » 09 aug 2018, 13:51

FredrikE24 skrev:
09 aug 2018, 13:16
Høres veldig rart ut at bremsene blir liggende på. Med mindre sykkelen har blitt badet i en elv kan jeg ikke skjønne at stemplene ikke returnerer.

Sikker på at låsepinnen(e) er satt inn slik at klossene ikke drar skjevt og ikke fjærer tilbake?
Tja, når du spør på den måten så kan jeg ikke si at jeg er 100% sikker, men låsepinnene er satt inn akkurat slik som de var før jeg begynte. Eneste er at jeg kanskje ikke har fått låsepinnen helt inn i kalipperen, men jeg fikk den hvert fall så langt inn igjen at hullet til låsesplinten kom frem.

Jeg måtte hamre masse for å få splinten både ut og inn, men verst var det å få den på plass igjen. Fader som den satt.

Illustrasjonsbilde, men sånn ser det ut hos meg. Pinnen må bankes ut for at klossene skal løsne og må bankes inn fra andre enden når de er satt inn. Kan ikke skjønne hvordan jeg kan ha gjort det galt.

Har vært i kontakt med en kar som har hjulpet meg tidligere som så denne posten. Han hadde hatt samme problemet med sin GS etter bytte av klosser. Han måtte rense stemplene og bytte pakninger.

Klossene er originale Bremboklosser, helt identiske med de jeg tok ut. Samme varenummer til og med.
Bilde

NB: Det skal ikke ha vært bytta skiver såvidt meg bekjent. Har en liste over alt som er gjort med sykkelen og det er ikke nevnt. Tror heller ikke at det er problemet ettersom de klossene som satt på er helt identiske med de som nå sitter på.
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

45316
Innlegg: 725
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
MC: ZZR600 98mod

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av 45316 » 09 aug 2018, 16:48

Var du av med kallipperen for å bytte klosser?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 814
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris » 09 aug 2018, 19:54

Jepp, ellers hadde jeg aldri fått inn igjen låsepinnen.
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

Online
Brukeravatar
KawaKjetil
Innlegg: 609
Registrert: 14 aug 2012, 21:09
MC: Kawasaki

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av KawaKjetil » 09 aug 2018, 21:27

Skiftet også til Brembo klosser på min GSA for noen år siden etter knappe 50 tusen km. Hadde blitt skeptisk hvis jeg måtte slå noe inn. Alt skal gli lett.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1141
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Relax » 09 aug 2018, 22:53

KawaKjetil skrev:
09 aug 2018, 21:27
Skiftet også til Brembo klosser på min GSA for noen år siden etter knappe 50 tusen km. Hadde blitt skeptisk hvis jeg måtte slå noe inn. Alt skal gli lett.
:thumleft
Hamring høres ikke helt bra ut!
"Be here now!"

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1173
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
MC: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Epylypzon » 09 aug 2018, 23:46

Relax skrev:
KawaKjetil skrev:
09 aug 2018, 21:27
Skiftet også til Brembo klosser på min GSA for noen år siden etter knappe 50 tusen km. Hadde blitt skeptisk hvis jeg måtte slå noe inn. Alt skal gli lett.
:thumleft
Hamring høres ikke helt bra ut!
Lykke til med å prøve å presse dem ut eller inn uten å banke.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1173
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
MC: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Epylypzon » 09 aug 2018, 23:50

Epylypzon skrev:
Relax skrev:
KawaKjetil skrev:
09 aug 2018, 21:27
Skiftet også til Brembo klosser på min GSA for noen år siden etter knappe 50 tusen km. Hadde blitt skeptisk hvis jeg måtte slå noe inn. Alt skal gli lett.
:thumleft
Hamring høres ikke helt bra ut!
Lykke til med å prøve å presse dem ut eller inn uten å banke.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Bremseklossene skal gli lett på pinnen. Men pinnen skal ikke gli lett inn i kalipper.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 814
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris » 09 aug 2018, 23:55

Hadde jeg hatt riktig verktøy hadde jeg nok sluppet all hamringa, men låsepinnen har en stopper/mottaker i den ene enden som man ALDRI verden får pressa inn uten å banke den på plass.

Det finnes garantert et verktøy som ligner på en syl eller noe sånt (vet ikke helt hva det heter) som har riktig dimmensjon, men det er ingen tvil om at det må bankes.

Hva heter dette verktøyet?
https://youtu.be/17oO6Xp5ej0?t=12
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1184
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS 2001 og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av FredrikE24 » 10 aug 2018, 00:46

Det heter dor, evt. Drivdor. Kjekt å ha når man driver med bremser. Koster ikke stort for et sett med slike på Biltema.
Man sparer seg for mye hæssel om man gjør de nødvendige innkjøpene før man går løs på en planlagt jobb.

Har pinner med spennstift selv bak på min sykkel, og helt vanlig på særlig tyske biler med ATE-kalippere uten klave.

45316
Innlegg: 725
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
MC: ZZR600 98mod

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av 45316 » 10 aug 2018, 06:28

Prøv å løsne litt på boltene som fester kalliperen, trykk inn bremsen noen turer. Hold bremsen inne med et spennbånd eller lignende. Skru till festeboltene igjen.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Online
Brukeravatar
KawaKjetil
Innlegg: 609
Registrert: 14 aug 2012, 21:09
MC: Kawasaki

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av KawaKjetil » 10 aug 2018, 08:56

Epylypzon skrev:
09 aug 2018, 23:50
Epylypzon skrev:
Relax skrev:
KawaKjetil skrev:
09 aug 2018, 21:27
Skiftet også til Brembo klosser på min GSA for noen år siden etter knappe 50 tusen km. Hadde blitt skeptisk hvis jeg måtte slå noe inn. Alt skal gli lett.
:thumleft
Hamring høres ikke helt bra ut!
Lykke til med å prøve å presse dem ut eller inn uten å banke.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Bremseklossene skal gli lett på pinnen. Men pinnen skal ikke gli lett inn i kalipper.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Så lenge bremseklossene ligger konstant mot skiver som her, så er det noe som ikke er som det skal. Banking eller ei!

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 192
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
MC: 94' Triumph, 76' Laverda 750 SF2
Sted: Asker området

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av haakeik » 10 aug 2018, 09:02

FredrikE24 skrev:
10 aug 2018, 00:46
Det heter dor, evt. Drivdor. Kjekt å ha når man driver med bremser. Koster ikke stort for et sett med slike på Biltema.
Man sparer seg for mye hæssel om man gjør de nødvendige innkjøpene før man går løs på en planlagt jobb.

Har pinner med spennstift selv bak på min sykkel, og helt vanlig på særlig tyske biler med ATE-kalippere uten klave.
Det var ikke noe dor :erte Det var en stjerneskrutrekker for presisjonsskruing, sånn som dette: https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000018453 :knegg
Men et dor er veldig kjekt å ha :thumleft
Sist redigert av haakeik den 10 aug 2018, 12:41, redigert 1 gang totalt.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester