Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av Dansekris »

45316 skrev:Får ut mer av den gamle olja hvis motoren er varm.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Okei, takk for tips. Etter å ha stampa i kø fra Alnabru og ned til byen var motortempen over 100 grader, og da er det skummelt varmt der jeg må holde på.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av FredrikE24 »

Olja skal være driftsvarm ved skift :)

Når det gjelder styrelager, så hadde jeg ikke engstet meg så veldig, men klart så er det greit å ha det i orden.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av Elruts84 »

Er det ikke en kneppe følelse i styret som beskriver slagt styrelaget best?

Flott sykkel du har fått deg. Meget flott.

Lykke til

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av Reodor Felgen »

Varm motor/olje er oppskriften på å brenne seg når man skal få ut oljefilteret.

Vet det er riktig fremgangsmåte å bytte på driftsvarm motor men jeg gjør det ikke da jeg synes det blir mye prakk.

Hva tror dere bilverkstedene gjør på service?

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av 45316 »

De gjør det nok på kald motor. Jeg bruker hansker med polstring og gummi, har kun brent meg en gang.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

ZZR-Erling

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av ZZR-Erling »

Reodor Felgen skrev:Varm motor/olje er oppskriften på å brenne seg når man skal få ut oljefilteret.

Vet det er riktig fremgangsmåte å bytte på driftsvarm motor men jeg gjør det ikke da jeg synes det blir mye prakk.

Hva tror dere bilverkstedene gjør på service?
Sier det er gjort :evil

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av Dansekris »

Det ble en lærerik kveld. Oljeskiftet gikk greit, og olja var fortsatt god og varm da jeg tok bolten. Hadde ikke verktøy for å ta oljefilteret, men fikk tips om å banke inn en skrutrekker og deretter ta det ut på den måten. Det funka veldig bra!

Han i skranken på MC Oslo fortalte meg at jeg trengte 4.3L olje. Det viste seg ikke å stemme, og jeg la igjen mye mer penger enn det jeg skulle ha gjort. Oljekapasiteten etter skift med filter er 2,8L. Det burde jeg selvsagt sjekka på forhånd.

Jeg ble veldig forvirra og usikker når peileøyet ikke viste noe oljenivå når motoren var i gang. Etter endel googling kom jeg frem til at motoren måtte få bli varm og få en noen pauser for å kunne peile nøyaktig nivå. Det tok litt tid, men nå har jeg hvertfall så mye olje som det er anbefalt.

I samme slengen demonterte jeg huggeren og fikk rensa kjedet skikkelig med lampeolje og en tannbørste. Var spent på å ta i bruk det kjedejusteringsverktøyet AJ anbefalte meg. Poenget er å se om hjulet står skjeivt. Det mistenkte jeg at det var før jeg satte i gang, men jeg kunne ikke se noen forskjell etter at jeg stramma og smurte opp kjedet. Nå kan jeg hvertfall stramme kjedet på 5 minutter.

Når det kommer til styrelager er det ingen tvil lengre. Alle tegnene er der, så det bør nok byttes eller strammes relativt snart. Tar sjansen på en langtur før den tid. Jeg bruker sykkelen til jobb hver dag, og kan ikke si at jeg merker at noe er galt.

Bilde

Toven

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av Toven »

Morsomt å klare jobben selv da :) Og se positivt på det, nå har du olje til neste skift også :)
Tar alltid lang tid for meg for å få nivået riktig. Men da får jeg det i hvert fall riktig :P

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av Reodor Felgen »

Er vel bare å fylle oppgitt mengde hvis man tar filter samtidig?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av Dansekris »

Jeg var ikke helt sikker på hva som faktisk var riktig mengde, så derfor ble det litt kål.

Men, jeg la merke til at olja hadde et blå-grønt preg. Helte den brukte olja over i de tomme oljedunkene, så jeg skal dobbeltsjekke. Kan det bety at det lekker kjølevæske? Jeg kan ikke finne noen andre tegn på at det er tilfelle utover at jeg ble litt overraska over fargen på det som kom ut. Kjørt noen mil i dag, og sykkelen er bra! Den blir noe varmere enn før, men det oppstod først når jeg fikk akra-potta. Har lest at det er vanlig.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av SverreOlsen »

Hadde det lekket kjøleveske hadde det vært akk som majones og vannperler i olja di.

Oljefilteret skal normalt sett ikke skruest til med mer kraft en handkraft. Så bytter en selv er det aldri skudd til for hardt...
Har du en hel oljedonk til overs kan du spare den til neste år eller levere den tilbake.
Bruker sykkelen kjøleveske synes jo det på kjøleveske nivået samt går det kjøleveske i forbrenningen får en hvit intens røyk fra eksosen.

Kjekt å gjør service selv :D

Husk å dobbelsjekke att alle bolter er skrudd til og att en ikke skrur bolter for hardt.
Har mange ganger knekt bolter og da er det mye arbeid etter på...

Veldig kjekt med service manualer :) får ofte kjøpt dem i pdf format på ebay, under 50 kr :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av Dansekris »

SverreOlsen skrev:Hadde det lekket kjøleveske hadde det vært akk som majones og vannperler i olja di.

Oljefilteret skal normalt sett ikke skruest til med mer kraft en handkraft. Så bytter en selv er det aldri skudd til for hardt...
Har du en hel oljedonk til overs kan du spare den til neste år eller levere den tilbake.
Bruker sykkelen kjøleveske synes jo det på kjøleveske nivået samt går det kjøleveske i forbrenningen får en hvit intens røyk fra eksosen.

Kjekt å gjør service selv :D

Husk å dobbelsjekke att alle bolter er skrudd til og att en ikke skrur bolter for hardt.
Har mange ganger knekt bolter og da er det mye arbeid etter på...

Veldig kjekt med service manualer :) får ofte kjøpt dem i pdf format på ebay, under 50 kr :)
Godt å høre. Lett å bli litt engstelig når man gjør det sjæl! Skal få kjøpt meg den Haynes-boka etterhvert.

Har forresten vært i kontakt med et par verksteder for bytte av styrelageret.
Racedays i Strømstad: 570kr/t + mva og deler. De trodde det ville ta mellom 2-3 timer.
Monsterbike: 4600 ,-
MC Partner: 2800 ,-

Styrer selvfølgelig unna MC Oslo. Venter fortsatt på svar fra Fast Bikes. Har litt lyst å ta turen til Strømstand. Leste at de hadde lånesykkel, så det frister. I tillegg til at de er billigst OG jeg kan kjøpe med noe snadder på Nordbysenteret i samme slengen.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av Dansekris »

Fast Bikes tar 3750 ,-

Hva er grunnen til at prisen varierer sånn?

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av 45316 »

Det vet jeg ikke, men vil anbefale MC partner. De har alltid vært ryddige og serviceminded ovenfor meg.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner

Legg inn av Dansekris »

45316 skrev:Det vet jeg ikke, men vil anbefale MC partner. De har alltid vært ryddige og serviceminded ovenfor meg.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
De står øverst på min liste her i nærområdet hvertfall!

Vært hjemme en tur hos opphavet for å skru og vaske knallerten. Har ikke vann i bakgården her jeg bor, så det går gjerne litt for lenge mellom den vaskes.
Hadde et par speil og et luftfilter liggende som jeg fikk da jeg kjøpte sykkelen, så det var målet. Speilene hadde Rizoma-looken, så gleda meg til å teste.

Dessverre hadde undertegnede tatt for mye Møllers tran.
Bilde

Luftfilteret viste seg å være et originalt Honda-filter, og det jeg hadde stående i sykkelen var fra K&N. Inspiserte K&N-filteret, og det var i god stand, så gadd ikke bruke det nye. Ikke bromma den like kult med Honda-filteret heller.

I tillegg fikk jeg omsider montert det billig-intercomet jeg hadde bestilt. Det ble mye knoting før det satt, og selv da ble det ikke prima. Det funka forsåvidt greit forøvrig. Ikke veldig behagelig, men jeg skal nok få tilpasset den hjelmen etterhvert.

Bilde

Deretter ble det en snartur med min faste kjørekompis før turen gikk videre inn til Oslo igjen. Fikk prøve R6en hans, og det var litt av en opplevelse. Det var som natt og dag fra min Honda. Satt kjemperart og ubehagelig. Den var ikke like leken som Horneten, men fader som den gikk! Ganske rått til å være kun 600cc! Superfølsom clutch og veldig tight girkasse. Ikke helt som foot in a bucket-kassa på Hondaen :lol

Bilde

Svar