Kim`s (B)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38200
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av AJ »

Østerrike er en stolt industrinasjon og begrepet australsk stål er kjent for mange.
Så jeg tror nok KTM er nøye på metalkvaliteten på metaller som brukes til å lage produktene deres.

Og ja, jeg er slett ikke uenig i at 390 ADV kan oppfattes som stor. Den er større og høyere enn Duke'en og kan gjerne for et litt utrent KTM øye ;) tas for å være f.eks. en 690.

Skulle jeg kjøpt en letthåndterlig MC i dag med hovedvekt på gruskjøring ville jeg neppe valgt noe annet enn 390 Adventure - god på grus og også veldig bra på langkjøring. Det siste vurdert ut fra den erfaringen jeg har med Duke'en på slik kjøring :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23385
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker, kjøp den sykkelen du har mest lyst på og som du har råd til. Rådene fra de fleste her inne vil nok være å kjøpe den sykkelen som er det beste valget uavhengig av pris vedrørende dem du har listet opp.

Alle syklene på listen din vil du nok trives med. Men personlig ville jeg styrt unna Honda. Ikke forsi dem er dårlige, men forsi dem er dødskjedelige. Det er nå vertfall MIN mening.

Jeg ville mye heller valgt en Tracer 7 eller Versys fremfor en KTM 390 vertfall. Men det er nå kun min magefølelse. Jeg har kjørt en 690SMC og den var kjapp i frasparket den, men er på ingen måte noen sykkel du drar ut på motorveien. Ligger du i 100km/t ++ så har du ikke voldsomt til krefter og leke deg med. så da ville jeg vakgt litt mer kubikk.

Men klart, alt går. Det blir bare ikke like "gøy".

Nå er ikke MT07 som jeg har kjlrt særlig spennende heller hvjs du ønsker litt skyv i høyere hastigheter, men jeg erindrer at den har litt mer punch enn 390'en vertfall. Men det er sikkert 5 år siden jeg kjlrte disse to og trolig har det skjedd litt siden den gang, men SÅ ye tror jeg vel kanskje ikke har skjedd...?

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 07 feb 2023, 17:16 Jeg tenker, kjøp den sykkelen du har mest lyst på og som du har råd til. Rådene fra de fleste her inne vil nok være å kjøpe den sykkelen som er det beste valget uavhengig av pris vedrørende dem du har listet opp.

Alle syklene på listen din vil du nok trives med. Men personlig ville jeg styrt unna Honda. Ikke forsi dem er dårlige, men forsi dem er dødskjedelige. Det er nå vertfall MIN mening.

Jeg ville mye heller valgt en Tracer 7 eller Versys fremfor en KTM 390 vertfall. Men det er nå kun min magefølelse. Jeg har kjørt en 690SMC og den var kjapp i frasparket den, men er på ingen måte noen sykkel du drar ut på motorveien. Ligger du i 100km/t ++ så har du ikke voldsomt til krefter og leke deg med. så da ville jeg vakgt litt mer kubikk.

Men klart, alt går. Det blir bare ikke like "gøy".

Nå er ikke MT07 som jeg har kjlrt særlig spennende heller hvjs du ønsker litt skyv i høyere hastigheter, men jeg erindrer at den har litt mer punch enn 390'en vertfall. Men det er sikkert 5 år siden jeg kjlrte disse to og trolig har det skjedd litt siden den gang, men SÅ ye tror jeg vel kanskje ikke har skjedd...?
Sant så sant..Jeg hadde valgt den jeg helst ville ha uansett :D Men jeg trenger ikke mer en 2-3 stk som gir meg noe å tenke på før jeg ombestemmer meg..Feks det du sier om vind og plagsom langkjøring var grunnen til jeg angret på MT07 kjøpet. Elsket ALT..Bortsett fra å kjøre over 100..Kan inrømme jeg ikke ble lei kreftene i den sykkelen..holdt for meg. F650 var helt grei mtp krefter, Problemet der var heller alderens preg på ting. Jeg lånte en MT09..Den dro skinnet så hardt av pølsa, at jeg leverte den raskt fra meg. Dette blir man jo vant til, men jeg syns det ble litt for brutalt. Er forholdsvis fersk på MC..Kjørt mye Trial og MX, men på veien er jeg ikke like tøff i tryne. Kjøpte Etron i 2021, da var jeg så dum at jeg brukte "skal ikke handle MC siden bilen ble så dyr" kortet til kjerringa. Så må holde meg i skinnet :P Men jeg vil ikke kjøpe noe gammelt jeg må skru hele sommeren på. :sk?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev: 07 feb 2023, 17:12 Østerrike er en stolt industrinasjon og begrepet australsk stål er kjent for mange.
Så jeg tror nok KTM er nøye på metalkvaliteten på metaller som brukes til å lage produktene deres.

Og ja, jeg er slett ikke uenig i at 390 ADV kan oppfattes som stor. Den er større og høyere enn Duke'en og kan gjerne for et litt utrent KTM øye ;) tas for å være f.eks. en 690.

Skulle jeg kjøpt en letthåndterlig MC i dag med hovedvekt på gruskjøring ville jeg neppe valgt noe annet enn 390 Adventure - god på grus og også veldig bra på langkjøring. Det siste vurdert ut fra den erfaringen jeg har med Duke'en på slik kjøring :prf .
Ja det tysk/Østeriske stålet er vel noe av det beste! Men de sender vel ikke nedover til India? Bare motor og andre komponenter..? At Indere skrur sammen ting er jeg ikke redd for. Men er så mye skriveri om dårlig kvalitet på diverse sider. Mye fra USA og Asia der det er flest. Så da blir jeg kjempe usikker. Men her inne får jeg svar jeg stort sett hører på :twothumbs: Jeg logget meg inn etter 1 år pause og så du hadde fått deg Duke 390. Da tenkte jeg ok, jeg kan trygt handle en 390adv :thumleft Hvis dere som kjører de største adv syklene kan trives på en 390, kan jeg å :D
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38200
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av AJ »

KiMedic skrev: 07 feb 2023, 19:58 Hvis dere som kjører de største adv syklene kan trives på en 390, kan jeg å :D
Det er jeg ganske sikker på at du også vil gjøre :D !
Men det er alltid greit å prøvekjøre først for å feie enhver tvil tilside. Evt. få en annen erfaring som gjør at modellen slett ikke er aktuell.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23385
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 07 feb 2023, 20:28
KiMedic skrev: 07 feb 2023, 19:58 Hvis dere som kjører de største adv syklene kan trives på en 390, kan jeg å :D
Det er jeg ganske sikker på at du også vil gjøre :D !
Men det er alltid greit å prøvekjøre først for å feie enhver tvil tilside. Evt. få en annen erfaring som gjør at modellen slett ikke er aktuell.
Som jeg skrev.... selvsagt kan man trives like godt og i enkelte tilfeller bedre på en 390 kontra en 690 eller større. Det har ingenting med det å gjøre. :)

Det høres ut for meg som om motor ikke er uhyre viktig for deg og du sier at MT09 "ble for mye". Da mener jeg at valget ditt blir mye enklere, siden vi kan ta bort motorkraft fra "ligningen" og da kan du fort spare noen kroner og samtidig få deg en fin sykkel.

Må bare skyte inn med at det er fullt mulig og kjøre på motorvei og eller i høyere hastigheter med en 390. Selv på autostradan i Tyskland kan du fint kjøre. Det handler ikke om det.

Det jeg mener når jeg sier at en sykkel med 390 motor ikke er egnet i høyere hastigheter er ene og alene motorkraft. Altså muligheten for å "nødaksellerere" ut av en situasjon i 100+ km/t. eller bare ha litt krefter til å dra på litt ekstra for å ha det litt gøy i korte øyeblikk på en vei som egner seg til slikt. Som oftest må du også ligge med høyere turtall.

Husk også at AJ kjører en KTM 1290. Han har 390'en som en nummer to sykkel. Jeg tipper han har denne som nummer to sykkel av en grunn. Jeg tviler sterkt på at han selger 1290'en til fordel for 390'en. (Det får han evt. utdype videre selv)

Men for all del, det kan være at jeg er litt i overkant opphengt i kubikk og hester, men jeg har nå uansett kjørt såpass mye forskjellig at jeg vet hvordan de forskjellige motorstørrelsene føles på landeveien og på motorvei.

Skal du ut å sjekke ut grusveiene i nærområdet eller kjøre på butikken, den lokale kroa eller legge ut på en og annen dagstur/helgetur så vil en 390 fungere helt fint. Fordelen med en 390 kontra en større sykkel er dog at den er mye mer lettkjørt, lettere og håndtere, lettere og reise opp hvis du skulle være uheldig etc.

På grusveier og svingete landevei vil du ikke ha noe som helst problemer med å holde følge med mer motorsterke sykler. Faktisk kan det hende du har en fordel.

Men skal du cruise motorvei eller hovedveier over lengre strekninger så vil en 390 fort virke litt "slitsom"

Det skal nevnes at jeg her legger min erfaring med 690SMC til grunn. En 390 er nok trolig helt sikkert ikke noe bedre. Jeg har faktisk aldri kjørt en 390. Men man trenger kanskje ikke være noen rakettforsker for å forstå at denne har mindre motorkraft enn 690'en jeg kjørte. :)

Så slik jeg har forstått deg, så høres det ut som om en 390 burde være verdt en prøvetur for din del. For jeg ville IKKE kjøpt den uten å prøvd den først :)

Hvis økonomi ligger høyt på prioriteringslisten, så ville jeg også sjekket ut forsikringspremien på sykkelen du vurderer. Det kan sprike stort mellom de forskjellige modellene. Sjekk også flere forsikringsselskaper.

Til sammenligning betaler jeg faktisk LITT mindre for å forsikre Triumph Rocket 3 GT enn det madammen betaler på sin VW e-UP!. Forstå det den som kan :lol

Men det skal sies at jeg har rundet 46 år og har full bonus. Det har selvsagt veldig mye å si. Er du ung og ikke har full bonus så kan du fort gå på en smell når det kommer til forsikringspremie. Just saying :)

Lykke til med valg av ny sykkel! Dette blir uansett gøy. Håper jeg får sjansen til å treffe deg i løpet av årets sesong, siden jeg skal i retning sunnmøre i løpet av juli 2023. :twothumbs:

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev: 07 feb 2023, 20:28
KiMedic skrev: 07 feb 2023, 19:58 Hvis dere som kjører de største adv syklene kan trives på en 390, kan jeg å :D
Det er jeg ganske sikker på at du også vil gjøre :D !
Men det er alltid greit å prøvekjøre først for å feie enhver tvil tilside. Evt. få en annen erfaring som gjør at modellen slett ikke er aktuell.
Absolutt, skulle gjerne prøvekjørt. Vet ikke hvor reelt det er å få prøvekjørt før sykkelen er hos forhandler da de ikke får den før 2ish mnd. Må skrive kontrakt for å være sikra at de får tilsendt 1 til. Jeg skriver ikke før jeg har prøvesittet..ellers må jeg vente til våren å risikere å ikke få denne med eikefelger. de kommer ikke i hopetall skjønte jeg..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 08 feb 2023, 06:33
AJ skrev: 07 feb 2023, 20:28
KiMedic skrev: 07 feb 2023, 19:58 Hvis dere som kjører de største adv syklene kan trives på en 390, kan jeg å :D
Det er jeg ganske sikker på at du også vil gjøre :D !
Men det er alltid greit å prøvekjøre først for å feie enhver tvil tilside. Evt. få en annen erfaring som gjør at modellen slett ikke er aktuell.
Som jeg skrev.... selvsagt kan man trives like godt og i enkelte tilfeller bedre på en 390 kontra en 690 eller større. Det har ingenting med det å gjøre. :)

Det høres ut for meg som om motor ikke er uhyre viktig for deg og du sier at MT09 "ble for mye". Da mener jeg at valget ditt blir mye enklere, siden vi kan ta bort motorkraft fra "ligningen" og da kan du fort spare noen kroner og samtidig få deg en fin sykkel.

Må bare skyte inn med at det er fullt mulig og kjøre på motorvei og eller i høyere hastigheter med en 390. Selv på autostradan i Tyskland kan du fint kjøre. Det handler ikke om det.

Det jeg mener når jeg sier at en sykkel med 390 motor ikke er egnet i høyere hastigheter er ene og alene motorkraft. Altså muligheten for å "nødaksellerere" ut av en situasjon i 100+ km/t. eller bare ha litt krefter til å dra på litt ekstra for å ha det litt gøy i korte øyeblikk på en vei som egner seg til slikt. Som oftest må du også ligge med høyere turtall.

Husk også at AJ kjører en KTM 1290. Han har 390'en som en nummer to sykkel. Jeg tipper han har denne som nummer to sykkel av en grunn. Jeg tviler sterkt på at han selger 1290'en til fordel for 390'en. (Det får han evt. utdype videre selv)

Men for all del, det kan være at jeg er litt i overkant opphengt i kubikk og hester, men jeg har nå uansett kjørt såpass mye forskjellig at jeg vet hvordan de forskjellige motorstørrelsene føles på landeveien og på motorvei.

Skal du ut å sjekke ut grusveiene i nærområdet eller kjøre på butikken, den lokale kroa eller legge ut på en og annen dagstur/helgetur så vil en 390 fungere helt fint. Fordelen med en 390 kontra en større sykkel er dog at den er mye mer lettkjørt, lettere og håndtere, lettere og reise opp hvis du skulle være uheldig etc.

På grusveier og svingete landevei vil du ikke ha noe som helst problemer med å holde følge med mer motorsterke sykler. Faktisk kan det hende du har en fordel.

Men skal du cruise motorvei eller hovedveier over lengre strekninger så vil en 390 fort virke litt "slitsom"

Det skal nevnes at jeg her legger min erfaring med 690SMC til grunn. En 390 er nok trolig helt sikkert ikke noe bedre. Jeg har faktisk aldri kjørt en 390. Men man trenger kanskje ikke være noen rakettforsker for å forstå at denne har mindre motorkraft enn 690'en jeg kjørte. :)

Så slik jeg har forstått deg, så høres det ut som om en 390 burde være verdt en prøvetur for din del. For jeg ville IKKE kjøpt den uten å prøvd den først :)

Hvis økonomi ligger høyt på prioriteringslisten, så ville jeg også sjekket ut forsikringspremien på sykkelen du vurderer. Det kan sprike stort mellom de forskjellige modellene. Sjekk også flere forsikringsselskaper.

Til sammenligning betaler jeg faktisk LITT mindre for å forsikre Triumph Rocket 3 GT enn det madammen betaler på sin VW e-UP!. Forstå det den som kan :lol

Men det skal sies at jeg har rundet 46 år og har full bonus. Det har selvsagt veldig mye å si. Er du ung og ikke har full bonus så kan du fort gå på en smell når det kommer til forsikringspremie. Just saying :)

Lykke til med valg av ny sykkel! Dette blir uansett gøy. Håper jeg får sjansen til å treffe deg i løpet av årets sesong, siden jeg skal i retning sunnmøre i løpet av juli 2023. :twothumbs:
Wow! Du er rå på å svare skikkelig :twothumbs: Du sier det egentlig sånn jeg tenker. Jeg skal kjøre 90 prosent i ei lita bygd på Sunnmøre. Noen få turer over Trollstigen til Åndalsnes for å besøke familie. Kjøre på treff å endelig møte dere her inne :vs Jeg kan fint kjøre en sykkel jeg syns er "daff" over 110kmt. Da jeg ikke har en motorvei i nærheten. Den må være morsom fra 0-80 :prf, å være lett nok til at jeg tør kjøre aktivt på grus.

Jeg tror heller ikke den er vanskelig å selge, hvis jeg skulle angre som en hund.

Jeg er 38 med full bonus, så syns prisen er grei på forsikring. Økonomi spiller en rolle..Jeg prioriterte bil i 2021. Den river godt i mnd. økonomien. I går fikk jeg beskjed fra bestefar om at han ikke vil kjøre bil lengre, og fikk hans Outlander 2008 mod. Jeg vurderer å selge Etron for å spare 6500kr i mnd til banken. Problemet er at jeg kommer til å selge med tap..Å jeg må gå betraktelig ned på comfort..Valgets kvaler :-k

Å møtes må vi få til! Er du i området, så er kaffe å skjitsnakk det beste jeg vet :twothumbs: Hadde vært hyggelig å få ansikt til "avatarene" her inne! :)
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av kjellv »

Om du fortsatt kunne tenke deg en MT-07 så burde du sett litt på denne https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=290382961

Jeg kjenner både sykkelen og selgeren godt. Sykkelen er nesten ikke brukt, og bortsett fra det korte skiltopphenget som står på den nå ser den ut akkurat som da den forlot butikken hos oss. Den har nesten ikke blitt brukt, og det lille den har blitt brukt har blitt kjørt pent. Ellers har den stått i en garasje.

Treffes hadde ellers vært kjekt.. En mulighet er neste lørdag hos AMS i Spjelkavika. https://www.facebook.com/events/848349812902577/ Du finner meg der i NAF MC uniform med grått skjegg ;)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23385
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

KiMedic skrev: 11 feb 2023, 10:48
Bjerknez skrev: 08 feb 2023, 06:33
AJ skrev: 07 feb 2023, 20:28
KiMedic skrev: 07 feb 2023, 19:58 Hvis dere som kjører de største adv syklene kan trives på en 390, kan jeg å :D
Det er jeg ganske sikker på at du også vil gjøre :D !
Men det er alltid greit å prøvekjøre først for å feie enhver tvil tilside. Evt. få en annen erfaring som gjør at modellen slett ikke er aktuell.
Som jeg skrev.... selvsagt kan man trives like godt og i enkelte tilfeller bedre på en 390 kontra en 690 eller større. Det har ingenting med det å gjøre. :)

Det høres ut for meg som om motor ikke er uhyre viktig for deg og du sier at MT09 "ble for mye". Da mener jeg at valget ditt blir mye enklere, siden vi kan ta bort motorkraft fra "ligningen" og da kan du fort spare noen kroner og samtidig få deg en fin sykkel.

Må bare skyte inn med at det er fullt mulig og kjøre på motorvei og eller i høyere hastigheter med en 390. Selv på autostradan i Tyskland kan du fint kjøre. Det handler ikke om det.

Det jeg mener når jeg sier at en sykkel med 390 motor ikke er egnet i høyere hastigheter er ene og alene motorkraft. Altså muligheten for å "nødaksellerere" ut av en situasjon i 100+ km/t. eller bare ha litt krefter til å dra på litt ekstra for å ha det litt gøy i korte øyeblikk på en vei som egner seg til slikt. Som oftest må du også ligge med høyere turtall.

Husk også at AJ kjører en KTM 1290. Han har 390'en som en nummer to sykkel. Jeg tipper han har denne som nummer to sykkel av en grunn. Jeg tviler sterkt på at han selger 1290'en til fordel for 390'en. (Det får han evt. utdype videre selv)

Men for all del, det kan være at jeg er litt i overkant opphengt i kubikk og hester, men jeg har nå uansett kjørt såpass mye forskjellig at jeg vet hvordan de forskjellige motorstørrelsene føles på landeveien og på motorvei.

Skal du ut å sjekke ut grusveiene i nærområdet eller kjøre på butikken, den lokale kroa eller legge ut på en og annen dagstur/helgetur så vil en 390 fungere helt fint. Fordelen med en 390 kontra en større sykkel er dog at den er mye mer lettkjørt, lettere og håndtere, lettere og reise opp hvis du skulle være uheldig etc.

På grusveier og svingete landevei vil du ikke ha noe som helst problemer med å holde følge med mer motorsterke sykler. Faktisk kan det hende du har en fordel.

Men skal du cruise motorvei eller hovedveier over lengre strekninger så vil en 390 fort virke litt "slitsom"

Det skal nevnes at jeg her legger min erfaring med 690SMC til grunn. En 390 er nok trolig helt sikkert ikke noe bedre. Jeg har faktisk aldri kjørt en 390. Men man trenger kanskje ikke være noen rakettforsker for å forstå at denne har mindre motorkraft enn 690'en jeg kjørte. :)

Så slik jeg har forstått deg, så høres det ut som om en 390 burde være verdt en prøvetur for din del. For jeg ville IKKE kjøpt den uten å prøvd den først :)

Hvis økonomi ligger høyt på prioriteringslisten, så ville jeg også sjekket ut forsikringspremien på sykkelen du vurderer. Det kan sprike stort mellom de forskjellige modellene. Sjekk også flere forsikringsselskaper.

Til sammenligning betaler jeg faktisk LITT mindre for å forsikre Triumph Rocket 3 GT enn det madammen betaler på sin VW e-UP!. Forstå det den som kan :lol

Men det skal sies at jeg har rundet 46 år og har full bonus. Det har selvsagt veldig mye å si. Er du ung og ikke har full bonus så kan du fort gå på en smell når det kommer til forsikringspremie. Just saying :)

Lykke til med valg av ny sykkel! Dette blir uansett gøy. Håper jeg får sjansen til å treffe deg i løpet av årets sesong, siden jeg skal i retning sunnmøre i løpet av juli 2023. :twothumbs:
Wow! Du er rå på å svare skikkelig :twothumbs: Du sier det egentlig sånn jeg tenker. Jeg skal kjøre 90 prosent i ei lita bygd på Sunnmøre. Noen få turer over Trollstigen til Åndalsnes for å besøke familie. Kjøre på treff å endelig møte dere her inne :vs Jeg kan fint kjøre en sykkel jeg syns er "daff" over 110kmt. Da jeg ikke har en motorvei i nærheten. Den må være morsom fra 0-80 :prf, å være lett nok til at jeg tør kjøre aktivt på grus.

Jeg tror heller ikke den er vanskelig å selge, hvis jeg skulle angre som en hund.

Jeg er 38 med full bonus, så syns prisen er grei på forsikring. Økonomi spiller en rolle..Jeg prioriterte bil i 2021. Den river godt i mnd. økonomien. I går fikk jeg beskjed fra bestefar om at han ikke vil kjøre bil lengre, og fikk hans Outlander 2008 mod. Jeg vurderer å selge Etron for å spare 6500kr i mnd til banken. Problemet er at jeg kommer til å selge med tap..Å jeg må gå betraktelig ned på comfort..Valgets kvaler :-k

Å møtes må vi få til! Er du i området, så er kaffe å skjitsnakk det beste jeg vet :twothumbs: Hadde vært hyggelig å få ansikt til "avatarene" her inne! :)
Til den bruken du sist skisserer så vil nok en 390 være midt i blinken. Men jeg ville vurdert hakket grovere dekk og eller en adventure versjon av denne hvis du skal kjlre mye grus. Ikke noe must, men trolig en fordel.

Når det kommer til gruskjøring og valg av dekk, sender jeg ballen over noen som har mer peiling på dette. Jeg kjører Rocket som trolig er den minst egnede sykkelen man kan få tak i til gruskjøring. Jeg har aldri kjlrt med knastedekk eller grusdekk og jeg har vel kun kjørt noen få mil på grus i løpet av snart 10 år og det med standard semi sportsdekk. Har gått helt fint det, men dekk med mer grip på løst underlag er nok å foretrekke. :thumleft

Jeg skal som nevnt i retning Åndalsnes i løpet av flrste halvdel av juli i år, så kanskje kunne vi tatt noen pils en kveld og janglet litt før jeg kjlrte videre :)

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

kjellv skrev: 12 feb 2023, 00:59 Om du fortsatt kunne tenke deg en MT-07 så burde du sett litt på denne https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=290382961

Jeg kjenner både sykkelen og selgeren godt. Sykkelen er nesten ikke brukt, og bortsett fra det korte skiltopphenget som står på den nå ser den ut akkurat som da den forlot butikken hos oss. Den har nesten ikke blitt brukt, og det lille den har blitt brukt har blitt kjørt pent. Ellers har den stått i en garasje.

Treffes hadde ellers vært kjekt.. En mulighet er neste lørdag hos AMS i Spjelkavika. https://www.facebook.com/events/848349812902577/ Du finner meg der i NAF MC uniform med grått skjegg ;)
Ikke frist meg nå :P Skulle jeg hatt 700 motoren, hadde det blitt nyeste tracer :prf Er ikke helt ferdig med å bestemme meg..

Skulle gjerne kommet å hilst på AMS neste helg, men skal i 50 års lag, så må vel møte der :scratch :knegg
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 12 feb 2023, 11:37 Til den bruken du sist skisserer så vil nok en 390 være midt i blinken. Men jeg ville vurdert hakket grovere dekk og eller en adventure versjon av denne hvis du skal kjlre mye grus. Ikke noe must, men trolig en fordel.

Når det kommer til gruskjøring og valg av dekk, sender jeg ballen over noen som har mer peiling på dette. Jeg kjører Rocket som trolig er den minst egnede sykkelen man kan få tak i til gruskjøring. Jeg har aldri kjlrt med knastedekk eller grusdekk og jeg har vel kun kjørt noen få mil på grus i løpet av snart 10 år og det med standard semi sportsdekk. Har gått helt fint det, men dekk med mer grip på løst underlag er nok å foretrekke. :thumleft

Jeg skal som nevnt i retning Åndalsnes i løpet av flrste halvdel av juli i år, så kanskje kunne vi tatt noen pils en kveld og janglet litt før jeg kjlrte videre :)
Det er ADV utgaven jeg ser på ja. Da får jeg en sykkel som klarer "det meste". Men kommer til å kjøre såpass lite grus, at en mindre adv preget sykkel også er aktuelt. Ren nakensykkel er veldig sexi, men det passer meg så dårlig akk her jeg bor..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23385
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

Høres it som et riktig valg. Har du lyst til å ta steget opp, så bør du absolutt vurdere Tracer 7 utgaven også. :)

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Jaja..Da var det på tide å prøve å skrive litt igjen. 1 år siden sist jeg skrev noe her inne, men jeg leser ukentlig. Koser meg mest her inne faktisk..av alle sider jeg er inne på. Tror det har mye med medlemmene og sjargongen her inne. Høyt under taket og lystig tone. Selv om det alltid er noen som skeier ut litt :knegg Åsså er det på Norsk..Det liker jeg også!

Våren i fjor endte vel med at det ikke ble noe kjøp av 390adv. Rett før sommeren kom rentehevinga som siste spiker i kista. Etter renteøkning og dyr strøm, økte matpriser, så mista man litt piffen..Men den største grunnen til at det ikke ble kjøp var at eikefelg versjonen var umulig å få fatt i. Det var den jeg ville ha, siden jeg mener en ekte adv sykkel har eikefelger. Man skal sikkert herje voldsomt før en støpt felg ryker, men utseendemessig er eiker finest syns jeg. Helt til man skal vaske de rene :doh Da savner man pulverlakert aluminium!

Men slik ble det..Så på campingvogn også (som en mager trøst), men fikk fartsbot i siste tunellen på vei for å handle, så mista jaggu lysten der å ](*,) Vi brukte familieteltet vi kjøpte året før en ny runde. Faktisk et flott telt. Dansk produsent, med 2 soverom som er lystette, samt gedigent oppholdsrom. Pluss lite tak utenfor. Slenger det i henger`n å hiver inn alt vi vil ha med. Så trenger man ikke tenke på å pakke fornuftig. 2 voksne å 3 barn bruker mye rart på 2 ukers bilferie. Så i år blir det vel 3 runde med teltet..Så føler jeg vi fikk valuta for penga. det koster mye for å brukes 1-2 uker i året..Men med dagens dårlige kronekurs, føles det litt lettere å bruke penger på dyre familieparker etc siden vi bor "billig" i teltet. Så akkurat på priser til syden..2 uker for 5 stk med all inclusive blir minst 60k..å jeg vet at ungene kommer til å huske at de lekte på flyplassen, spiste is og var oppe sent..så spiller ingen rolle hvor vi drar igrunn :roll

Så var det denne 390`n da..Jeg har tenkt på den siden den kom i 2020. Har et svakt hjerte for 1dunkere som veier lite. Kunne sikkert sett på Honda CRF 300, men de er litt for grus/sti regga for min smak. KTM hiver på litt elektronikk, justerbare dempere, å jeg er solgt..Det er nesten uhørt i innstegsverden å få slikt. Sykkelen koster 78k. Det syns jeg er innafor. Royal Enfield er for retro for min smak. NX500 var nr 2 på lista, men syns KTM ser bedre ut. Samt bedre på grus.

Jeg har seff råd til en 790/890 eller 1290 adv også, men ærlig talt, det blir for tungt for en nybegynner. Jeg har som sagt tidligere mye erfaring fra jeg aktivt kjørte trial, men det er noe helt annet en på vei. Dessuten skal man klare å plukke opp det man har også. Vokse på seg selvtillit og mestring. Jeg prøvde en KTM 890. Den syns jeg var farlig på rulla. Et monster som ikke tilgir deg om du gjør feil. velger jeg en sykkel med så mye kraft blir jeg aldri å komme "over" sykkelen. Vil alltid henge etter på en måte. Man kan sikkert si 44hk er for lite krefter for å ha det gøy, men det er kun hvis fart å aks er det som gir deg pels..Kan hende noen av de lokale gutta peker å ler av meg siden jeg kommer på en liten 370ccm, men det skal jeg leve godt med.

Erfaringen min fra MT07 som første sykkel var at jeg ikke fikk brukt motorens potensial. turte liksom ikke..så da var vitsen vekk følte jeg. Dessuten føltes rumpa nervøs på den. som om dempern var dårlig. Det var nok mye av grunnen..ellers en kanon sykkel. En tracer 700 hadde jeg kjøpt lett om jeg skulle kjøre mer på motorvei/pendle etc.

Jeg skal hente 390`n på mandag..Så får vi gi den en sjans. Tror vi skal klare å kose oss her på indre sunnmøre, med generelt dårlige veier. Men de er svingete, å stort sett under 80 :prf
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38200
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av AJ »

Trivelig innlegg, hyggelig lesning :thumleft
Ikke minst det du skriver om forumet.

Artig å lese dine betraktninger og erfaringer med teltovernattinger også. Undervurdert av altfor mange, etter min mening.
Med godt telt og minst like viktig, godt liggeunderlag og sovepose, blir slik overnatting nesten rene "luksusen" :twothumbs: .

Ellers kan vi gratulere med ny KTM 390, om jeg forstår siste avsnitt i innlegget korrekt?
I så fall har du mye MC-moro i vente :crazy: !

Les gjerne om mine 390 erfaringer fra dette innlegget og videre framover i tråden: viewtopic.php?p=400115#p400115

I mitt eie i nesten to hele sesonger. Hadde ingenting å klage på. Var nesten som å oppdage motorsykkelkjøring på nytt.
Utrolig morsom sykkel! Og som helt klart går veldig bra også.
Hadde quickshifter på min, noen som gjorde den ekstra morsom å kjøre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar