Kim`s (B)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av HeHy »

Jeg ville kjøpt en olje fra et bedre merke som feks Castrol, motul, amsoil ++ av den viskositeten og typen som manualen til sykkelen sier. På de aller fleste sykler blir det helsyntetisk.
Hvis ikke det funker må du nok sjekke clutchlamellene for slitasje (tykkelse) om den fortsatt slurer etter oljebytte så tyder det på slitt clutch, som da må byttes.
Er du riktig uheldig så kan lamellene som sitter der ha fått på seg feil olje en gang i tiden som kan ha ødelagt noen av lamellenes egenskaper som dermed også fører til sluring.

Hvis jeg leser riktig så har du en f650 1997 modell nå? Av det jeg leser så skal du helst ha 15w50 semi syntetisk olje på den, selv om mange kjører 10w40 semi eller helsynt. Hvor langt har sykkelen gått



KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

HeHy skrev: 08 mai 2020, 12:33 Jeg ville kjøpt en olje fra et bedre merke som feks Castrol, motul, amsoil ++ av den viskositeten og typen som manualen til sykkelen sier. På de aller fleste sykler blir det helsyntetisk.
Hvis ikke det funker må du nok sjekke clutchlamellene for slitasje (tykkelse) om den fortsatt slurer etter oljebytte så tyder det på slitt clutch, som da må byttes.
Er du riktig uheldig så kan lamellene som sitter der ha fått på seg feil olje en gang i tiden som kan ha ødelagt noen av lamellenes egenskaper som dermed også fører til sluring.

Hvis jeg leser riktig så har du en f650 1997 modell nå? Av det jeg leser så skal du helst ha 15w50 semi syntetisk olje på den, selv om mange kjører 10w40 semi eller helsynt. Hvor langt har sykkelen gått
Ok..Da kan jeg like så greit sjekke lamellene når jeg bytter olje kanskje? Så slipper jeg å bytte ut ny olje hvis lameller må byttes..

Jeg ser at BMW anbefaler 15w50 semisyntetisk. Men etter 6000 miles så sier f650 forumet at man burde bruke helsyntetisk. Viskositet etter hvilket klima man kjører i.

min 1996 modell har gått 65000 km..Kan kjøpe helsyntetisk 15w50 da.?

Klipp å lim fra f650 forumet:


"One of the most probable reasons for a slipping clutch (assuming everything is adjusted OK) is the use of EC (Energy Conserving) rated oils. (Has an EC in the API - American Petroleum Institute) star logo. Not sure if you have them in HK or Yurp, or how they are marked (probably NOT with an API symbol!) but they are very common in the US, especially with the synthetic oils. The EC additives are VERY BAD for use with wet clutches, cause excessive slippage, and are difficult to "wash" out if used - might take several oil changes. In other BMW's with a dry clutch, using EC oils is common, so it's probably a common mistake in the service shop also."

When I took mine out at about 25,000 miles to replace the Springs, the old plates JUST looked like the new ones. So my guess is a LONG time.

I can’t tell you how many miles they’ll last there is no “Magic Number”, because it depends on your driving style, whether you do a lot of highway, or lots of clutch-work (i.e. slipping) in and around town, your engine oil type, how far you drove with low engine oil or perhaps how far you drove with emulsified engine oil when your water pump fails.

So before you go wasting some money and time on New Clutch plates, try fully synthetic oil (not just the Semi-Synthetic Stuff). Ramey of Ron Woods racing has previously observed that with e.g. Redline FULLY Synthetic Oil people with Clutch Shifting Problems went away happy. I can’t say THIS will fix your problem, but try it first. You should be using Fully Synthetic after 6000 miles anyway, to protect your engine after the break-in period.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av mekkern »

Funker ikke denne så skift lameller/fjærer.. :thumleft
https://www.motul.com/no/no/products/7100-4t-10w50
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av pekle »

Den situasjonen de diskuterer på forumet er da at man ikke har MA2-olje når man burde hatt det. MA2 som du har er nettopp for våtclutch, og har ingen energi conserving additiver.

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Hei!

Byttet olje til denne:
IMG_0701.JPEG
Utrolig nok sluttet sykkelen å slure ved gasspådrag over 5000rpm. Dette skjedde kun når den var varm. Hadde liten tro på at den andre oljen jeg brukte skulle ha noe å si for clutch problemer, men der tok jeg feil.

Da vet jeg hvilken olje som fungerer! At den selges på Europris er også topp :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Takk for trofast tjeneste!

Legg inn av KiMedic »

Hei :vs

Lenge siden jeg har skrevet noe her inne. Er ofte innom å leser, men har ikke vært så aktiv. Man får skjerpe seg :roll

Det er et par år siden "Funduroen" ble solgt. Jeg kjøpte den i verre stand en jeg solgte den, så gikk akkurat i 0 sånn sett. Det er alltid deilig! :D Jeg handlet ikke MC når den var solgt, men en ATV med skjær. Nytt hus, nye muligheter for leketøy. Med en brønn noen 100 meter oppi lia og 400 meter ned til veien med søppeldunkene, var en "4hjuling" det perfekte.
IMG_0540.JPEG
Etter 2 år har jeg funnet ut at jeg ikke trenger den..Dunkene kjører jeg med bilen, brønnen kan jeg gå til, og neste vinter må jeg ha fres uansett. Det blir problemer når snøen og brøytekantene fryser. Da får jeg ikke kasta snøen langt nok. Dessuten er det kronglete rundt huset med skjær og dårlig svingradius :sk?

Planen var også å ta lange dagsturer og helgeturer. Det ble 1 tur til Åndalsnes i fjor (15 mil t/r) :redface Det rister, bråker, sporer og er masete..Den gjør 110kmt pga ABS, men de er ikke lagd for mer en 60.. maks 70-80..En unnamanøver i de hastighetene er ikke forenlig med liv..Det tenkte jeg på flere ganger. Ikke er den leketøy for unger å kjerring heller, pga tyngde og veltefaren. Jeg har kjørt mye MX og 3 hjuling som aktiv ungdom, men det var på baner..Da føles det MYE tryggere.
IMG_0564.JPEG
Sjekket Finn.no og fant ut jeg kom til å tjene en god slant på å selge den. De holder seg godt i pris og jeg hadde nedbetalt en del på lånet. En hyggelig mann fra Kr.sund ville ha den. Han hadde også fått blodpris på transport, så tilbydde meg å frakte for halve prisen :prf Det syns han var fint og salget var gjort :thumleft Han ønsket ATV`n satt av hos BRP i Elnesvågen for oppgraderinger og nye hjul. Skjæret og boks levert på hjemmeadresse.
IMG_0631.JPEG
Det beste med hele greia er at fyren jeg solgte til er gamle skolen. Folkeskikk og sunn fornuft finnes heldigvis blant enkelte fortsatt. Etter 5 min prat føltes det helt greit å ordne salgsmeldinga på mobilen, snakke litt om været og den forferdelige snøen mens han logger inn i nettbanken og overfører. Pengene kommer ikke med en gang sa han.."du vil vel ikke gi fra deg før penger er på konto?" Joda svarte jeg..Har ikke mista trua på folk helt enda :) Dagen etter kom pengene inn, rundet opp til nærmeste 1000kr.(nesten 400kr mer en avtalt). Disse finnes det ikke mange av..

Det er alltid vemodig å selge et kjøretøy..Selv om jeg var bestemt og følte det hadde vært lett, var det litt trist. På vei hjem begynte allerede søket etter MC på ferga over til Molde :roll Så får man se hva det blir til slutt :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

Angående salg, så er vel de aller fleste ærlige, men uansett hvor hyggelige dem er så hadde jeg ikke gitt fra meg redskapen før pengene var på konto. Det går som regel helt fint helt til den dagen det IKKE gjør det :)

Når det er sagt, så er jeg spent på hva du velger av sykkel. Har du en type sykkel i kikkerten, eller er du åpent for det meste?

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 05 feb 2023, 11:54 Angående salg, så er vel de aller fleste ærlige, men uansett hvor hyggelige dem er så hadde jeg ikke gitt fra meg redskapen før pengene var på konto. Det går som regel helt fint helt til den dagen det IKKE gjør det :)

Når det er sagt, så er jeg spent på hva du velger av sykkel. Har du en type sykkel i kikkerten, eller er du åpent for det meste?
Det har du helt rett i. Har følt meg uopplyst ved kjøp av noen bruktbiler, men ellers aldri blitt lurt. Men så leser man om folk som blir svindlet å lurt, å blir skeptisk til folk. Annonsen jeg hadde på finn ble lagt ut av svindler på facebook etter 1 dag. til skampris. Så fikk mye henvendelser om det var legit etc..Sleit med å få den fjerna også :doh

Det med å gi fra seg før pengene er på konto..Han måtte betale inn til min bank noe av summen. Så følte det var ok. Han ville jo ha sletta salgspanten. Var også hjemme i stua hans..han var mindre en meg å jeg tenkte at er han så dum, så får vi ta det når sorgen kommer :bandana Jeg fins ikke voldelig, så hadde hatt et problem hvis han var snik prayer. Han sa han hadde googla meg, og hadde tenkt å kjøpe den usett. bare få noen til å hente den. det syns jeg hørtes dumt ut. Sa han måtte se den og prøve. Men han ville ikke det. Når jeg kom til forhandler å skulle levere fant selger der ut av at jeg manglet et deksel til tenning/nøkkel. Det ville kunde reagere på mente han..Så da kjøpte jeg den å ba han montere, så skulle jeg gi beskjed til kjøper. Måtte kjøpe nye glidesko til skjæret også, så havnet på 1500 lit sure kroner. Men samvittigheten min mente det var best å kjøpe det dekselet. selv om jeg aldri har brydd meg siden nøkkel alltid sto i, og jeg parkerer i garasje.

Ja hva skal jeg ha..Det blir ikke noe veldig dyrt. har en grense i hodet på 100k. men kan tyne til 130k hvis jeg føler det er verdt det. Men..,kjerringa mener hu har noe hun skulle ha sagt. Jeg får droppe sidevesker og kjøpe henne en ring eller botox for å "lure" henne på gli :knegg

Jeg elsket motoren i MT07. Men plagdes veldig av vind og vond stump. MT09 syns jeg ble veldig brutal..føler ikke jeg har baller nok til å bruke motoren.

Har sett på :

CB500X (litt redd for at jeg blir fort lei)
NC750X (for gubbete men fornuftig)
Versys 650
Tracer 7 (litt dyr)
Tiger sport 660 (også litt dyr) pluss ingen forhandler i nærhet


Så siste 3 døgn har jeg bare sett 390 adventure. Den kommer med eiker i år. Billig og nok power for meg. Men..den er bygd i India og jeg har lest litt blandede kommentarer. De fleste elsker den. Både de som har kjørt store GS, Tenere, og KTM1290 sier den gjør jobben å vel så det.

Kommer til å kjøre 70 prosent på asfalt. 30 på fast grus..ca sånn..Vil helst ikke bli søkkvåt i regn, eller bruke masse penger på å gjøre sykkelen touring klar..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av hansiver »

Kan anbefale 650 Versys på det varmeste. Min drar seg mot 50 000km og jeg har bare byttet slitedeler (dekk, bremseklosser foran. kjede og drev) så langt. Har kjørt den på det meste av veier her i Thailand, og veiene her på bygda er ofte dårligere enn i Norge, den takler alt. 650 motoren drar greit nok og sykkelen kjøres greit i 120 - 130 km/t uten at det føles masete.

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

hansiver skrev: 05 feb 2023, 15:04 Kan anbefale 650 Versys på det varmeste. Min drar seg mot 50 000km og jeg har bare byttet slitedeler (dekk, bremseklosser foran. kjede og drev) så langt. Har kjørt den på det meste av veier her i Thailand, og veiene her på bygda er ofte dårligere enn i Norge, den takler alt. 650 motoren drar greit nok og sykkelen kjøres greit i 120 - 130 km/t uten at det føles masete.
Høres bra ut! Den er en av de jeg vurderer. Den har mye bedre TFT skjerm en hondaene. og mulighet for telefontilkobling.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av BjørnSover »

KiMedic skrev: 05 feb 2023, 12:48 Så siste 3 døgn har jeg bare sett 390 adventure. Den kommer med eiker i år. Billig og nok power for meg. Men..den er bygd i India og jeg har lest litt blandede kommentarer. De fleste elsker den. Både de som har kjørt store GS, Tenere, og KTM1290 sier den gjør jobben å vel så det.

Kommer til å kjøre 70 prosent på asfalt. 30 på fast grus..ca sånn..Vil helst ikke bli søkkvåt i regn, eller bruke masse penger på å gjøre sykkelen touring klar..
Da er det ikke lenge før AJ melder seg på med erfaringer fra 390 Duke. Jeg har forstått han er fornøyd.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 05 feb 2023, 16:13
KiMedic skrev: 05 feb 2023, 12:48 Så siste 3 døgn har jeg bare sett 390 adventure. Den kommer med eiker i år. Billig og nok power for meg. Men..den er bygd i India og jeg har lest litt blandede kommentarer. De fleste elsker den. Både de som har kjørt store GS, Tenere, og KTM1290 sier den gjør jobben å vel så det.

Kommer til å kjøre 70 prosent på asfalt. 30 på fast grus..ca sånn..Vil helst ikke bli søkkvåt i regn, eller bruke masse penger på å gjøre sykkelen touring klar..
Da er det ikke lenge før AJ melder seg på med erfaringer fra 390 Duke. Jeg har forstått han er fornøyd.
:knegg
Joda, er kjempefornøyd, jeg!
Og overraskes stadig av hvor lettkjørt og kjapp denne KTM rakker'n er. Funker også helt utmerket i det kuperte terrenger her jeg bor. Sterk og trekkvillig motor.
Men noen grusmaskin er ikke dette. Da egner 390 Adventure seg mye bedre til denslags. Selv om jeg også bruker Duke'en innpå skauen på de mange grusveiene vi har her i mitt distrikt. Men å kjøre Duke 390 som en 390 Adventue på grusen gjør jeg ikke. Har do prøvd, men opplevde fort "svømmeeffekten" og holdt på å vingle acsted ut i geografien. Men fikk reddet meg inn.

Egentlig skulle jeg gjerne helst hatt en 390 Adventure. Men tilfeldighetene førte til spontankjøpet av Duke'en sommeren '21.
Om den bli i stallen i '23 er litt usikkert. Ikke fordi jeg ikke er fornøyd, men fordi det også er mye annet der ute som frister... :yeyeye

Til slutt kan jeg nevne at jeg dro på MCsiden treffet i fjor med pakkeselbagasje i form av en SW-Motech 70 liters bag på passasjersalen.
Og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri noen gang tidligere har opplevd så liten endring på en sykkels kjøreegenskaper og vektfordeling/tyngdepunkt enn på denne Duke'en med og uten bagasje.

Ellers er å si at jeg så langt ikke har opplevd noen problemer av noe slag med denne sykkelen - så langt... :overtro
:) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev: 05 feb 2023, 17:05 Joda, er kjempefornøyd, jeg!
Og overraskes stadig av hvor lettkjørt og kjapp denne KTM rakker'n er. Funker også helt utmerket i det kuperte terrenger her jeg bor. Sterk og trekkvillig motor.
Men noen grusmaskin er ikke dette. Da egner 390 Adventure seg mye bedre til denslags. Selv om jeg også bruker Duke'en innpå skauen på de mange grusveiene vi har her i mitt distrikt. Men å kjøre Duke 390 som en 390 Adventue på grusen gjør jeg ikke. Har do prøvd, men opplevde fort "svømmeeffekten" og holdt på å vingle acsted ut i geografien. Men fikk reddet meg inn.

Egentlig skulle jeg gjerne helst hatt en 390 Adventure. Men tilfeldighetene første til spoantkjøpet av Duke'en sommeren '21.
Om den bli i stallen i '23 er litt usikkert. Ikke fordi jeg ikke er fornøyd, men fordi det også er mye annet der ute som frister... :yeyeye

Til slutt kan jeg nevne at jeg dro på MCsiden treffet i fjor med pakkeselbagasje i form av en SW-Motech 70 liters bag på passasjersalen.
Og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri noen gang tidligere har opplevd så liten endring på en sykkels kjøreegenskaper og vektfordeling/tyngdepunkt enn på denne Duke'en.

Ellers er å si at jeg så langt ikke har opplevd noen problemer av noe slag med denne sykkelen - så langt... :overtro
:) .
Det er vel stort sett det jeg har kommet frem til. Er ikke så redd for å føle at motor blir for liten. Veiene på sunnmøre er både svingete, feildoserte og full av hull enkelte steder. Mye telehiv i bakken. Jeg kommer ikke til å kjøre aktivt på grus. Men kommer nok til å oppsøke litt grusveier i nærheten. Kunne sikkert klart meg med en nakensykkel, men så var det det med dårlige veier og mye dårlig vær. Over 110 kjører jeg nok aldri med mindre på en langtur i ny å ne.

Har skjønt 390 ser ut som og føles som en stor sykkel. Helt til man får tatt løst..Ikke spesiell lav er den heller. Det som er KTM sitt trekkplaster er design og teknologi. Man får veldig mye ekektronikk for pengene.

Å siden jeg kjørte trial som barn/ungdom har jeg en forkjærlighet for endunker. Mx på vinter og trial om vår/sommer/høst. At man må ha litt turtall går fint. KTM kjenner jeg godt og har skrudd mye på siden junior kjører mx. Føler jeg skrur mer en han kjører :scratch Men en KTM lagd i India med deler derfra føles bare feil..sikkert jeg som trenger juling eller noe :crazy:

Hvordan er serviceintervall? finner ikke info noe sted..Har 3,5 time kjøretur til forhandler også..Føler litt på det også..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av AJ »

Kan vel ikke si meg enig i at KTM 390 føles som en stor sykkel. Snarere tvert om hva gjelder Duke'en i hvert fall. Den både ser og føles som en lett-MC, etter min oppfatning.
Men det er når man begynner å kjøre den at man skjønner at dette slett ikke er noen lett-MC. På ingen måte. Krefter nok i forhold til størrelsen og ikke minst i forhold til norske fartsgrenser :crazy: .

Også dette med at mange er skeptiske til sykler produsert i India. Den skjønner jeg ikke helt, må jeg si. India er en av de mest framvoksende økonomiene i verden og anstrenger seg mer og mer for å gjøre sine produkter best mulig for på den måten å styrke sine markedsposisjoner.

Serviceintervallene er 7500 km eller en gang i året, alt etter hva som kommer først. Rimelig service, for øvrig.

Så får jeg også nevne at jeg har ikke kjørt mer enn drøye 5K med min. Og altså uten et feilslag eller andre på problemer så langt.
Hva som venter lenger ned i veien vet man jo aldri. Men så langt har alt vært helt topp.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev: 05 feb 2023, 18:07 Kan vel ikke si meg enig i at KTM 390 føles som en stor sykkel. Snarere tvert om hva gjelder Duke'en i hvert fall. Den både ser og føles som en lett-MC, etter min oppfatning.
Men det er når man begynner å kjøre den at man skjønner at dette slett ikke er noen lett-MC. På ingen måte. Krefter nok i forhold til størrelsen og ikke minst i forhold til norske fartsgrenser :crazy: .

Også dette med at mange er skeptiske til sykler produsert i India. Den skjønner jeg ikke helt, må jeg si. India er en av de mest framvoksende økonomiene i verden og anstrenger seg mer og mer for å gjøre sine produkter best mulig for på den måten å styrke sine markedsposisjoner.

Serviceintervallene er 7500 km eller en gang i året, alt etter hva som kommer først. Rimelig service, for øvrig.

Så får jeg også nevne at jeg har ikke kjørt mer enn drøye 5K med min. Og altså uten et feilslag eller andre på problemer så langt.
Hva som venter lenger ned i veien vet man jo aldri. Men så langt har alt vært helt topp.
Jeg trodde en 390 adv jeg så var en større sykkel til jeg så 390 skrift på siden. Men at den føles lett å fin er bare bra. Har hørt andre si den er stor, men da har de kanskje tatt i litt :redface

Det med India har du rett i. De gikk faktisk forbi Kina i fjor mtp. BNP eller lønnsomhet. De skal ut av 70 tallet og ta igjen oss i vesten. Noe de sikkert kommer til å klare bra! Det jeg er skeptisk til er materialkvalitet på stål og skruer. Ting som kan ruste eller dårlig elektronikk. Men det er sikkert ubegrunna..KTM krever vel en viss standard og kvalitet. Dessuten ordner forhandler opp sikkert.

Har fått tilbud på 23 modell med eikefelger som virker ok. Syns den tar seg bra ut. De er også slangefrie, så man kan plugge hvis uhellet skulle skje. Kan få med støpte felger nå, men klarer vente, dessuten liker jeg fargen på modellen med eiker best.

Eneste utfordrer nå er CB500X. Lokal forhandler og 5 år garanti. Sikkert en sykkel som er mer behagelig på lengre turer. Å litt mer futt..Men den veier nesten 200kg. Da kan man like gjerne velge en tracer eller versys. Så holder fortsatt en knapp på KTM. Kan ikke handle bare etter fornuft?? :scratch
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Svar