Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøpte sykkel den 9.Mai, så har fått hatt den en stund og kjørt en del, og må si jeg liker den, en K1200RS.

Med min kroppslengde på 194cm med litt lange bein er den perfekt og den skjermer for vind og er god og varm. Akkurat slik jeg ønsket det. Man merker at med sine 270kg er den litt tyngre å håndtere enn noe mindre, men så fort man triller med motor i gang så går det som en lek. Jeg skal kjøre opp mot 2x40minutter hver dag gjennom tett pendlertrafikk og noen turer rundtom i landet ifm. jobb + kjøring med kamerater, så jeg har nok ikke truffet så veldig dårlig. Herlig bunndrag og dreiemoment over hele registeret og 3400rpm i 100km/t på 6. gir er ikke å forakte. Jeg har flest mil på en K1300GT, og noe mindre på en K1100LT, og har egentlig ikke kjørt mindre sykler før, annet enn div. lettsykler. Før jeg kjøpte K12RSn så prøvesatt jeg en hel del i butikk både her og der, Honda, Suzuki, Kawa og Yamaha i 600-900 klassen, greit nok sikkert et bedre valg, men problemet er de lange beina, jeg følte ikke at jeg fikk plantet meg til sykkelen riktig. Da jeg satt meg opp på en K1200RS første gang, så var alt på plass, da var det et smil om munnen hele veien til nettbanken.
At jeg går rett på sak med en 1200kubikk får man jo ha sine meninger om, men jeg gikk nå rett på sak med en gang, så får man få det litt tyngre i starten, jeg føler uansett at det er en meget snill sykkel å kjøre.

Så var det bare å ta denne lappen :roll Kommer igang med det i månedskiftet Mai/Juni, da er jeg ferdigstudert etter 5 års skolegang etter fagbrev, så følte jeg fortjente det :prf

Ettersom jeg er over gjennomsnittet nøye, og ikke kan kjøre den uten ledsager, så har jeg brukt tiden på å plukke den ned, vaske alle deler, skruer, deksler.. helt rene og satt sammen igjen, samt gitt plastikken en real polering :prf Jeg blir litt overrasket over hvor mye slurv et svært velkjent MC-verksted i Oslo, som har hatt årlig service på denne siden 2002 har slurvet. Det manglet skruer her og der, radiatorer og oljekjøler var ikke festet, kåpeskruer var blandet osv. Her blir det nok å ta all skrujobben selv ja :roll

Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av FredrikE24 »

Noen fler turer den siste tiden, og jeg kunne nok ikke vært mer fornøyd med valget! For en maskin :P

Å kjøre i 6. gir og øke farten, selv i motbakke fra 2krpm og oppover går som en lek, girer man ned 4 gir og begynner å tømme gir, så blir det fort alvor :P

Etterhvert som jeg blir innkjørt på sykkelen, så kan jeg ikke si at jeg merker at den er bred og vanskelig å kjøre sakte med(kø). Ergonomien er også helt på topp.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av Cutless »

Fin sykkel!

Jeg har også funnet noen overraskelser på min nyinnkjøpte 2002-modell. Det er absolutt et smart trekk å plukke fra sykkelen og sette den sammen for å kontrollere/sjekke at alt er festet riktig etc. Det er spennende nok å kjøre motorsykkel fra før av, hvis man i tillegg bekymrer seg for kjeder og diverse andre deler som kan ryke midt i en sving så blir det i overkant spennende :D

Har du fått startet på lappen?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av FredrikE24 »

Oppkjøring 11/7, så vi nærmer oss! :)

Sykkelen er hel og grei, noe den også var da den ble kjøpt, men er jo alltid småtteri. I helga har jeg feks pusset begge støttene og malt dem svarte! Gir et helt annet inntrykk.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av FredrikE24 »

Idag har jeg kjørt 35 mil med sykkelen, turen gikk først nordover, over Lillestrøm og Fet, før man besøkte slekt på Kløfta, turen gikk så videre nordover et godt stykke før man snudde og kjørte Riksvei 23(?) sydover og endte opp nedi Østfold, kjørte til Mysen og Rakkestad og div. svingete flotte veier før man satt nesa nordover igjen.

Kjørte ikke motorvei, bare svingete småveier, veldig gøy! Det ble bare to stopp på turen, sykkelen hadde ikke lyst til å stoppe, og det hadde ikke kroppen heller, og det er et godt tegn :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av FredrikE24 »

Da har man omsider fått sertifikatet.. Fikk det på Mandag for drøyt en uke siden.

Har nå rukket å kjøre 5500km siden jeg kjøpte sykkelen. Kan absolutt anbefale en sykkel som dette :)

Bilde

Bilde tok jeg på en rundtur i Valdres som jeg hadde fra Torsdag til Fredag. Å kjøre denne langt er enkelt.. Strekk på beina ved hver fylling er hva som behøves, dvs. rundt hver 40-ende mil. :twothumbs:

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av Blaamand »

FredrikE24 skrev:Da har man omsider fått sertifikatet.. Fikk det på Mandag for drøyt en uke siden.

Har nå rukket å kjøre 5500km siden jeg kjøpte sykkelen. Kan absolutt anbefale en sykkel som dette :)

Bilde

Bilde tok jeg på en rundtur i Valdres som jeg hadde fra Torsdag til Fredag. Å kjøre denne langt er enkelt.. Strekk på beina ved hver fylling er hva som behøves, dvs. rundt hver 40-ende mil. :twothumbs:
Gratulerer med lappen! Valdres er smekkfult av artige mc-veier!
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av FredrikE24 »

Absolutt! Vestsiden av Randsfjorden feks. er ypperlig!

På tur så kjører man med BMW Touring koffertene som passer og låses rett på sykkelen.. Meget kjekt, forbruket går imidlertid opp bittelitt og kan virke som det røsker litt mer i sykkelen når det kommer vindkast.


Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av Jompa »

En K1200RS som førstesykkel er ikke verst.
Skikkelig voksensykkel det :thumleft
At vinden får bedre tak i deg når du kjører med kofferter venner du deg fort til.
Har selv opplevd kraftig pendling i moderat sidevind med bagasjebag på baksetet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av FredrikE24 »

Den er voksen, og læringskurven har vært veldig bratt! Første dagen med lappen loffet jeg stort sett rundt i nærmiljøene på egenhånd. Andre dagen tok en kamerat og jeg turen Tyrifjorden rundt(besøkte bla. Vikersundbakken). Tredje dagen skulle jeg inn til Oslo i øsende regnvær, dette var helt greit, tok det med ro og ting gikk fint.. Så fikk jeg hjulspinn av alle ting i 80km/t på motorveien(E6) i motbakke.. Da ble ting i overkant spennende spør du meg.. Heldigvis rakk ikke refleksene og slå inn, og opplæringen fra "Presis kjøreteknikk" slo inn først. Klarte å klype meg fast til sykkelen, gå av gassen akkurat passe og styre meg dit jeg ønsket. Ble overrasket over hvor stabil sykkelen var, bakenden logret så man fikk omtrent fullt styreutslag fra side til side før man fikk roet det hele ned raskt og effektivt. Kjørte tilbake ved første anledning og sjekket forholdene, og ganske riktig lå det olje midt i kjørefeltet der.

Fjerde dagen stakk jeg på første langtur, før jeg returnerte dagen etter. I morgen har jeg hatt lappen en hel uke. Mandag om en uke begynner jeg i ny jobb og K1200RSen blir brukt til det den ble kjøpt for, jobbpendling.

Å gå fra Yamaha FZ6 og XJ6 fra kjøreskolen og over på denne var natt og dag hvertfall. BMWen er så momentsterk at det er en fryd, og kjørestilling og komfort passer meg ypperlig. Husker jeg var helt utkjørt etter "Sikkerhetskurs på vei" på henholdsvis Ducati Monster og Yamaha FZ6, en tur på en brøkdel av turen jeg hadde på Torsdag og Fredag.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av Bjerknez »

Gratulerer med ny sykkel :)
Riktig merke også :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av FredrikE24 »

Det er BMW for alle penga her i gården hvertfall :)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av Elruts84 »

Nydelig sykkel. Kjekk lesing her og flotte bilder.

Fortsett og nyt de flotte dagene

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av FredrikE24 »

Må innrømme at denne BMWen er en koselig maskin å kjøre turer med.. Man vil liksom ikke at turen skal ta slutt :P Så da jeg kom meg nordover igjen så svingte jeg oppom nesoddlandet og tok den rundturen også :roll

Kveldens tur :P
Skjermbilde 2016-07-19 kl. 00.00.22.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]

Legg inn av Geiroe »

Fin runde det i solskinnet. :thumleft Gratulerer med lappen :twothumbs: Ja da er det bare å pakke koffertene og dra på tur. Det er jo en sykkel som bare inviterer deg til å legge ut på langtur.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar