Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av adivass »

Holdt på å skrive en kommentar tidligere i dag når nettet fant det for godt å ta en pause. Må man ikke bare elske ustabile coax kombinert tv og nett linjer?
Uansett, skulle si det at det ble mye diskusjon rundt motor her, som forsåvidt er viktig, men i mine øyne er ergonomi enda viktigere. Siden du er så høy som du er vil det begrense utvalget av sykler der du faktisk kan sitte godt. Noe av det viktigste du kan gjøre er å om mulig få prøvekjøre sykkelen du er interessert i litt lenger enn en tur opp og ned gata. Jeg selv har en sykkel som ikke er ergonomisk perfekt for meg, så jeg med min ganske gjennomsnittlige høyde blir for høy for den. Merker det ikke med en gang, men etter en stund på salen begynner det å bli veldig ubekvemt, og det merker man dagen etter. Ikke veldig ok om man tenker å kjøre hver dag.
Ellers har jeg ingen direkte erfaring med K1200RS, men synes absolutt det kan se ut som et fornuftig valg.
Du får ha lykke til med letinga!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

BMW er i og for seg "mestere" i ergonomi har jeg inntrykk av, justeringer i alle bauger og kanter, og holder ikke det, så får man alltids ettermarkedsdeler.

Visste ikke at du har sykkel for tiden Adrian :twothumbs: Tror vi har vært på tur i BMW før :vs

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av adivass »

En kompis av meg har en eller annen bra ny BMW som han påstod at man får 8 forskjellige saler til, med 5cm forskjell i sittehøyde eller deromkring, så ikke tvil om at tyskerne tenker på det meste.

Tok lappen i fjor etter å ha tenkt hardt og lenge på det. Måtte vente til jeg følte meg voksen nok, og det å passere 24 mtp tunglappen var også ganske greit. For min del er det ikke så mye av praktiske hensyn som det er for ren hygge, da jeg ærlig talt ikke har bruk for kjøretøy i det heletatt nå (Har bare 2 biler, moped og motorsykkel)
Snakker om komfort og BMW.. Jeg har noen km i baksetet bak Fredrik, noe som er en ergonomisk utfordring i en gammal BMW med begrenset plass til føttene.. :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

adivass skrev:Holdt på å skrive en kommentar tidligere i dag når nettet fant det for godt å ta en pause. Må man ikke bare elske ustabile coax kombinert tv og nett linjer?
Uansett, skulle si det at det ble mye diskusjon rundt motor her, som forsåvidt er viktig, men i mine øyne er ergonomi enda viktigere. Siden du er så høy som du er vil det begrense utvalget av sykler der du faktisk kan sitte godt. Noe av det viktigste du kan gjøre er å om mulig få prøvekjøre sykkelen du er interessert i litt lenger enn en tur opp og ned gata. Jeg selv har en sykkel som ikke er ergonomisk perfekt for meg, så jeg med min ganske gjennomsnittlige høyde blir for høy for den. Merker det ikke med en gang, men etter en stund på salen begynner det å bli veldig ubekvemt, og det merker man dagen etter. Ikke veldig ok om man tenker å kjøre hver dag.
Ellers har jeg ingen direkte erfaring med K1200RS, men synes absolutt det kan se ut som et fornuftig valg.
Du får ha lykke til med letinga!
Mener du R1200RS?

Prøvekjørte faktisk en slik i dag. (Se i bloggen min) :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

K1200RS er vel det som menes :)

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

Ahh..ok :redface

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Har nå kommet et skritt videre, handlet meg en Schubert C3 Pro åpningshjelm idag. Har i tillegg dukket opp flere K1200RS'er denne uka.

Har prøvd VFR800, den vil ikke funke for meg dessverre. Med de beina jeg har, så føltes det som å sitte på en Yamaha TZR, helt merkelig.. Den blir for liten.
Sist redigert av FredrikE24 den 30 apr 2016, 15:05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av supersic »

FredrikE24 skrev:Har nå kommet et skritt videre, handlet meg en Schubert C3 Pro åpningshjelm idag.
La meg gjette, mcoslo til 6K?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Ikke langt unna sannheten, McOslo ja, men under 5k :) Kjøpte den siste de hadde. Har prøvd både S2 og C3 Pro før med radiokragen og det har vel ikke vært noe spørsmål om hvilken hjelm som skulle handles idag :) Hof MC bruker å være billigst(de har tilbud nå, til 5k i matt sort), men siden jeg bor i nærheten av Oslo så var det like greit å bare besøke dem idag :) Jeg fikk sort blank med litt grafikk, som normalt sett er dyrere enn matt sort.

Blir å handle radiokragen etterhvert, men jeg venter å ser mtp. at FM-nettet snart er historie.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av supersic »

FredrikE24 skrev:Ikke langt unna sannheten, McOslo ja, men under 5k :) Kjøpte den siste de hadde. Har prøvd både S2 og C3 Pro før med radiokragen og det har vel ikke vært noe spørsmål om hvilken hjelm som skulle handles idag :) Hof MC bruker å være billigst(de har tilbud nå, til 5k i matt sort), men siden jeg bor i nærheten av Oslo så var det like greit å bare besøke dem idag :) Jeg fikk sort blank med litt grafikk, som normalt sett er dyrere enn matt sort.

Blir å handle radiokragen etterhvert, men jeg venter å ser mtp. at FM-nettet snart er historie.
C3 Pro og jeg blir ikke helt venner er noe ubehagelig bak i nakken/bakhodet, S2 Sport liker jeg veldig godt, men da jeg prøvde en gt-air var jeg solgt, er så behagelig på hodet mitt at det nesten er latterlig, anbefales på det sterkeste.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

C3 pro er en veldig bra hjelm synes jeg. Men ikke kjøp dne grunnet det innebyggede solvisisiret. Det holder ikke mål etter min mening. For det første er det vanskelig og holde rent da det er kronglete og komme til og for det andre så blir det veldig fort riper i det tynne plastvisiret. For det tredje så føler man at man ser gjennom et par billige solbriller fra Svinesund når man ser gjennom dette.

Spar heller penger og kjøp en sotet/iridium/Blue Mirror visir til Schuberth hjelmen :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Schubert sitter som hånd i handske på mitt hode, så sammen med at den er støysvak og kan åpnes, så er det ikke noe å lure på. At den har solvisir er jo en bonus, funker jo greit nok, men kommer nok til å ha et par andre visir også til ulik bruk.. Skifte visir er jo ikke annet enn lekende lett på en Schubert.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Etter å ha tenkt lenge og vel, og telt penger en god stund, har jeg vel konkludert med at selv den billigste K1200RS blir for dyr for meg å kjøpe. En K1100LT vil være et bedre kjøp for meg akkurat nå. Jeg er student for tiden, noe jeg har vært de siste 5årene uten fast inntekt.
Jobben står klar med kontrakt skrevet under, så det blir nok heller et sykkelbytte etterhvert :) Jeg klarer fint å kjøpe sykkel til 80 000kr også istedefor 50 000kr, er jo ikke det, men det føles mer riktig å jenke seg ned til 30-papp og en rotweiler-moped som førstegangsskjøper. K1100LT vil med sin enorme kåpe og vindskjerm være midt i blinken. Skal jo brukes omtrent før påsketider og helt ut til snøen legger seg igjen hver bidige dag :) Jeg har en del timer bak styret på en K100 ombygd til K1100LT i utseendet, så jeg vet til en viss grad hva jeg går til, noe mer hester, annen kardang, bremser og felger etc. Altså en langt bedre sykkel.

Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, ting går ikke alltid som planlagt. Endte opp med denne sykkelen igår. K1200RS 2001 modell med integralbremser og ABS. Kjempesykkel med fullt servicehefte og en tidligere eier. Motoren murrer meget pent og sykkelen er absolutt ingen sinke. Veldig fornøyd med hvordan den er å kjøre!
Blir å plukke den i småbiter og vaske den skikkelig og få polert opp litt og ymse småting.
Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av thewiz »

Bjerknez skrev: En Street Triple R med 675cc føles langt mer brukanes og mer krefter i bunn der jeg vil ha dem. Har selv gått fra Yamaha R6 med rundt 120HK'er til Street Triple R 675cc med 106HK'er og Street Triplen er mer spennende motormessig.

Så alle de firesylindrede 600cc jeg har kjørt har vert "kjedelige" og fremstår dermed som "moped" i mine øyne. Men kommer man fra en 125cc (eller en moped) og hopper på en 600cc så vil man jo så klart oppleve nirvana. Alt er relativt :)
Du har selv gått fra Yamaha R6 til Street Triple? :scratch

Når var dette? Eller refererer du til når du prøvde min den ene gangen?

Morsomt at du foretrekker en Street Triple kontra enn 600 R sykkel, da 600 R sykkel kjører fra Street Triple på alle nivåer.

On topic: Kjøp det du selv liker, da å prøvekjør et par sykkel og kjøp en. Du finner fort ut hva som passer deg best. Er ikke verre enn å bare bytte igjen.

Svar