Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Erik_B70 »

Oi, det var ikke småtterier...

Håper du dokumenterer med bilder osv. her i loggen . Jeg må nok ta en skikkelig økt på min også, men håper jeg kan vente til etter sesongen. De EV14 dysene er jeg sugen på å prøve selv også. Har klokketro på at det blir en solid merkbar forandring.
Blir spennende å høre dine erfaringer .

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg skal prøve!

Etter en tur igår virker det egentlig litt som at sykkelen surner litt når man cruiser som man pleier.
Når man da går på gassen så nøler den litt. Om jeg så legger meg på 6-7000rpm noen sekunder, så girer opp, så blir den brått veldig kvikk og fin.

Bensinforbruk er bortimot normalt. Ikke merka noe tull der.

Lurer på om jeg skal koble til GS911 og sjekke om det har dukket opp en feilkode..

Lambdasonde kanskje? Jeg synes den også er litt sur under warmup.. Da går den vel ikke i closed loop uansett. Om man er litt ufin på gassen når den er kald kommer det noe svartrøyk.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Responsen er litt som i en strikk, særlig når den er kald. Noe er det hvertfall, som jeg gjerne vil rette opp.

[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=SONxLppoILw[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=SONxLpp ... ture=share

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Erik_B70 »

FredrikE24 skrev: 08 jul 2020, 14:34 Jeg skal prøve!

Etter en tur igår virker det egentlig litt som at sykkelen surner litt når man cruiser som man pleier.
Når man da går på gassen så nøler den litt. Om jeg så legger meg på 6-7000rpm noen sekunder, så girer opp, så blir den brått veldig kvikk og fin.

Bensinforbruk er bortimot normalt. Ikke merka noe tull der.

Lurer på om jeg skal koble til GS911 og sjekke om det har dukket opp en feilkode..

Lambdasonde kanskje? Jeg synes den også er litt sur under warmup.. Da går den vel ikke i closed loop uansett. Om man er litt ufin på gassen når den er kald kommer det noe svartrøyk.
Merkelig. Sikkert en god ide å lese ut koder ja.
Jeg tror du har rett ang. lambdasonden. Går vel kun i closed loop ved arbeidstemperatur, og innenfor en viss belastning ? Ved full gass er det åpne sluser og ingen lamdaregulering så vidt jeg vet.
Min har også periodevis nøling etter cruising på moderat turtall, men bare av og til. Symptomene er imidlertid annerledes, og jeg har ikke intrykk av at min surner. Heller tvert i mot ... Et drag opp mot redline på full gass løser problemet, og det kan da være borte i hundrevis av kilometer. Begynner å lure litt på om det kan være lamdasonden som lager krøll hos meg :scratch

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjører jo ikke med originalmap i Motronicen skal sies. Den går litt på den feite siden opp mot originalt. Tempføler på lufta som kanskje som måler feil?

Den var ikke fuskete ved oppstart før hvertfall. Det er noe den har blitt i det siste. Før skulle man tro den var varm..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg vet faktisk ikke. Noen powerwheelies har det ikke blitt i det siste, og jeg synes den presterer dårlige på høyt turtall..

Kanskje er det omvendt, at den får lite bensin? Eller at luftfilteret er tett?
Bytta det i 2016 sammen med bensinfilter.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Erik_B70 »

Klarer du å logge live data fra følerne med GS911 ?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, logger lambdaregulering hvertfall.
Så regner med å kunne lese ut O2-en og hva bør-verdien er.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Da har jeg sjekka med GS911. Hadde feilkode på lambdaregulering. Den hadde gått utenfor nedre grenseverdi.

Logger livedata og lambdaspenning svinger som en jojo fra fullskalering til lavskalering hele tida.
I closed loop går den helt ille..

Jeg liker å tro at lambdaen er ferdig da sykkelen går helt OK i open loop. Dessverre er den allerede så sur at den ikke går helt bra der heller, men den putrer ikke. Er lov å håpe. Da jeg logga O2 sist i 2017 var det vel lå den snor-rett midt i båndet.

Er like gal måling på litt turtall også til tross for at den går renere på litt gass.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Erik_B70 »

Er nok bare å bytte da ja.

Det er vel i grunnen en slitedel, så den har nok gjort sitt.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Nå har jeg lest litt på nett, og en fluktuerende måleverdi er visst riktig?

Jeg setter mest lit til vakumlekkasje her nå.. Vi får se!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det sies vel at sykkelen skal gå helt OK uten lambdasensoren tilkoblet. Det gjør sykkelen ikke. Den blir mye verre.
Mon tro om vakumproblemer er det man skal se etter først.

Alt er bestilt nytt, så alt blir jo bytta. Det blir fint.

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av APettersen »

Jeg får følge med her fremover (som om jeg ikke gjør det allerede...). Jeg fikk byttet lambdasensor i fjor grunnet svært sur sykkel med heftig drivstofforbruk. Forbruk og eksos normaliserte seg etter den operasjonen. Min K-bike har også blitt gradvis ruskete/sur ved oppstart. Får ta en støre sjau til vinteren.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Får etterhvert se resultatet av det røsket jeg skal ta. Jeg er dog litt skeptisk til å bytte alt i en sjau og starte opp, og den går værre enn før?

Jeg mener det dog er et grunnlag for å mistenke falskluft. Dersom for høy O2 måles ved en gitt spjeldåpning vil Motronicen automagisk gi mer fuel. Som medfører for rik blanding. Alt tilsier at lambda-varmen funker og dersom det stemmer at målingen skal svinge så bør det være relatert til vakumlekkasje. Tomgangsregulator jobber på høygir for å oppnå stabil tomgang hvertfall, så noe lureri er det jo.
Det er den som gjør at man ikke har choke-hendel som K100 har.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har skrudd mye siste dagene.

Alt er nybygget rundt spjeldrekka. Eneste som ikke er tukla med der nå er selve spjeldrekka.

Nytt luftfilter, ny bensinpumpe, nytt bensinfilter, alle slanger nye inni tank.

Ny lambdasonde

Nye innsprøytningsdyser.

Starter opp. Sykkelen er langt mer responsiv på gassen. Allikevel så er den fra tomgang til full gass litt vanskelig for å dra avgårde. Litt nølende.

Tomgangen er stabil og fin nå.

Hva nå? Jeg satte meg ned med en kaffekopp og funderte litt på denne EEPROM-en jeg har fått fra en ved navn John i Hellas. En Stage9 høy-prestanda chip. Kan det være sånn at den klussa til blandinga? At noen kurveverdier var helt på jordet plutselig?

Tanken satt løst på sykkelen så flekka den av og skrudde ut motorstyringen. Heiv inn originalchip og starta opp..
Joda, nå foregikk warmup fjellstøtt og etter warmup med en særdeles jevn og fin tomgang. Gassrespons? Joda, helt noe annet. Ingen tilslag av for feit blanding.

På med salen og ut på prøvetur. Dessverre på så godt som tom tank..
Joda nå var det frisk respons fra motoren. På alle gir, på alle turtall. Så friskt har den aldri gått i mitt eie. Ingen ettertenning.
Dessverre var et hardt pådrag på de lavere girene begrenset av å miste bensintrykket som følge av nesten tom tank, men for et drag inntil det inntraff. Forhjulsløft både på første og andre gir..

Bensinpumpa er helt lydløs..

Nå pelte jeg ut kammene på den for ventiljustering og tok av fronten på motoren for skifte av kjede og sleider. Så inntil jeg får tak i de rette shimsa, så blir det ikke mer testkjøring. Men moro var det!

Ny sykkel.

Chipen fra John er av typen som kan slettes. I utgangspunktet ved å utsette chipen for lys. Lys er det jo ikke inni motorstyringsboksen, men det er på en måte ikke permanent brent inn på brikka, noe den originale er.
Så jeg tror nok at det er noe defekter med denne høy-prestanda chipen. Irriterende nok.

Svar