Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, den har karakter! Nå har jeg blåst ut ekspspakningene igjen, så nå hamrer det godt ut av pottene. Ganske kul lyd!

Nå kjørte jeg en god tur igår. Måtte legge over på reserve på krana ved golfbanen langs gamle Mossevei. Svippa(dum som jeg var) nedom Ås via noen svingete veier.. problemet begynte så på E6 tilbake. Slurpa tanken tom på reserven..
Dette bruker å løse seg ved å legge sykkelen over på venstre side for å flytte bensinen over mot venstresiden der krana sitter.
Da jeg stoppa for 4de gang gikk det ikke mer. På nessetveien 10 minutters gange hjemmefra var tanken knusktørr :-k Bensinstasjonen ca. 1500m.

Jeg fylte på en skvett med olje og fikk blanda ut dette i gasseren en smule. Fikk start og harket meg noen hundre meter til frem til siste stigningen mot bensinstasjonen.. :crazy:

Det endte med at jeg ringte en kompis som bor oppi gata. Han kom nedom med en kanne blyfri.. Så det endte jo godt! Kjørte hjem og tok en dusj, var gjennomvåt av svette.. Tar det som et vårtegn!

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Det minner meg om mopedtida.
Jeg kjørte vel ikke tomt så mange ganger, desto oftere ble det is i tanken som smelta og laga trøbbel i mildvær.
En overdose med kondensfjerner gjorde som oftest susen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Alle syklene er ute for våren! Nice! :twothumbs:
FDCEBC42-133B-402E-8CE9-12CDF5846AC2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Må vel få med seg MC-Messen
Der fant jeg en slektning, USA-import.
D9367D87-D883-4C83-920F-4B3396A78820.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Litt kjølig i lufta enda, men en strålende kjøredag!
Ble kjørt på kryss og tvers i Follo og Østfold. Mye støv og grus i enkelte svinger enda, så ting må gå litt piano.
C64C731A-65DD-4944-9A9D-7AE40359D698.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av TGR »

Hva syns du om K100 da?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Motormessig synes jeg den er kvikk nok. Etter å ha gått over spjeldrekka og slangene i vinter har den nærmest blitt vibrasjonsfri ved normal kjøring. Litt kjenner man i beina når man nærmer seg turtallsperra. Litt treg respons på gassen sett opp mot mer moderne innsprøytningssystener muligens. Sykkelen går som et lokomotiv, men den liker ikke så godt hard brems og nedgiring før sving, bakstilling virker ikke så stivt som på K1200, og den liker å ha godt med gass gjennom svingen, da går den av seg selv. Jevn hastighet derimot, da må man gi klar beskjed. K1200en gir man et lite puff på styret og den er helt med på notene, litt i overkant i følge de som har fått prøve den, og ikke er vant til det. Forstillinga med konvensjonell gaffel føles veldig annerledes, ikke helt fan! Teleleveren demper veldig fint og kontrollert. Bremsene er gode, absen gjør også jobben. Fin sykkel å kjøre, trappa ned til et lavt gir istad og matet på og la på et gir og fikk godt med hjulløft, det var litt overraskende. Mye har skjedd på 10 år, det er sikkert. K1200en er et råskinn i forhold, bedre på alle måter, selv om K100en er superkomfortabel, og sittestilling er veldig avslappende. K1200en er litt vanskeligere å håndtere, den må kjøres.

Hva skjebnen for den blir vet jeg ikke enda, mulig min bror overtar den, eller en kollega. Ordner ikke det seg prøver jeg litt på Finn og ser om noen vil HS den. Om man ikke kjører hver dag og vil ha en sykkel som bare vil gå med minimalt vedlikehold er den perfekt. Jeg skulle gjerne hatt den med videre, men ser jo at det blir et plassproblem å ha tre motorsykler stående!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Bjerknez »

Dette er imponerende lesning for en med ti tommeltotter. Skulle ønske jeg ble født med færre tommeltotter. Har kanskje litt med interessen å gjøre også selvsagt, men jeg må inrømme at jeg liker å lese om slike prosjekt :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Stian87 »

Inspirerende å lese bloggen din som alltid Fredrik!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

:twothumbs: :prf TakktakK!

Nå har jeg vært særdeles dårlig på å holde tråden varm med "interessant" stoff siste tiden.
Jeg skal prøve å kjøre litt med Garmin Virb på hjelmen fremover. Hadde planer om å filme mye i vinter med Jawa-kjøring, men det utgikk og måtte reparere motor og greier. Ble litt sånn halvveis.

Jeg pendler mye.. Er liksom samme ruta hver dag. Lite spennende egentlig fra kollektivknutepunktet Helsfyr i Oslo til litt utenbys på E6 sydover.. Så da tenkte jeg at det å ædde litt snø, is og kulde kunne gjøre det mer spennende. I tillegg gjør jeg noen krumspring og tar meg såpass til rette i trafikken innimellom at mange sikkert ville reagert :-k :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Nå har det blitt en god tur igjen! Skulle ha meg et nytt pipesett fra biltema :twothumbs: En utgående modell og begrenset varebeholdning i alle butikker rundt Oslo. Så ble først en tur til Særp.. de hadde ikke til tross for at de trodde de hadde.. Så fikk man de til å sjekke i Moss og der hadde de igjen noen få.

Så ble en blanding av landevei og E6. Når man flyter avsted nedover motorveien i 140+ så får man en helt deilig følelse.. Det er så vanvittig smud.. Man bare sitter der i et eneste stort velbehag.. En virkelig Autobahn-cruiser dette!

På hjemturen ble det hyppig med akselerasjoner på motorveien, og etter den rundt 10ende på rappen begynte motoren å småfuske. Har greit med power, men den går og lugger. Kjennes og høres ut som den kutter på en sylinder. Den gjør det også på tomgang. Ikke spesielt lastavhengig, noe som sier meg at dette ikke har med fuel-systemet å gjøre. Jeg toppet tanken for sikkerhetsskyld.
Jeg håper jeg kan nappe ut pluggene og se hvem som den kutter på, og forhåpentligvis er det en pluggledning eller lignende som er ute og kjøre. De originale sitter på enda. Runda 125 000km med den idag, og den er 29 år gammel(produsert i midten av 1990).
Tok noen bilder!
3C4D837B-217B-4407-99BD-40ABEEBB9BB5.jpeg
71BFFCBC-D406-4FD6-8761-B02CD4E01B0E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Jeg var ute for noe av det samme med GPz,en .Fusking som kom og forsvant. Det viste seg til slutt at det var en dårlig kabelsko på tempføleren på motoren.
Jeg tok sjansen på å lodde fast kabelskoen på føleren,og etter det var problemet borte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

For meg høres det ut som det er den samme sylinderen den kutter på hele tiden. Hører det litt på eksosmanifolden. Skal sjekke opp mer i morgen! Burde bli litt klokere!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Måtte kjøre K1200RS til jobb idag. Det var ikke så verst faktisk!

Kom hjem og fikk begynt å kikke litt på K100en og dens fusking fra dagen før. Startet den opp, og den gikk helt likt! Så bra tenkte jeg.

Tennpluggene sitter jo mitt i glaninga, så tenkte å kikke rundtom der først. Se om man kan se noe åpenbart.
Motoren går og fusker på tomgang, sjekker koblingene inn på coilene. Ingen bedring ved å røre litt på dem. Ei heller pluggledningene på coilene. Skrur av metalldekselet over plugghettene og pluggene. Skrur av lyset, ser ingen form for overslag, hører ikke overslag heller. Napper såvidt ut hetta på sylinder 1. Gnisten slår over momentant. Gnisten er så sterk at det slår over fra hetta til blokk(veldig god gnist mao.).. gjør det samme på 2-3-4 også. Samme resultat, ikke enkelt å finne ut hvilken sylinder den fusket på.. Tok ut pluggene fra 1-4. På plugg nummer 4 var elektrodegapet nær null :roll slår opp i boka og finner ut at et gap mellom 0,6-0,7mm er gode greier. Justerer gapet på alle mer eller mindre. Tipper verkstedet har mistet den siste pluggen eller slått borti med den i noe.. så har gapet vært særdeles lite. Så har man etter gårsdagens hardkjør på motorveien fått et lite partikkel av noe slag til å «tette» ytterlig i mellom der som fører til at det tidvis ikke blir noe gnist overhodet.

Setter alt på plass igjen og motoren går som bare det igjen!
Legger ved et bilde som illustrerer feilen. Det er ikke mitt bilde forøvrig, bare noe jeg fant på nett.
DA5FBF40-FC57-4C85-9725-053C555D0CC9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av TGR »

Ofte er det enkelt, selv om det kan være vrient å finne 👍😊

Svar