Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av SverreOlsen »

Bra jobb dette her, klar for mange nye år :-D skal prøve å bite i det sure eplet å justere ventilene eg og, må barre tåre å sette i gang :-P

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av TGR »

Blir god som ny nå :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Satser på å runde 100 000km med den kommende sesong, rent teknisk bør den være en av de bedre der ute med tanke på alder og km.stand av K1200RSene der ute nå :)

Man kunne sikkert hoppet over alt dette greiene og fint kjørt en sesong til, men jeg har en tendens til å sjekke opp i alt som er når man først begynner, så baller det på seg. BMW har en fantastisk deletilgang og katalog. Hver minste skrue kan bestilles, og når man etterhvert finner slurvete arbeid fra teknikkere som har mistet skruer/spacere og gummiforinger i alt som skal festes på sykkelen så blir det fort at man ordner opp i dette også. Tanken feks. har manglet noen gummispacere, slik at tanken blir sammenklemt når man tighter til skruene.. Sånn kan man ikke ha det.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: BMW har en fantastisk deletilgang og katalog. Hver minste skrue kan bestilles, ........
Joda, det er sikkert riktig. Men blinklyshusa sitter festet til kåpa med noen klips lagd av fjærstål, 3 på hver side. Flere av disse er dårlige på min, så jeg sjekket om de er å få løse. Nope, må kjøpe hele huset..... Men de er jo å få tak i da :)

Kringlebotn
Innlegg: 7
Registrert: 15 feb 2017, 12:07
Motorsykkelen din: Apostlenes hester

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Kringlebotn »

TGR skrev:Joda, det er sikkert riktig. Men blinklyshusa sitter festet til kåpa med noen klips lagd av fjærstål, 3 på hver side. Flere av disse er dårlige på min, så jeg sjekket om de er å få løse. Nope, må kjøpe hele huset..... Men de er jo å få tak i da :)
Er det klipsene med delenummer som vist nedenfor du er ute etter?
BMW-delenummer: 46637658638
Som Fredrik skriver er det veldig mye som er tilgjengelig fra BMW flere tiår etter at en modell har gått ut av produksjon, og av slitedeler er omtrent alt tilgjengelig.
Du får til og med enkelte deler til motorsykler fra 50-tallet.
Det er bare å søke opp i delekataloger som ligger på internett og krysse fingrene for at delene fortsatt produseres/er på lager.

Ellers ser det ut som det gjøres en god jobb på k1200RS-en her Fredrik.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av TGR »

Kringlebotn skrev:
TGR skrev:Joda, det er sikkert riktig. Men blinklyshusa sitter festet til kåpa med noen klips lagd av fjærstål, 3 på hver side. Flere av disse er dårlige på min, så jeg sjekket om de er å få løse. Nope, må kjøpe hele huset..... Men de er jo å få tak i da :)
Er det klipsene med delenummer som vist nedenfor du er ute etter?
BMW-delenummer: 46637658638
Som Fredrik skriver er det veldig mye som er tilgjengelig fra BMW flere tiår etter at en modell har gått ut av produksjon, og av slitedeler er omtrent alt tilgjengelig.
Du får til og med enkelte deler til motorsykler fra 50-tallet.
Det er bare å søke opp i delekataloger som ligger på internett og krysse fingrene for at delene fortsatt produseres/er på lager.

Ellers ser det ut som det gjøres en god jobb på k1200RS-en her Fredrik.
Hm... forsøkte å søke på det delenummeret, men får opp en mutter, M5. Hvilket nettsted bruker du?

Kringlebotn
Innlegg: 7
Registrert: 15 feb 2017, 12:07
Motorsykkelen din: Apostlenes hester

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Kringlebotn »

TGR skrev:Hm... forsøkte å søke på det delenummeret, men får opp en mutter, M5. Hvilket nettsted bruker du?
Ja, kanskje jeg ser på feil sted på sykkelen?
Bruker "realoem.com"
Se her: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... 6637658638

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av TGR »

Kringlebotn skrev:
TGR skrev:Hm... forsøkte å søke på det delenummeret, men får opp en mutter, M5. Hvilket nettsted bruker du?
Ja, kanskje jeg ser på feil sted på sykkelen?
Bruker "realoem.com"
Se her: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... 6637658638
Ok. Var der jeg sjekket. Ser ut til at det de sa på Speed MC er korrekt. De klipsene sitter festet med kraftige popnagler til blinklyshuset, og er ikke å få i løs vekt. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Mer sammensetning idag. Sjekket ventilklaringene. Nå er alle innenfor og det er kjempegreier!
Satt inn radiatorer og ymse ting. Fikk satt tanken på plass.
Turnet motor rundt for hånd uten plugger, dro så opplegget rundt på starter for å få smurt kamlager etc. Målte kompresjonen på alle fire sylindre, disse var helt jevnt over på 11 Bar, det er helt etter boka. Satt inn helt nye originale BMW-plugger og fyra opp. Varmkjørte motoren etter å ha fylt oppi vann. Motoren malte som en katt, det var et flott øyeblikk :)

Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: Motoren malte som en katt, det var et flott øyeblikk :)
Noe sier meg at det blir noen laange uker å vente nå..... :)

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Roargutten »

Moro når ting begynner å komme sammen igjen og det blir liv i sykkelen.
Får bare håpe våren kommer tidlig så man kommer seg ut på veien.

Mye bra du gjør her.. Jeg kjenner meg igjen i det du sier om detaljer, når jeg oppdager noe som mangler eller ser feil ut må jeg ordne opp i det. Byttet selv alle synlige bolter på alt av deksler og kåpe i vinter for å få en likhet og gjennomført stil på alt.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Esveen »

Flott arbeid her Fredrik. Det gir meg litt inspirasjon til å plukke ned den gule å ta samme runden. Hadde tenkt neste vinter, men ble litt usikker nå :)

Noen som vet av skruesett for kåpa til K1200RS med sorte skruer? Finner bare rustfritt på ebay.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av TGR »

Esveen skrev:Flott arbeid her Fredrik. Det gir meg litt inspirasjon til å plukke ned den gule å ta samme runden. Hadde tenkt neste vinter, men ble litt usikker nå :)
Samme her..... Fredrik altså... :D Min røde K12RS svetter altfor mye, har originale bremseslanger, og har antagelig ikke fått nye sleider på 60 som foreskrevet, eller ventil-kontroll / -justering. Planen var å ta det neste vinter, men etter å ha fulgt med Fredrik her noen få dager, så kjennes alt plutselig presserende å få gjort....... skulle bare hatt litt mer tid..... :O

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Roargutten »

Esveen skrev:Flott arbeid her Fredrik. Det gir meg litt inspirasjon til å plukke ned den gule å ta samme runden. Hadde tenkt neste vinter, men ble litt usikker nå :)

Noen som vet av skruesett for kåpa til K1200RS med sorte skruer? Finner bare rustfritt på ebay.
Sjekk på https://www.pro-bolt.com/
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Esveen skrev:Flott arbeid her Fredrik. Det gir meg litt inspirasjon til å plukke ned den gule å ta samme runden. Hadde tenkt neste vinter, men ble litt usikker nå :)

Noen som vet av skruesett for kåpa til K1200RS med sorte skruer? Finner bare rustfritt på ebay.
Dette er i grunn ganske rett frem, men problemet er å skaffe shims. Disse tok det tid å få fra BMW!
Å flekke av toppdekselet er gjort på noen få minutter, mål og noter, er det ikke så halvgalt kan du ta det igjen til neste år :thumleft

For å ta av dekselet i front må egentlig bare radiatorene ut, ellers er det bare å flekke det av. Det å sette den sammen etter at toppdeksel, dekselet i front og bunnpanne var på plass, var det snakk om en halvtimes skruing før vi hadde vann ombord.

Kjedet kjentes også helt nytt ut.. Bare tull å skifte :lol Er litt som med den gamle Mercedesen jeg kjører rundt i. Da jeg var på det verste, skiftet jeg alt mulig rart, alt fra registerkjede til girkassetettninger(girkassa måtte ut av bilen).. Skal sies den hadde tuslet 485 000km på det tidspunktet, men tror det hadde gått bra allikevel altså..

Er litt med den følelsen med å vite at ting er i orden, jeg må få oversikt og kontroll før jeg blir rolig.


For å få av dekselet i front, skru først ut Torx-skruen midt på dekselet. Putt så en bolt/borr/et eller annet som er 3,1~3,2mm tykt i hullet. Skal ganske langt inn. Dette sørger for at kjedestrammer ikke spretter ut når dekselet fjernes

Når det gjelder kåpeskruer var mine originalt svarte.. jeg synes ikke de er noe fine i svart når malingen flasser av etter å ha skrudd litt på dem. Har derfor polert alle skruene med autosol slik at de er blanke og fine. Jeg kunne dog tenkt meg å kjøpe komplett sett i blankt rustfritt. Liker kontrastene svart og blankt/stål.
Jeg mangler en drøss av skruer ettersom de som har skrudd på den tidligere har mista ting.

Jeg ble veldig fornøyd i går med tankfestingen bak. Har hele tiden manglet gummi-ringen i kåpa man trer inn på en pinne på ramma når man monterer kåpa. Jeg fant senere igjen denne gummi-ringen der festebolten til tanken går på.. Det blir helt feil da tanken skal festes med en alu-hylse med gummi-ring rundt som tres inn fra baksiden på tanken(mellom ramme og tank), da bånner bolten i hylsa og alt er fint. Slik det var, så skrudde man tanken sammen.. Jeg hater sånt.. Gummi-ringen fikk sin plass på kåpa igjen.
Sist redigert av FredrikE24 den 16 feb 2017, 12:38, redigert 1 gang totalt.

Svar