SneakyOwl log - MV F3 800 RC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av Bjerknez »

cevillan skrev:Poenget er at du pratet om gå ned i effekt som en nedtur. Og at det derfor er en korrelasjon mellom kubikk og... kjøreglede? Mitt poeng at det kan være motstatt. Og at man kan utvikle seg bedre som fører (og det er vel litt av poenget) med å gjøre nettopp dette. Min påstand er at velstående nordmenn kjøper sykler de aldri klarer å ta ut potensialet i, og hadde blitt bedre og raskere med å hente ut noe mer på "sitt nivå". Men det er vel rik manns rett, men det betyr ikke at man kjøper seg cred og kunnskap. Jeg står på ski 30 dager i året, og ser samme trend i heiskøen.
Kjøreglede kan komme av mange ting. Først og fremst fordi man liker å dra på tur, men det at man liker sykkelen man kjører kommer nok på en god andreplass.

Ja... For MEG så er det viltig å ha litt skremmende drag i sykkelen. Uavhengig om det er 1000ccm eller ei. Men det er en del andre ting som spiller inn også. Men er enig med deg at selv om jeg har en S1000R så betyr ikke det at jeg kommer først rundt på en bane. Men det betyr at jeg kan frembringe den litt skremmende følelsen inni mellom. Å det er jeg nok villig til å gi noen lapper for. Ja, vi nordmenn har det godt. Vertfall de fleste av oss. :thumleft

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av Blaamand »

Bjerknez skrev:
Ja... For MEG så er det viltig å ha litt skremmende drag i sykkelen.
Prøvde en KTM 500 exc her om dagen. Den hadde skremmende drag, og en vanvittig fun faktor. Såpass bra faktisk at jeg vurderer å selge 690'n og "nedgradere"
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av HeHy »

Blaamand skrev:
Bjerknez skrev:
Ja... For MEG så er det viltig å ha litt skremmende drag i sykkelen.
Prøvde en KTM 500 exc her om dagen. Den hadde skremmende drag, og en vanvittig fun faktor. Såpass bra faktisk at jeg vurderer å selge 690'n og "nedgradere"
Bare husk serviceintervaller på 20 timer...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av Bjerknez »

Blaamand skrev:
Bjerknez skrev:
Ja... For MEG så er det viltig å ha litt skremmende drag i sykkelen.
Prøvde en KTM 500 exc her om dagen. Den hadde skremmende drag, og en vanvittig fun faktor. Såpass bra faktisk at jeg vurderer å selge 690'n og "nedgradere"
Good for you :thumleft

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: RE: Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av cevillan »

Bjerknez skrev:
cevillan skrev:Poenget er at du pratet om gå ned i effekt som en nedtur. Og at det derfor er en korrelasjon mellom kubikk og... kjøreglede? Mitt poeng at det kan være motstatt. Og at man kan utvikle seg bedre som fører (og det er vel litt av poenget) med å gjøre nettopp dette. Min påstand er at velstående nordmenn kjøper sykler de aldri klarer å ta ut potensialet i, og hadde blitt bedre og raskere med å hente ut noe mer på "sitt nivå". Men det er vel rik manns rett, men det betyr ikke at man kjøper seg cred og kunnskap. Jeg står på ski 30 dager i året, og ser samme trend i heiskøen.
Kjøreglede kan komme av mange ting. Først og fremst fordi man liker å dra på tur, men det at man liker sykkelen man kjører kommer nok på en god andreplass.

Ja... For MEG så er det viltig å ha litt skremmende drag i sykkelen. Uavhengig om det er 1000ccm eller ei. Men det er en del andre ting som spiller inn også. Men er enig med deg at selv om jeg har en S1000R så betyr ikke det at jeg kommer først rundt på en bane. Men det betyr at jeg kan frembringe den litt skremmende følelsen inni mellom. Å det er jeg nok villig til å gi noen lapper for. Ja, vi nordmenn har det godt. Vertfall de fleste av oss. :thumleft
Selv liker jeg å unngå skremmende følelser når jeg kjører sykkel. Prøver heller å oppnå mestringsfølelse og harmoni med det jeg til enhver tid har mellom beina Bilde Men forstår fullt ut valget ditt hvis det er det du søker. Har aldri vært spesielt interessert i hva som går raskest rett frem, verken når det gjelde bil, mc eller ski.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av Bjerknez »

Men for å oppnå mestringsfølelse så må man vel presse seg selv litt? Man mestrer jo ikke noe hvis målet er å gjøre noe man allerede er flink til liksom. Er vel derfor de fleste av oss blir "vant" til kreftene i syklene og vil ha noe som er litt råere?

Jeg anser vel meg selv som ganske midt på treet når det kommer til å kjøre sykkel. Ikke er jeg best på noe og ei heller er jeg helt rævva på noe. Bortsett fra å kjøre på grus. Det har aldri appellert til meg i det hele tatt. Hadde det gjort det så hadde jeg nok valgt en mer egnet sykkel til dette.

Husk at selv om BMW'en er god når det kommer til akselerasjon rett frem så går det faktisk ann å svinge med den også. Der har mestringsfølelsen min steget relativt gradvis siden jeg fikk lappen på tung. Men "vinner" man på sletta, så har man mer å gå på i svingen :)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av cevillan »

Du tror ikke du kunne presset dine kunnskaper på en 390?? Da er du sykt god å kjøre sykkel! Det var litt av poenget med å sammenligne med KTM 390-cup. Det er vel ingen av de som ikke kunne tatt steget til 690, 750, 1000 osv uten å gruse deg i teknikk. Likevel kjører de 390... Men det er klart, hvis målet er å kjøre på tomgang gjennom et eller annet tettsted og spise kebab med de lokale, er det klart en 1000 kubikker kan virke imponerende. At det er en sammenheng mellom det og "skills" er det imidlertid ikke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av Bjerknez »

Joda, man kan så absolutt presset kunnskapene mine på en 390 også, men hvorfor ikke teste de samme kunskapene på en 1000ccm? Da har jeg i tillegg mulighet til å kose meg litt på slettene, samt kjøre en og annen transportetappe uten å føle at stemplene passerer gjennom salen...

Jeg ser du prøver å dra dette over på "se jeg er best" stadiet, men man trenger da vel ikke være flinkest selv om man kjører en 1000ccm.? Jeg liker å kjøre noe som overgår mine ferdigheter med god margin. Rett og slett fordi jeg synes det er tøft, og fordi jeg har råd til det :thumleft

Akkurat som om jeg sikkert hadde kjøpt meg en fabrikkny BMW M6 også hvis jeg hadde driti penger, samt en MC henger jeg kunne hatt sykkelen på.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av KevinmsR6 »

Bjerknez skrev:Joda, man kan så absolutt presset kunnskapene mine på en 390 også, men hvorfor ikke teste de samme kunskapene på en 1000ccm? Da har jeg i tillegg mulighet til å kose meg litt på slettene, samt kjøre en og annen transportetappe uten å føle at stemplene passerer gjennom salen...

Jeg ser du prøver å dra dette over på "se jeg er best" stadiet, men man trenger da vel ikke være flinkest selv om man kjører en 1000ccm.? Jeg liker å kjøre noe som overgår mine ferdigheter med god margin. Rett og slett fordi jeg synes det er tøft, og fordi jeg har råd til det :thumleft

Akkurat som om jeg sikkert hadde kjøpt meg en fabrikkny BMW M6 også hvis jeg hadde driti penger, samt en MC henger jeg kunne hatt sykkelen på.
Deler din tanke gang bjerknez :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av mortenolb »

cevillan skrev:Og at man kan utvikle seg bedre som fører (og det er vel litt av poenget) med å gjøre nettopp dette. Min påstand er at velstående nordmenn kjøper sykler de aldri klarer å ta ut potensialet i, og hadde blitt bedre og raskere med å hente ut noe mer på "sitt nivå"..

Dette er faktisk eneste grunnen til at jeg er glad jeg ikke har råd til å oppgradere ennå. Jeg har vel til en viss grad dratt ut det potensialet denne sykkelen kan gjøre på vanlig vei, uten at det er meninga å høres sykt cocky ut.. Håper jeg får tatt den med på bane noen dager neste år også, for å virkelig teste den. Etter det så er det både mye diggere og litt tryggere å ta steget videre opp. :redface

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av Snikendeugle »

Fin tråd som sammenligner tilsvarende tunede KTM RC390 vs Yamaha R3

http://www.rc390-forum.com/forum/ktm-rc ... sults.html

Rød: KTM
Blå: Yamaha.

Resultatet er vel forsåvidt å forvente fra en énsylindret motor mot en tosylindret på ca. samme størrelse. KTM'en scorer ikke råbra på de droppene i kraft langs hele dragen..
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av Snikendeugle »

Det er farlig med trege dager på kontoret. Da blir det ofte litt sikling på nye mc deler...
Jeg har vært litt på gjerdet om jeg skulle investert mye kroner i RC390 sykkelen min, men har blitt mer og mer glad i sykkelen nå, så jeg tror jeg har gjort meg opp en mening om å gønne på med snæcks i løpet av vinteren/våren 2017.

Ønskelisten under er nok et "long shot". Litt teit å bruke så mye penger på denne sykkelen egentlig, men det er nå lov å drømme... :)


Liste fra Hard Racing:
Bilde

Liste fra MNNTHBX.com:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Kosmetisk fra Formula390.com (dette kommer nok i så fall sist om det i det hele tatt blir aktuelt. Litt pricy):

Mangler litt forskjellig som ikke er på nettsiden deres nå, men planen er i hvert fall hvit tank i tillegg og lakkere originale fronten hvit (fra sort).

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Kåpedelene over er noe av det samme som er brukt på denne RC390'en:
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av JK95 »

Steiki hakki helvette!!! Du kan umulig være helt god! :P Samtidig skulle jeg gjerne gjort mange mods på min egen sykkel om den ikke skulle selges snart, så kan ikke si annet enn slå til og pøs på med bilder!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av Snikendeugle »

Dette er jo halve moroa med sykkel :))

Eksosvalget blir nok ikke den Werkes USA underbody eksosen som er i listen nå, men sannsynligvis en Arrow Thunder Titanium /m Carbon cap som er en bra miks mellom ytelse, utseende og pris. Akrapovic'en koster fort 2-3k mer uten å gi noe mer eller mindre sammenlignet med Arrow eksosen.

Bilde

Det som er kult med Werkes USA eksosen er at den beholder underbody eksos og standard RC390 look (opp til 2015 i hvert fall), noe som er en stor fordel for utseendet og at ikke noe av eksosen vil treffe bakken ved evt. fall.
Det kjipe er at den visstnok er litt _for_ bråkete og gir ikke spesielt med ytelse fordi eksosen blir for kort.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: SneakyOwl log - KTM RC390 in tha hooouse

Legg inn av JK95 »

Det har du helt rett i! :twothumbs: Digger hvordan du legger tid i å planlegge dette, skal følge med så godt jeg klarer! :yeyeye Har en kompis som planlegger en KTM 500 EXC motor i sin Ninja 250, synes det også er morsomt, de blir jo regelrett lommeraketter :twisted

Svar