SneakyOwl log - MV F3 800 RC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av haakeik »

Hansien skrev: 14 jun 2019, 11:18 Alternativet er jo en innvendig plugg. Da gis det jo faktisk garanti på at det skal holde ut dekkets levetid.

Disse larvene man dytter inn fra utsiden er bare ment som en nødreperasjon så man kan komme seg videre/hjem og ordne nytt dekk senere.
Billigere enn å kjøpe nytt dekk også:
https://www.dekk.as/dekk/plugging/

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av Snikendeugle »

Ikke dumt det nei... Men nå har jeg allerede bestilt "time" og nye dekk 😁💸
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av Hansien »

Jeg ville vurdert å plugge det gamle om det er relativt nytt og hatt det i reserve. :)
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av cannon »

Bane eller vei spiller vel mindre rolle i forbindelse med vurderingen om en plugg holder eller ikke?
Hvis man velger å ikke stole på en plugging, så vil dette sitte mellom ørene, nesten uansett hastighet.
Hvis det skulle gå galt, på grunn av dårlig plugging, så er det trolig mye "bedre" å tryne på banen enn på offentlig vei. Ingen møtende trafikk, autovern, busskur, fortauskanter eller annet som gjør vondt å få i skallen... :crazy:

Jeg hadde plugget og gitt gass. Men sørg for å plugge på en måte som gir deg tillit til dekket. Det er jo mye igjen av dekket.

(By the way; fartsgrensen på Rudskogen med SMC er 80 km/t. Dette er et sikkerhetskurs for veikjørende, og banen er å betrakte som en enveiskjørt, offentlig vei. På trackdays, som ofte inkluderer registrerte sykler i tillegg til banesykler (i egne grupper) er det andre regler som gjelder. SeniorMC på Rudskogen er ikke "Trackdays".)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av Snikendeugle »

cannon skrev: 14 jun 2019, 14:33 Bane eller vei spiller vel mindre rolle i forbindelse med vurderingen om en plugg holder eller ikke?
Hvis man velger å ikke stole på en plugging, så vil dette sitte mellom ørene, nesten uansett hastighet.
Hvis det skulle gå galt, på grunn av dårlig plugging, så er det trolig mye "bedre" å tryne på banen enn på offentlig vei. Ingen møtende trafikk, autovern, busskur, fortauskanter eller annet som gjør vondt å få i skallen... :crazy:

Jeg hadde plugget og gitt gass. Men sørg for å plugge på en måte som gir deg tillit til dekket. Det er jo mye igjen av dekket.

(By the way; fartsgrensen på Rudskogen med SMC er 80 km/t. Dette er et sikkerhetskurs for veikjørende, og banen er å betrakte som en enveiskjørt, offentlig vei. På trackdays, som ofte inkluderer registrerte sykler i tillegg til banesykler (i egne grupper) er det andre regler som gjelder. SeniorMC på Rudskogen er ikke "Trackdays".)
Selvfølgelig er det bedre å tryne på banen. Helst unngår jeg det overhodet :)
Det med fartsgrense; I know, men den grensen er det ingen (inkl. instruktører) som holder. For _meg_ er det å betrakte som førerutviklingskurs på bane i kontrollerte former men høy fart. Det får gå som trackday for meg ;)

Hansien skrev: 14 jun 2019, 14:27 Jeg ville vurdert å plugge det gamle om det er relativt nytt og hatt det i reserve. :)
God idé dette! Skal gjøres :prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av Snikendeugle »

Sykkelen er levert for skoskifte. Dette blir ikke billig!
Selve jobben er som forventet på ca på Kr 1000,-, men Metzeler M7RR dekkene var inne for nesten dobbelt av prisen som de er å få tak i på nett :-)å
Om det blir en aktiv sesong blir det nok ikke få av disse skiftene heller.

Dette fikk meg til å tenke litt og sjekke ut vanskelighetene med å gjøre jobben selv. Jeg har i utgangspunktet aldri hatt noe i mot å la forhandler ta jobben, men så liker jeg også litt DIY i blant også med stadig mer fritid.

Robust dekkmaskin fra XLMOTO til bare kr 799,-
https://www.xlmoto.no/dekkmaskin-road-proworks#?p
Det ser jo egentlig veldig enkelt ut, og skal visstnok være en ganske skånsom prosess også.



Dekkspak kr 149,-
https://www.xlmoto.no/dekkspake-proworks-pro-270-mm#?p

Hjulbalanserer, MC kr 299,-
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000021023

Eventuelt, sikkert litt mer presis sak med mulighet for justeringer kr 2399,-
https://www.xlmoto.no/hjulbalansering-jmp#?p

+ Noen ubetydelige kroner for eventuelle balanseringsvekter.


Ikke veldig dyrt for utstyr en kan eie i mange år og samtidig ikke tar veldig stor plass for oss byfolk. Jeg kommer til å vurdere dette oppsettet til neste dekkskifte i hvert fall :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

KawaKjetil

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av KawaKjetil »

Har den manuelle dekkmaskinen der. Fikk ikke av fordekket på ZZR'en med den. Komplett umulig.
Så kjørte innom dekkverkstedet jeg låner maskiner av, og der var vi 2 mann for å legge på nytt dekk :O (Roadtec 01).
Passer best på type adventure eller felger med liten felgrand den manuelle maskinen.
Har nye dekk til ferien, så skal prøve på bakdekket. Men har liten tro på at det går greit. Skal også prøve med strips. Går det greit slipper jeg å styre med å kjøre til verksted.

Du klarer deg fint med balansestangen fra Biltema. Setter rullene på feks 2 like krakker. Biltema har forresten fått svarte lodd nå :thumleft

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av Snikendeugle »

KawaKjetil skrev: 17 jun 2019, 18:42 Har den manuelle dekkmaskinen der. Fikk ikke av fordekket på ZZR'en med den. Komplett umulig.
Så kjørte innom dekkverkstedet jeg låner maskiner av, og der var vi 2 mann for å legge på nytt dekk :O (Roadtec 01).
Passer best på type adventure eller felger med liten felgrand den manuelle maskinen.
Har nye dekk til ferien, så skal prøve på bakdekket. Men har liten tro på at det går greit. Skal også prøve med strips. Går det greit slipper jeg å styre med å kjøre til verksted.

Du klarer deg fint med balansestangen fra Biltema. Setter rullene på feks 2 like krakker. Biltema har forresten fått svarte lodd nå :thumleft
Aha! Kjekt å høre førstehånds erfaring om disse. En av anmeldelsene på XLMoto sier det går lekende lett om dekket er varmt fra før, men jeg usikker på hvordan det i så fall skal varmes... Ligge ute i sola?

Gi gjerne en lyd om du får det til på bakdekket når du forsøker på nytt :)

Biltemas balansestang er nok mest fornuftig, ja. Det er jo bare å jevne ut med vater eventuelt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

KawaKjetil

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av KawaKjetil »

Snikendeugle skrev: 17 jun 2019, 18:46 Aha! Kjekt å høre førstehånds erfaring om disse. En av anmeldelsene på XLMoto sier det går lekende lett om dekket er varmt fra før, men jeg usikker på hvordan det i så fall skal varmes... Ligge ute i sola?

Gi gjerne en lyd om du får det til på bakdekket når du forsøker på nytt :)

Biltemas balansestang er nok mest fornuftig, ja. Det er jo bare å jevne ut med vater eventuelt.
1:40 ut i videoen når han drar av dekket ser det ut som dekket har nett vært av og smurt med dekkfett. I tillegg ser det ut til at felgen har en liten rand. Så dette gikk lekende lett pga litt forarbeid til videoen og rett valg av felg/dekk :D
Har ikke knekt ned et dekk så lett i maskin en gang, selv da jeg hadde GS adventure. Klarte for første gang på GS bakdekk å skade et dekk under pålegging i maskin. La det ikke nok ned i felgen før jeg begynte å legge på. Dermed dro jeg av en liten "slisse" på dekk kanten. Ble litt overasket, men man lærer så lenge man lever sies det :knegg

Mulig god forvarme i 20-25 grader gjør at det går lettere. Men når du kjenner på et dekk til typisk RR sykkel kontra et dekk på en type adv så er det stor forskjell på fleksibiliteten uansett temperatur.

Det blir nok ikke før i midten/slutten av juli jeg skifter dekk. Men skal gi en lyd om resultatet hvis jeg husker :thumleft
Det beste er jo å være selvhjulpen i garasjen.

Rundt 150-200 kr tar de fleste dekkforhandlere her for et dekkskift dersom du kommer med dekk og felg selv.
Motorsykkelforhandlerene gidder jeg ikke høre med en gang. Der er en tusenlapp lite værd!

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av haakeik »

Vekter:
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000035790
og jeg anbefaler også paste'en. Den gjør ting mye enklere, smør også på verktøyet, så glir det bedre :redface .https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000023377

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av Snikendeugle »

Da venter jeg litt i spenning :) Hadde jo vært gøy å fått det til selv. Det blir nok ikke tatt opp til diskusjon med lommeboken igjen før det er aktuelt med nye dekk uansett.

Takk for tips, Haakeik! Legger det til i "listen" min.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

KawaKjetil

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av KawaKjetil »

Snikendeugle skrev: 17 jun 2019, 20:03 Da venter jeg litt i spenning :) Hadde jo vært gøy å fått det til selv. Det blir nok ikke tatt opp til diskusjon med lommeboken igjen før det er aktuelt med nye dekk uansett.

Takk for tips, Haakeik! Legger det til i "listen" min.
Kr 2800 betalte jeg for Roadtec 01 fremme og bak via motorsykkeldekk.com. Hadde jeg tatt med meg felgene til en dekkbutikk hadde gildet kostet totalt kr 3100 :D Har også samme som haakeik linker til. Funker fint til hjemmebruk :thumleft
Var selv på Rudskogen for 3 uker siden med ganske nytt fordekk. Tror hard kjøring har fått fordekket til å trappe, for det var gode indikasjoner på det nå etter kun 4500km. Merket det spesielt når jeg kjørte en tur på lørdag med RR gutta. Så det ble nytt det også til ferien.
Kompisene mine kjører forresten M7RR. De er meget fornøyd på både tørt og vått! R1 og Panigale.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av Olav K »

Har kjøpt ettpar sånne manuelle omleggere, og de er på vei fra Polen i denne stund.
Har kompiser med samme "maskin" og de er ganske så fornøyd.
Dette er dog gutter med adventuremaskiner.
Håper jeg ikke har kasta vekk penger nå :lol

Men tror det skal bli bra :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av Snikendeugle »

KawaKjetil skrev: 17 jun 2019, 20:21 Kr 2800 betalte jeg for Roadtec 01 fremme og bak via motorsykkeldekk.com. Hadde jeg tatt med meg felgene til en dekkbutikk hadde gildet kostet totalt kr 3100 :D Har også samme som haakeik linker til. Funker fint til hjemmebruk :thumleft
Var selv på Rudskogen for 3 uker siden med ganske nytt fordekk. Tror hard kjøring har fått fordekket til å trappe, for det var gode indikasjoner på det nå etter kun 4500km. Merket det spesielt når jeg kjørte en tur på lørdag med RR gutta. Så det ble nytt det også til ferien.
Kompisene mine kjører forresten M7RR. De er meget fornøyd på både tørt og vått! R1 og Panigale.
Ikke dårlig det! Jeg er litt skeptisk til å forlate sykkelen fra fellesgarasjen på depotstøttene av en eller annen grunn. Ikke har jeg bil heller, så det måtte blitt buss med både felgene og nye dekk til dekksjappa i så fall, noe som blir litt kronglete (men overkommelig). Ellers så høres det ikke så dumt ut å bare levere felgene.

Jeg har brukt M7RR på gamle KTM Duke 690-en min tidligere og har aldri følt meg SÅ klistret på veien før :O Godt å høre jeg ikke er den eneste som liker de dekkene ;)
Jeg vurderte å prøve ut Pirelli SuperCorsa som jeg ut i fra Google-fu har konkludert med kanskje er et marginalt bedre dekk for bruk på bane, men har ikke like gode egenskaper som M7RR har i regnet samtidig som den sitter som rakkern på banen den også.


Da venter jeg i spenning på dine erfaringer også, OlavK! ;)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: SneakyOwl log - MV Agusta F3 800 RC

Legg inn av Hansien »

Dekkpasta, glidemiddel, dekkglætte er alfa omega når man skal legge på nye hjul. Da minsker du risikoen for at dekket skjærer seg inn i felgen når du driver på siden det heller vil gli rundt, i tillegg til det åpenbare med mindre friksjon så det glir lettere på.

Ellers er en dært WD40 er fint tjuvtriks om man sliter litt, selv med Dekkpasta.

Jeg har aldri prøvd slik manuell dekklegger, men har vært borte i hjulkombinasjoner hvor maskiner må gi tapt og manuell brutalitet, list og lempe er eneste alternativ for å få på igjen et hjul. Som oftest forhjul.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Svar