Ved veis ende, inntil videre

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Ved veis ende, inntil videre

Legg inn av Longines »

Begynner her en blogg som forhåpentligvis fører frem til at jeg får en "A" i førerkortet. Har hatt glede av å lese andre nybegynnere sine blogger her, så her kommer mitt bidrag.

Jeg er en 40-årig mann fra Stavanger. Ingeniør i oljebransjen. Har hatt billappen sammenhengende siden 1993.
Egentlig er jeg nok mer bilentusiast enn motorsykkelentusiast, vokst opp med engelske seksti-syttitallsbiler. Men, siden det ikke ser ut til å bli noen dobbeltgarasje i nær fremtid så nøyer jeg meg med hobbykjøretøy på to hjul.

I likhet med mange andre hadde jeg moped som 16-åring, en 1985 Suzuki ZR50SK. Jeg stortrivdes med den. Sykkelen overlevde min ungdomstid. Etter mange år i dvale blir den nå passet på av min bror og hans datter.

[img]http://i4.photobucket.com/albums/y145/c ... avhgfh.jpg[/img]

[img]http://i4.photobucket.com/albums/y145/c ... cdolo9.jpg[/img]

Fast forward til 2010-tallet: Minnene om Suzukien begynner å få et lett rosa skjær.. Jeg hadde lenge snust på en ny tohjuling, men denne gang en Vespa. En artig moped kunne være kjekt å ha som pendler-kjøretøy og til hobbybruk.

Jeg sjekket ut en brukt Vespa LX, men dette var en daff firetakter med overraskende mye plastikk.. Firetakteren var treg i akselerasjonen.. Langt unna hva jeg husket av min gamle ZR50. Ikke var det noe koselig blårøyk eller putrelyd heller.

Etter den skuffelsen lå det i dvale i tre år. Men jeg fortsatte å smugkikke på Vespaer, og ble overrasket da jeg fant ut at Vespa hadde laget en flott jubileumsmodell også som 50 kubikk totakter. LXV50 har skinnseter, nakent styre og lekker instrumentering. Etter litt leting, så endte jeg opp som eier av en slik i august 2014, 2008-modell i grønn metallic. Den hadde kjørt relativt langt for en 50-kubikker ( 8500km) og har sine små krigsarr, men gir likevel et solid inntrykk. Sprek er den også. Med Tucano Urbano "teppe" så er det lunt og fint selv på kalde dager.

[img]http://i4.photobucket.com/albums/y145/c ... guxmrl.jpg[/img]

Sesongen er lang i Stavanger, så det ble mange glade mil før den fikk en høstservice og ble lagret for vinteren. Allerede da kom lysten etter litt mer krydder. Jeg bestemte meg for å kjøre en hel sesong for å se om A-lappen fremdeles fristet.

Med teorikurset unnagjort satster jeg på å få unna teoriprøven før kjøringen starter etter påske.

Teoriprøven tror jeg skal gå greit. Stusser bare over at på testene som ligger ute på nettet (teoritentamen.no) er det alltid bare ett riktig svar. I teorikurs-spørsmålsboken min er det mange spørsmål hvor det er flere riktige svar. Hvis en ikke krysser av alle rette svar får en feil. Er det slik på eksamen hos Biltilsynet?
Sist redigert av Longines den 04 mai 2016, 10:08, redigert 4 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av AJ »

Velkommen som MCsiden.no loggfører, Longines :vs .
Flott intro!
Gleder meg til fortsettelsen :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Stian
Innlegg: 36
Registrert: 10 nov 2014, 15:09
Motorsykkelen din: Suzuki GSXS1000
Sted: Stavanger

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Stian »

Lykke til med lappen :)
Skagen du tar den?
Så at dem har startet med intensivkurs i sandnes nå ;)

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av The Cowboy »

Ser ikke ut som noen har svart deg på vegvesen spørsmålet (lenge siden de tok teorien selv muligens.. hehe), men teorien i dag, har 3 alternativer, men kun et riktig svar..
Og det er ikke slik som før heller, at om du feil svar fikk du 2 feil.. Feil for at du tok feil, og feil for at du ikke tok rett (idiotisk system de hadde)..
Nå er en feil, kun en feil..
Er vel 6 feil du kan ha totalt..

Du får ha lykke til med både teorien og oppkjøringen..

Lite ps: er du sikker på at du trenger alt? Min stefar skal ta mc lappen nå til våren, og han trengte kun oppkjøringen (og kjøretimene vel å merke).. Ingen teori.. Dog er han "en del" år eldre enn deg men.. hehe!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
aledah4
Innlegg: 17
Registrert: 14 jun 2015, 18:05
Motorsykkelen din: Honda Cbr 600 F 04
Sted: Fredrikstad/ Stavanger

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av aledah4 »

The Cowboy skrev:Ser ikke ut som noen har svart deg på vegvesen spørsmålet (lenge siden de tok teorien selv muligens.. hehe), men teorien i dag, har 3 alternativer, men kun et riktig svar..
Og det er ikke slik som før heller, at om du feil svar fikk du 2 feil.. Feil for at du tok feil, og feil for at du ikke tok rett (idiotisk system de hadde)..
Nå er en feil, kun en feil..
Er vel 6 feil du kan ha totalt..

Du får ha lykke til med både teorien og oppkjøringen..

Lite ps: er du sikker på at du trenger alt? Min stefar skal ta mc lappen nå til våren, og han trengte kun oppkjøringen (og kjøretimene vel å merke).. Ingen teori.. Dog er han "en del" år eldre enn deg men.. hehe!
Han må nok ta alt som er av obligatorisk når man kun har B og M på førerkortet. Jeg hadde A1 fra før og slapp da unna de obligatoriske kjøretimene og teorien. Så var ikke altfor mye å spare..

Men lykke til med lappen, dette går nok bra :-) Bor for tiden selv i Stavanger så får vel få til en kaffe eller 10 når den tiden er inne ? :twothumbs:

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av The Cowboy »

aledah4 skrev:Han må nok ta alt som er av obligatorisk når man kun har B og M på førerkortet.
Var det jeg trodde.. Men jeg var bare usikker på når de faktisk sluttet å ta med mc på sertifikatet, selv om man ikke hadde kjørt dette.. Tenkte muligheten for at han var innenfor, og dermed kun trengte litt små pjus, var tilstede.. :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Viddy
Innlegg: 7
Registrert: 22 feb 2016, 21:16
Motorsykkelen din: Honda VFR 800 fi 98

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Viddy »

Hvis du ikke har kjørt mye stor sykkel så er all lærdom lur å få med seg.
Litt småpjusk sier du.
Skjønner tanken, men vil oppfordre til å endre holdning.
Kan starte her da.
Filmen er fra ei bok som heter twist if the wrist 2
Advarer mot litt slesk og pussige skuespillerprestasjoner, men innholdet er krutt!!
http://youtu.be/KVWLIfChUwg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av kjellv »

Viddy skrev:Hvis du ikke har kjørt mye stor sykkel så er all lærdom lur å få med seg.
Jeg er helt enig. Går kanskje ennå lenger. Jeg synes det var helt riktig, og er glad for at det rundt 1980 ble slutt på å få lettsykkellappen på kjøpet sammen med klasse B!
Selv fikk jeg ikke den med, og måtte ta klasse A helt fra bunnen av for 4 år siden. Det var litt surt, hadde jeg hatt klasse A1, ville løpet fram mot A vært mye enklere. Men jeg endret raskt holdning. Forsto at MC-kurset var nyttig og viktig lærdom. Jeg lærte mye som jeg ikke hadde lært da jeg tok klasse B i 1980. Alt fra førerkortopplæringen i klasse B er viktig også til klasse A, men jammen er det mye tillegglærdom man trenger før man får beviset på at man har det man trenger for å trene på egenhånd i trafikken.
Var glad for at du må, og lykke til.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Longines »

Takk for hyggelige velkomsthilsner. :)

Det er Hognestad Trafikkskole i Stavanger som jeg tok teorikurset hos. Det ser ut til å være ganske jevne priser på lappen her i distriktet. Har ikke bundet meg til noe med kjøretimer enda, så takk for tipset om Intensivkurs i Sandnes. Det er med "Din Trafikkskole"?

Fint at teoriprøven nå bare har ett rett svar. Da er nok 2003 terorispørsmålsboken fra biblioteket noe utdatert.

Det er forresten fremdels delt oppkjøring som er normalt her. Det legges opp til at en tar kjøregårdsøvelsene etter fase 2. Dermed er det unnagjort før en går ut i trafikken, landeveiskjøring, banekurs og deretter oppkjøring i trafikk. Det er ekstra kostnader med dobbelt oppkjøring, men jeg ser poenget med å få unna kjøregården mens den er "fersk". Det får bort en del press.

Min far fortalte at da han tok "tung sykkel" lappen måtte han møte opp og vise at han kunne kjøre i åttetall inne i en sirkel på Trafikkstasjonen. Andre tider på femtitallet.. Men han overlevde i trafikken uten skader med sin NSU Prima 175cc.

Er spent på svingteknikk, styrekommando og nedbrekk. Merker på Vespaen at jeg er "redd" for å legge meg ned. Men den er jo mindre stabil enn en sykkel, dårligere forankring. Godt mulig at jeg har lagt meg til mange uvaner som må lukes vekk..

Har hørt at krypkjøring er knotete, men med blikket langt frem og øvelse skal det nok gå bra. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av kjellv »

Longines skrev:
Min far fortalte at da han tok "tung sykkel" lappen måtte han møte opp og vise at han kunne kjøre i åttetall inne i en sirkel på Trafikkstasjonen. Andre tider på femtitallet.. Men han overlevde i trafikken uten skader med sin NSU Prima 175cc.
Det er nok nettopp dette som gjorde at praksisen med at lettsykkellappen kom gratis sammen med B tidligere ble avsluttet. Den gang var det ikke så stor trafikk, og trafikken var enklere å forstå.
I dag har vi svært mange utfordringer i trafikken som ikke fantes den gang. Mange flere biler, langt høyere fart, en skog av skilter og informasjon som krever oppmerksomhet. For ikke å snakke om alle som sitter å kjører totalt i sin egen verden med mobiltelefonen i den ene handa. "Aktpågivende og varsomt" var den gang mer en selvfølge. I dag har dette også snudd på hodet for mange. Stadig flere er mer opptatt av seg selv og sin egen dyrebare tid til å ta hensyn til andre trafikanter. Det handler for mange mer om å "vinne" alle situasjoner som oppstår, rekke først fram i kryss, utnytte alle situasjoner til sin egen fordel. Dessverre, men slik har trafikkbildet blitt. Utfordringen er nå kanskje størst på å bli sett når man blander seg i dette trafikkbildet med en tohjuling. Det er en farlig verden der ute, spesielt for oss få som vil møte den på to hjul :-k

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Longines »

En liten søndagstur i godværet.

Testet ut jakke og hjelm som er kjøpt inn for MC-kjøreopplæringen. Bullfighter-jakke og bukse er kjøpt brukt. Hjelmen (Origine Riviera) ser ut til å være en grei åpningshjelm med innebygget solvisir. Kjekt med åpningshjelm for en som bruker briller, tidligere har jeg brukt halvhjelm. En ny erfaring med nedfellbare solbriller. Det ser jo ut til å være veldig nyttig, særlig om vår og høst når solen står lavt.

Det var en positiv opplevelse å kjøre med skikkelig motorsykkeljakke og hansker. Det var mye mer behagelig enn vanlig anorakk/ allværsjakke.

Bullfighter-bukse og motorsykkelstøvlene (Puma Bonneville) fikk være igjen hjemme. Det er måte på hvor mye en skal kle seg opp for en tur på moped. :-)

[img]http://i4.photobucket.com/albums/y145/c ... psa2fr.jpg[/img]

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Voksen »

Men uansett så skyldes de aller fleste ulykker i trafikken ikke dårlig opplæring, men dårlige valg. Jeg har dessverre gjort noen dårlige valg i dag også.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av AJ »

Voksen skrev:Men uansett så skyldes de aller fleste ulykker i trafikken ikke dårlig opplæring, men dårlige valg. Jeg har dessverre gjort noen dårlige valg i dag også.
Å....?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Bjerknez »

Velkommen skal du være Longines :thumleft

Å kjøre moped for å føle på hvordan det er å kjøre MC tror jeg vil gi den noen overraskelser når A-lappen er i boks. Jeg har selv kjørt litt moped i det siste (Tempoen til naboen) for morroskyld og det finnes overhodet ikke noen paraleller man kan dra her i mine øyne. Moped for meg er på en måte artig, men mer på en komisk måte. Man kjører moped fordi det er ironisk. Vertfall i mine øyne.

En moped (vertfall tempoen) sitter jeg ikke noe godt på. Den er for liten. Den er lett og den føles vinglete. Motoren er jo så klart bare søppel, men det blir liksom ikke noe flyt i kjøringen med en slik. Joda, man får inn basic balanse øvelser og til dels litt følelsen av hvordan det er å ferdes i trafikken på to hjul, men ikke som motorsyklist. Jeg er langt mer nervøs i trafikken på en moped enn jeg er på en MC. Jeg kommer meg liksom ikke vekk fra situasjoner fort nok.

Man sitter liksom bare rett opp og ned på en rullator og siden de fleste bilister med respekt for seg selv ser at det er en moped du kjører så vil dem med all sin makt prøve og komme seg forbi deg for å slippe å bli sperret lenger fremme.

Med motorsykkel så har jeg erfart at det er mer greit for bilister å slippe deg frem, for du blir ikke annsett som en sinke i trafikken. Vi bare forsvinner i det blå mellom bilene stort sett.

Jeg har en formening om at det tryggeste generelt sett er å komme seg vekk fra trafikken. jeg prøver så godt jeg kan og hele tiden ligge i sammehastighet eller fortere enn øvrig trafikk. Da har jeg mer oversikt over hva som skjer rundt meg. Jeg trives mer med en bil som forsvinner i speilene enn en bil som nærmer seg. Dette er for meg noe av hovedpoenget med å kjøre motorsykkel. Nemlig å komme seg frem og helst vekk fra øvrig trafikk og aller helst befinne seg på en svingete landevei med tørr asfalt så klart :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Bjerknez »

Må legge til en ting:

Jeg har selv hatt lappen på bil siden 1994 og A-lappen tok jeg sommeren 2014. Når det kommer til det du skriver om teoriprøven så får man noen ganske basic spørsmål som jeg tror de fleste med B-lappen i hånd klarer å svare nok riktig på til å bestå. Jeg fikk to feil på min prøve og når jeg leverte den så var jeg helt sikker på at jeg hadde bestått.. med noen få feil muligens.

Oppkjøringen derimot var jeg ikke like sikker på. Det gikk strålende for min del, men jeg tror det som ødelegger mest er nervene. Man har liksom betalt så mye for dette og man gleder seg sånn til å kunen komem seg hjem og ta frem sykkelen man han kjøpt og kjøre av gårde. Da sitter presset høyt. Det vanskeligste med oppkjøringen i mine øyne er den såkalte balansetesten. jeg tror de aller fleste frykter denne mest. Her skal du holde tunga i munn som fersking for å ikke drite deg ut.

Det aller viktigste dog som sensorene ser på under oppkjøring er så klart totalinntrykket, men plassering i trafikken er uhyre viktig. Du skal på en måte vise hvor du skal og få bilistene til å forstå dette, ved siden av at du gir tegn så klart. Jeg har fått intrykk av at sensorene også vil se at du behandler kjøretøyet som en motorsykkel. Du har krefter nok, så hvis omstendighetene tillater det så kom deg forbi den store lastebilen for å få bedre oversikt i stede for å ligge å trykke bak den under fartsgrensen.

Ligger du bak en lastebil/vogntog så hold god avstand og legg deg ut mot midten av veien slik at han ser deg i speilene. Det gjør at han er ekstra oppmerksom hvis han bestemmer seg for å skifte fil lenger fremme. For hvor er motorsyklisten han så i sted?

Ønsker deg uansett lykke til med A-lappen og videre kjøring. :thumleft

Svar