Ved veis ende, inntil videre

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av F4celess »

Nice, kommer til å følge denne bloggen. Sitter med litt av det samme utgangspunktet, M og B på firkanten. Skal riktignokk skaffe girmoped i stedet for Vespa. ikke at det gjør meg særlig tryggere i trafikken, men hey, bor i by så det er praktisk lell. Også er det nesten klin umulig å ikke finne en trimma girmoped for tida.
Hva gjorde deg så interessert i Vespa over andre mopeder?
Skal vlogge litt om dette temaet selv når anledningen byr seg.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av spidair »

Longines skrev: Teoriprøven tror jeg skal gå greit. Stusser bare over at på testene som ligger ute på nettet (teoritentamen.no) er det alltid bare ett riktig svar. I teorikurs-spørsmålsboken min er det mange spørsmål hvor det er flere riktige svar. Hvis en ikke krysser av alle rette svar får en feil. Er det slik på eksamen hos Biltilsynet?
Brukte selv teoritentamen.no mye (hadde over 700 tester a 40 spørsmål der og ga meg ikke før jeg lå over bestått på tyve av de siste testene der...)

Hadde kjørt både moped og 250 crosser i min ungdom så dette med gir og brems satt godt inne (blir som å sykle, du glemmer det aldri..) da jeg som 47 åring begynte med kjøretimer i 2013... Men det med blikket var nytt for meg og måtte læres... Samme var egentlig ideen om kontra styring, selv om det satt med engang. Husker ikke helt hvordan jeg styrte når jeg kjørte moped (var ingen oppkjøring eller teori den gangen jeg kjøpte moped...) men jeg tror faktisk ikke det var ved å legge vekten over på den siden jeg ville svinge til... Kan ikke skjønne at jeg kunne overlevd den måten å styre på... he he

Er faktisk glad for at jeg IKKE tok lappen på MC i min ungdom... Den gangen var oppkjøringen et åtte tall og kjøre langs en planke og det var det før man tok resten av "opplæringen" ute i trafikken og sjansen er vel stor for at navnet mitt ville stått på den liste ingen av oss vil stå tror jeg....

Så har du selvsagt erfaringen fra bil kjøring.... Den har faktisk hjulpet meg mange ganger i de to sesongene jeg har kjørt på to hjul, selv om veldig mye ikke er det samme som å kjøre bil. Men må plutselig tenke for bilistene også og DET kan by på mye rart... Har opplevd at biler kjører ut rett foran meg selv om jeg har vært hundre prosent sikker på at de har sett meg, så en må ALLTID være klar for det uforutsette... Enkelte kvinner blir av en eller annen grunn fryktelig stresset når de ser en motorsykkel har jeg inntrykk av og de kan finne på ting du ikke trodde var mulig å finne på...

Kom en gang kjørende mot et T kryss der ei dama sto og ventet i bilen sin og av grunner jeg ikke fatter kjørte hun plutselig halvveis ut i veien (som hun hadde vikeplikt for i begge rettninger, og hun skulle i den rettningen jeg kom fra) og stoppet der, på tvers foran meg i veibanen.... Jeg bremset kraftig ned og stoppet og satt og lurte på hva pokker dama holdt på med da hun plutselig slapp clutchen på bilen og ga gass uten å se den andre veien og klarte å kjøre i siden på bilen som kom kjørende den andre veien... Jeg parkerte sykkelen og tenkte at jeg sikkert ville bli brukt som vitne eller noe slikt, men damen satte, utrolig nok, skylden for kollisjonen på meg og var klin forbanna for at jeg hadde ødelagt alt for henne, (ja, jeg sto med åpen munn akkurat da.... :) ) noe som fikk eieren av den andre bilen til å skoggle før han vennlig ba meg om å fortsette... noe jeg også gjorde... hoderistende... :)


Så et supergodt råd er: Ta aldri noe for gitt og vær alltid klar for det totalt uforutsette... Og sist, men ikke minst, sett alltid ned farten og aldri forvent at andre trafikanter skjønner hva du tenker å gjøre... Så slipper du fæle overraskelser..

Og lykke til med lappen og kjøringen :)

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Longines »

F4celess skrev:Nice, kommer til å følge denne bloggen. Sitter med litt av det samme utgangspunktet, M og B på firkanten. Skal riktignokk skaffe girmoped i stedet for Vespa. ikke at det gjør meg særlig tryggere i trafikken, men hey, bor i by så det er praktisk lell. Også er det nesten klin umulig å ikke finne en trimma girmoped for tida.
Hva gjorde deg så interessert i Vespa over andre mopeder?
Har begynt å få sansen for Vespa-designet de siste årene, også er det mer praktisk med en scooter når en skal bruke det til pendling til og fra jobb i bortimot all slags vær. Litt pussig at andre Vespa-førere er enten unge jenter/ kvinner eller så er det menn over 30.. Ingen eldre damer eller unge menn.. ( En uformell observasjon).

Men, jeg hadde jo girmoped da jeg var smårolling og er ikke fremmed for å kjøpe en motorsykkel. Foreløpig er det dog "stor" Vespa som er planen.Sannsynligvis en moderne automatgir, type 250 GTS. En PX200 med håndgir er jo flott, men kanskje mindre praktisk og mer vedlikeholdskrevende..

Hvis jeg trives godt med motorsykkel kan det bli en retrosykkel, type Kawasaki W800, Yamaha SR400 eller Moto Guzzi V7. (Triumph, retrosykkelen fremfor noen, er av en eller annen grunn ikke helt i min smak). En eldre sytti-åttitalls japaner frister også, i stil av min gamle ZR50. Eldre BMW-boxer, type R75/6 husker jeg godt fra da de var Politisykler. Det hadde vært tøft. Kickstart er jo stilig.

Men, lappen først før det blir handel. Kjenner jeg meg selv rett så vil jeg endre mening x-antall ganger underveis. Jakten er jo halve morroa.
spidair skrev: Hadde kjørt både moped og 250 crosser i min ungdom så dette med gir og brems satt godt inne (blir som å sykle, du glemmer det aldri..) da jeg som 47 åring begynte med kjøretimer i 2013... Men det med blikket var nytt for meg og måtte læres... Samme var egentlig ideen om kontra styring, selv om det satt med engang. Husker ikke helt hvordan jeg styrte når jeg kjørte moped (var ingen oppkjøring eller teori den gangen jeg kjøpte moped...) men jeg tror faktisk ikke det var ved å legge vekten over på den siden jeg ville svinge til... Kan ikke skjønne at jeg kunne overlevd den måten å styre på...
Alltid interessant å lese om andre sine erfaringer. :-) Ja, det er nok en relativt stor overgang fra moped til motorsykkel.. Synes det er vanskelig å få til skikkelig kontrastyring med Vespaen, den er rett og slett for daff. Men jeg har et par favorittsvinger på vei til jobb som jeg leter etter idealsporet på. Ser frem til å begynne med treningen.
Bjerknez skrev: Oppkjøringen derimot var jeg ikke like sikker på. Det gikk strålende for min del, men jeg tror det som ødelegger mest er nervene. Man har liksom betalt så mye for dette og man gleder seg sånn til å kunen komem seg hjem og ta frem sykkelen man han kjøpt og kjøre av gårde. Da sitter presset høyt. Det vanskeligste med oppkjøringen i mine øyne er den såkalte balansetesten. jeg tror de aller fleste frykter denne mest. Her skal du holde tunga i munn som fersking for å ikke drite deg ut.

Det aller viktigste dog som sensorene ser på under oppkjøring er så klart totalinntrykket, men plassering i trafikken er uhyre viktig. Du skal på en måte vise hvor du skal og få bilistene til å forstå dette, ved siden av at du gir tegn så klart. Jeg har fått intrykk av at sensorene også vil se at du behandler kjøretøyet som en motorsykkel. Du har krefter nok, så hvis omstendighetene tillater det så kom deg forbi den store lastebilen for å få bedre oversikt i stede for å ligge å trykke bak den under fartsgrensen.
Plassering og "lese" trafikkbildet er nok Alfa og Omega, i tilegg til å kunne håndtere sykkelen. Håper at årene med bil og moped i alle fall gir meg litt igjen der. Jeg føler meg ikke direkte liten i trafikken med moped. Har lest at mange som skal ut i trafikken på MC for første gang føler seg veldig liten og ubeskyttet.

Oppkjøringen ligger heldigvis langt unna, nervene er nok under kontroll til da. Fikk vite i dag at de har gått tilbake til en enkelt oppkjøring i Stavanger. Kjøregård og trafikal prøve samme dag.. Hvis jeg hadde kunnet velge så hadde jeg kanskje valgt delt.

"Stian" tipset om Intensivkurs for MC-lappen i Sandnes. Alt det obligatoriske og 14 kjøretimer samlet på en uke.. Ingenting å spare pengemessig, så jeg foretrekker å ha det litt mer spredt. Tror nok at kunnskapen sitter bedre.

Stordingen
Innlegg: 4
Registrert: 15 mar 2016, 20:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2 1993

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Stordingen »

Skal følge med på denne :-)
Jeg fikk mc lappen i fjord i begynnelsen av oktober så er ganske så fersk bak styret selv. Var ganske så spennende å begynne på mc lappen når man er 40 år og har minimalt med erfaring fra før sånn som meg. Måtte lære meg det kjøretekniske fra grunnen av. Så heldigvis så hadde jeg en modig mann som øvelse kjørte med meg, samtidig som jeg hadde kjøretimer, da kunne jeg øve på ting som kjørelæreren anbefalte meg. Kjøpte meg kjegler på biltema og trente på kryp kjøring og effektiv bremsing på en øde parkeringsplass. Dette hjalp både på ferdighetene og ikke minst selvtilliten.

Ønsker deg lykke til :-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av AJ »

Velkommen hit til MCsiden.no, Stordingen :vs
Alltid hyggelig med flere aktive MC-folk her inne :thumleft

Litt smånysgjerrig på én ting... mann eller kvinne?
Spør fordi jeg la merke til denne setningen:
Stordingen skrev:Så heldigvis så hadde jeg en modig mann som øvelse kjørte med meg,
:redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Stordingen
Innlegg: 4
Registrert: 15 mar 2016, 20:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2 1993

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Stordingen »

Takk så mye for det AJ
Ser det nå, jeg er en mann og øvelse kjørte med en modig mann som turde å ha meg med på slep :-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av AJ »

Stordingen skrev:Takk så mye for det AJ
Ser det nå, jeg er en mann og øvelse kjørte med en modig mann som turde å ha meg med på slep :-)
Ok :) .
Veldig hyggelig at du fant veien til oss her på MCsiden.no :thumleft .
Håper du vil trives her inne og bli kjent med mange trivelige MC-folk :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Longines »

Godt syn er viktig når en skal ferdes på veien.

Jeg bruker briller/ kontaktlinser til daglig, men begynte med det etter at jeg fikk bilførerkort så det står ikke på sertifikatet.

I søknaden om utvidelse av førerkortet er det et punkt hvor en skal svare "på tro og ære" om en bruker synshjelpemidler. Ærlig som jeg er så krysset jeg av der. Dermed må det leveres en optikerattest til Biltilsynet.

Først så reiste jeg ut med en fersk synsundersøkelse, men fikk beskjed om at det var følgende skjema som måtte fylles ut, signeres og leveres:
[img]http://i4.photobucket.com/albums/y145/c ... 1fhyeq.jpg[/img]

Dette var noe som Brilleland kunne ta på sparket (siden jeg allerede hadde synsundersøkelse/ brilleseddel ferskere enn 6 måneder) og kostet bare 180 kroner. :-)

I dag, første april gjennomførte jeg teoriprøven. Enkelt og greit. 40 spørsmål, maks 6 feil. Kun ett riktig svaralternativ per spørsmål.

En overraskelse var at jeg skulle ta bilde i automaten før teoriprøven. Hadde jeg visst det på forhånd hadde jeg kanskje stusset skjegget og nappet øyebrynene. ;-)

Hadde to feil, pussig nok begge på "plassering av kjøretøy".. Lurer på hva disse var. Ellers så var spørsmålene greie nok. Noen av de tegningene med mange kjøretøy som skal svinge, vikeplikt og skilting og flere like alternativer er nesten mer logikk-oppgaver.

[img]http://i4.photobucket.com/albums/y145/c ... gujkbr.jpg[/img]

Neste Milepæl er første kjøretime 7 april...

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Longines »

Da er første kjøretime unnagjort.

Tidlig tirsdag morgen, Lett regn i luften, ca 10 grader.

Målet var å bli kjent med sykkelen inne på en lukket plass, og trene litt på krypkjøring, forankring og blikkbruk.
Startet med å montere intercom i hjelmen. Jeg satt bakpå de tre minutters kjøretur ned til området hvor vi skulle trene. (Den gamle NSB-tomten under broen i Paradis, for de som er kjent i Stavanger).

Etter litt rask instruksjon fikk jeg kjøre selv inne på området resten av dobbelttimen.
Førsteinntrykket var at det er mye krefter og at den krever en ganske bestemt håndtering.

Det er over 15 år siden jeg kjørte en girsykkel. Det var da en moped med bortimot defekt clutch, men kunne gires greit hvis en slo av gassen før en girte.. Ubevisst så satt dette i meg fremdeles. Jeg slo derfor av gassen før jeg tok inn clutchen på skolesykkelen.. Ganske rykkete girskift, før jeg fikk beskjed om hva som var feil. Med litt trening går nok det.

Krypkjøring trenger jeg en del trening på. Det er en turtallsvillig maskin, og tyngre enn jeg er vant med, men bra balansert. Greide meg stort sett uten å kvele motoren, men må få det inn under huden.

Alt i alt så var første time som forventet. Trenger en del øvelse, men erfaring fra moped og bil er ikke helt bortkastet. Jeg forventet ikke å bli «frelst» på første time med motorsykkel og det ble jeg heller ikke. Mye arbeid og terping, var mentalt sliten når dobbelttimen var over. Men når en kommer over kneika er det nok gøy.

Størrelsesmessig var skolesykkelen en positiv opplevelse. Honda CB650F føltes som en liten og hendig sykkel. Hissig for en nybegynner, men også lett å ha med å gjøre. Ingen Kenguru-effekt hvis en var uvøren med clutchen eller kvelte sykkelen.

Neste gang så blir det ut i trafikken, en tyveminutters kjøretur til kjeglebanen hos Biltilsynet. Midt på dagn, så det går dessverre en del arbeidstid, men det blir spennende. :)

Lærepunkter å ta med seg fra første time:
Blikkbruk: Se inn i svingen, dit du skal svinge. Blikket skal ligge foran sykkelen.
Kroppsholdning: Sitte langt fremme, løse armer.
Betjening: Bruk alle fingre på brems og clutch
Girskift. Clutch inn, gass av, møte clutch med gass.
Krypkjøring.
Stoppe med styret rett, slik at sykkelen er i balanse.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Elruts84 »

Spennede og kjekt dette. Og velkommen skal du være. Syns det er artig at vi er begynt å bli en god gjeng her inne nå fra Stavanger/Sandnes/Jæren området. Det er et godt tegn. :D

Er selv fra Stavanger, bor i klepp, så skulle du trenge hjelp eller noe så er det bare å skrike ut. Er ikke veldig erfaren men...

Ja jeg så Sandnes hadde intensiv kurs nå. Så bare hiv deg på :thumleft

Lykke til. Dette glir du lett igjennom :twothumbs:

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Longines »

Andre time gjennomført. Klassisk Vestlandsvær, det vil si lett regn, noe sol, før regnet igjen høljet ned. Fikk testet at mitt bruktinnkjøpte Bullfighter-utstyr og støvlene er vanntette.

Kjørte i trafikken denne gangen, på en relativt travel riksvei. Det var faktisk godt å komme seg ut på veien, følte meg mer hjemme der enn på det lukkede området som vi kjørte sist.

Fikk mer dreis på giringen. Men trenger fremdeles mer trening før jeg blir vant med sykkelen og det sitter naturlig. Motoren oppleves som veldig turtallsvillig, så det er motorbrems med en gang jeg går av gassen. Det gjelder å manipulere gass og clutch akkurat passe.

Ellers så har jeg forbedringspotensial når det gjelder plassering, ved kryss og i rundkjøring. Det er viktig, og noe sensorene legger vekt på. Kommunikasjon med annen trafikk er generelt et gjennomgangstema. En del ting jeg ikke har tenkt på tidligere, slik som å ikke søke øyekontakt/ se på biler du har vikeplikt for, men se fremover. Også passe på biler som har vikeplikt for deg faktisk holder tilbake, men ikke slakke av så mye at det blir uklart om du tenker å slippe de frem. Kan skape farlige situasjoner.

Det ble bare en rask tur på øvingsbanen i dag, før vi måtte dra tilbake. Kjørte bremsetesten et par ganger. Det er vel en av de enklere øvelsene.

Ellers, så fikk jeg en overraskelse med at den fryktede kjegleøvelsen er endret.. Krypkjøringen er blitt noe lettere ifølge kjørelæreren. Hovedendringen er at en nå skal stoppe inne i " firkanten", og får en ny 90 graders start der. Når en kjører ut av firkanten skal en ikke gjennom kjeglene igjen, men kjøre i krypfart tilbake.

Det er mange læringspunkter å ta med seg fra i dag, men alt i alt en liten opptur. Trivelig å kjøre litt på vei. Neste gang blir det motorveien til øvingsbanen, så da blir det nok mer knoting på bane. :)
Sist redigert av Longines den 19 apr 2016, 08:19, redigert 2 ganger totalt.

Stian
Innlegg: 36
Registrert: 10 nov 2014, 15:09
Motorsykkelen din: Suzuki GSXS1000
Sted: Stavanger

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Stian »

Kjekk lesning og bra at du er igang med kjøringa :) Husker selv jeg sleit med å ikke tape for mye fart under giring di første kjøretimene, men det er slik som kommer seg rimelig fort. Gled deg til banekjøringa ute på reve, det er gøy :)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Veien til MC-lappen - 2016

Legg inn av Grendel »

Spennende lesing @Longines!

8-D
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: .

Legg inn av Longines »

Det er på overtid med en oppdatering her. Det ble ingen kjøretime på tirsdag, 26 april. Våknet med spysyke natten før, så det var dessverre 1700kr rett ut av vinduet.

Det er tid for en timeout og revurdering av veien videre.. Jeg var klar over at det skulle bli mye arbeid og penger, men jeg trodde faktisk at det skulle være morsomt og interessant å lære dette. Dessverre, så har jeg følelsen av at det ikke noe for meg. Motivasjonen for å ta MC-lappen er mer eller mindre borte.

Jeg kommer aldri til å dra på lange turer eller kjøre racing. Alt jeg ønsker å ha et enkelt, kjapt og morsomt transportmiddel til jobbpendling og nærområde. Da blir det overkill å ta lappen på tung MC, som har mye mer krefter og krever mye mer kjøreteknisk enn det som er relevant eller interessant for meg. Dessverre er det bortimot like mye pensum og kostnader med å ta lappen på lett MC, så det er ikke noe reeelt alternativ.

En digresjon er at det hadde nok vært fordelaktig for trafikkaviklingen rundt byene om det hadde vært enklere å ta lett-MC lappen. Å frese rundt med toppfart 45 km/t er knapt holdbart i lengden. Trimmet moped, med tilhørende manglende trafikkforsikring i forbindelse med ulykker og skade er ikke aktuelt. Jeg var jo litt skeptisk til om dette kunne være noe for meg, så det var derfor jeg bestemte meg for å kjøre minst en sesong med Vespa for å se hvordan jeg likte livet med tohjuling, før jeg snuste på motorsykkel. Hadde jeg kjørt litt ( ulovlig) med motorsykkel før opplæringen, så hadde jeg nok funnet ut at det ikke var noe for meg. Men det alternativet har en dessverre ikke.

En annen ting er at kjøretimeprisen er ca 850kr i mitt område, men i praksis brukes det bare dobbelttimer og når det koster miniumum 1700 kr per gang en kjører ut med kjørelærer så renner pengene fort ut. Dobbelttimer gir naturligvis mer effektiv læretid, og det er rent psykologisk at det oppleves som dyrere.

Men, holder tross alt muligheten åpen for å fortsette med kjøretimer senere. Kanskje hos en annen kjøreskole. Da må jeg i det minste finne en løsning for privat øvelseskjøring. Vurderer å bytte Vespaen i en girmoped som er litt mer motorsykkelaktig for å kunne trene krypkjøring i kjøregården.

Hva sitter jeg så igjen med så langt etter ca 8000kr.. En hel del gode tips om kjøring, blikkbruk og plassering som jeg tar med meg videre i mopedverdenen. Fullført teorikurs og teorieksamen.

Det er noe flaut å starte en blogg og så avslutte den ganske raskt på denne måten, men regner med at det tross alt er nyttige erfaringer for andre som lurer på å ta motorsykkellappen. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ved veis ende, inntil videre

Legg inn av Bjerknez »

Uten at jeg vet din økonomiske situasjon så ville jeg fullført nå som du allerede har betalt 8.000,-
Eller så vil jo de 8.000,- gå rett i dass og det kunne vertfall ikke jeg levd med.

Hvis det er helt skrapa når det kommer til penger så har du jo ikke noe valg, men hvis det fortsatt er kronasjer igjen så ville jeg vertfall fullført og fått det ut av verden. Jeg er ganske sikker på at den dagen du står der med lappen i hånden så blir det nok mer kjøring enn du tror. Men skjønner at det ser litt håpløst ut nå.

Er jo ikke akkurat en artig prosess å ta lappen. Det koster mye penger og man må bestå diverse prøver etc. Men jeg mener bestemt at det bare er å brette opp ermene og stå løpet ut.

Svar