Assi's bikerlogg!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

Hei, alle sammen og Bikerloggen! :vs

Da var jeg endelig i gang med MC-lappen og kjøretimer, etter bestått teoriprøve (yey!) og timesvis med utstyrsgoogling og -handling. Kjøreskolene her låner visst ikke ut kjøreutstyr, så det gikk bort noen uker på det. Tror det skal være mulig å lande lappen før de pakker sammen for året (30. okt.), men det er ingen krise om jeg må vente til neste år. Sesongen er vel snart slutt nå uansett, og det viktigste nå er å lære seg å kjøre.

1. kjøretime:

Værforhold: Opphold, behagelig temperatur (ca. 17C?), overskyet.

Forutsetninger: En kort tur på moped i første gir for 15 år siden. Litt teoretisk forberedelse, masse youtube-videoer og nylig bestått teoriprøve.

Forberedelse 1/2: Litt prat og montering av intercom i hjelm. Kom borti alle knappene, altfor høyt volum, men lot det være.

Forberedelse 2/2: Kjørelærer gikk gjennom en kjapp "daglig kontroll": Spark i dekk for å sjekke lufttrykk. Sjekk bremselys og blinklys (hold hansken foran lysene for å slippe å gå frem og tilbake). Kanskje det var mer som burde kontrolleres, men det har jeg i så fall glemt. Kjørelærer sa noe om hvordan jeg kunne sette meg på som passasjer og hvordan jeg skulle sitte, men jeg la bare all vekt på venstre fotpinne og slengte meg over sykkelen. Så kjørte hun ut av byen til noen små landeveier og stanset der jeg skulle starte kjøringen. Vi gikk over grunnleggende ting som gass, bremser og blinklys.

Kjøring: Første igangsetting gikk overraskende dårlig! :knegg Jeg hadde ikke forestilt meg at det kom til å være vanskelig å balansere sykkelen, men der tok jeg feil. Etter noen få sjanglende meter befant jeg meg på feil side av veien, inn med clutch og brems, beina i bakken og måtte jobbe skikkelig for å holde sykkelen oppe. Den største feilen, utenom å være en noob som ikke kan kjøre motorsykkel, var nok å drive og sjekke venstrespeilet for biler, i stedet for å konsentrere meg om kjøringen og se fremover. (16-åringer hadde visstnok ikke det problemet.) Jeg kjørte der jeg så, nemlig ned og til venstre. Påfølgende igangsettinger var litt preget av det dårlige førsteforsøket, spesielt når det kom biler imot, så det ble litt ekstra venting, men det kom seg etterhvert.

Stansene var også temmelig ustøe. Alt jeg gjorde var ganske ustøtt, egentlig! Og ved oppgiring manglet jeg gasspådrag i det jeg slapp clutchen. Generelt hadde jeg nok en tendens til å være for forsiktig med gassen. Sånn går det når første motoriserte tohjuling man prøver er en 600-er. Burde kanskje ha startet på moped! :D Jeg kjørte ikke noe raskere enn moped-hastighet uansett.

Sånn ellers ble jeg ganske overveldet av hele kjøreopplevelsen, og da har jeg en tendens til å ikke få med meg noen ting av det som blir sagt (sorry, kjørelærer). (Det samme skjedde forøvrig da jeg prøvde kontaktlinser for første gang - fikk ikke med meg et eneste ord av det optikeren sa etter at jeg hadde fått linsene på.)

En annen ting, etter første sving (kryss) tenkte jeg: "var det *jeg* som gjorde det der, eller gjorde kjørelæreren noe?". Utrolig lettstyrte greier. Fascinerende.

Konklusjon: Kjøringen gikk litt dårligere enn planlagt. Men fint å ha fått unnagjort første kjøring. Ser for meg at det bare blir bedre. Å gjøre ting man er dårlig på er sjeldent noe særlig kult, men totalt sett var det mer gøy enn stress.

Take aways:
1. Ved giring - gi gass SAMTIDIG som clutch slippes
2. Se opp og fram
3. Slapp av i armer

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av kjellv »

Velkommen i forumet :thumleft

Rett i gang med logg ved første post, det er bra. Fortsett dette, slike er spennende å følge for oss som har vært her en tid, og ofte veldig lærerikt for de som kommer etter i samme situasjon som du er nå.
Tips og råd kommer nok rikelig etter hvert skal du se :prf

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av RuneMC »

Velkommen

Ser du har rett fokus "lære å kjøre" framfor "billigst mulig" :thumleft

Kjenner igjen endel fra når jeg begynte opplæring - men hadde fordel av hele Valle Hovin som kjøregård.
Det meste er overveldende i starten - og gjør at mye glipper, som å få med seg skilt om hvilket kjørefelt man skal ta i Oslo sentrum osv :roll - men det kommer seg ganske raskt.

Du vil evt kunne ha nytte av andre ting som krever balanse, terrengsykling f.eks.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av AJ »

Velkommen som MCsiden.no blogger :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

Takk for velkomster!

Kjøring i Oslo, ja.. Det hadde jeg ikke sett lyst på. :D Trodde forøvrig balansen min var ganske god, men tydeligvis ikke automatisk overførbar til motorsykkel. Godt mulig jeg gjør dumme ting som å lene meg litt til siden når jeg tar opp beina eller noe sånn.

2. kjøretime

Værforhold: Sol, vindstille, 17 grader+.

Forberedelse: Montering av ny intercom i hjelm. Mye enklere å ha høyttalere og mic montert i hjelmen enn å ha den løs slik som sist gang. Startet som passasjer denne gangen også. Sånn sett en dårlig idé å ha kjøreskolen liggende midt i sentrum! Spoiler alert: Neste gang må jeg nok belage meg på å kjøre selv fra start.

Kjøring: (Går)dagens tema var stans og ny start, krypekjøring og sving i kryss. Etter litt øvelse på igangsetting og stans i område uten trafikk gikk turen tilbake til sentrum igjen. Bykjøring er jo noe jeg helst vil unngå selv med bil, så å kjøre motorsykkel som jeg såvidt kan kontrollere midt i sentrum, med passasjer, er ikke noe jeg hadde funnet på selv, for å si det sånn. Sånn sett hadde det nok vært tryggere om jeg bare fikk utlevert lappen og kunne øvelseskjøre på egenhånd, og dermed selv kunne bestemme hvor jeg ville kjøre og når jeg var klar for bykjøring. Men med 850 kr for 45 min. må man selvsagt ha så rask progressjon som mulig.

Ref. "Føreropplæring trinn 2": "Gjennom opplæringen på trinn 2 skal eleven tilegne seg kunnskap om motorsykkelen og motorsykkelkjøring, og lære å mestre motorsykkelen rent kjøreteknisk, uten å måtte rette oppmerksomheten mot andre trafikanter." Well.. not the case. :)

Et par episoder. For det første, jeg må tydeligvis ha forsøkt å gire til andre gir midt i krysset, og presterte å sette motorsykkelen i fri, for det var bare turtall, lite balanse, og beina måtte i bakken. Note to self: unngå å velte i veikryss ved å gire skikkelig! Giring skal vel forresten ikke gjøres i sving uansett. Og #2: Jeg måtte stanse for en motgående bil i en ganske bratt oppoverbakke på grunn av veiarbeid og innsnevring av veibanen. Prøvde å være smart og bruke fotbremsen til bakkestart, men det var heller mislykket. Det enkleste var vel bare å slippe clutch til friksjonssonen for så å kunne slippe frambremsen.

I tillegg ble det litt øving på krypekjøring. Balansen var ikke noe å skryte av, det hadde sikkert vært ganske latterlig å sett på, men jeg fikk iallfall etterhvert litt kontroll på å bruke gass og clutch riktig. Hadde som vanlig en tendens til å være for forsiktig med gassen. Krypekjøringen hjalp selvfølgelig på trafikkjøringen også. Derfor litt merkelig at vi ikke øvde på krypekjøring først.

(Spørsmål til publikum: Bruker dere litt bakbremse ved krypekjøring? Draget fra bakbremsen skal visstnok ha en stabiliserende effekt. Men kjørelæreren har ikke sagt noe om det der, så det er kanskje ikke noe jeg bør tenke på nå?)

Noe annet jeg gjorde feil var plassering i veibanen før sving. Jeg plasserer meg visst som et vogntog i veikryss for at svingen skal bli enklest mulig, i stedet for å plassere meg med tanke på lesbarhet, altså til høyre når jeg skal til høyre, og til venstre når jeg skal til venstre.

Takeaways:
1. Gir bestemt for å ikke havne i nøytral
2. Ved krypekjøring: slipp clutch rolig og ha samtidig litt gass
3. Husk plassering før kryss
4. Løse armer

Neste gang blir det øving i kjøregård. I følge værmeldingen i 'heavy rain'. :sk? Men det er vel bare å bli vant med det, her på vestlandet hvor det alltid regner. Blir spennende å se om utstyret duger, eller om jeg blir gjennomvåt og ender opp med panikkhandling av nytt utstyr.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av freddy123 »

Bakbremsen er fin å bruke på krypkjøring ja :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av kjellv »

Assi skrev: ...her på vestlandet hvor det alltid regner.
Litt forvirring her. Du kjører i Oslo, men sier "her på Vestlandet"?

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

kjellv skrev:Litt forvirring her. Du kjører i Oslo, men sier "her på Vestlandet"?
Neida, jeg kjører i Stavanger-området. Med "Kjøring i Oslo, ja.. Det hadde jeg ikke sett lyst på" så mente jeg at jeg ikke hadde likt å måtte kjøre i Oslo.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av kjellv »

Assi skrev:
kjellv skrev:Litt forvirring her. Du kjører i Oslo, men sier "her på Vestlandet"?
Neida, jeg kjører i Stavanger-området. Med "Kjøring i Oslo, ja.. Det hadde jeg ikke sett lyst på" så mente jeg at jeg ikke hadde likt å måtte kjøre i Oslo.
Beklager. Jeg får pusse brillene og ta meg bedre tid når jeg leser :-)å
Men vær ikke så redd for en regnsskvett. De fleste av oss er relativt vanntett, og så lenge du har slike dagtemperaturer har det ikke stort å si om du blir våt. Se på det som en skikkelig test av klærne dine, og vurder evt om et regnsett utenpå kan være nyttig å ha til senere hvis klærne er for dårlige.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Tobben84 »

Hei og velkommen :vs

Du fikser dette etterhvert skal du se :-) et lite tips for å lettere holde balansen i tillegg til det du selv skrev om å se langt fram. Det er å klemme godt sammen knærne rundt tanken, og forankre deg skikkelig med setet og beina sammen. Drt gjør at overkroppen frigjøres/avslappes til å gjøre alle de andre oppgavene. Ennkjekk øvelse for å trene opp mage/bekken/knær er å etterhvert bremse ned og gasse på med kun en hånd på rattet. Dette er vel og merke når du har kontroll/i kjøregården,mdette tvinger deg til å forankre deg i sykkelen med underkroppen. Husk at du ikke skal holde deg fast med hendene,mde er der kun for å utføre styreinputs og blinkers/gass/brems :thumleft

Gled deg til mange flotte opplevelser framover, og jeg som en del andre kjører stort sett året rundt her i Rogaland.....

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av norse900 »

Så supert med flere ivrige her i området. Kjenner igjen metoden med "logg" fra da jeg selv tok lappen. Gikk til og med inn i google og la inn ruta jeg hadde kjørt sammen med kommentarene. :redface
Sabla greit (og artig lesning) i ettertid :-)
Lykke til!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av poulet_cavalier »

Hei og hå

Alt du skriver om er velkjent for alle som tar mc lappen uten å ha tjuvtrent på et gårdsjorde først..

Og krypkjøringen er desidert verst. Forvent noen opp og nedturer der.. ;-)

Om bakbremsen: den er smart ja - men vent til du får litt teken på det først (min mening).

Når jeg kjørte opp på Billingstad oppdaget jeg til min "glede" at de hadde lagt krypkjøringsløypa i en liten bakke. Det hadde ikke vært lett uten bakbrems..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Bjerknez »

Personlig har jeg så og si aldri brukt bakbremsen. Heller ikke på oppkjøringen. Klarte krypkjøringen med glans uten å bruke bakbrems. Men mange sier det er lettere og holde kontroll på sykkelen ved krypkjøring når man bruker bakbremsen og det stemmer helt sikkert :thumleft

Ellers så vil du uansett komme inn i det med å kjøre sykkel. Det beste er om du har mulighet for å øvekjøre litt på egenhånd ved siden av trafikkskolen. Trafikkskolen lærer deg teknikk og det grunnleggende etc. men jeg mener mengdetrening er minst like viktig og det får man ikke med en time på trafikkskolen med kjørelærer bakbå.

Finn noen som vil øvekjøre med deg og kjør MYE. Kjør til det verker i kroppen og utfordre deg selv ved å øke vanskelighetsgraden med tanke på hvor du kjører. Kjør der hvor du føler deg minst komfortabel som feks. i rundkjøringer/lyskryss etc.

Vet ikke helt hvor du bor hen, men det finnes en egen "øvekjøringstråd" her inne hvis du vil finne noen som kan øvekjøre med deg. Men det krever så klart du har en egen sykkel, samt 2stk. gule vester med "L" på ryggen samt en mobiltelefon med handsfree eller sambandsutstyr. Har du disse tre tingene så er det tut og kjør :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av RuneMC »

Bruker bakbremsen endel på grus, og ned "spiralen" til tredje underetg i P-huset på jobben, og evt en sjelden gang ved krypkjøring (evt i kombo med forbrems).

Ved køkjøring/lanesplitting i lav fart er det best å bruke forbrems, da det plutselig kan bli bråstopp og da er det bare å klemme litt ekstra på forbremsen kontra bakbremsen som du aldri vil kunne bråbremse med. (Ihvertfall ikke den jeg har.)

Øvde ikke på bakbrems under opplæring, men fikk beskjed om å bruke litt på krypkjøringen under oppkjøringen da plassen kjeglene var satt på ikke var plan, men hadde litt helning.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Ashland »

Har inntrykk av de fleste sliter med krypkjøring når de tar lappen, inkludert meg. Når jeg først stolte på sykkel, hadde riktig forankring og blikkbruk, da satt plutselig alt sammen. Om jeg må bremse ved krypkjøring, foretrekkes forbrems, men det er nok vane sak...
Bruk også clutch´en aktivt og slur med den uten å gi gass, det hjelper :thumleft

Lykke til videre!!

Svar