AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38103
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 17 mai 2024, 22:12 182 kg tørrvekt, hvor mange 750er er lettere?
Hm... :-k
Ja, hvis dette stemmer så skal ikke jeg være bastant påståelig.
Breva synes da å være unntaket som bekrefter regelen ;).
For det er fortsatt slik at Moto Guzzi'er flest ikke har lav vekt som et salgsargument.
Men veldig mye tyngre enn sine konkurrenter er de dog ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38103
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Da er "varsel"skiltene endelig på plass :crazy: :
parkvarsel 1.JPG
parkvarsel 2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5412
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: AJ Arena...

Legg inn av dypen »

Da skjønner jeg det er bare å holde seg unna :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38103
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

I dette været blir man stadig uimotståelig fristet til en ta seg en tur, spesielt når man har en Moto Guzzi V7 850 Special i garasjen.
Omtrent som slangen i Paradis...
20524MG.jpg
Så da ble det en tur med bensinfylling som en ganske ubegrunnet begrunnelse for å ta seg en tur før grillings med familie på besøk.

Denne Guzzimodellen har for øvrig ikke så mange innstillinger man kan "leke" seg med.
I det store og det hele dreier det seg om justering av forspenningen på bakdemperne og tractionkontrollen i tre trinn, 0, 1 og 2. Dvs. avslått og de to med ulik inngripelsesterkel, som faktisk også påvirker gassresponsen til en viss grad. Og da naturligvis litt mer i trinn 2 enn 1.
0 stillingen enda mindre, naturlig nok, men da lyser tractionlampa konstant i instrumentklokka.
Så kan man alltids spørre om hvorfor Moto Guzzi/Piaggio har valgt å gjøre det slik... :scratch

Ellers oppdaget jeg her om dagen at jeg har kjørt med altfor lavt dekktrykk. Årsaken er ganske sikkert en misforståelse fra min side, nemlig at jeg har forvekslet BAR med PSI :redface .
Så etter dekkbytte hos MrPitlane har jeg altså kjørt med ganske mye for lavt dekktrykk... Uten at disse har tatt skade av dette. Tror de heller har fått slitt av dette glatte beskyttelsesbelegget fortere enn hva det ellers ville gjort.
Men nå der dette korrigert og forskjellen merkes tydelig. Mye bedre å kjøre nå med rett dekktrykk, spesielt i svinger.

Disse tre justeringstingene, kan man si om regner dekktrykk som av av de, gjør en merkbar forskjell på V7'ern.
Og noen flere justeringer kjenner jeg på meg at jeg ikke trenger til denne sykkelen.
Som jeg bare trives mer og mer med!

Det gjelder også semi-kvikkgiringen til Guzzi. Dvs. giring uten bruk av clutch.
Men da skal du vite hva du gjør. Og når du gjør det så går det veldig kjapt å gire opp fra 4. til 6. gir :crazy:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38103
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 19 mai 2024, 17:11 Da skjønner jeg det er bare å holde seg unna :D
For ordens skyld gjelder "forbudet" inne i garasjen :-) .
Utenfor kan enhver som tar turen gjerne få parkere :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5412
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: AJ Arena...

Legg inn av dypen »

Ja da så :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Toalmar
Innlegg: 366
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: AJ Arena...

Legg inn av Toalmar »

AJ skrev: 19 mai 2024, 17:15 Ellers oppdaget jeg her om dagen at jeg har kjørt med altfor lavt dekktrykk. Årsaken er ganske sikkert en misforståelse fra min side, nemlig at jeg har forvekslet BAR med PSI :redface .

Det må da være feil, 1 BAR er faktisk 14,50 PSI :scratch

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38103
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Toalmar skrev: 19 mai 2024, 19:39
AJ skrev: 19 mai 2024, 17:15 Ellers oppdaget jeg her om dagen at jeg har kjørt med altfor lavt dekktrykk. Årsaken er ganske sikkert en misforståelse fra min side, nemlig at jeg har forvekslet BAR med PSI :redface .

Det må da være feil, 1 BAR er faktisk 14,50 PSI :scratch
Da er det godt mulig jeg har forvekslet på annen måte... :-k 25 PSI mot korrekte 36, antakelig...
Skal i hvert fall være 36 PSI, noe det var langt fra var før jeg fikk det korrigert.
Uansett, nå er rett dekktrykk på plass.
Og som tidligere nevnt, det merkes.
trykk 1.JPG
(Målt nå nettopp så dekkene slipper i hvert fall ikke luft, heldigvis)

Tilsvarer 2.5 BAR.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

Anbefaler å bruke en digital trykkmåler, som forøvrig ikke koster skjorta. Med feks. en liten batteridreven kompressor så har du både trykkmåler og luftpåfyller. Du kan kjapt og enkelt etterfylle luft i mange dekk før den må lades og skal man bare etterfylle litt luft så går det veldig kjapt. Så slipper du også turen innom bensern. :)

Jeg kjøpte en slik og den er såpass liten at den fint får plass i bagasjen hvis man også vil ha den med seg. :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38103
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 20 mai 2024, 16:49 Anbefaler å bruke en digital trykkmåler, som forøvrig ikke koster skjorta. Med feks. en liten batteridreven kompressor så har du både trykkmåler og luftpåfyller. Du kan kjapt og enkelt etterfylle luft i mange dekk før den må lades og skal man bare etterfylle litt luft så går det veldig kjapt. Så slipper du også turen innom bensern. :)

Jeg kjøpte en slik og den er såpass liten at den fint får plass i bagasjen hvis man også vil ha den med seg. :)
Jeg har en slik oppladbar kompressor, lik den du har, bare et par år eldre.
Funker fint, den :prf .
Det gjør for øvrig også Slime analog stavmåleren på bildet, som er særdeles nøyaktig. Så jeg holder meg nok til den ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 20 mai 2024, 17:03
Bjerknez skrev: 20 mai 2024, 16:49 Anbefaler å bruke en digital trykkmåler, som forøvrig ikke koster skjorta. Med feks. en liten batteridreven kompressor så har du både trykkmåler og luftpåfyller. Du kan kjapt og enkelt etterfylle luft i mange dekk før den må lades og skal man bare etterfylle litt luft så går det veldig kjapt. Så slipper du også turen innom bensern. :)

Jeg kjøpte en slik og den er såpass liten at den fint får plass i bagasjen hvis man også vil ha den med seg. :)
Jeg har en slik oppladbar kompressor, lik den du har, bare et par år eldre.
Funker fint, den :prf .
Det gjør for øvrig også Slime analog stavmåleren på bildet, som er særdeles nøyaktig. Så jeg holder meg nok til den ;) .
Ja, de "analoge" er nok det tryggeste og bruke. Så slipper du batterier også.

Det er nesten så jeg tør vedde på at du har en slik stående på et rundt furubord med hekleduk i entreen? :knegg
telefon.jpg
Jeg har nemlig skjønt at du er litt svak for eldre og erverdige gjenstander?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38103
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 21 mai 2024, 06:58 Det er nesten så jeg tør vedde på at du har en slik stående på et rundt furubord med hekleduk i entreen? :knegg

Bilde
Faktisk ikke.
Men... det er jo fint at du har tatt vare på en... :knegg

Så tenker jeg vi lar det bli med det i denne tråden :[-X
:vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: AJ Arena...

Legg inn av Kjellrf »

Skal sies at jeg har sett bilde av 3-4 år gamle Maxxis -dekk med endel sprekker på nettet, usikker på hvilken modell det var.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38103
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev: 23 mai 2024, 13:49 Skal sies at jeg har sett bilde av 3-4 år gamle Maxxis -dekk med endel sprekker på nettet, usikker på hvilken modell det var.
Promaxx Street mener jeg å huske det er som nå sitter på Guzzi'en.
Produsert i hhv. uke 12 og 14 i -23.
Tror nok disse blir byttet ut i god tid før det er gått 3-4 år... ;) .

Gode dekk, er min erfaring så langt.
Men ikke kjørt i regn enda og har derfor ingen erfaring eller formening om hvordan de oppfører under slike forhold.
Men håper jo at de er til å stole på da også prayer :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38103
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Da var generalprøven for mann, MC-maskin og campingutstyr gjennomført for denne sesongen med overnattingsturfen til Aurdal Fjordcamp fra i går til i dag.
Mer om det fra dette innlegget og videre framover i tråden: viewtopic.php?p=437100#p437100

En veldig bra tur tross en god del mer vind enn det foretrukne på veien hjem over Golsfjellet. Som absolutt er en strekning å anbefale fra Valdressiden. Og som jeg omtrent hadde helt for meg selv i dag i det strålende været :sunny: .

Sykkelen først; den nå seks år gamle 1290’en med over 78K på telleren oppleves som bare bedre og bedre. Går så fint på alle måter, maler som en katt i det ene myke, rolige og litt late øyeblikket og brøler som en tiger med voldsomme klyv slik et villdyr skal i det neste.
Denne maskinen overrasker stadig og selv etter vel 55K på den første 1290’en og nå drøye 78K på den jeg har nå, kjennes det fortsatt ut som at vi slett ikke er ferdig med hverandre enda.

Og ja, jeg står fast på at sykkelen faktisk er bedre enn ny og at den er mer enn summen av delene, som man gjerne sier når ting gir noe ekstra som ikke så lett lar seg definere.

Fortsatt ikke tegn til oljeforbruk, noe jeg tror har sin årsak i hvordan jeg kjørte inn sykkelen de første par tusen kilometerne. Samme måte som jeg gjorde med de andre nyinnkjøpte syklene jeg har hatt. Ikke akkurat fulgt boka, for å si det sånn...

Men ingen av syklene har begynt å bruke olje, selv etter høy km.stand. Noe jeg også har fått bekreftet av et par av de som har overtatt mine sykler.

Drivstofforbruket nå når sykkelen har passert 78000 km. er også lavere enn som ny og etter få tusen km.
0,45 på det meste på denne turen med oppakning i sidevesker og toppboks og mye vind, som gjerne bidrar med sitt til økt forbruk. Og jeg lot meg ikke sinke av "hindringer" i veien, for å si det på den måten...
Altså ingen spareløpkjøring.

Mitasdekkene er jeg også stadig veldig fornøyd med. Har mistet litt oversikten over når jeg byttet sist, men sjekket produksjonsdato på de som sitter på nå og så at de er fra 2020. Så de byttes nok ut i løpet av sesongen selv om de er langt fra halvslitte.
Så igjen må jeg si at jeg er imponert over hvor lang levetid Mitas Terra Force-R har.
Så jeg er ikke spesielt overrasket over at KTM også valgte å gå for disse dekkene på sine Super Adventure modeller som standard for noen år siden.

Samme gjelder CZ kjedet fra Tsjekkia. Er på mitt andre CZ kjede og fortsatt ingen ulyd, stive ledd og synlig slitasje på hverken kjede, som f.eks. økt avstand mellom kjedeleddene, skade på X-ringer, rustdannelse og smørelekkasje fra leddene.
Bakdrevet ser fortsatt nytt ut, mens framdrevet har begynt å utvikle en haitannform, noe framdrev gjerne gjør etter noen få tusen km. Men ser ut til å holde stand en god stund til.
Ingen tegn på noen annet etter kjøringen de siste to dagene.

Så alt i alt, veldig fornøyd med KTM’en, som det vil bli bortimot hjerteskjærende å kvitte seg med når den tid ugjenkallelig kommer.

Vellykket generalprøve og gleder meg til flere turer. Med 1290’en, men selvfølgelig også V7’ern som gir en helt annen MC-opplevelse, som jeg unner alle MC-entusiaster å oppleve.
Å kjøre rundt på en Moto Guzzi som dette er som å oppdage og oppleve motorsykkelkjøring på en helt ny måte.
Må oppleves!
Rett og slett!!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar