Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 19 sep 2021, 19:54 Henger ikke med men titter alikevel 😉
+1 ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 19 sep 2021, 19:49 Skal vel nevnes at en 555 IC kan brukes til mer enn å være timer. Inni pakka finnes en spenningsdeler bestående av tre like motstander koblet inn på to operasjonsforsterkere koblet som komparatorer og inn på en SR-vippe.

Ulike koblinger på utsiden muliggjør en 5-6 ulike funksjoner. Schmitt-trigger er kanskje en av de mest brukte.

Kanskje den ICen som det er produsert mest av her i verden.
Jada, denne kan brukes til mye. Hovedfunksjonene i denne kalles astable, bistablre og monostable mode. Bruksområdene til en slik er enorme, men 555 er en gammel traver. Den koster nærmest ingenting og vil fungere i de fleste situasjoner en slik komponent trengs, men det finnes mer kultiverte versjoner av denne som trekker langt mindre strøm.

Feks. En ICM7555 som kun trekker rundt 100uA (micro ampere) i idle mode. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 19 sep 2021, 21:23
dypen skrev: 19 sep 2021, 19:54 Henger ikke med men titter alikevel 😉
+1 ;)
Det morsomme med å lage slike kretser er at man får fikset små og trivielle problemer i hverdagen som er ganske spesifikke. Man får kjøpt slike USB dingser som er fersig laget som man stikker inn i en av USB utgangene på en batteribank som holder den våken, men alle batteribanker er forskjellige. Noen slår seg av automatisk etter 10 sekunder, mens andre bruker ett minutt etc.

Så vil kanskje noen trenge et større strømtrekk for å holde seg våken enn andre. Derfor må disse enhetene selges med justeringsmuligheter som kan justere motstanden. Da blir enhetene større og mer klumpete samt langt dyrere i innkjøp.

Den jeg har laget til å passe mine batteribanker er ganske spesifikk og dermed langt billigere å lage. Et ferdig produsert kretskort bestillt fra jlcpcb med komponentene jeg har brukt koster neppe mer enn 5 kroner stykket inkludert alt. Til og med frakt.

Når man allerede har laget EN, så trenger man bare å bytte ut en eller to av komponentene for å endre strømtrekket for å vekke batteribanken samt tiden det tar melllom hvert strømtrekk.

Så hvis noen andre sliter med det samme problemet med at batteribanken slår seg av og ikke slår seg på igjen automatisk når enhetene som er koblet til tømmes for strøm uten at man må fysisk aktivere batteribanken igjen, så trenger jeg kun og hvite hvor mye strøm som trengs for at den skal forstå at den må slå seg på, og hvor lang tid det tar fra den slår seg på og til den slår seg av igjen.

Dette måler man enkelt med et multimeter og en stoppeklokke :thumleft

Da bytter jeg bare ut en komponent eller to. Men jeg trenger ikke å endre selve kretskortet. Kun komponentverdier. Derfor kan jeg bestille opp mange slike kretskort. Komponetene som brukes er veldig basic så dem har jeg i bøtter og spann av fra før :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Et spørsmål primært til Fredrik24:

Denne kretsen over er som nevnt koblet i parallel, og det er tatt hensyn til 5V som jo er mest vanlig fra batteribanker. Men med såkalt quick charge funksjon så vil jo enkelte enheter (som feks. Macbook Pro) trekke opp mot 100W. (20V og 5A) max. Jeg regner med at dette kan bli et problem og jeg må finne på en løsning der?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Kanskje det kan fikses med en zener diode som slipper alt over 5ish Volt rett til jord?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Her er koblingsskjemaet hvis det er til noen hjelp.
Schematic_Powerbank stay awake circuit_2021-09-20.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Noen som har noen ideer rundt dette? Fredrik? :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ok, jeg ser at dette kan bli litt mye å svelge, så jeg har tatt dette videre i et annet forum. Jeg antar selv at jeg må regulere spenningen med en zener diode slik at spenningen ikke går nevneverdig over 5V hvis hurtiglading aktiveres via kabelen.

555 timeren takler maks 12V input og timingen ellers vil nok gå ut av kurs hvis spenningen økes. Det er jo ingen motstand eller regulering mellom input 5V og 555 timeren og kretsen er trolig beregnet for powerbanker som KUN leverer 5V og vanlig lading, og ikke nyere powerbanker som kan gi hurtiglading etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

For dere som fortsatt følger med her, så har jeg allerede fått flere svar og løsningen er selvsagt og bruke en liten LDO regulator før timeren. Det spiller liten trille hvor mye spenning timeren får med tanke på timing sekvensen da denne styres av de andre pinnene. Men man kan selvsagt ikke overgå max verdiene med tanke på input spenning, så derfor må en LDO regulator brukes :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Dukket opp et lite problem til med tanke på 555 timeren, og det er at den trenger MINST 4.5V for å aktiveres. Jeg trenger derfor som tidligere nevnt en LDO regulator som klarer og ta 5V til rundt 4.8Vish (for å være på den sikre siden) og disse er ikke fullt så vanlige og må bestilles. Kanskje enklere og få tak i en timer IC som kan aktiveres med 3.3V.

Uansett så vurderer jeg litt på om jeg skal gidde og bry meg om denne regulatoren og heller bare sørge for å ikke koble til enheter som trekker mer enn 5V. Noe som i de aller fleste tilfeller uansett ikke er vanlig når man er på MC tur.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

En liten oppsummering her av hva som skjer rundt sykkelfronten.

Ny sykkel er bestillt og kontrakt er skrevet. Den saken er biff. Når neste vår/sommer dukker opp er jeg på to hjul igjen :twothumbs:

Men jeg kjenner at det er såpass lenge til, at jeg ikke engang har begynt å glede meg. Faktisk har jeg en ganske avslappet holdning til hele greia. Så det er ikke mye abstinenser her i gården for å si det pent.

Baggasjeløsninger er mer eller mindre bestemt og føler jeg er på trygg grund der. Vinterlagring har jeg allerede fikset ved at jeg denne gangen får låne en liten del av lageret på jobben som holder jamt 10-15 grader gjennom hele vinteren. Tidligere har jeg hatt sykkelen i garasjen hjemme som er uisolert og nærmest like kaldt inne som ute. Det har funket det også, men blir jo bedre med et litt varmere lager.

Dessuten har jeg vaskemuligheter på jobben og jeg kan stå inne og pusle med sykkelen hele vinteren hvis jeg ønsker det. :thumleft

At jeg har valgt riktig type sykkel er jeg helt overbevist om, og mer overbevist ble jeg når jeg fikk prøvesitte en lik sykkel hos Graarud motor. Man setter seg jo alltid noen ideer om hvordan man forventer den skal være, og jeg fant ut at Speedmasteren så absolutt overkom disse ideene og mere til.
IMG_0389.JPG
Skal bli deilig å slenge på en stor veske bak på salen som også kan brukes som ryggstøtte og cruise av gårde på norgestur. Denne gangen er jeg ganske overbevist om at jeg blir langt mindre sliten i rassen og ryggen.

Det er ikke den optimale sykkelen for min rygg, og det er jeg klar over. Den optimale sykkelen med tanke på sittestilling alene er nok en traktor. Men jeg krabber heller inn sykehusdøra enn å kjøre en traktor. Det er den eneste tingen jeg er helt 100% sikker på. Traktorer er så absolutt fine sykler når det kommer til det praktiske samt sittestilling. Men allikevel får jeg ingen rykninger nedentil når jeg ser eller sitter på en traktor. Ja, jeg har prøvekjørt en Triumph Explorer to ganger tidligere hvor jeg kjørte ca. 20 mil med den ene sykkelen og 5-10 mil med den andre.

Den ene hadde sidevesker (metallkasser) både på siden samt tåppbåksen og jeg følte denne var like bres som en liten bil. Den andre hadde ikke vesker av noe slag i det hele tatt. Denne kjørte jeg fordi jeg fikk låne den mens min sykkel var på service.

Her har du meg sittende på denne. Bildet er tatt 22.april 2015, langt inne i svenske skoger:
BJERKNEZ_22_april_2015_00003.JPG
Vindskjermen var totalt ubrukelig (ikke overraskende) og sykkelen ga meg vel ikek akkurat noe gåsehud som nevnt, men den var god å kjøre. Hadde jeg kunnet nappet av vindskjermen og kun kjørt steder hvor ingen så meg, sa hadde denne vært en god kandidat. Men jeg synes det er helt innafor og offre LITT komfort og heller ha en sykkel jeg føler kan vises frem og som ser bra ut.

Jeg var veldig nær ved å bestille meg en Triumph Rocket III, men fornuften tok overhånd og det er jeg veldig glad for. Det KAN hende at det blir en slik ved neste korsvei, men først skal jeg helt klart la Speedmasteren få kjørt seg litt. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Jajo82 »

Hei Ove. Det ser ut som du kjørte en tiger modell før 2018? I så tilfelle må du prøve min en gang, den har elektrisk justerbar vindskjerm annerledes utformet enn den på bilde og fungerer veldig godt for meg.
Så kan jo være at den er brukendes nå :twothumbs:
I tillegg var sykkelen på "slankekur", slik at den modellen som kom i 2018 var en del lettere og smidigere.
Jo, du skal få prøve min engang :vs :prf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 23 sep 2021, 06:54 Jeg var veldig nær ved å bestille meg en Triumph Rocket III, men fornuften tok overhånd og det er jeg veldig glad for. Det KAN hende at det blir en slik ved neste korsvei, men først skal jeg helt klart la Speedmasteren få kjørt seg litt. :)
Er en dude som kjører Rocket III her i området. Det ser ut som han vanntrives på den og synes nok den er i overkant å håndtere, men han synes jo den er kul, det synes jo nesten alle. Men man skal leve med den også.

Tror man hadde fått en reprise og en ny vinter i furtebua kort tid etterpå om du hadde kjøpt Rocket III

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Vanntrives??

Tror vel ikke jeg hadde gjort det kanskje. Jeg tenker mer på prisen som fort bikker 400.000,- og det tapet blir ganske stort hvis man finner ut etter ett år at man går litt lei nok en gang.

Jeg tror ikke dyr sykkel er løsningen på problemet mitt med at jeg går lei. Det er ikke der skoen trykker. Rent økonomisk har jeg ikke noen problemer med å kjøpe både en eller flere sykler, men altså, glede kan ikke kjøpes... :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Det er en stor og tung sykkel og han ser ikke veldig blid eller tilfreds ut når han kjører den eller særlig bukserer den eller kjører i lav kronglete hastighet. På landeveien smiler han sikkert noe veldig.

Svar