KjellV sin logg. Sesongstart?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev: 07 mar 2021, 12:20 Kjøp noe artig ;)

MT10 feks! Drit i adventoure hypen, de er for digre læll ;)

Bilde


Bilde
MT-10 er kjempeartig, det er ingen tvil om det. Jeg har ved et par anledninger fått prøvd en slik.
Som touringsykkel funker den også, men er dessverre ikke helt øverst på lista mi.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av kgjersda »

kjellv skrev: 07 mar 2021, 22:49
ZZR-Erling skrev: 07 mar 2021, 12:20 Kjøp noe artig ;)

MT10 feks! Drit i adventoure hypen, de er for digre læll ;)

Bilde


Bilde
MT-10 er kjempeartig, det er ingen tvil om det. Jeg har ved et par anledninger fått prøvd en slik.
Som touringsykkel funker den også, men er dessverre ikke helt øverst på lista mi.
Som en eier av MT-10 så er ikke dette en touringsykkel. Du kan bruke den som det, men den er litt for tørst, og litt for mye vindtrykk.

Som alt annet (utenom offroad) er det den beste sykkelen jeg har kjørt :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av kjellv »

kgjersda skrev:
kjellv skrev: 07 mar 2021, 22:49
ZZR-Erling skrev: 07 mar 2021, 12:20 Kjøp noe artig ;)

MT10 feks! Drit i adventoure hypen, de er for digre læll ;)

Bilde


Bilde
MT-10 er kjempeartig, det er ingen tvil om det. Jeg har ved et par anledninger fått prøvd en slik.
Som touringsykkel funker den også, men er dessverre ikke helt øverst på lista mi.
Som en eier av MT-10 så er ikke dette en touringsykkel. Du kan bruke den som det, men den er litt for tørst, og litt for mye vindtrykk.

Som alt annet (utenom offroad) er det den beste sykkelen jeg har kjørt :)
Riktig det Kenneth. Ved siste nordnorgetur kjente jeg litt på rekkeviddeangst selv med FJR og rekkevidde på +35 mil på full tank. Da turte jeg ikke å kjøre forbi en bensinstasjon med mindre enn halv tank, jeg var aldri sikker på når jeg fant neste stasjon. Dette er hovedgrunn til at MT-10 ikke er på topp på ønskelista mi.
Men fyttigrisen så artig den sykkelen er :)

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er ganske sikker på at man skal lete godt for å finne steder i Norge hvor det er MER enn 20 mil mellom hver bensinstasjon. Jeg har kjørt en del bil i Finnmark og jeg kan ikke huske at jeg har kjørt noe særlig lenger enn maks 10-15 mil, i værste fall.

Min sykkel klarte fint 25 mil på en tank (17 liter). Nå vet ikke jeg hvor stor tank MT10 har, men regner vel med det er noe av det samme?

Men så klart, er man vant til å ha en tank på 30 liter så ser jeg at man fort kan bli litt bortskjemt :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Jeg er ganske sikker på at man skal lete godt for å finne steder i Norge hvor det er MER enn 20 mil mellom hver bensinstasjon. Jeg har kjørt en del bil i Finnmark og jeg kan ikke huske at jeg har kjørt noe særlig lenger enn maks 10-15 mil, i værste fall.

Min sykkel klarte fint 25 mil på en tank (17 liter). Nå vet ikke jeg hvor stor tank MT10 har, men regner vel med det er noe av det samme?

Men så klart, er man vant til å ha en tank på 30 liter så ser jeg at man fort kan bli litt bortskjemt :)
Det kommer an på hvor man kjører. Langs hovedveiene er det stort sett godt dekket med stasjoner, men når man utforsker de små stedene og helst velger veier som ikke er hovedveier slik vi gjorde blir det fort langt mellom stasjonene.
Jeg fikk problemer allerede første dag, og det var langs E6. Fylte tanken i Orkanger, og husker jeg vurderte å stoppe i Steinkjer for å fylle igjen. Hadde da omtrent halv tank, og valgte å kjøre videre. Så ikke flere stasjoner før Trofors rett sør for Mosjøen. De siste 4 milene blinket siste streket på tankmåleren. Det var ikke mye trivelig, ventet bare på at motoren skulle begynne å legge. Men det gikk bra.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 08 mar 2021, 17:10
Bjerknez skrev:Jeg er ganske sikker på at man skal lete godt for å finne steder i Norge hvor det er MER enn 20 mil mellom hver bensinstasjon. Jeg har kjørt en del bil i Finnmark og jeg kan ikke huske at jeg har kjørt noe særlig lenger enn maks 10-15 mil, i værste fall.

Min sykkel klarte fint 25 mil på en tank (17 liter). Nå vet ikke jeg hvor stor tank MT10 har, men regner vel med det er noe av det samme?

Men så klart, er man vant til å ha en tank på 30 liter så ser jeg at man fort kan bli litt bortskjemt :)
Det kommer an på hvor man kjører. Langs hovedveiene er det stort sett godt dekket med stasjoner, men når man utforsker de små stedene og helst velger veier som ikke er hovedveier slik vi gjorde blir det fort langt mellom stasjonene.
Jeg fikk problemer allerede første dag, og det var langs E6. Fylte tanken i Orkanger, og husker jeg vurderte å stoppe i Steinkjer for å fylle igjen. Hadde da omtrent halv tank, og valgte å kjøre videre. Så ikke flere stasjoner før Trofors rett sør for Mosjøen. De siste 4 milene blinket siste streket på tankmåleren. Det var ikke mye trivelig, ventet bare på at motoren skulle begynne å legge. Men det gikk bra.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ser den, men du kunne fylt i Steinkjær :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev: 08 mar 2021, 17:10
Bjerknez skrev:Jeg er ganske sikker på at man skal lete godt for å finne steder i Norge hvor det er MER enn 20 mil mellom hver bensinstasjon. Jeg har kjørt en del bil i Finnmark og jeg kan ikke huske at jeg har kjørt noe særlig lenger enn maks 10-15 mil, i værste fall.

Min sykkel klarte fint 25 mil på en tank (17 liter). Nå vet ikke jeg hvor stor tank MT10 har, men regner vel med det er noe av det samme?

Men så klart, er man vant til å ha en tank på 30 liter så ser jeg at man fort kan bli litt bortskjemt :)
Det kommer an på hvor man kjører. Langs hovedveiene er det stort sett godt dekket med stasjoner, men når man utforsker de små stedene og helst velger veier som ikke er hovedveier slik vi gjorde blir det fort langt mellom stasjonene.
Jeg fikk problemer allerede første dag, og det var langs E6. Fylte tanken i Orkanger, og husker jeg vurderte å stoppe i Steinkjer for å fylle igjen. Hadde da omtrent halv tank, og valgte å kjøre videre. Så ikke flere stasjoner før Trofors rett sør for Mosjøen. De siste 4 milene blinket siste streket på tankmåleren. Det var ikke mye trivelig, ventet bare på at motoren skulle begynne å legge. Men det gikk bra.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ser den, men du kunne fylt i Steinkjær :P
Kunne det, og angret på at jeg ikke gjorde det. Grung var også en mulighet, men E6 passerer Grung uten at man ser det. Når man har halv tank stresser man ikke med dette, særlig ikke når det er over 30 grader ute. Da er det ubehagelig å stoppe.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


ZZR-Erling

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev: 08 mar 2021, 17:12
kjellv skrev: 08 mar 2021, 17:10
Bjerknez skrev:Jeg er ganske sikker på at man skal lete godt for å finne steder i Norge hvor det er MER enn 20 mil mellom hver bensinstasjon. Jeg har kjørt en del bil i Finnmark og jeg kan ikke huske at jeg har kjørt noe særlig lenger enn maks 10-15 mil, i værste fall.

Min sykkel klarte fint 25 mil på en tank (17 liter). Nå vet ikke jeg hvor stor tank MT10 har, men regner vel med det er noe av det samme?

Men så klart, er man vant til å ha en tank på 30 liter så ser jeg at man fort kan bli litt bortskjemt :)
Det kommer an på hvor man kjører. Langs hovedveiene er det stort sett godt dekket med stasjoner, men når man utforsker de små stedene og helst velger veier som ikke er hovedveier slik vi gjorde blir det fort langt mellom stasjonene.
Jeg fikk problemer allerede første dag, og det var langs E6. Fylte tanken i Orkanger, og husker jeg vurderte å stoppe i Steinkjer for å fylle igjen. Hadde da omtrent halv tank, og valgte å kjøre videre. Så ikke flere stasjoner før Trofors rett sør for Mosjøen. De siste 4 milene blinket siste streket på tankmåleren. Det var ikke mye trivelig, ventet bare på at motoren skulle begynne å legge. Men det gikk bra.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ser den, men du kunne fylt i Steinkjær :P
:knegg

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av L-NA »

Sir Limpalot skrev: 06 mar 2021, 23:01
dypen skrev: 06 mar 2021, 22:02
haakeik skrev: 06 mar 2021, 21:40 Det kan jeg også skrive under. Da jeg kjente bånndraget på Stelvion, var jeg solgt. Jeg savner ikke flere hestekrefter og bør heller ikke ha det. Hornene mine er ganske lettvokste :roll
Hestekrefter er sjelden relevant for opplevelsen men derimot momentet da det er det du opplever så fort du vrir på rulla :)
Nesten helt enig, bare en presisering.
Hk og nm angis som regel bare på toppen av kurven, det er mer interessant hvordan moment- og effektkurven ser ut over hele registeret, det er det eneste på papir som egentlig forteller deg noe om hvordan en motor går.
Og hvor mye du må gire for å få den til gjøre det. :)
Noen liker mora, og noen liker dattera. Og noen liker til og med far. Slik er det vel også med MC. Smaken er som baken. Men når det her blir nevnt HK/NM så må jeg bare understreke betydningen av dette. Og siden det her også blir nevnt Supertenere, så må jeg bare si litt om denne. I 2015 økte Supertenere ytelsen med 2hk, og dreiemomentet ble økte med 3 nm. En samlet MC presse mente at dette var heller lite imponerende, samtidig som testing viste en helt annen sykkel. Yamaha forklarte også på egne hjemmesider hvorfor, og hva som ble gjort. Det som ble gjort var at "karakterestikken" ble totalt forandret. Jeg har testet begge modeller, og sykkelen ble helt en annen. Dette skyldes i stor grad at kreftene i kombinasjon av Hk/ Nm er "riktig" "når du trenger det". Mange motorerhar max Hk og Max Nm på ett forholdsvis høyt turtal. Så også med Supertenere, men den har forholdsvis høyt dreiemoment også i lavere, og mellom register. Og det er nettop her man har bruk for kreftene 90% av tiden. Liker man Adventure sykkel, så er dette ett fantastisk godt alternativ. Løp og kjøp :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Bra en ikke kjørte el-sykkel på Finnmarkvidda si :)
DA hadde jeg nok kjent mer på angsten :confused

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av kjellv »

Fantastisk vær i dag. Tørre og garantert saltfrie veier, 10 varmegrader. Vårfølelsen er absolutt tilstede, det er lysten på sesongstart og første motorsykkeltur også. Men dagen tilbringes i solveggen. Rett og slett fordi jeg ikke har motorsykkel å kjøre med.
Men jeg kan i det minste si at jeg har motorsykkel nå. Jeg har bare ikke fått den ennå. Det ble handel på fredag, og jeg har håp om at den kommer en av dagene over helga.
Hva det ble kommer jeg tilbake til når sykkelen er kommet og jeg kan selv ta bilder av den. Så i dag er det bare bilde av finværet på årets første dag som innbyr til tur.
Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av haakeik »

Gratulerer med ny sykkel, kjellv. Blir spennede å se hvilken farge det ble på Super Teneren :twothumbs:

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av niko »

haakeik skrev: 14 mar 2021, 14:46 Gratulerer med ny sykkel, kjellv. Blir spennede å se hvilken farge det ble på Super Teneren :twothumbs:
Grattis. Jeg tipper den nye FJR'en er blå. :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Gratulerer! Blir bra med BMW :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg. FJRen er solgt, jakt på ny sykkel

Legg inn av kjellv »

Bra skal det bli uansett hva Bring har med seg en av dagene. De siste par ukene har det vært grundige avveininger mellom diverse FJR, Ténéréer og Tracere før jeg omsider satte foten ned og tok et valg. Magefølelsen ga tilslutt et tydelig svar, og nå gleder jeg meg stort :prf

Svar