Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Driver og tester den nye batteriladeren fra Kina som har fått mange gode omtaler. Denne skal lade omtrent alt som kan krype og gå av vanlige batterier.

Slengte i tre helt utladede Biltema batterier og det ser ut til at laderen kjente igjen batteritypen og at den lader. Ser bra ut så langt.

Men skal snart på jobb og tør ikke la denne stå på med disse batteriene når ingen er hjemme. Men skal teste litt over tid og komme med tilbakemelding.
IMG_3136.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har den samme, funker greit den.
Bruker den også på 18650 batterier (Li-ION 3,7v).

Kan forøvrig anbefale Ikea "Ladda" om du trenger flere eller nye AA-batterier https://www.ikea.com/no/no/p/ladda-oppl ... -70303876/
De er testet grundig og sammenlignet karakteristikken med Eneloop (Tidligere Panasonic og Sanyo) som regnes som noe av det bedre du får. De har dønn like resultater og alt tyder på at det er produsert av Eneloop (produsert i samme land også).
Normalt koster en 4-pakk 69,- men nå på tilbud til 49,-.
Sinnsykt bra batterier med meget lav selvutladning, mener de har 80% igjen etter å ha ligget et år fulladet!!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 27 nov 2020, 19:34 Har den samme, funker greit den.
Bruker den også på 18650 batterier (Li-ION 3,7v).

Kan forøvrig anbefale Ikea "Ladda" om du trenger flere eller nye AA-batterier https://www.ikea.com/no/no/p/ladda-oppl ... -70303876/
De er testet grundig og sammenlignet karakteristikken med Eneloop (Tidligere Panasonic og Sanyo) som regnes som noe av det bedre du får. De har dønn like resultater og alt tyder på at det er produsert av Eneloop (produsert i samme land også).
Normalt koster en 4-pakk 69,- men nå på tilbud til 49,-.
Sinnsykt bra batterier med meget lav selvutladning, mener de har 80% igjen etter å ha ligget et år fulladet!!
Problemet med oppladbare AA batterier er at dem bare er på 1.2V. Til mitt bruk blir dette for lite da jeg som oftest bruker batterier til mikrokontrollere og eller enkle LED lykter etc.

Når en vanlig 5mm LED diode krever fra 2-3V for å lyse så vil det si at jeg må bruke opp mot tre AA batterier.

Et a18650 batteri har en kapasitet på 3.400mA og gir 3.7V. og har en mye større voltbredde. 18650 fungerer fint fra 3-4.2V. Mens et AA batteri beregnes som utladet ved rundt 1V. (tror jeg)

Dessuten så lager jeg min egen ladekrets for 18650 batteriene og bygger dem inn i prosjekter. Neste prosjekt er et oppladbar lampe som skal stå i stuen med led lys. Med to 18650 batterier på til sammen nesten 7.000mA (parallel) vil denne lampen lyse omtrentlig 70 timer i strekk og den lades opp på rundt fire timer.

Så jeg er nok ingen fan av AA eller slike type batterier, til MITT bruk. Jeg har en utelampe som lyser når det er bevegelse hvis det er mørkt. Disse går på tre AA batterier. Jeg synes jeg bytter disse batteriene hele tiden. Bytter jeg ut tre AA batterier i serie med to 18560 i parallel og bytter ut en motstand så vil jeg forlenge brukstiden med nesten tre ganger.

Jeg kjøper gjerne ferdige lamper til bruket jeg har på Biltema//Clasern etc. (ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt) men lampene er laget på budsjett og innmaten lider av besparelser. Endring av en motstand og gjøre plass til 18650 batterier etc. er en enkel prosess og gir deg en mer funksjonell lampe etc. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg vet, bare så det sto AA i laderen på bildet ;-)

Har mengder av 18650, LiPo og LiFe siden jeg driver med modellfly og droner.
Mer juice i de og ikke minst kort ladetid og mindre spenningsfall før det nærmer seg utladet (mer ulineære).
Alt til sitt bruk egentlig, AA Ni-Mh funker fint i ting med lavt strømtrekk og spenningen er regulert mye ned, slik at man har langt flere celler med totalspenning godt over drivspenningen til enheten de skal brukes i :-)
Men jeg er helt enig med deg i at 18650 generelt er bedre batterier enn AA Ni-Mh.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 28 nov 2020, 20:31 Jeg vet, bare så det sto AA i laderen på bildet ;-)

Har mengder av 18650, LiPo og LiFe siden jeg driver med modellfly og droner.
Mer juice i de og ikke minst kort ladetid og mindre spenningsfall før det nærmer seg utladet (mer ulineære).
Alt til sitt bruk egentlig, AA Ni-Mh funker fint i ting med lavt strømtrekk og spenningen er regulert mye ned, slik at man har langt flere celler med totalspenning godt over drivspenningen til enheten de skal brukes i :-)
Men jeg er helt enig med deg i at 18650 generelt er bedre batterier enn AA Ni-Mh.
I see. Dette er bare for å teste laderen egentlig. I ettertid kan jeg si at det å lade opp ni-mh batterier ikke var en suksess for min del. Dem ladet, men når laderen ga beskjed om at dem var fulle så hadde dem bare rundt 1.4V. Så ikke optimalt spør du meg. Det er heller ikke meningen at dette var hovedgrunnen til kjøp av denne laderen da den uansett vil bli brukt til å lade 18650 celler.

_____________

I går laget jeg meg forøvrig en "power supply" for noen RGB LEDS jeg har liggende for å pynte opp litt på verandaen mot jul :)
IMG_3144.JPG
Her har jeg brukt Wemos D1 Mini mikrokontroller hvor jeg har flashet et program som heter WLED som har en egen app og koblet denne på nettverket. Nærmest på bildet ser man en liten buck converter som sørger for at volt inn mot kontrolleren ikke overstiger 5V, uavhengig av hva man gir kortet av strøm. (men maks 25V).

Så har man tre skruterminaler. Den blå gir man strøm til selve mikrokontrolleren som skal styre animasjon av LED samt gi meg tilgang til app etc. Den grønne til venstre plugger man inn 12V (eller hva LED lysene trenger) og den grønne til høyre er uttaket inkludert en data utgang for å sende signaler til LED stripen.

Så har man før denne en kondensator for å "vaske" strømmen og ett par motstander for å hindre volt spikes og reduksjon av ampere til LED indikatoren som lyser rødt for å vise at strøm er koblet til kortet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

1,4V på et toppladet Ni-Mh er slettes ikke uvanlig det.. Ni-Mh er veldig stabile, men de er trege å lade opp og har et beskjedent effektuttak over kort tid. Ni-Cd er klart bedre på power, men sleit med at de måtte lades helt ut og så fullades. De måtte også lagres fullada og tålte generelt dårlig å bli lagret. De ble fort «slitt». I tillegg til de er mer skadelig for naturen.

Sånn sett er jo LiPo og LiFe en gudegave.. Sett bort ifra at de kan ta fyr ved misbruk. Var først når LiPo kom at elektromodellflyvning ble en hit. Da jeg drev med modellflyving og helikopter da jeg var 9-12 år så var det Ni-Cd på drift av radioutstyret i modellen for å kunne ha nok power til servoene og en stor Ni-Mh pakke i senderen. Motorene gikk på fuel, en blanding av nitromethan, metanol og olje. Man måtte ha med seg mengder av utstyr for å fly litt på stripa. Idag er det en boks med batterier og en sender + selve modellen.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av oivindg »

18650 er strengt tatt bare batteristørrelsen. Fåes i flere forskjellige kjemier, deriblant Ni-MH. AA fåes også i flere kjemier, deriblant Li-Ion, men da kalles det ofte 14500. Så man kan få 1.2V-batterier i begge størrelse og 3.7V-batterier i begge størrelser.

Ellers så vil vel 21700 bli den vanlige størrelsen på oppladbare batterier om et par år siden Tesla går fra 18650 til 21700.
Sist redigert av oivindg den 01 des 2020, 11:24, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av pekle »

oivindg skrev: 30 nov 2020, 18:19 Ellers så vil vel 21700 bli den vanlige størrelsen på oppladbare batterier om et par år siden Tesla går fra 18650 til 21700.
Bare et mellomsteg for Tesla - produksjonslinjene de bygger nå (i Berlin blant annet) er for 46800. Er det som skal brukes i europeisk Model Y, Semi og CyberTruck. Dog en sjanse for at de første Berlin Y-ene kommer med importerte 21700 - litt avhengig av validering og oppramping av ny teknologi.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 30 nov 2020, 18:12 1,4V på et toppladet Ni-Mh er slettes ikke uvanlig det.. Ni-Mh er veldig stabile, men de er trege å lade opp og har et beskjedent effektuttak over kort tid. Ni-Cd er klart bedre på power, men sleit med at de måtte lades helt ut og så fullades. De måtte også lagres fullada og tålte generelt dårlig å bli lagret. De ble fort «slitt». I tillegg til de er mer skadelig for naturen.

Sånn sett er jo LiPo og LiFe en gudegave.. Sett bort ifra at de kan ta fyr ved misbruk. Var først når LiPo kom at elektromodellflyvning ble en hit. Da jeg drev med modellflyving og helikopter da jeg var 9-12 år så var det Ni-Cd på drift av radioutstyret i modellen for å kunne ha nok power til servoene og en stor Ni-Mh pakke i senderen. Motorene gikk på fuel, en blanding av nitromethan, metanol og olje. Man måtte ha med seg mengder av utstyr for å fly litt på stripa. Idag er det en boks med batterier og en sender + selve modellen.
I see. Jeg målte vertfall batteriene til 1.6v uten load når dem var helt nye. Dem ble utladet til rundt 1.2V og klarte ikke å få mer enn maks 1.4V etter lading. Tenker litt sånn waste of time.

Det JEG bruker batterier til har dog ikke noe med "power" å gjøre. Jeg vil bruke absolutt minst mulig energi over så langt tid som mulig med mine prosjekter. Lyse opp noen led, fyre en microkontroller etc. evt. bruke batteriene til nødstrøm.

Radiostyrte biler etc. gir meg ikke så veldig mye egentlig. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Da er vel egentlig Ni-MH midt i blinken.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 des 2020, 09:55 Da er vel egentlig Ni-MH midt i blinken.
Men disse kan vel ikke lades?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Ni-Mh er oppladbare de, men de må lades relativt sakte sett opp mot LiPo og denslags. Rundt 350mA ladestrøm er vel safe.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Så et batteri med rundt 3-4k mA vil bruke et døgn på og lade opp?

Tror jeg går for lion :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Det har sikkert skjedd en hel del på batterifronten de siste årene, men jeg husker den første mobiltelefonen jeg hadde som var en Motorola 5200. Denne hadde Metal Hydride(?) batteri og denne ble det anbefalet og ikke "klattlade". Batteriet ble anbefalt og brukes til det var tomt for så og lade det opp. Kapasiteten ble jeg heller ikke imponert over, men det har sikkert sin naturlige forklaring siden det er 25 år siden jeg hadde en slik :redface

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Det du hadde var Nickel-metalhydrid, altså Ni-Mh.

Jeg begynte med Ericsson GH688, da med to antennetyper. En jeg brukte i urbane strøk og en større antenne i grisgrendte strøk.
På hytta hadde man antenne på hyttetaket som passet i antenneinntaket med en ledning på samme måte som en vanlig antenne.

Et «råskinn» av en telefon med modemfunksjon via IR som man kunne sneppe på under, handsfree, tekstmeldinger på 150 tegn med maks 20 i innboksen samtidig, kalkulator og mulighet for én selvkomponert(custom) ringetone. Jeg hadde Beverly Hills Cop. Hadde også tykt og tynt batteri til den. Det tynne varte «bare» 5-6 dager, det store over det dobbelte. Ringe kunne man også selvfølgelig. Kanonbra lyd. Ble imidlertid rimelig varm på øret etter noen minutters bruk.

Fattern hadde i tillegg, også med sin GH688 en Psion series 5 PDA med infrarød hvor man kunne surfe på nett via Ericssonen.. 8MB lagringsminne husker jeg og fullt qwerty tastatur.

Svar