Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 21 jul 2019, 20:49 Takker for tips :)

Første etappe går nok uansett via Trollstigen og Geiranger, videre over strynefjellet mot Otta og nedover mot Ringebu hvor jeg skal treffe Cutless (igjen) :)

Ruten derfra og hjem tar jeg litt på sparket. Været ser vertfall ut til å være på min side denne gangen :)
Du får ha god tur hjem Ove. Beklager at det ikke ble noen tur på oss denne gang. Jeg har prioritert å male huset denne uken. Går nok med noen dager av neste uke også før vi er ferdig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av Bjerknez »

Ingen problem kjellv. Dagene har vert fyllt opp med familiefester og en god porsjon sykdom :)

Været er på min side denne gangen heldigvis :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av Bjerknez »

Hvis noen ønsker og komme meg i møte i morgen, så kjører jeg fra Molde i 8 ish tiden og jeg har bestemt meg for å kjøre Åndalsnes, Trollstigen, Valldal, Geiranger, strynefjellet, Otta, Ringebu.

Dere kan følge meg via live sporing her:
https://locatoweb.com/map/single/2315183266

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av Jompa »

Ta Trollstigen tidlig på morran eller på kvelden. Jeg kjørte opp med bobil for to dager siden om kvelden. Lite trafikk da
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av Bjerknez »

Tok Trollstigen i dag ca. 09:00. Lite trafikk. Men fra Geiranger hadde bobilturistene åpenbart våknet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 22 jul 2019, 23:14 Tok Trollstigen i dag ca. 09:00. Lite trafikk. Men fra Geiranger hadde bobilturistene åpenbart våknet.
Geiranger unngikk jeg glatt da jeg var på tur i samme område og senere møtte niko.
Nettopp for å slippe busser og bobiler i hårnålene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av Bjerknez »

Bobilene ble passert med fullt gasspådrag. Men det krevde litt jobbing og kreativitet :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av Bjerknez »

Ser ut som jeg har bæsja i koppen, men sannheten er at dette er siste dram før jeg går i seng her på Ringebu. Kaffe og Beyliss (eller hvordan det skrives. )
CE630C19-23F0-44EC-8FBD-E1D528E4B6A7.jpeg
Takk til Cutless med følge for et oppsiktsvekkende opphold. :)

I morgen går turen hjemmover :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av Bjerknez »

Da er sommerturen over for denne gang. Det ble litt mindre kjøring enn først planlagt, mest grunnet sykdom. Lå rett ut (mer eller mindre) i 4-5 dager mens jeg var i Molde og da fristet det ikke veldig med kjøreturer.

Derimot har jeg hatt en fantastisk tur ellers. Cutless med frue disket opp med seng både hjemme på Fosen og på Hytta i Ringebu. Sistnevnte var i utgangspunktet ikke helt planlagt, men det ble da vellykket okke som :)

Været har jeg vært veldig heldig med denne gangen. Det ble litt kraftig regn på vei oppover til Molde, inkludert kraftig sludd faktisk. Men det var vel stort sett det. Ellers har været vært veldig bra.

Jeg kjenner derimot stadig på en noe dårlig rygg og sittestillingen på Bimmern er ikke optimal for min del. Det blir for spiss vinkel i beina til at jeg kan ta imot når jeg treffer dumper. Når jeg treffer dumper så gjør det såpass vondt at jeg mister pusten og treffer jeg en hards dump i en sving, så kan det faktisk være farlig. Det har jeg erfart flere ganger på denne turen. Så nå ser jeg meg nødt til å prioritere sittestilling forran alt annet hvis jeg fortsatt skal trives på to hjul.

Hva det blir er jeg egentlig veldig usikker på. Jeg vet ikke engang om jeg vil ha cruiser (Bobber) eller nakensykkel. Ikke har jeg begynt å kikke så veldig heller faktisk. Men så langt er det som tidligere nevnt Triumph Bobber, Speed Triple RS eller XSR900 som er de mest aktuelle. XSR er dne sykkelen med helt klart best sittestilling. Men med full pakke på denne inkludert Øhlins, bråkepotte og annet bling, så havner denne på samme pris som Speed Triple RS. Så spørs det da om jeg vil offre den bedre sittestillingen for en bedre totalpakke. Slik det ser ut nå så kjenner jeg at sittestilling må prioriteres.

En annen bakdel med Speed Triple RS er at man ikke får den i sort blank. Matt lakk er helt utelukket. Da må det evt. bli den hvite, men den føler jeg på en måte blir litt "girly...."

Bobbern er også aktuell hvis jeg velger å endre sykkeltype. Bakdelene med denne en veldig liten tank. Bortsett fra det så er det ingen negative sider med denne så vidt jeg kan se. Men jeg har ikke prøvekjørt den. Kun prøvesittet på messa. Sittestillingen virket veldig bra. Det positive er at beina ikke går for langt frem. Med Bobbern virker det som om jeg kan ta i mot litt med beina hvis det kommer humper.

Prismessig koster til syvende og sist alle omtrent like mye med det utstyret jeg vil ha. Bobbern blir nok hakket dyrere, uten at det gjør all verden, men alt må jo tas med når man til slutt skal utrope en "vinner".

Ducati har mange flotte sykler, men jeg stoler ikke på dem, så dem er utelukket. Honda og Suzuki er ikke aktuelt (blir litt kjipt...på en måte...) og traktor er også helt utelukket. Boxer vil jeg heller ikke ha. Så det snevrer seg egentlig ganske fort ned til 2-3 sykler for min del.

Men nok om det... nå skal jeg bruke dagene på og komme til hektene etter nesten tre uker på veien. Ny rekord vedrørende antall ØL konsumert i løpet av fire uker kan nok også noteres og alt i alt er jeg ganske sliten etter å ha vert på tur. Mange inntrykk må fordøyes.

Her kommer et lite knippe bilder fra i går på vei fra Molde til Ringebu.
Bilde-11.jpg
Bilde-10.jpg
Bilde-9.jpg
Bilde-8.jpg
Bilde-7.jpg
Bilde-6.jpg
Bilde-5.jpg
Bilde-4.jpg
Bilde-3.jpg
Bilde-2.jpg
Bilde-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av Cutless »

Takk for laget!

Flotte bilder og fin flyt i teksten som vanlig. Blir spennende å se hvilken sykkel du ender opp med :)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av Fsva »

Flotte bilder, Bjerknez!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av Bjerknez »

Takk for det :)

Nå kan det hende jeg må svelge noen kameler her, men jeg har tidligere nevnt mye negativt om boxere. Jeg er ennå ikke overbevist selvsagt, men jeg tror at hovedgrunnen til mitt negativt syn på boxer er at jeg ikke synes dem passer i en "racing"-sykkel. Som feks. R1200RS som er en sports tourer.

Nå har jeg begynt så smått å bli litt svak for BMW R NineT. Med eikefelger ser denne veldig bra ut og dette er heller ingen sports tourer. Denne minner meg mer om en Bobber og da mener jeg kanskje en Boxer kommer mer til sin rett. Jeg synes også R NineT kler boxer motoren som stikker ut bedre enn R1200RS som i utgangspunktet har et mer moderne skall.

En vaskeekte cruiser som Harley Fatbob etc. kan jeg ikke ha. Jeg må ha en sittestilling hvor jeg har mulighet til å ta i mot stør med beina og kanskje også reise meg opp i korte stunder.

Jeg skal prøvekjøre en R NineT en dag (Kanskje i morgen?) og gjøre meg opp en mening. Skuffer dne meg, så er det jo bare å krysse den av listen og snevre inn valgene. Kanskje gir jeg også Graarud et besøk for å se på Speed Twin og Speed Triple RS samt XSR900. En prøvetur med Bobberen eller SPeed Twin hade vert spennende hvis dem har dem inne.

Jeg heller stadig mot twin føler jeg. Vil ha en sykkel med litt mer karakter og brøl. Ingen av syklene i det segmentet vil hamle opp med S1000R på bane eller på E6, men kanskje er grunnen til min elsk av E6 nettopp fordi det er der Bimmern koser seg mest med tanke på motorkarakteristikken?

S1000R er uten tvil en perfekt sykkel (bortsett fra sittestillingen for min del) men den blir "kjedelig" perfekt. Alt funker, den går som et uvær, demperne fikser biffen okke som og alt bare stemmer. Men sittestilling MÅ prioriteres for min del denne gangen.

R NineT koster like under 230k hvis jeg ikke tar i for hardt på utstyrsfronten, men til den summen får man eikefelger og full pakke. Ikke spesielt billig skal jeg inrømme og den blir vel like dyr som en S1000R, men slik kan jeg ikke tenke. S1000R blir et utgående kapittel for min del. Den har gitt meg mye glede og er dne sykkelen jeg har eid lengst med god margin, men nå må jeg tenke annerledes.

jeg vil som nevnt ha noe med litt mer karakter og bedre sittestilling, uten å føle at jeg kjører scooter.

Jeg merker også at jeg har kjørt fra meg litt. Jeg er på en måte litt ferdig (delvis vertfall) med at alt jeg eier skal prestere så voldsomt. Jeg klarer jo uansett ikke å utnytte kreftene en S1000R gir meg, untatt på E6.......

Cutless med sin 690 Motard fikk meg virkelig til å jobbe på Bimmern for å holde følge på norske svingete bygdeveier rundt på Fosen. Jeg vil nå ha en sykkel som er behagelig å kjøre med god sittestilling og godt moment. Om den har 200 hester eller 80 hester er meg revnende likegyldig. Bare den har kraft i bunnen.

Jeg husker ennå sittestillingen på Cruiseren jeg hadde (Det var før jeg fikk problemer med ryggen i stor grad). Med en 80L pakksegg fra Givi på tvers bak på sykkelen fikk jeg en myk ryggstøtte. Jeg satt som en konge. Jeg ble ikke sliten og kunne lett svelge 20 mil uten stopp. Med Bimmern kan jeg presse meg til 10 mil og da er jeg virkelig ØM i skinkene.

Jeg kjørte bak Cutless fra Oppdal til Trondheim i ett strekk (ca. 11 mil) og jeg ble direkte provosert hver gang han resite seg opp på sykkelen og viftet med stussen. Selvsagt kun for å terge meg. Det funket. :)

Når vi fikk rødt i en lyskryss følte jeg gud hadde hørt mine bønner. 1 minutt med beina i bakken gjorde at jeg igjen kunne føle skinkene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av mekkern »

Jeg vil si at det du beskriver er en sykkel med litt «attack» samtidig bena under deg så du kan legge vekt på bena og ta dumper med bena/løfte deg/ stå.
Og et skikkelig skyv på lavt / medium turtall som ikke mister pusten med en gang.

Med blank lakk. :P
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 24 jul 2019, 08:21 Jeg vil si at det du beskriver er en sykkel med litt «attack» samtidig bena under deg så du kan legge vekt på bena og ta dumper med bena/løfte deg/ stå.
Og et skikkelig skyv på lavt / medium turtall som ikke mister pusten med en gang.

Med blank lakk. :P
Ja, det var en ganske fin oppsummering mekkern :thumleft

Jeg vil på en måte ha en cruiser med litt mer oppreist sittestilling og tøft utseende. :thumleft

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Bjerknez - Sommerturen 2019

Legg inn av LarsE »

Høres ut som du er i omtrent samme situasjon som eg var, vil ha noke som sender blodet ned i skrittet når du vrir på rulla, men som du slipper å grue deg til å legge ut på langtur med.

For meg vart løysinga ein KTM 990 SMT, V2er med 116hk originalt (med annet innsug og eksos er du fort opp i 120-125 som min), oppreist sittestilling og mulighet for vindbeskyttelse og bagasje. Om den blir for touring for deg så har du også 990 SMR, som ser mer ut som en supermotard, men har samme motor og oppheng i bunn.

Visst dei er for gamle så går det rykter om at KTM har planer om ein 790 SM sånn ca. neste år, det er og ein motor med godt driv :thumleft

Svar