Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv

Legg inn av Ketil »

Elruts84 skrev: 04 jun 2018, 23:09 Fantastisk at du fikser å smører selv. Det sparer du jo mye penger på. Så er det sikkert kjekt også så lenge en kan og forstår det... :D

Men begynnte å tenkte på min egen Yamaha 1998 mod. Den har jeg ikke verken smørt inn styret eller slike ting på men merker ikke noe ulyd eller slerk heller da. Men det er kanskje en tanke å begynne å tenke på det.... :-k

Flott sykkel du har :D

Elruts
Jeg synes det er artig å prøve seg frem og se hva man får til. Har fått mye hjelp inne her på Mcsiden og ellers sett litt på diverse videoer på YouTube. Det er også slik at jeg bor litt langt unna mc-verksted, og da er det greit å gjøre mest mulig selv. For meg har mc-vedlikehold blitt en hobby i hobbyen :D Jeg er heldig å ha en varm garasje å mekke i, og det er en stor fordel.

Det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe med styrekrona di, men som det er kommentert lenger opp i tråden her så kan det være lurt å få gjort rent og smurt opp lager i styrekrona. Grunnen til at jeg begynte med dette var at jeg hadde en gaffellekasje og oppdaget da også at mutter på styrekrona var løs. Tok derfor opp hele styrekrona når fremgaffel likevel var demontert. Mine lager var helt fine, så gjorde bare rent og smurte opp. Det fine med å prøve seg litt frem er at du blir godt kjent med sykkelen din.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Ketils mc-liv

Legg inn av Elruts84 »

Ketil skrev: 04 jun 2018, 23:28 Jeg synes det er artig å prøve seg frem og se hva man får til. Har fått mye hjelp inne her på Mcsiden og ellers sett litt på diverse videoer på YouTube. Det er også slik at jeg bor litt langt unna mc-verksted, og da er det greit å gjøre mest mulig selv. For meg har mc-vedlikehold blitt en hobby i hobbyen :D Jeg er heldig å ha en varm garasje å mekke i, og det er en stor fordel.

Det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe med styrekrona di, men som det er kommentert lenger opp i tråden her så kan det være lurt å få gjort rent og smurt opp lager i styrekrona. Grunnen til at jeg begynte med dette var at jeg hadde en gaffellekasje og oppdaget da også at mutter på styrekrona var løs. Tok derfor opp hele styrekrona når fremgaffel likevel var demontert. Mine lager var helt fine, så gjorde bare rent og smurte opp. Det fine med å prøve seg litt frem er at du blir godt kjent med sykkelen din.
Ja det er helt sant. Det er slik jeg også har holdt på. Her på MC siden har jeg lært utrolig mye. Og så er det litt det at ingen spørsmål er dumme.
Har også god garasje og stå i. Men så er det av og til at "tid" ikke alltid noe en har for mye av i forhold til at en vil ut å kjøre og tid etter jobb. Men veldig kjekt på vinter halvåret og jobbe litt med sykkelen.

Ja det blir kanskje noe av vinter halvåret kan brukes til. Smøring av styrekrone ect. Det er som oftest surt som surt kan bli ute i denne perioden. :lol

Kjekt du deler bilder og forteller. Interessant lesning :D Så bare fortsett med det. Mange leser uten og kommentere :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Metzeler Karoo Street prøves

Legg inn av Ketil »

Da har jeg i dag lagt om til Metzeler sine nye Karoo Street. Har vært nyskjerrig på dette dekket siden det ble lansert og har så langt bare lest gode kritikker. Men jeg ser noen mener framdekket plystrer litt vel mye i hastighet rundt 100 km/t. Dette skal være et 70/30 dekk, altså 70 % asfalt og 30 % grus. Det har grovere mønster enn de mer vanlige 90/10 dekkene som brukes på de fleste ADV-sykler, men ikke knaster som Karoo 3 og Continental TKC 80 som er 50/50 dekk. Så dette er altså en mellomting. Hjulene ble montert i kveld, men sommerværet i Finnmark innbød ikke til langtur i kveld, så det ble bare noen km langs landeveien her for en liten test. Førsteinntrykket var godt og sykkelen føltes ikke noe mindre svingvillig enn tidligere, og noe høy plystring klarte ikke jeg å høre. Men denne turen var uansett for kort til å si noe fullstendig. Planlegger en utfart i helga på grusveiene i øvre Pasvik, så da får jeg kjent litt mer på dekkene, både på dårlig asfalt og på grus av varierende kvalitet.

Dekkene ble kjøpt og lagt om hos et lokalt dekkfirma, ble litt dyrere enn å bestille på nett, men synes det er greit å støtte lokalt næringsliv og så leverer de raskt.

Bakdekk
Bilde

Framdekk
Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - På liten grustur i Øvre Pasvik

Legg inn av Ketil »

Med utsikter for opp mot tosifret temperatur sist lørdag pakket jeg for en overnattingstur i Øvre Pasvik. Dette er et område jeg er relativt godt kjent, men i helga fant jeg ut at jeg skulle prøve ut en skogsbilvei jeg var med bil for mange år siden. Det er mange grusveier i Pasvik og de fleste av dem ble laget da skogbruket var den store næringsveien i Pasvik. De fleste veiene blir delvis vedlikeholdt da de fører inn til populære utfartsområder. Men grusveien jeg hadde sett meg ut er blant de som har forfalt og som kan være utfordrende å forsere med vanlig bil, tenkte den kunne være fin å få testet ut mine nye Karoo Street :D

Bilde

Her på tur innover retning Øvre Pasvik Nasjonalpark

Første del av turen gikk langs fylkesvei 885 sørover i Pasvikdalen, en vei som nylig kom på 8. plass i kåringen av Norges dårligste veier. Denne veien er i seg selv en utfordring med vanlig bil og mc, da den er full av hull, humper og langsgående sprekker. Men med en Super Tenere med god fjæringsvei er det derimot ikke noe problem :D Noen kilometer sør for Vaggetem tok jeg av fra 885 og kjørte innover skogsbilveien mot Ødevann. Første del av veien er av bra kvalitet og godt gruset, men etter noen km er det satt opp et par store steiner som delvis sperrer veien og som markerer at derifra kjører du på eget ansvar.

Bilde

På tur innover

Veien videre innover skogen har mer variert kvalitet og enkelte steder er den i ferd med å gro helt igjen. Det gikk helt greit å kjøre og artig å utfordre seg på grusen. Dekkene opplevdes trygge og tillitsvekkenede på vanlig grus, men i partier med våt jord/gjørme var de ekstremt glatte da sporene i dekkene ble fylt igjen. Her har nok grovere knastedekk vær bedre.

Bilde

Bakdekket tettet igjen i gjørma, her var det ikke mye feste.

Målet for lørdagens tur var å kjøre inn til veien ender og slå leir ved et skogsvann som ligger ved grensen mot nasjonalparken. Jeg fant frem til en gammel leirplass hvor jeg kjørte helt ned til vannkanten. I og med at sommermyggen ikke er klekket ut ennå og værmeldingen så fin ut, valgte jeg å bruke en gapahuk. Det er noe eget ved å sove nesten under åpen himmel og ligge i soveposen med utsikt mot vakker natur.

Bilde

Bilde

Øvre Pasvik nasjonalpark er kjent for sin urskog, dette er faktisk det største gjenlevende urskogsområdet i Norge. Å vandre i dette området er en spesiell opplevelse. Terrenget er lettgått og du vandrer mellom flere hundre år gamle trær hvor skogen har fått lov til å leve og dø naturlig. Det nærmeste store vannet her heter Ødevann, og navnet passer godt, dette er skikkelig ødemark. Like ved Ødevann ligger Revsaksskaret som er en canyon sprengt ut på slutten av istiden. Den er en revne i skogen på en liten kilometer, omkranset av bratte klipper som ikke er vanlig å se i Pasvik, og med et mørkt vann med ukjent dybde i bunnen av kløfta. Jeg gikk langs hele skaret og ble sittende en god stund på en av klippene og undre over naturens drama som skapte denne canyonen, for over 10 000 år siden.

Bilde

Bilde

Revsaksskaret

Det ble noen kilometer gjennom skogen den kvelden før jeg kom tilbake til campen min. Det er ingen spøk å orientere i Pasvik, tett skog avbrutt av myrer og vann, og ingen fjell som holdepunkter, gjør at det er lurt å ha en gps i lomma. Her er det mange erfarne turfolk som har gått seg vill. Tilbake i campen ble det middag over primus og en pils, før jeg tok fiskestanga og ruslet en tur rundt vannet. Det ble ikke mange kastene, men ei lita gjedde ble fristet av sluken min. Vindstille og lav kveldssol bidro til vakre speilbilder av skogen i vannflaten.

Bilde

Søndag morgen våknet jeg opp til overskyet vær med utsikt til at det kunne bli noe regn. Etter en morgenkaffe ved vannkanten pakket jeg sammen og lastet på sykkelen. Planen denne dagen var å returnere tilbake til hovedveien og kjøre noen km sørover på 885 til Gjøkåsen, for å ta grusveien til Grensefoss helt sør i Pasvik. På tur ut av Ødevannsveien stoppet jeg ved Gjøkvannet og Gjøkvasskoia. Denne koia var bolig for skogsarbeidere og kokke i mange tiår, når skogsdriften i Pasvik var på sitt største. Nå er det lenge siden skogsarbeiderne har forlatt koia og forfallet er tydelig. Det er synd at slike bygg ikke tas bedre vare på, de er et viktig kulturminne og det er mye historie i disse veggene.

Bilde

Gjøkvasskoia

Grusveien inn til Grensefoss har en langt bedre standard. Den brukes mye av Forsvaret som patruljerer grensen mot Russland og de har et observasjonstårn inne ved Grensefoss. I tillegg er det en god del turister og turfolk som kjører til veiens ende for å gå stien inn til treriksrøysa, hvor Russland, Finland og Norge møtes.

Bilde

På tur inn mot Grensefoss.

Jeg har mange ganger vandret stien inn til treriksrøysa, så for meg var ikke det aktuelt, men i området ved Grensefoss hadde jeg ikke vært så mye før. Jeg kjørte så langt det var mulig å kjøre og parkerte nede ved Pasvikelva, hvor det var utsikt mot strykene til Grensefoss. Pasvikelva er Norges mest vannførende vassdrag etter Glomma. Den ble før og etter krigen utsatt for flere kraftutbygginger, så på strekningen fra Enaresjøen og ut til utløpet ved Kirkenes er det hele 7 kraftverk; 5 russiske og 2 norske. Alle de store fossefallene i Pasvikelva ble utnyttet, så når vi i dag snakker om Grensefoss er det dessverre ikke lenger noen foss der, men et russisk kraftverk som regulerer hvor mye vann som slippes ut gjennom strykene. Til tross for massiv kraftutbygging er det likevel en bra bestand av ørret i Pasvikelva, og elva er velkjent for sin storørret.

Bilde

Utsikt mot Grensefoss, stryket til venstre i bildet, og det norske vakttårnet på Grenseberget til høyre i bildet.

Jeg tok med fiskestanga og ruslet langs elva opp mot stryket, i håp om å få tatt en ørret. Det ble vanskelig å komme til ved stryket, da grenselinjen mellom Norge og Russland går på tvers av stryket, og risikoen for å bli tatt for å fiske på russisk side var stor i og med at soldatene i tårnet garantert hadde meg i fokus på kikkertene sine. Kaster du sluken over på russiske side, krenker du russisk territorium og må regne med en bot på flere tusen kroner. Jeg gikk under reingjerdet og beveget meg helt inn til grenselinja, så nære grensen det er lov å gå. Jeg har bodde dette området i 20 år, og jeg har reist veldig mye i Russland, det er likevel fortsatt spesielt å stå så nære grensen og filosofere over den store forskjellen i historie og kultur denne grensen representerer.

Bilde

Det er 4 meter mellom den norske (gule) og den russiske grensestolpen, og grensen går på nøyaktig 2 meter.

Bilde

Grensegaten fortsetter over stryket og på en øy i elva. Herifra følger grensen djupålen i Pasvikelva.

Jeg tok noen kast i elva mens jeg spaserte tilbake til der jeg hadde parkert, men noen ørret ble det ikke denne gangen. Så da ble det bare brødskiver og kaffe til lunsj, ikke ille det heller når du kan spise ute i slike omgivelser. Det var på tide å tenke på hjemveien og siste stopp på turen var å kjøre innom Nyrud som er endepunktet for fylkesvei 885. Nyrud ligger innenfor Pasvik naturreservat som er spesielt kjent for sin fuglebestand, og som et viktig hekkeområde for vadefugl. Bebyggelsen på Nyrud består av et gårdsanlegg fra 30-tallet som i dag huser Norges minste politistasjon, i sommerhalvåret er det to politifolk som har tjeneste her. Deres offisielle oppdrag er å utøve politimyndighet i forhold til grensekrenkelser og være et slags utmarkspoliti. Mange mener derimot politiet på Nyrud siden de ble etablert der på 50-tallet, har hatt i oppgave å følge med lokalbefolkningen med tanke på spionasje. Jeg har vanskelig for å tro at dette er en del av deres mandat i dag, men man kan jo fundere litt på hvorfor det sitter to politi her i ødemarken når det ellers i landet er mangel på tjenestemenn.

Fra Grensefoss kjørte seg tilbake på grusveien retning Gjøkåsen, men tok av mot Hestefoss og kjørte "tyskerveien" langs elva ned til Nyrud. Her traff jeg på en av de nye politibetjentene ute og slo av en prat med han. Hyggelig kar fra Vestfold som var svært glad for å tilbringe et halvår som ødemarkspoliti. Det ble ikke tatt noen bilder på Nyrud, men i videoen under her ankommer jeg Nyrud på slutten av filmen. Kjørte med Gopro-kamera på denne helga i tilfelle jeg skulle være heldig å treffe på en bjørn. Ble ingen bjørn på film dessverre, men noen gigabyte grusvei har jeg derimot:-)



På tur fra Nyrud kjørte jeg en liten avstikker ned til Pasvikelva igjen for å ta bilde av den gjenværende brukonstruksjonen av brua som tyskerne fikk bygd her under krigen. Brua ble bygd for å koble Pasvikveien til det finske veinettet lenger sør. Da tyskerne trakk seg ut høsten 1944 sprengte de brua, og siden har forvridde stålkonstruksjoner stått opp av elva som et slags krigsminne.

Bilde

Nyrudbrua slik den ser ut i dag

Bilde

Fra norsk side på Nyrud ser du rett over til et russisk vakttårn.

Resten av hjemturen ble tatt i et jafs, med slalåmkjøring mellom de verste humpene på fylkesvei 885. Til slutt noen få ord om Metzeler Karoo Street. Det ble ikke mer enn knappe 200 km denne helga, med det ble kjørt på mye forskjellig underlag, alt fra asfalt til partier med gjørme. På asfaltkjøring viser de svært gode egenskaper og jeg følte ingen begrensinger i forhold til Metzeler Tourance Next, helt på høye vil jeg si. På gruskjøring ga de meg både trygghet og selvtillit til å utfordre meg selv, mer enn det jeg har turt før på grus. Her er det stor forskjell fra mine gamle Tourance Next, som også var kurante på lett gruskjøring, men Karoo Street oppleves å være i en annen divisjon. Så førsteinntrykket er helt klart veldig positivt, de fungerer supert på både asfalt og grus. Jeg hørte litt plystring fra framdekket når jeg passerte 80 km/t, men dette var ikke sjenerende og i alle fall ikke et problem når ørepropper brukes. Har tidligere hatt Heidenau K60 på en Vstrom og de var det mye mer lyd av. Så det blir spennende å teste resten av sesongen når det blir lengre turer, og spesielt å se hvordan slitestyrken er.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ketils mc-liv - På liten grustur i Øvre Pasvik

Legg inn av Bjerknez »

Dæven... den "campingplassen" du fant hvor du slo opp gapahuken så veldig idyllisk ut :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ketils mc-liv - På liten grustur i Øvre Pasvik

Legg inn av AJ »

Veldig interessant og artig å lese for meg som søring, som så langt aldri har vært i dette området :redface .
Fristen til å ta en tur blir ikke mindre etter en slik turrapport med så flotte bilder :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Ketils mc-liv - På liten grustur i Øvre Pasvik

Legg inn av WikingTnT »

Fantastiske omgivelser - får ekstra lyst til forfølge tanken om å grus-optimere en Benelli TreK :thumleft
amazonas.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Ketils mc-liv - På liten grustur i Øvre Pasvik

Legg inn av barske »

Herlig turreferat! Bør absolutt nomineres til årets så langt 😊

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ketils mc-liv - På liten grustur i Øvre Pasvik

Legg inn av Skogstrollet »

Helt nydelig! Fantastisk både å lese og se bildene :sunny:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ketils mc-liv - På liten grustur i Øvre Pasvik

Legg inn av Relax »

Har ofte tenkt at de strøkene hadde vært spennende å kjøre i ... historisk, kulturelt osv..
Nå kan jeg spare de pengene....følte jeg var der i din fortelling!!
Glimrende skrevet og bilder!!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ketils mc-liv - På liten grustur i Øvre Pasvik

Legg inn av Olav K »

Takk for at du deler dette. :thumleft
Fantastiske bilder kombinert med interessant og lærerik tekst gjør dette til et (for meg) utrolig bra referat :)
Interssant er det også å lese om din erfaring med Karoo Street. Jeg har fått på et sett Karoo 3 på StorTiger'n min idag, men har ikke testet dem ennå. Blir vel litt prøving i helga :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - På liten grustur i Øvre Pasvik

Legg inn av Ketil »

Tusen takk for fine tilbakemeldinger. Artig at mine turerfaringer har interesse for andre. Personlig har jeg stort utbytte av en slik oppsummering av egne opplevelser og jeg tenker det er fint å ha å lese tilbake til om noen år. Ser også at flere synes området her er spennende, så om noen har lyst på en tur til Øst Finnmark er det bare å si fra. Dere er hjertelig velkomne!

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - På en liten kveldstur med Kawasaki GPZ

Legg inn av Ketil »

I helga har vi endelig fått nydelig sommervær her Finnmark, i dag har temperaturen faktisk vært over 20 grader :twothumbs: Har jobbet og styrt rundt huset i dag, men i kveldinga trillet jeg Kawasakien ut av garasjen for en liten luftetur. Den har ikke blitt kjørt så mye siden jeg hentet den hos Jompa i Alta. Dette blir nok en finværssykkel for småturer i nærområdet, og Super Teneren er tursykkelen. Det er stor forskjell å kjøre disse to motorsyklene, ikke bare representerer de helt ulike kategorier mc, men det er også 27 års teknologiutvikling som skiller disse to. Selv om Super Teneren har superb bremser og en utrolig kjørekomfort, så byr Kawasakien på en rå kjøreopplevelse i form av dravillig motor, herlig lydbildet og en sittestilling som innbyr til å jakte svinger. Har nevnt det før, men Jompa har gjort en utrolig god jobb med å sette denne klassikeren i stand.

I alle fall, så ble det en liten kveldstur med veteranen. Tok turen nordover og ut av Pasvikdalen og kjørte E6 innover mot Munkefjord. Turistene har begynt å komme, relativt mye trafikk til å være en søndag ettermiddag og noen på mc møtte jeg også. På tur hjem kjørte jeg av E6 like før flyplassen, ned en grusvei jeg tidligere ikke hadde kjørt. Hadde ikke tid til å studere så nøye i kveld, men det så ut som denne veien ledet til forsvarsstillinger fra krigens dager, får ta en tur senere og sjekke litt mere. Knipset noen bilder her før jeg startet hjemover.

Bilde

ZZR-Erling

Re: Ketils mc-liv - På liten kveldstur med Kawasaki GPZ

Legg inn av ZZR-Erling »

Flotte bilder!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ketils mc-liv - På liten kveldstur med Kawasaki GPZ

Legg inn av Jompa »

Fint å se at GPz,en blir brukt .
Jeg blir muligens å ta en liten telt tur i slutten av måneden, til Gællivarre.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar