Retina Skjerm nødvendig?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av LordShaft »

Hallaien godtfolk :thumleft

jeg sitter å gløtter på oppgradering av macbook pro'en min, som begynner å bli noen år nå.

Jeg har vært inne på tanken å bare skaffe en monitor, å bruke macbooken som maskin.
Men jeg har også gløttet litt på en iMac. Å derfor spørsmålet... er det nødvendig med Retina display? :-k Vil jeg ikke ha langt mere igjen for å invistere de ekstra kronene i mere RAM.

Den er levert med 8 giga ram, jeg tenker minimum 16, men vurderer 32. :mk
Noen kloke data hoder som vil dele sine erfaringer?

På forhånd takk

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av hakhap »

For meg så betyr retina mer plass på skjermen, har mbpro i jobben, men for andre er det at ting blir penere I anti aliasing med rdtina. En tidligere kollega av meg kan ikke si nok godt om sin 5k IMac. Med det sagt er mer ram nesten alltid å ønske.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av ATWindsor »

Retina er fint, men ikke noe must, tror jeg heller ville hatt 16 gig enn retina, men heller retina enn 32 gig.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av LordShaft »

Så komboen retina og 16 ram er nok altså :eh Du ville ikke prioritert 32?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Flanker »

Helst mer av alt, ikke sant. Det er bare å levere lottokupongen før kl. 18.... Jeg hadde også valgt RAM foran retina. Men 16GB er forsåvidt nok til det meste. Hadde jeg hatt penger til overs da = retina (det rimte til og med)...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har igrunn ikke en krone, men jeg er av den oppfatning... at hvis jeg skal kjøpe noe, så vil jeg helst ha noe som er "godt" nok en stund framover. Jeg har ingen interesse av å bytte ut slikt årlig.

Den macbooken jeg har nå
Screen Shot 2015-05-30 at 12.27.08.png
Var relativt dyr og blant topp modellene når jeg kjøpte den. Å denne har holdt nå litt over 3 år (om jeg ikke husker helt feil)

Denne holder i massevis enda, men jeg merker at den suser noe jævlig og jobber litt tregt når jeg skal redigere filmer og flere bilder.

Så tenker litt det samme om en iMac, invisterer jeg så tar jeg høyde for at denne skal holde noen år. (3 - 5år)
Derfor jeg vurderte så mye som 32gb ram. Men retina er kanskje viktigere enn de ekstra 16
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Sopranoo »

Retina alle dager i uken!!!! Lettere å oppdatere grafikkort å RAM minne i ettertid, en å oppdatere Retina skjerm!
Har brukt Retinaskjermer flittigt, å forskjellen er så evigt stor!
Retina!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Crinos »

Jeg vil heller ha 3 skjermer a 24 tommer enn en skjerm på 27, selv om oppløsningen er noe alla det samme.
Jeg har 3x24" som kjører 5760*1080

Retina er 27" som kjører 5120*2880

For meg er 3 skjermer et must da jeg må ha ting oppe mens jeg jobber og kan ikke drive å bytte programmer i mellom hele tiden. Skulle jeg hatt alle tingene oppe samtidig på en 27" skjerm hadde det blitt for smått.

Så det hele kommer ned til hvordan du skal bruke maskinen. Heller oppgrader til 16Gb ram enn Retina, det vil du få mer igjen for.
Selv har jeg 32Gb i den stasjonære PC'n min fordi den kjører noen virtuelle OS'er på siden av.
Laptop'en (som når dokket er koblet til de samme 3 skjermene) har "bare" 16Gb og det holder.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av ATWindsor »

Crinos skrev:Jeg vil heller ha 3 skjermer a 24 tommer enn en skjerm på 27, selv om oppløsningen er noe alla det samme.
Jeg har 3x24" som kjører 5760*1080

Retina er 27" som kjører 5120*2880

For meg er 3 skjermer et must da jeg må ha ting oppe mens jeg jobber og kan ikke drive å bytte programmer i mellom hele tiden. Skulle jeg hatt alle tingene oppe samtidig på en 27" skjerm hadde det blitt for smått.

Så det hele kommer ned til hvordan du skal bruke maskinen. Heller oppgrader til 16Gb ram enn Retina, det vil du få mer igjen for.
Selv har jeg 32Gb i den stasjonære PC'n min fordi den kjører noen virtuelle OS'er på siden av.
Laptop'en (som når dokket er koblet til de samme 3 skjermene) har "bare" 16Gb og det holder.
Jeg er litt enig, må du ha en mac lordshaft? En imac virker ærlig talt ikke å være helt god treff for dine behov. (maskinvaremessig)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av LordShaft »

Å gå tilbake til pc er i beste fall glemmesak! Det må ikke være en imac, men vil ha noe mer stasjonert. og med langt større skjerm. Er lei av å sitte med en glovarm laptop på fanget å myse når jeg redigerer bilder og film :redface

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Fjeldern »

Lenge sida Windows Vista og den floppen der nå altså, så hvorfor windows skal være så ille som mange skal ha det til nå lengre skjønner jeg ikke. Har ikke hatt blue-screen på denne, og heller ikke på gamle pcen som kjørte vista, og det er da flittig bruk i 8 år totalt (?). Pcen med vista var treig, veldig, veldig treig. Men er vel å forvente av Vista uansett.
Windows 8, selv om det har noen feil (startmenyen som man kan skaffe med et program istedet..) har veldig mye bra. Bra støtte for flere skjermer, aldri noe kluss, og hvis pcen, mot formodning blir treig, kan man rydde opp med en formatering som ikke sletter dokumenter eller programmer, eller andre viktige ting. Med SSD så tar det 3 sekunder å starte pcen. Og grunnen til at det ikke går fortere er fordi da har man ikke tilgang til BIOS.

Vet faktisk ikke om noen som klager på en windows pc som har Windows 7 eller nyere, som har med OSet å gjøre ihvertfall. Men heller ingen som skryter voldsomt av det, sånn som dem gjør med macene sine.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av LordShaft »

For det er alt for mye drit med pc. Det er tungvint å bruke i forhold. Det krever at du er ekstremt møye med installeringer, plasseringer, at du holder orden i register osv osv... jeg kunne holdt det gående i timesvis. Pc, Windows og den biten der skal ikke inn i hus igjen. Jeg har brukt så ekkelt mange timer på pc....jeg skal ha noe som fungerer og som jeg kan jobbe på :thumleft

Hehe var jeg litt negativ nå :knegg

Note4

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Sopranoo »

Apple Apple Apple...
Fjeldern - Hvis man må bruke et program for å få startmenyen tilfredstillende, er vel noe feil allrede der.

Jeg har selv sverget til Windows i mange år. Men så blev det Apple for noen år siden. Ikke et eneste problem knyttet til verken Soft eller Hardware.
Såklart, alle har ulike behov.
Til videoredigering skulle jeg brukt en Imac. ikke noe annet.
Prestandan på delene er jo dåligere en hva man får hvis man bygger en superdator selv.
Men, sammensettningen av delene er helt topp. De er så å si skreddersydd sammen, alt yter max.

Er ingen ekspert, så ta det med en klype salt. Men det er hvertfall mitt intrykk.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av thewiz »

For å svare på spørsmålet ditt, Nei.

Å kjøpe mac er som å kaste penger ut av vinduet! Har du sett på maskinspecsa i forhold til pris? Latterlig hvor lite man får for pengene. Nei, det er ran på åpen gate. Aldri mer apple :bandana

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Zadnez »

Enig, ingen kan måle seg med kreftene til en PC. Sliter du med å få en pc til å virke i dag, så har du et seriøst problem lorden:) :-)å
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar