Retina Skjerm nødvendig?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av LordShaft »

Dette er bare tull.... det kommer helt an på hva du skal bruke verktøyet til. Men jeg skal være enig i at Apple er overpriset :thumleft

Note4

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av thewiz »

Egentlig ikke, hvis man er flink kan man bruke hva som helst. Spiller ikke noe rolle om det PC eller Mac. Hvorfor vil du betale trillebårlass med penger for utdatert / gammel teknologi?

Alle sammen sier at Mac er bedre på videoredigering osv, det er det største våset jeg har hørt. Hva er det som er så mye bedre? Jeg har prøvd begge og det spiller ingen rolle, det er bare personlig preferanse, har ingenting med at det ene er bedre enn det andre i det hele tatt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av LordShaft »

Så jeg som har hatt pc siden 386'en og første Windows var 3.11 om jeg ikke husker feil. Har hatt flere maskiner etter den tid, jeg har bygget maskiner, tilogmed hatt vannkjøling når jeg klokket. Som har gått over til Mac etter alt for mange år med pc er helt tørkerull og har ikke peiling på hva jeg holder på med? :-k

Jeg har prøvd pc og har pc blant annet på jobb... å det kan rett og slett ikke sammenlignes. Utdatert teknologi, i forhold til hva?
At det kanskje er eldre teknologi som er overpriset er utvilsomt et faktum. Men størrelse, design, kvalitet, flyt, enkelhet og alt jeg gjør er bedre på Mac en pc.

Spørsmålet kan jeg jo snu... hvor mye Mac har dere brukt som sverger til pc :-k

Hvordan komponentene jobber ilag i forhold til høye tall på hver enkelt del er to forskjellige ting.

Note4

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Tommas »

Uten å legge for mye i det, så ville jeg valgt retina av den enkle grunn at det er lettere å slenge inn litt ram etterpå. Tror jeg (er ikke helt sikker på disse epletingene)?

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Moby »

Jeg liker hvordan tråden har utviklet seg til en Apple vs Windows diskusjon. Vi vet alle at osx lett kan installeres på en selvbygd pc, til en brøkdel av prisen. Jeg har erfaring med både windows og OSX. Må si jeg liker windows best selv, men hvis Lordshaft liker OSX må han få lov til å velge Apple :P :p.

Hvis jeg var deg Lordshaft ville jeg kjøpt en iMac med retina, men spart penger på RAM. F.eks kan du bestille kun 8gb ram fra apple og kjøpe 32gb ram fra hvilken som helst nettbutikk. Apple tar 6000 kroner ekstra for 32gb ram, det får du mye billigere andre steder. Husk å sjekk nøye om ram-brikkene du bestiller faktisk er kompatible med iMac 5k. Ifixit.com har en fin guide som er til hjelp her hvis du går får denne løsningen.

Det ihvertfall enklere å oppgradere harddisk å ram i ettertid enn å bytte til en retina skjerm, så hvis jeg var deg ville jeg kjøpt billigste iMac 5K (retina) med minst mulig ram og hardisk.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Ugelvik »

Dagene der "Mac er best til video/foto-redigering" er talte. Det er mer eller mindre en smakssak hvilket OS man foretrekker. Jeg er enig at Mac er dyrt, men mange er villig til å betale. Ang. retina syns jeg dette er fint. Har det på jobbmaskinen, en MacBook Pro. Skulle ønske jeg hadde retinaskjerm privat.

16GB RAM har jeg på privat-PCen, sjeldent jeg er i nærheten av å bruke alt (gaming og programmering). Driver man dog med videoredigering (og trenger rask rendering-tid) eller relativt omfattende grafisk design er sikkert masse RAM nødvendig. Viktig å vurdere behov. 32GB på en desktop per idag mener jeg er søkt. Edit: Motsier meg selv her litt, 32GB kan sikkert være nødvendig, men det er svært spesifikke/spesielle oppgaver man skal drive med da!

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av thewiz »

LordShaft skrev: Jeg har prøvd pc og har pc blant annet på jobb... å det kan rett og slett ikke sammenlignes. Utdatert teknologi, i forhold til hva?
At det kanskje er eldre teknologi som er overpriset er utvilsomt et faktum. Men størrelse, design, kvalitet, flyt, enkelhet og alt jeg gjør er bedre på Mac en pc.

Spørsmålet kan jeg jo snu... hvor mye Mac har dere brukt som sverger til pc :-k

Hvordan komponentene jobber ilag i forhold til høye tall på hver enkelt del er to forskjellige ting.

Note4
Udatert teknologi i forhold til tiden vel? Se på speca på en Mac og sammelign dette med en PC i samme prisklasse. Da ser du at Macen har gamlere teknologi? Størrelse? Man kan få PC i alle størrelser man orker. Kvalitet? Ingen kvalitetsproblemer med noen pcer jeg har eid ihvertfall. Flyt og enkelhet? Unnskyld meg, dette må være det dummeste jeg har hørt når det kommer til hva en legger til grunnlag for en PC / mac. Er det dårlig flyt på en PC, gjør du noe galt, hvis du syns det overhodet er VANSKELIG, da er det ihvertfall noe galt.

Brukte selv MAC for 5-6 år siden da jeg ville finne ut hva alt "fusset" var om. Jeg sier ikke at MAC ikke fungerer, men hvorfor betale så hinsides mye for et eplemerke og "flyt" som du selv sier. Akkurat samme grunnen til at folk velger iPhone vil jeg tro "alt flyter så bra". iPhone er jo den største møkkatelefonen i smarttelefonverden og jeg har bare hatt iPhone de siste årene (har ikke kjøpt dette selv). Men det er et annet tema.

Hvordan komponentene jobber sammen? Huffda. :-)å

:orefk

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Sopranoo »

Elolz skrev:Ting skjer ekstremt fort i pc-verden. Følger du ikke med på markedet i et år eller to, så er alt det du visste om hva som var best og hva du burde se etter av hardware totalt utdatert.

Jobb pc'er er det konstant problemer med. De formateres aldri og kjøres til de går i grøften. Drivere oppdateres ikke med mindre de . Som oftest kjøper bedrifter inn billige ferdigpcer som de får billig nettopp fordi allerede er utdaterte hardwaremessig. Driverne som kommer med ferdigpcene er også flere år gamle. I tillegg er dette som oftest ferdigpcer som er elendig satt opp i utgangspunktet med en STOR flaskehals eller to i systemet. Mange av ferdigmerkene har med unødvendig mye programmer og egne utdaterte drivere, spesielt bærbare pcer.

Apple er utdatert i forhold til hva du kan få om du kjøper deler og bygger selv, eller tilsvarende komplett.no pc'er. Det er det ingen tvil om. Det er rett og slett som å betale 8.000kr for et operativsystem. Prosessorene og skjermkort er ofte generasjoner eldre enn det som er på markedet. Og med tanke på prisene til Apple, så burde en forvente det absolutt ypperste...
Problemet med å argumentere for Mac å Windows ligger i at alle har ulike behov.
Som du skriver, Må man formatere å vedlikeholde en PC mye mer i forhold til en Mac.
Det er det begeret rant over for min del. Joda. jeg har vart en gamer tidligere. Klokket pcer så det sang om det.
Det å kjøpe deler selv er også en løsning. Absolut. Bygge egen pc å få installert OSX.
Jeg gidder rett å slett ikke holde på lenger, jeg vil ha et stressfritt produkt, som leverer. Ja det er helt sikker ikke det beste. Ja det er dyrere en å bygge selv. Men, den viktigeste faktorn er trotsalt at det fungerer smertefritt (etter mine behov).

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av ATWindsor »

Kjenner meg i liten grad igjen ihverken at man må formatere hele tiden, eller at Mac er så mye mer stabilt (og ja, jeg har lang erfaring med mac), men Lordshaft vil ha en Mac, og da bør vi forholde oss til det.

Problemet ditt lordshaft er at det virker som dine behov blir best dekt av en "normal stasjonær", men apple har ikke det. Med en imac så må man betale det det koster å bruke bærbarkomponenter i en stasjonær, og om du bytter den om 3 år, så er det mer trøbbelsomt å gjenbruke en god skjerm. Men hva er alternativene? En pro? Det er antakelig mye dyrere. I tillegg er OSX et ram-hungrig OS.

Hva er egentlig prisforskjellen mellom 16 og 32 gig og retina vs ikke-retina?

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Fjeldern »

Nå var det ikke meningen at dette skulle bli for og mot apple utifra den kommentaren jeg skrev.
Men må bare slenge på en ting her: Jeg har kanskje lastet ned et program for å få en fungerende start meny, og det er eneste jeg har gjort med windows pcen. Mens hvis du velger Apple i dette tilfellet, så er det visst enighet at du burde installere ram selv. Da vet jeg ikke hva som er mest knotete jeg?

Og som jeg nevnte, det er ikke problemer med Windows egentlig etter windows 7 kom. Og Windows 8 har dem "løst" register problemet. Eneste jeg vet som klager på Windows 7, er de som må kjøre det på en en mac, sammen med vanlige OSet. Og det må dem fordi alle programene som vi bruker kan kun brukes på Windows. Enda noe jeg vil kalle knotete, selv om ihvertfall en av dem påstår at det er Windows som er knotete, men alt han synes er "knotete" på windows, tok det jo like langt tid for han å gjøre vanligvis, bare at han ikke hadde peiling på hva han drev med.
Skal vi snake utdatert teknologi, så kan vi jo nevne alle Apple sine særegne porter, som ingen andre bruker, som gjør at man må ha overganger fra alt mulig. Sånn som det var i gamledager med SCART osv. Nå er det bare Apple produkter jeg vet om som trenger overganger til alt mulig. Ellers har Apple en avtale, eller ihvertfall har hatt, som gjør at dem får de nye prossessora demmes litt før alle andre.

Så skjønner ikke at du på død og liv ikke skal bruke Windows i hus, fordi det er så mye problemer med det. For det har det ikke vært siden Vista. At du har brukt Windows i all evighet, betyr ikk at det er likt som for 20 år siden alikevel. At du foretrekker Apple sitt OS ovenfor Microsoft sitt, det kan jeg forstå. Er svært mange som gjør det, og spesielt til redigering.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av LordShaft »

27.000,- med retina og 32gb ram
24.000,- uten retina og 32gb ram

Går du ned til 16gb ram kan du trekke fra 4000,- i pris på begge to. :vs
Ja det er nok mange av mine behov som hadde vert dekket med en pc, men det skal snø rimelig tett før det kommer en pc i hus igjen. Det tar langt mere plass, langt mere ledninger.

Apple sine produkter fungerer så latterlig godt ilag. Alt er plug and play. Å ja, jeg er så crazy at jeg er villig til å betale 10.000,- ekstra for å slippe å tenke eller ha noe styr.

Det er liten tvil om at pc er kommet seg betraktelig i forhold til hva de var. Hadde de strengt talt noe valg? Det har jo vist seg at pris ikke slår brukervennlighet. Jeg har ikke iPhone, bare så det er sagt :lol Men mac har jeg, og det skal jeg ha igjen :redface :prf

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Fjeldern »

LordShaft skrev:27.000,- med retina og 32gb ram
24.000,- uten retina og 32gb ram

Går du ned til 16gb ram kan du trekke fra 4000,- i pris på begge to. :vs
Ja det er nok mange av mine behov som hadde vert dekket med en pc, men det skal snø rimelig tett før det kommer en pc i hus igjen. Det tar langt mere plass, langt mere ledninger.

Apple sine produkter fungerer så latterlig godt ilag. Alt er plug and play. Å ja, jeg er så crazy at jeg er villig til å betale 10.000,- ekstra for å slippe å tenke eller ha noe styr.

Det er liten tvil om at pc er kommet seg betraktelig i forhold til hva de var. Hadde de strengt talt noe valg? Det har jo vist seg at pris ikke slår brukervennlighet. Jeg har ikke iPhone, bare så det er sagt :lol Men mac har jeg, og det skal jeg ha igjen :redface :prf
Det med ledningssurret er sant. Vet HP hadde, ihvertfall før, en modell som pcen var i skjermen også, men tror aldri den ble noen slager.

Hadde jeg ikke så mye problemer med Windows XP heller, men dem ødela mye for seg selv med Windows Vista ihvertfall. Og alt er jo bedre enn vista. Har forsåvidt trua på Windows 10 da den kommer også.
Det som imponerer meg mest med Mac, er batteritiden på demmes bærbare Konkurentene der, som har tilsvarende batteritid, er vel oppe i omtrent samme prisklasse også tror jeg. Men hvis du har sett hvordan den nyeste ser ut innvednig, så er det kanskje ikke så rart heller. 70-80 av all innmat i hele pcen er batteri.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:27.000,- med retina og 32gb ram
24.000,- uten retina og 32gb ram

Går du ned til 16gb ram kan du trekke fra 4000,- i pris på begge to. :vs
Ja det er nok mange av mine behov som hadde vert dekket med en pc, men det skal snø rimelig tett før det kommer en pc i hus igjen. Det tar langt mere plass, langt mere ledninger.

Apple sine produkter fungerer så latterlig godt ilag. Alt er plug and play. Å ja, jeg er så crazy at jeg er villig til å betale 10.000,- ekstra for å slippe å tenke eller ha noe styr.

Det er liten tvil om at pc er kommet seg betraktelig i forhold til hva de var. Hadde de strengt talt noe valg? Det har jo vist seg at pris ikke slår brukervennlighet. Jeg har ikke iPhone, bare så det er sagt :lol Men mac har jeg, og det skal jeg ha igjen :redface :prf
Mengden ledninger har ingenting med om det er PC og Mac å gjøre, men at du velger en alt i ett-PC vs en stasjonær. Personlig hadde jeg aldri betalt tusenvis for å slippe å trekke en ledning fra skjermen til PCen (som er det i realiteten du får mindre av ledninger), men i ditt tilfelle har du ikke så mye valg.

Jeg ville valgt 16 gig retina.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Retina Skjerm nødvendig?

Legg inn av Crinos »

Nå skal jeg ikke deraile tråden mer enn den allerede er :-k men så lenge LordShaft er inkludert i diskusjonen om hvilken fanboy rede som er best, så er det OK :lol

Selv bruker jeg PC hardware, men kjører Linux primært og litt windows.
I jobb sammenheng MÅ jeg ha en del aplikasjoner i windows, men kan løse dette ved å kjøre et virtuelt OS for disse appene.
I skrivende stund har jeg dog windows 7 på jobb laptop, men ender snart opp med en linux/ubuntu install med windows 8.1 i vmware/virtualbox.

Jeg har forsøkt mac og macos (darwin) bygger på FreeBSD så det er ikke helt "ubrukelig" for meg. Men til det daglige arbeid klarer jeg ikke å bruke GUI delen av OS'et. Det har rett og slett for mange begresninger til hva jeg må gjøre for å få jobben gjort.
Men er HELT enig i at MAC/Apple har en langt bedre integrasjon på sine enheter enn hva noen andre har.

Så tilbake til skjermer. Om det skiller "så lite" som du sier mellom retina og ikke på ny maskin, ville jeg klasket på med retina skjerm. Om du kun skal ha EN skjerm å jobbe på.
Ellers står fremdeles min anbefaling om flere skjermer. Du får plass til langt mer oppe og da også langt bedre oversikt i arbeidet. Kommer jo helt ann på hva man jobber med, men for meg er det 100% uunværlig. :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar