.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

.

Legg inn av hansraymond »

. :8-[

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: .

Legg inn av AJ »

hansraymond skrev:. :8-[
Hm...? :scratch
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Ta det rolig AJ. Hansraymond var sikkert på fest i går....

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ragnhild skrev:Ta det rolig AJ. Hansraymond var sikkert på fest i går....
Aha! :idea
Kanskje det, gitt! :ed
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Syns han fikk sagt det meste på en lettfattelig måte jeg.

Enkelte ganger må man sette punktum for å komme videre her i livet. Man må innfinne seg med at enkelte mål blir nådd, og ikke dvele ved resultatet av den innsatsen som har ledet fram til målet. For noen er veien fram til dette punktet det viktigste, og sett i lys av dette kan et punktum ha en stor symbolsk verdi.

Det at en tråd blir startet med et symbol som vanligvis blir sett i sammenheng med en avslutning, er jo et lysende eksempel på at man kommer tilbake til utgangspunktet tilslutt. Det meste her i livet går i sirkler. Og når sirkelen er komplett er det jo ingen begynnelse eller ende på den. Så det vil reise en hel haug med interessante spørsmål. Så som om det er en begynnelse eller en slutt, om tiden er et relativt begrep, om det finnes noen Gud, eller om vi og det vi kjenner som vår tilværelse kun er en liten del av et atom i en større tilværelse.

Dette punktumet etterfulgt av en heller beskjeden smiley kan for all ettertid stå som et symbol for den frie tanke. Det kan hjelpe til å sprenge intelektuelle grenser. Åpne for den kreativiteten som slumrer i ett hvert menneske. Den tid vil komme da historikerne nevner oppstarten på denne tråden som et vendepunkt i folks oppfatning av begynnelse og slutt.

Og er det ikke slik at enkle sjeler begynner med slutten når de f.eks. leser en bok? Dette ønsket om å ta del i målets gaver uten å delta i den nødvendige aktivitet for å nå målet, viser at mennesket i all tid har lett etter snarveien. De har strebet etter å komme lettvint fram til målet uten å forstå at det er veien fram som i de fleste tilfeller beriker sjelen.

Så her har Hansraymond vist en banebrytende nytenkning ved å rett og slett avsløre slutten på sitt innlegg først. Dette vil pirre lesernes nysgjerrighet. Hvem vet hva selve innlegget kommer til å inneholde? Hva har Hansraymond tenkt at det skulle stå i den setningen han ville avslutte med dette punktumet?

Og det å få vekket sin nysgjerrighet kan medvirke til at vi finner igjen det lekende mennesket som vi har gjemt inne i oss. Tenk hvilke muligheter som skjuler seg i det ukjente som Hansraymond her forespeiler oss!!!




Eller det kan rett og slett være at han ikke visste helt hva han skulle skrive, og avsluttet før han fikk begynt. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Særdeles poetisk, jalmar! :thumleft

Men du tar nok feil. Det er en etterlysning. Han har mista dotten sin... :knegg
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Legg inn av hansraymond »

jøss sitter og humrer litt jeg,,, hadde ikke trodd at det enkle punktumet skulle avstedkomme såpass mye aktivitet !!hihihi :knegg :knegg
Skulle egentlig legge inn på tema "hvem er vi" klarte å trykke feil og laga ny tråd i stedet hehe :lol
Men et punktum kan være så mangt,,,, som Jalmar så fint formulerer...tydelig bevandret i de filosofiske kretser den karen :ed
holder meg til veifilosofien jeg! hehe "Zen og hvordan mekke motorsykkel" bra bok forresten..
Og at mc kjøring er fin terapi vil jeg tru de fleste er enig i... :janikk :janikk og langt billigere enn all verdens "hodekrympere" hehhe :-
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

I så fall kunne han jo bare reist til et Web-hotell og ropt: "Dot com"

Så hadde dotten kommet. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

hansraymond skrev:jøss sitter og humrer litt jeg,,, hadde ikke trodd at det enkle punktumet skulle avstedkomme såpass mye aktivitet !!hihihi :knegg :knegg
Skulle egentlig legge inn på tema "hvem er vi" klarte å trykke feil og laga ny tråd i stedet hehe :lol
Men et punktum kan være så mangt,,,, som Jalmar så fint formulerer...tydelig bevandret i de filosofiske kretser den karen :ed
holder meg til veifilosofien jeg! hehe "Zen og hvordan mekke motorsykkel" bra bok forresten..
Og at mc kjøring er fin terapi vil jeg tru de fleste er enig i... :janikk :janikk og langt billigere enn all verdens "hodekrympere" hehhe :-
;)


"Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel" er en fin bok. Jeg rota meg som regel bort i filosofiene rundt definisjonene på kvalitet de første gangene jeg leste den, men det har gått over. Er ikke mulig å definere kvalitet uten at man har med en Kawasaki i boka vet dere. :mk

Leser forøvrig nå en bok som heter "Siddhartha" av Herman Hesse. Svært god bok som virkelig tar for seg historien om livet og svarene på de dype spørsmål. Anbefales på det varmeste.

Men ellers har jeg det ganske greit. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Bra det Jalmar. For vi begynte å lure på hvem som skulle ringe 113 og hvem som skulle holde ...

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det er jo litt artig å tenke utenfor boksen da, Ragnhild. Være litt gæern og åpne seg for impulser fra høyere nivåer. :bananas

I "Siddhartha" skildres historien til en person som søker svaret på de ultimate spørsmål i livet. Han søker etter svarene hos lærde mestere. Men innser tilslutt at svaret ikke kan overleveres fra andre. Svaret må hvert enkelt menneske finne i seg selv, ved å være åpen mot seg selv, omgivelsene og naturen. Og da er vi inne på det med vannet som omslutter stenen. Altså at svarene finnes rundt oss på alle kanter, og kan oppfattes ved å lese tegnene på riktig måte. Svarene finnes ikke i bøker eller hos læremestere, men i oss selv og i tilværelsen som omslutter oss alle sammen. Vi er en liten del av ett hele. Det bøker og læremestere kan gjøre oss oppmerksom på er akkurat det faktum. Altså at vi må finne eller oppfatte svarene selv, men vi kan lære hvor vi skal lete og hvordan vi skal få øye på veiene til svarene.

Kanskje den som ringer 113 kan be de ta med en av disse trøyene med lange armer også??? :8-[
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Legg inn av hansraymond »

Hmm jalmar!! blir vel vanskelig å betjene hendlene på styret når armene er bundet fast,,,hmm.. gå over til handikap kjøretøy med fot og /eller munnkontroll?? hihi ;e :-
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Ja, skal sjekke om de har sånne trøyer i din størrelse, greit det 8)

Leste litt Hesse for bortimot en mannsalder siden, men lurer litt på at man bør ha noen år på baken før man klarer å trenge inn i tankegangen hans. Og det du sier om at må finne svaret i seg selv, er det mange som er inne på. Coaching og Zen-buddisme er bare to eksempler.
"Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel" er også det samme, bare at han tar omveien om kvalitet og hva kvalitet er.

Men heldigvis har Douglas Adams funnet svaret på det ultimate spørsmålet om livet og døden, og det er 42. Og i "Haikerens guide til galaksen" gir han også forklaringen på hvem som kom fram til det og hvordan.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ragnhild skrev:
Men heldigvis har Douglas Adams funnet svaret på det ultimate spørsmålet om livet og døden, og det er 42. Og i "Haikerens guide til galaksen" gir han også forklaringen på hvem som kom fram til det og hvordan.

Det bør kanskje legges til at "Haikerens guide til galaksen" og de andre fire bøkene i serien er ment som humoristiske science fiction historier, og bør betraktes som det når man sammenligner dem med verkene skrevet av de store tenkerne opp gjennom historien. Det eneste som er likt er at hverken Douglas Adams, Herman Hesse eller Nietzche har kunnet definere et svar på spørsmålet. Siden vi alle har hver vår oppfattning av virkeligheten, vil vi også ha hvert vårt svar på spørsmålet. Vi har jo også hver vår oppfattning av spørsmålet. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Jada, du måtte jo ødelegge moroa :(

Men science fiction er ikke bare tidtrøyte. Genren tar opp samfunnsdebatten og gir innspill til ettertanke som kanskje ellers ikke ville blitt sett, hadde de kommet via andre medier.
Forfattere som Isaac Asimov, Ray Bradbury, Jon Bing og Tor Åge Bringsværd har jo tatt opp emner og sett på utviklingsmuligheter som viser utfordringerbåde i teknologien men også i hva teknologien kan gjøre med oss mennesker. Og det er utviklingstrekk som vi ser i dag, men som ikke var så opp i dagen for førti - femti år siden når Asimov skrev f.eks "Naken Sol".

Svar