Facebook - på tide å våkne?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Snikendeugle »

Haymaker skrev:
Snikendeugle skrev: Det er ikke snakk om å overvåke deg med et kamera over deg 24/7, men innhold på internett som du 100% står for selv hva du velger å publisere ut eller ikke... Derfor er jeg ikke bekymret.
Ting kan settes i en større sammenheng, og tas ut av kontekst.
Da ser det ikke så uskyldig ut lengre.

For meg er det ikke nok å tenke at jeg er snill og grei, så det vil nok aldri skje noe med meg.
Alt kan tas ut av kontekst, så at dere i det hele tatt tør å være på internett skjønner jeg ikke isåfall :D
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Haymaker »

Snikendeugle skrev:
Haymaker skrev:
Snikendeugle skrev: Det er ikke snakk om å overvåke deg med et kamera over deg 24/7, men innhold på internett som du 100% står for selv hva du velger å publisere ut eller ikke... Derfor er jeg ikke bekymret.
Ting kan settes i en større sammenheng, og tas ut av kontekst.
Da ser det ikke så uskyldig ut lengre.

For meg er det ikke nok å tenke at jeg er snill og grei, så det vil nok aldri skje noe med meg.
Alt kan tas ut av kontekst, så at dere i det hele tatt tør å være på internett skjønner jeg ikke isåfall :D
Deg om det.
Heldigvis bestemmer man helt selv hva man vil dele :prop:

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Snikendeugle »

Netopp! :-)å
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av JohnnyTh »

spidair skrev:[Men gøy å ha vært med fra starten da :)

I
Jeg har og vært med fra starten og ja det er litt moro å se utviklingen. Men det startet ikke i 1995 :) Maner å huske vi fikk nyheter fra Gulfkrigen i 1990 via IRC chat.

Første PC som jeg hadde tilgang til via min stefar var en Multitec 100. Så fikk vi en 286 og så en 386 som den gangen på slutten av åttitallet eller noe sånt kostet 115 000kr. men da fikk vi og fargeskjerm med. OG MUS! Musa var noe rare greier men du verden så greit. Bortsett fra at man hele tiden måtte pelle dritt ut av kula :lol

Tror ikke de fleste av oss har så mye farlig info på facebook. Det vi vil skule legger vi vel ikke ut der?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av cevillan »

LordShaft skrev:Det som går igjen i denne tråden er vel at de fleste ikke bryr seg en mm om at de blir overvåket.... Dette er litt skremmende. Jeg har ingen ting å skjule, men liker ikke tanken på at det skal være så enkelt å overvåke meg om noen skulle finne behov for det....

Sony Z2
Eller du kan snu på det, det som går igjen i denne tråden er en alvorlig grad av paranoia.
Zadnez skrev:facebook... stedet hvor alle forteller at de har vasket huset og spist torsk til middag.... iiiiiineresssaaaannnt :scratch
Det var det i begynnelsen, helt til man oppdaget hvordan man kan strømlinjeforme facebook til å bli interessant med å "abonnere" på den/det du liker og vil holde det oppdatert på og blokkere det som du ikke vil se. Men det krever litt egeninnsats. Svært sjeldent noen ting fungerer optimalt "out of the box".
RuneMC skrev: Et lite tankeeksperiment er om dagens Facebook, nettbanker osv hadde eksistert under invasjonen av Norge i 1940.

Det ville gitt et effektivt verktøy til å plukke ut/overvåke alle motstandere og deres nettverk.
Det ville gitt full kontroll på økonomien ved f.eks. å sperre/beslaglegge/rasjonere alle midler til privatpersoner (kanskje noe å tenke på ift at kontanter foreslås avskaffet? )
Det blir et merkelig tankeeksperiment. Det blir som å si "Tenk om vi hadde hatt F16 for å bekjempe skyttergravene under 1. verdenskrig". Alt må jo ses i kontekst. Med cyberkrig kommer også cyberforsvar. Vi vil alltid være sårbare. For 50 år siden bombet man skip og tog for å kutte forsyninger og ramme fienden, nå lammer man banker og offentlige institusjoner digitalt. Og fienden kan til og med være vanskelig å definere. Men i motsetning til for 50 år siden er vi stort sett opp å går igjen i løpet av minutter og sekunder, og folk flest sover fint gjennom disse "bombeangrepene".
Sist redigert av cevillan den 07 aug 2014, 13:24, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Epylypzon »

Hva er egentlig "farlig" info å legge ut på Facebook? Ettersom folk er så skeptiske til dette mediet.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av SuperMorten »

Epylypzon skrev:Hva er egentlig "farlig" info å legge ut på Facebook? Ettersom folk er så skeptiske til dette mediet.
Det "farlige" kan jo være f.eks bilder fra nachspiel som kjerringa egentlig ikke skulle ha sett... :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av LordShaft »

Epylypzon skrev:Hva er egentlig "farlig" info å legge ut på Facebook? Ettersom folk er så skeptiske til dette mediet.
Nå er det vel ikke så farlig det du legger ut av info, men bildene du legger ut av deg selv eller familie osv er eid av Facebook og de kan benytte som de vil... Mange ungjenter som har fått misbrukt Facebook bildene sine i sex annonser osv.
Eneste grunnen til at jeg selv er skeptisk er at jeg ikke har behov for å lese om hvor perfekt livet til folk jeg ikke har noe med er. Jeg er så lei av å se selfies med duckface... Måltider og diverse treningstøy med rumpe, flat mage eller daier i fokus.

Jeg er ikke paranoid for at jeg syns det er ubehagelig at det er så lett å bli overvåket.... Hvis noen vil, eller ønsker er det alt for lett å vite hva vi gjør, oppholder oss... Osv osv. Det er en skremmende utvikling på akkurat dette

Sony Z2

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av SuperMorten »

Så forresten en luring jeg kjenner som hadde mistet og funnet igjen bankkortet sitt. Han la ut bilde av det på Facebook. Bildet viste baksiden, med kortnr, fødselsnr, utløpsdato, kontonr, ccv-kode og alt. Det er hva jeg kaller ulurt... :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sv: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Snikendeugle »

LordShaft skrev:
Epylypzon skrev:Hva er egentlig "farlig" info å legge ut på Facebook? Ettersom folk er så skeptiske til dette mediet.
Nå er det vel ikke så farlig det du legger ut av info, men bildene du legger ut av deg selv eller familie osv er eid av Facebook og de kan benytte som de vil... Mange ungjenter som har fått misbrukt Facebook bildene sine i sex annonser osv.
Eneste grunnen til at jeg selv er skeptisk er at jeg ikke har behov for å lese om hvor perfekt livet til folk jeg ikke har noe med er. Jeg er så lei av å se selfies med duckface... Måltider og diverse treningstøy med rumpe, flat mage eller daier i fokus.

Jeg er ikke paranoid for at jeg syns det er ubehagelig at det er så lett å bli overvåket.... Hvis noen vil, eller ønsker er det alt for lett å vite hva vi gjør, oppholder oss... Osv osv. Det er en skremmende utvikling på akkurat dette

Sony Z2
Se:
cevillan skrev:
Det var det i begynnelsen, helt til man oppdaget hvordan man kan strømlinjeforme facebook til å bli interessant med å "abonnere" på den/det du liker og vil holde det oppdatert på og blokkere det som du ikke vil se. Men det krever litt egeninnsats. Svært sjeldent noen ting fungerer optimalt "out of the box".

Jeg bruker Facebook mye som en "RSS FEED", da jeg "følger" mange nyhetssider og grupper som er relevant for meg. Ser jeg kjedelige og monotone statuser gang på gang fra samme personene, da trykker jeg bare "Ikke følg":
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av cevillan »

Problemene som nevnes med lettkledde damer og bankkort er vel at folk er naive og bruker en del tid på å tilpasse seg nye medier. Men det er ikke mediet sin skyld. Det er brukerfeil. Men også helt naturlig når noe er nytt og man ikke har helt lært seg konsekvenser og omfang.

Når det gjelder overvåkning skjønner jeg ikke helt hva som bekymrer. Alle dine "vitale" data ligger på nett hos offentlige aktører og banker enten du vil eller ikke, så om du selv drar ut nettkabelen vil du uansett kunne være utsatt for hacking/ID-tyveri osv. Sånn er det jo bare. Vi kommer aldri tilbake til papirarkiv igjen. Så gjenstår det for deg å oppføre deg som folk å bruker sunn fornuft når du er på nett. Har du en stemme inni deg som sier at du ikke skal sende nachspielbildet til lokalavisen, bør du lytte til den stemmen også når du skal poste noe på facebook.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: Jeg har og vært med fra starten og ja det er litt moro å se utviklingen. Men det startet ikke i 1995 :) Maner å huske vi fikk nyheter fra Gulfkrigen i 1990 via IRC chat.

Første PC som jeg hadde tilgang til via min stefar var en Multitec 100. Så fikk vi en 286 og så en 386 som den gangen på slutten av åttitallet eller noe sånt kostet 115 000kr. men da fikk vi og fargeskjerm med. OG MUS! Musa var noe rare greier men du verden så greit. Bortsett fra at man hele tiden måtte pelle dritt ut av kula :lol

Tror ikke de fleste av oss har så mye farlig info på facebook. Det vi vil skule legger vi vel ikke ut der?
Du store for en tid! :lol

På min gamle IBM 286 hadde jeg hele to diskettstasjoner. 5 1/4 og 3 1/4 diskettstasjon. jeg hadde også en "turbo"-knapp i fronten på pc'en som i følge "Bruksanvisningen" måtte brukes med omhu og kun når det var et spesielt behov for kraft. :lol

Det skal nevnes at jeg også hadde kjøpt med datidens siste skrik av printer. Det var nemmelig en OKI ML 380 24-pin (ikke 12-pin som var det mest vanlige) :-)å

EDIT:
Glemte å nevne at jeg også hadde datidens og gatas raskeste linje. Nemlig dobbel ISDN! Men så klart.. en slik rask linje brukte jeg kun når jeg trengte ekstreme hastigheter og gjerne også rett før lønning, for det var jaggu ikke billig! :lol
Sist redigert av Bjerknez den 07 aug 2014, 14:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Snikendeugle »

cevillan skrev:Har du en stemme inni deg som sier at du ikke skal sende nachspielbildet til lokalavisen, bør du lytte til den stemmen også når du skal poste noe på facebook.
Her i Romerike trenger du ikke stemmen inni deg engang, her stiller lokalavisa opp på fest. Da kommer kanskje den stemmen frem og sier i en litt påvirket tilstand: "ja, selvfølgelig vil jeg bli tatt bilde av!"

http://www.rb.no/folk/uteliv/" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av spidair »

Bankkort, passord, bilder av privat art, for ikke å snakke om å "annonsere" for en to ukers sydentur flere uker i forveien, heller ikke serlig lurt...

En del legger også ut bilder av ungene sine i halvnakne situasjoner, heller ikke lurt...

Men FB og dette med sosiale medier er enda på barne stadiet og folk lærer. Torske middag og at ungen sa "ugghhh!" er folk litt ferdige med å legge ut syntes jeg, er litt mer relevant info jeg får nå syntes jeg, enn helt i begynnelsen, da la jo folk ut at de satt og renset tå neglene sine omtrent, så lavmål... :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
JohnnyTh skrev: Jeg har og vært med fra starten og ja det er litt moro å se utviklingen. Men det startet ikke i 1995 :) Maner å huske vi fikk nyheter fra Gulfkrigen i 1990 via IRC chat.

Første PC som jeg hadde tilgang til via min stefar var en Multitec 100. Så fikk vi en 286 og så en 386 som den gangen på slutten av åttitallet eller noe sånt kostet 115 000kr. men da fikk vi og fargeskjerm med. OG MUS! Musa var noe rare greier men du verden så greit. Bortsett fra at man hele tiden måtte pelle dritt ut av kula :lol

Tror ikke de fleste av oss har så mye farlig info på facebook. Det vi vil skule legger vi vel ikke ut der?
Du store for en tid! :lol

På min gamle IBM 286 hadde jeg hele to diskettstasjoner. 5 1/4 og 3 1/4 diskettstasjon. jeg hadde også en "turbo"-knapp i fronten på pc'en som i følge "Bruksanvisningen" måtte brukes med omhu og kun når det var et spesielt behov for kraft. :lol

Det skal nevnes at jeg også hadde kjøpt med datidens siste skrik av printer. Det var nemmelig en OKI ML 380 24-pin (ikke 12-pin som var det mest vanlige) :-)å

EDIT:
Glemte å nevne at jeg også hadde datidens og gatas raskeste linje. Nemlig dobbel ISDN! Men så klart.. en slik rask linje brukte jeg kun når jeg trengte ekstreme hastigheter og gjerne også rett før lønning, for det var jaggu ikke billig! :lol
Burde kanskje lage en egen tråd. Men jeg husker godt det første modemet. Det ringte direkte til en annen PC som og var tilkoplet telefonlinjen. Så fikk man en direktelinje mellom to PC'er. På denne måten fikk vi overført det første programmet via telefonlinje. Mye raskere enn posten. Husker vi satt alle sammen rundt modemet og lyttet etter om det klarte å svare på oppringingen fra Sverige.
Jeg husker ikke helt når dette var men tipper jeg var ca 16 år så 1988-89 eller noe sånt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar