Facebook - på tide å våkne?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av LordShaft »

Kawagutten skrev:Det dukker vist stadig opp noe drit om FB.

http://www.abcnyheter.no/livet/2014/08/ ... a-facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
Nå sier det seg vel selv, at facebook er den største og letteste arenaen å lure folk på... så at det blir brukt hyppig kommer ikke som noe overraskelse :mk

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Kawagutten »

LordShaft skrev:
Kawagutten skrev:Det dukker vist stadig opp noe drit om FB.

http://www.abcnyheter.no/livet/2014/08/ ... a-facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
Nå sier det seg vel selv, at facebook er den største og letteste arenaen å lure folk på... så at det blir brukt hyppig kommer ikke som noe overraskelse :mk
Du sier noe der,10000 lurt allerede.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av cevillan »

jhn skrev:Jeg ser at mange er "venner" med folk de møter omtrent daglig, men ikke kjenner, og heller ikke hilser på ... gjerne fordi de ikke har interesse av å være venner med folk de ikke liker spesielt godt.De er likevel "venner" på facebook, og driver å småpludrer og koser.
Det er noe unaturlig og inkonsekvent med denne 'venne-samlingen" .... synes jeg
Dette argumentet hører man ofte, og jeg klarer aldri å forstå det helt. Så jeg er venn på Facebook med Karianne fra 5. klasse som jeg ikke har snakket med på 15 år. Hva er problemet? Er det "venn"-begrepet du henger deg opp i? Hadde det vært greit hvis det het "bekjent"? Ville det da vært "naturlig og konsekvent" i din bok? Beklager, men jeg ser virkelig ikke problemet. At man har en Facebook-relasjon må da være bedre enn ingen relasjon, som hadde vært tilfelle i mitt (fiktive) forhold til Karianne.

Ta Facebook for det det er, et sosialt nettverk. Bekjentskap, vennskap, familiære forhold osv bedømmes ikke av kildekodene til Facebook, men av deg selv. Det er ok å ha kun én nær venn selv om man har 600 venner på Facebook. Det betyr ikke at man har 599 "unaturlige og inkonsekvente" vennskap, gjør det?

Når jeg inviterer til poker på Facebook melder det seg intressenter som jeg aldri hadde kommet på å invitere før Facebook. Det synes jeg er fantastisk.

Joda, folk blir lurt på Facebook, blir lei av å lese kjipe statusmeldinger osv, men jeg synes nå det fungerer bra. Det er jo ikke som om man har betalt for tjenesten heller...

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av cevillan »

LordShaft skrev:
Kawagutten skrev:Det dukker vist stadig opp noe drit om FB.

http://www.abcnyheter.no/livet/2014/08/ ... a-facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
Nå sier det seg vel selv, at facebook er den største og letteste arenaen å lure folk på... så at det blir brukt hyppig kommer ikke som noe overraskelse :mk
Nettopp :thumleft

Hvor mange fikk "Nigeriabrev" levert i postkassen før internet/mail? Verden blir mindre og lettere tilgjengelig. Det blir den selvfølgelig også for svindlere, spammere og andre med kjipe hensikter. Og de største aktørene blir hardest rammet. At det skjer mye dritt på FB, sier egentlig ingenting om FB.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av SuperMorten »

Facebook handler om å kunne sortere. Sortere og filtrere. Skille søppel fra ekte vare, skille dritt fra gull osv. Man trenger ikke se ting man ikke ønsker og man trenger ikke trykke på reklame som virker for bra til å være sann. Og sånn kan man holde på.
Jeg har forresten også mange "venner" som jeg ikke kjenner. Uten at jeg vet hvor mange, har jeg flere venner på Facebook som jeg aldri har møtt. F.eks forum-bekjentskaper fra diverse forum.
Nå har jeg en ganske allsidig forumfortid med venner av alle slag. Sa jeg forresten at et av forumbekjentskapene mine endte med ekteskap? :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av SuperMorten »

En liten avsporing, men jeg kjøpte ny pc idag. Det første jeg gjør når jeg kommer på nett, er å laste ned Google Chrome, da dette er nettleseren jeg trives best med. Det jeg oppdaget da, skremte meg, mye mer enn all verdens Facebook-cookies og alt det der..

Jeg logger på e-posten min, og da kom alt. Alle bokmerker, og historikk fra den forrige pc'n. Til og med alle brukernavn og passord som den gamle pc'n hadde fått beskjed om å huske, alle skjemadata, som f.eks de siste navn og nr jeg hadde skrevet inn i gulesider.no.

Google lagrer altså alt du gjør så lenge du er logget inn. For meg er dette like skremmende som Facebook..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av mortenolb »

Litt samme erfaringen jeg har fått nylig da de siste google-søkene mine fra pc'en dukker opp i loggen på telefonen :P

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Carpa »

At google lagrer alt er vel igrunn mer skremmende enn hva FB lagrer. På FB har man en viss kontroll over hva man legger ut, men ta for eks navigatoren på mobilen, den vet til enhver tid hvor du befinner deg.

Et eksempel er ei venninne av meg som fikk motorstopp i Danmark og hun ringte If for å få veihjelp. De kunne i løpet av sekunder fortelle akkurat hvor hun var. Vil tro at datakyndige folk fort kan hacke seg inn på dette systemet og følge alle dine bevegelser.

Så lenge man bruker FB med litt sunn fornuft så tror jeg ikke det er spesielt farlig.
At det kan være mye uinteressant på FB er helt sikkert, men det er det jo bare å sile ut. Har fått kontakt med venner fra mange år tilbake, slekt jeg ikke visste om, holder kontakten med venner som bor langt unna, får et visst innblikk i hva mine barn driver med...
Mye som er kjekt med FB
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av JohnnyTh »

Når livet mitt er så spennende atnoen gidder å hacke seg inn et sted for å finne ut hvor jeg er, så skal jeg slette facebooken og gjøre noen tiltak.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av PCP »

SuperMorten skrev:
Google lagrer altså alt du gjør så lenge du er logget inn. For meg er dette like skremmende som Facebook..
Ja, Google har gått fra å være et friskt pust med sitt "don't be evil" -mantra og utvikling av gode produkter der brukeropplevelsen sto i sentrum, til å bli en versting på overvåkning, og etterhvert også ulike former for produktlåsning, slik Microsoft og Apple har vokst seg store og forbrukerfiendtlige.

Men de har jo i de minste vært ganske ærlige på overvåkningen, at de logger alt du gjør, søker og bruker, og genererer profiler på deg med dine interesser, kjønn, alder, mm. Enn så lenge er det for å tilrettelegge reklamen. Med Crome har de lurt de aller fleste til å være innlogget 24/7 og det samme har de fått til for alle som har en Andriod-telefon. Microsoft har jo forøvrig også innsett verdien av dette, og sørget for at alle som bruker Windows 8 nå er logget inn hos Microsoft. (med mindre man trosser gjentatte advarsler og oppretter en begrenset offline-konto.)

For Google, når du er innlogget, så kan du ellers se (og redigere) info generert om deg selv, interesser, osv her; https://www.google.com/settings/u/0/ads
Selv ser jeg at Google mener jeg blant annet har interesse for motorsykler, og skjønnhet/trening. Det ene er nok mer riktig enn det andre... :P :p

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av Busa Trond »

JohnnyTh skrev:Når livet mitt er så spennende atnoen gidder å hacke seg inn et sted for å finne ut hvor jeg er, så skal jeg slette facebooken og gjøre noen tiltak.
Hacke og hacke Johnny :[-( Alt står jo på mc-siden :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av JohnnyTh »

Busa Trond skrev:
JohnnyTh skrev:Når livet mitt er så spennende atnoen gidder å hacke seg inn et sted for å finne ut hvor jeg er, så skal jeg slette facebooken og gjøre noen tiltak.
Hacke og hacke Johnny :[-( Alt står jo på mc-siden :knegg
Skit, det tenkte jeg ikke på.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:
Busa Trond skrev:
JohnnyTh skrev:Når livet mitt er så spennende atnoen gidder å hacke seg inn et sted for å finne ut hvor jeg er, så skal jeg slette facebooken og gjøre noen tiltak.
Hacke og hacke Johnny :[-( Alt står jo på mc-siden :knegg
Skit, det tenkte jeg ikke på.
Best å unngå nettopp MCsiden.no siden vi logger det vi kan om brukerne og bruker det for alt hva det er verdt :skriver :jada:

Og det har dere vel merket for lenge siden. Eller...?
;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:
JohnnyTh skrev:
Busa Trond skrev:
JohnnyTh skrev:Når livet mitt er så spennende atnoen gidder å hacke seg inn et sted for å finne ut hvor jeg er, så skal jeg slette facebooken og gjøre noen tiltak.
Hacke og hacke Johnny :[-( Alt står jo på mc-siden :knegg
Skit, det tenkte jeg ikke på.
Best å unngå nettopp MCsiden.no siden vi logger det vi kan om brukerne og bruker det for alt hva det er verdt :skriver :jada:

Og det har dere vel merket for lenge siden. Eller...?
;-)
Vet dere da at jeg er dårlig til å vaske sykkelen min?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Facebook - på tide å våkne?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
JohnnyTh skrev:
Busa Trond skrev:
JohnnyTh skrev:Når livet mitt er så spennende atnoen gidder å hacke seg inn et sted for å finne ut hvor jeg er, så skal jeg slette facebooken og gjøre noen tiltak.
Hacke og hacke Johnny :[-( Alt står jo på mc-siden :knegg
Skit, det tenkte jeg ikke på.
Best å unngå nettopp MCsiden.no siden vi logger det vi kan om brukerne og bruker det for alt hva det er verdt :skriver :jada:

Og det har dere vel merket for lenge siden. Eller...?
;-)
Vet dere da at jeg er dårlig til å vaske sykkelen min?
:scratch
Øh...
Nei...? :8-[

Her må det ha skjedd en glipp i registreringene... :-k

:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar