Head-up teknologi. er det framtiden?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av gorbys »

Flere og flere biler blir lansert med head-up display, eller bare HUD, nå ser det ut som det er på vei til mc-folket og. :mk
http://www.ridenuviz.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

[video]http://vimeo.com/80519087[/video]

Hva tror du? Er dette fremtiden? Er dette noe DU ville ha kjørt rundt med eller ser det for dumt ut?
Og med bluetooth telefon kobla til intercom og gps med musikk og alt slags, blir det for mye tilslutt? :scratch

Personlig føler jeg et lite snev av MÅ-HA som den gadget interesserte typen jeg er :D

Her er et annet firma som lager hjelmer med integrert HUD:
http://www.skullyhelmets.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

[video]https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 7AYfq9uIY8[/video]

Denne har integrert "bakspeil" via et bakovervendt kamera med 180graders synsfelt, stemmestyring blant annet og den er DOT og ECE godkjent.
Begge systemene ser ut til å bli lansert seinere i sommer. Spennende :)

ZZR-Erling

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg vil ikke ha. Vil ha et cleant look gjennom visiret! Trenger ikke å se informasjon hele tiden!

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av jongsanim »

Vil ha skully :-D

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av Snikendeugle »

ZZR-Erling skrev:Jeg vil ikke ha. Vil ha et cleant look gjennom visiret! Trenger ikke å se informasjon hele tiden!
Enig der.
Ser ikke helt behovet. Vil heller ha f.eks gps på styret til sykkelen enn klistret opp som konstant forstyrrelsesobjekt i trynet :)
Og om det hadde vært aktuelt, ville jeg ikke hoppet på et 1. generasjons Kickstarter prosjekt av forskjellige grunner :mk

Men konseptet er kult, om det er så "klart" som i videoen, selvom jeg har min tvil
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av gorbys »

For meg så virker det ikke så forstyrrende, man trenger ikke se på det om man ikke vil og man slipper å ta blikket bort fra veien slik som om man har alt på styret eller på tanken.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg er veldig glad i gadgets, men har erfart at "ikke-kontrollerbar" info (f.eks sånn info som blir tvunget på i form av gps-stemmen) gjør meg til en dårligere sjåfør. Dersom man også skal begynne å få ting opp i synsfeltet er jeg redd det kan bli enda verre. Dersom jeg vil vite hva klokka er, hvor fort jeg kjører, om oljetempen er riktig, om hva gps'en sier, venter jeg til jeg er ferdig med forbikjøringen i denne svingen, har og har passert den møtende semitraileren som kommer midt i veien akkurat der de barna leker....

Satt på spissen og overdrevet, men jeg vil selv bestemme når jeg trenger informasjonen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Ove
Innlegg: 36
Registrert: 28 des 2012, 16:31
Motorsykkelen din: yamaha FZS 1000
Sted: Rogaland

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av Ove »

Ble litt for mye syns jeg, men det var kanskje fordi de viste alle muligheter i en kort film.
kan nok velge lydnivå osv.
Hva med mørkekjøring? Tror det kan stjele fokus!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:Jeg er veldig glad i gadgets, men har erfart at "ikke-kontrollerbar" info (f.eks sånn info som blir tvunget på i form av gps-stemmen) gjør meg til en dårligere sjåfør. Dersom man også skal begynne å få ting opp i synsfeltet er jeg redd det kan bli enda verre. Dersom jeg vil vite hva klokka er, hvor fort jeg kjører, om oljetempen er riktig, om hva gps'en sier, venter jeg til jeg er ferdig med forbikjøringen i denne svingen, har og har passert den møtende semitraileren som kommer midt i veien akkurat der de barna leker....

Satt på spissen og overdrevet, men jeg vil selv bestemme når jeg trenger informasjonen.
Du må jo ikke foreta forbikjøring i sving med både møtende semitrailer og lekende barn midt i veien må du skjønne :[-X

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:Jeg er veldig glad i gadgets, men har erfart at "ikke-kontrollerbar" info (f.eks sånn info som blir tvunget på i form av gps-stemmen) gjør meg til en dårligere sjåfør. Dersom man også skal begynne å få ting opp i synsfeltet er jeg redd det kan bli enda verre. Dersom jeg vil vite hva klokka er, hvor fort jeg kjører, om oljetempen er riktig, om hva gps'en sier, venter jeg til jeg er ferdig med forbikjøringen i denne svingen, har og har passert den møtende semitraileren som kommer midt i veien akkurat der de barna leker....

Satt på spissen og overdrevet, men jeg vil selv bestemme når jeg trenger informasjonen.
Du må jo ikke foreta forbikjøring i sving med både møtende semitrailer og lekende barn midt i veien må du skjønne :[-X
Nettopp.. men med litt for masse inputs klarer ikke min lille hjerne å bearbeide alle synsinntrykk, og dermed er det nettopp det som kunne skjedd. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av jhn »

Tja, du har kanskje et poeng der ... stilige greier, men jeg tror også jeg foretrekker det gammeldagse dashbordet

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av JohnnyTh »

Tror ikke jeg heller er klar for en HUD. Men derimot synes jeg det er fint med stemmen i GPS'en. Får info som jeg ikke trenger å se på. Og dermed kan fokusere på andre ting. Som å drikke cann :-k beviser vel hvor anderledes vi er.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:Tja, du har kanskje et poeng der ... stilige greier, men jeg tror også jeg foretrekker det gammeldagse dashbordet
Men helt seriøst. Jeg kan forstå at en jagerflyver må ha en del info, fort. I lydens hastighet skjer ting ofte fort.. gjerne i lydens hastighet.. men på sykkel. Hva slags informasjon er det vi på død og liv MÅ HA rett i fleisen. For all del, jeg synes det er kjempe tøft, og hadde jeg vært 17 år på 100 kubikk hadde jeg sikkert hatt noe sånt allerede, men dersom jeg prøver å late som jeg er litt voksen, og se det faktiske behovet, så blir jeg litt i tvil. Så vidt jeg kan se, er det ikke noe informasjon jeg trenger sånn rett opp i øya, uten at det kan vente til det passer meg å se ned.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av jongsanim »

For min del ville en skully hjelm først og fremst vært for 180° kameraet bakover. Slippe å sjekke speil (som krever litt forflytning av overkropp på den lille Hondaen) samt tror jeg at man instinktivt legger merke til om noe nærmer seg bakfra.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av Snikendeugle »

Blir litt særskilt dårlig idé (uttaler meg uten å vite så mye om produktet enda, så tas med en klype salt) for mc kjøring også. Alle vet jo at du kjører den veien du ser :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Head-up teknologi. er det framtiden?

Legg inn av gorbys »

Hmm...har da vridd hodet mitt mang en gang for å se på ting mens jeg har kjørt sykkel men har nå ikke kjørt av veien for det ;-)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Svar