Head-up teknologi. er det framtiden?
Head-up teknologi. er det framtiden?
Flere og flere biler blir lansert med head-up display, eller bare HUD, nå ser det ut som det er på vei til mc-folket og.
http://www.ridenuviz.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
[video]http://vimeo.com/80519087[/video]
Hva tror du? Er dette fremtiden? Er dette noe DU ville ha kjørt rundt med eller ser det for dumt ut?
Og med bluetooth telefon kobla til intercom og gps med musikk og alt slags, blir det for mye tilslutt?
Personlig føler jeg et lite snev av MÅ-HA som den gadget interesserte typen jeg er
Her er et annet firma som lager hjelmer med integrert HUD:
http://www.skullyhelmets.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
[video]https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 7AYfq9uIY8[/video]
Denne har integrert "bakspeil" via et bakovervendt kamera med 180graders synsfelt, stemmestyring blant annet og den er DOT og ECE godkjent.
Begge systemene ser ut til å bli lansert seinere i sommer. Spennende
http://www.ridenuviz.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
[video]http://vimeo.com/80519087[/video]
Hva tror du? Er dette fremtiden? Er dette noe DU ville ha kjørt rundt med eller ser det for dumt ut?
Og med bluetooth telefon kobla til intercom og gps med musikk og alt slags, blir det for mye tilslutt?
Personlig føler jeg et lite snev av MÅ-HA som den gadget interesserte typen jeg er
Her er et annet firma som lager hjelmer med integrert HUD:
http://www.skullyhelmets.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
[video]https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 7AYfq9uIY8[/video]
Denne har integrert "bakspeil" via et bakovervendt kamera med 180graders synsfelt, stemmestyring blant annet og den er DOT og ECE godkjent.
Begge systemene ser ut til å bli lansert seinere i sommer. Spennende
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Jeg vil ikke ha. Vil ha et cleant look gjennom visiret! Trenger ikke å se informasjon hele tiden!
- jongsanim
- Innlegg: 1007
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Vil ha skully
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Enig der.ZZR-Erling skrev:Jeg vil ikke ha. Vil ha et cleant look gjennom visiret! Trenger ikke å se informasjon hele tiden!
Ser ikke helt behovet. Vil heller ha f.eks gps på styret til sykkelen enn klistret opp som konstant forstyrrelsesobjekt i trynet
Og om det hadde vært aktuelt, ville jeg ikke hoppet på et 1. generasjons Kickstarter prosjekt av forskjellige grunner
Men konseptet er kult, om det er så "klart" som i videoen, selvom jeg har min tvil
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
For meg så virker det ikke så forstyrrende, man trenger ikke se på det om man ikke vil og man slipper å ta blikket bort fra veien slik som om man har alt på styret eller på tanken.
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Jeg er veldig glad i gadgets, men har erfart at "ikke-kontrollerbar" info (f.eks sånn info som blir tvunget på i form av gps-stemmen) gjør meg til en dårligere sjåfør. Dersom man også skal begynne å få ting opp i synsfeltet er jeg redd det kan bli enda verre. Dersom jeg vil vite hva klokka er, hvor fort jeg kjører, om oljetempen er riktig, om hva gps'en sier, venter jeg til jeg er ferdig med forbikjøringen i denne svingen, har og har passert den møtende semitraileren som kommer midt i veien akkurat der de barna leker....
Satt på spissen og overdrevet, men jeg vil selv bestemme når jeg trenger informasjonen.
Satt på spissen og overdrevet, men jeg vil selv bestemme når jeg trenger informasjonen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Ble litt for mye syns jeg, men det var kanskje fordi de viste alle muligheter i en kort film.
kan nok velge lydnivå osv.
Hva med mørkekjøring? Tror det kan stjele fokus!
kan nok velge lydnivå osv.
Hva med mørkekjøring? Tror det kan stjele fokus!
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Du må jo ikke foreta forbikjøring i sving med både møtende semitrailer og lekende barn midt i veien må du skjønneSuperMorten skrev:Jeg er veldig glad i gadgets, men har erfart at "ikke-kontrollerbar" info (f.eks sånn info som blir tvunget på i form av gps-stemmen) gjør meg til en dårligere sjåfør. Dersom man også skal begynne å få ting opp i synsfeltet er jeg redd det kan bli enda verre. Dersom jeg vil vite hva klokka er, hvor fort jeg kjører, om oljetempen er riktig, om hva gps'en sier, venter jeg til jeg er ferdig med forbikjøringen i denne svingen, har og har passert den møtende semitraileren som kommer midt i veien akkurat der de barna leker....
Satt på spissen og overdrevet, men jeg vil selv bestemme når jeg trenger informasjonen.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Nettopp.. men med litt for masse inputs klarer ikke min lille hjerne å bearbeide alle synsinntrykk, og dermed er det nettopp det som kunne skjedd.jhn skrev:Du må jo ikke foreta forbikjøring i sving med både møtende semitrailer og lekende barn midt i veien må du skjønneSuperMorten skrev:Jeg er veldig glad i gadgets, men har erfart at "ikke-kontrollerbar" info (f.eks sånn info som blir tvunget på i form av gps-stemmen) gjør meg til en dårligere sjåfør. Dersom man også skal begynne å få ting opp i synsfeltet er jeg redd det kan bli enda verre. Dersom jeg vil vite hva klokka er, hvor fort jeg kjører, om oljetempen er riktig, om hva gps'en sier, venter jeg til jeg er ferdig med forbikjøringen i denne svingen, har og har passert den møtende semitraileren som kommer midt i veien akkurat der de barna leker....
Satt på spissen og overdrevet, men jeg vil selv bestemme når jeg trenger informasjonen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Tja, du har kanskje et poeng der ... stilige greier, men jeg tror også jeg foretrekker det gammeldagse dashbordet
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Tror ikke jeg heller er klar for en HUD. Men derimot synes jeg det er fint med stemmen i GPS'en. Får info som jeg ikke trenger å se på. Og dermed kan fokusere på andre ting. Som å drikke cann beviser vel hvor anderledes vi er.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Men helt seriøst. Jeg kan forstå at en jagerflyver må ha en del info, fort. I lydens hastighet skjer ting ofte fort.. gjerne i lydens hastighet.. men på sykkel. Hva slags informasjon er det vi på død og liv MÅ HA rett i fleisen. For all del, jeg synes det er kjempe tøft, og hadde jeg vært 17 år på 100 kubikk hadde jeg sikkert hatt noe sånt allerede, men dersom jeg prøver å late som jeg er litt voksen, og se det faktiske behovet, så blir jeg litt i tvil. Så vidt jeg kan se, er det ikke noe informasjon jeg trenger sånn rett opp i øya, uten at det kan vente til det passer meg å se ned.jhn skrev:Tja, du har kanskje et poeng der ... stilige greier, men jeg tror også jeg foretrekker det gammeldagse dashbordet
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jongsanim
- Innlegg: 1007
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
For min del ville en skully hjelm først og fremst vært for 180° kameraet bakover. Slippe å sjekke speil (som krever litt forflytning av overkropp på den lille Hondaen) samt tror jeg at man instinktivt legger merke til om noe nærmer seg bakfra.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Blir litt særskilt dårlig idé (uttaler meg uten å vite så mye om produktet enda, så tas med en klype salt) for mc kjøring også. Alle vet jo at du kjører den veien du ser
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Head-up teknologi. er det framtiden?
Hmm...har da vridd hodet mitt mang en gang for å se på ting mens jeg har kjørt sykkel men har nå ikke kjørt av veien for det
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk