Siste mann slukker lyset...!!??

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Metzeler-et dekknavn
Innlegg: 21
Registrert: 17 jun 2013, 10:35
Motorsykkelen din: Yamaha FJR

Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Metzeler-et dekknavn »

Motorsykkel har gitt meg mye begeistring og positiv livsenergi opp gjennom årene. Nå hadde jeg riktig nok et laaangt opphold i mitt nære forhold til mc og miljø, det mens mine barn var i en nylaget- og oppvoksende dimensjon. Det er faktisk vanskelig å forestille seg en annen hobby som kan godtgjøre for denne lidenskapen. Jeg er dog musikklytter og har det som en liten bi interesse, men motorsykkel- og miljø er numero uno.

Jeg har tre barn, en jente og to gutter. Min datter har ingen synlig interesse for denne tilstanden som foreldrene er i. Hun er fløyet ut av redet og lar seg neppe stimulere i noen retning.

Mine sønner derimot er begynt å vise en gryende interesse og da min kone kjøpte en girmoped steg interessen for tohjuling bratt. De øver seg nesten daglig og en av dem slår i disse dager fast at han blir en kommende motorsyklist. Det både gleder og bekymrer meg en del. Dere skjønner sikkert hva som gleder og hva som bekymrer i så henseende?

Det er vel i aller høyeste grad riktig å se for seg tilkommende generasjon, der noen faktisk hengir seg til motorsyklismen?

De fleste motorsyklister har helt sikkert erfart at det skjer en akselererende forgubbing i motorsykkelmiljøet. Personlig fikk jeg med meg 70 tallets mcmiljø og det har nok kanskje vært litt med å prege meg opptil i dag. På 70 og 80 tallet var det sjelden man fikk se et «furet værbitt» fjes når det skuet frem av hjelmen. I dag er det mye» levd liv» og plisserte fjes som titter frem. Men gleden og begeistringen er den samme (nå i dag som da) når hjelmen kommer av hodet. Mange av dagens motorsyklister stammer fra den tilstrømningen til motorsyklismen som skjedde på 70 tallet.

Håper vi kan drøfte litt rundt denne, for meg og mange med meg, «gåtefulle» utviklingen?
Hva kan vi personlig ta oss til for å stanse denne forgubbingen? Er det i det hele tatt mulig, eller må det skje et trendskifte i dagens mange ungdomskulturer? Kan myndighetene på noen måte hjelpe til?
Enn videre, er det riktig å legge inn noen føringer for egne barn til motorsyklismen?
Siste mann slukker lyset…? Eller overdriver jeg, er lyset i ferd med å tennes igjen… ?

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Voodoodoo »

Motorsyklisme er som all annen form for rekreasjonstransport en utdøende greie. Stadig høyere krav til utdanning av"piloter" samt ymse skattlegging av kjøretøy gjør, det for kostbart for menigmann.

Bevisst eller ubevisst skal vi presses over på kollektive løsninger.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av KydeX »

Som voodoodoo sier. Inngangsbilletten er nok for dyr. Andre, mer nødvendige ting som hus og bil, er også blitt så dyrt at yngre generasjoner ikke har råd til å prioritere mc. I tillegg blir det av veldig mange sett på som hasdardiøst og på linje med basehopping.

Selv kjøpte jeg mc igjen i fjor etter opphold på ca. 15 år. Jeg angrer som bare det på at jeg ikke prioriterte det for lenge siden.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av SuperMorten »

Jeg tror vel at det er innendørs-aktiviteter som erstatter garasje opphold og skiftenøkkel blant dagens 16 åringer. Og det er blant 16 åringene at interessen blir skapt. Her jeg bor, er det mange ungdommer i riktig alder. Ser de drar og kommer med skolebussen. Noen kjører også egen bil. Men man ser de aldri ute ellers. Jeg vet at de er der, men nesten aldri ute.
Men jeg tror at det går i bølgedaler. Går det ned, så går det opp igjen. Og dessuten har det vel aldri vært registrert flere tunge motorsykler enn i dag.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Snikendeugle »

Her ute på landet (typ, utenfor lillestrøm), har nesten alle 16 åringer, gutter og jenter mopedlappen eller lett-mc lappen. Mye fordi det ikke er så mange andre gode alternativer til transport her ute.
Men det er nok bare en bitteliten prosent av mopedførerne som velger å skaffe tung sykkel og sertifikat når de er gamle nok. :< Det går nok mye på prioriteringer og kostnader (og ikke minst interesse da).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Lamberghini »

Jeg hadde nok ikke hatt råd til å ta MC-lappen hvis ikke det hadde "rent over" litt da besteforeldrene mine gikk bort. Det er jæskla dyrt, og man må virkelig være tent for å sette av det det koster. Ellers er det jo blitt mer og mer å finne på her i verden, det er sterk konkurranse mellom fritidsaktivitetene.
Jeg tror også vi lever i en tid og på et sted hvor mange synes det er viktig å vise hvor fornuftig og smart man er, og motorsykkelkjøring har nok ikke et slikt image. Man skal helst riste på hodet av sånt.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av TheHaughom »

Særdeles få som har råd til lappen og sykkel i dag, spesielt studenter osv. har jo ikke sjanse om de i tillegg bor borte fra foreldre osv.

Har et par kompiser med lappen, den ene kjører sykkelen til faren og den andre bor gratis og tok seg jobb kun for å betale lappen/sykkel og kjører en gammal hævv av en ZX6R som sikkert ikke er verd mer enn 15k.
Jeg selv har jo jobbet i 5 år, og bor fortsatt tilnærmet gratis. Og det er grunnen til at jeg har råd til sykkel, samtidig som min "policy" er at jeg aldri skal kjøpe sykkel med lånte penger.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av LordShaft »

Jeg hadde enkelt råd til lappen, kjøreutstyr og sykkel når jeg tok lappen og kjøpte første sykkel. Nei, ikke pga at jeg har så mye midler, jobbet så voldsomt eller hadde foreldre som hjalp meg. Nei, pga at jeg prioriterte det.

Er det strengt talt så dyrt å ta lappen i dag? Eller kjøpe seg en sykkel? Så lenge du ikke forventer å kjøpe den feteste R maskinen som første sykkel? :-k

Ja det er dyrt om du også skal bruke 30 tusen på dritafull sydentur i året. Alltid ha nye klær, sko og andre mote ting. Gjerne flett nytt snowboard/slalomski sett hver sesong, for de gamle er ikke kul nok. For ikke å snakke om alt det andre drite en kjøpe uten å ha behov for det. Ja men alle andre har jo, så da må jeg også ha.

Jeg prioriterte helt annerledes når jeg var ung. Som igjen resulterer i at jeg har hytte, båt, bil, sykkel og leilighet. Har jeg noe særlig med gjeld. Nei, men jeg har jaggu måtte gå mange måneder uten å shoppe, eller virkelig prioritere de hobbyene jeg driver med. Jeg kan ikke gjøre alt.
Selv om noen skal ta dykkerlappen, kjøpe det festeste utstyret. Ha seg 10 dykk for så å stable alt utstyret bakerst i boden, nei det var ikke så kjekt alikevell :[-( :vs

Jeg ser et ekstremt økende antall unggutter som skal ha 125ccm.... å syns dette er kjempebra. Men eneste måten de får råd til dette er om foreldre hjelper til. For de skal jo ha alt annet sammtidig.
Jeg måtte spinke, spare og snu hver en krone når jeg tok lappen. Å jaggu satt jeg virkelig pris på det den dagen jeg gjonnomfrøte å stod med sertifikatet i hånden :thumleft

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av KydeX »

Du er nok inne på noe der ja...

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Snikendeugle »

Prioriteringer er alpha omega :)
Jeg er 20 år (straks), og tok "sjangsen" på sykkellappen som jeg alltid har ønsket, mens jeg enda bor veldig billig og har en stabil inntekt. Det har blitt et par innstrammings måneder, men det vil til syvende og sist bli verdt alt sammen i mine øyne :) Så får heller fremtidige planer tilrettelegges etter det jeg prioriterte høyest, sykkel og sykkellappen.
Jeg har heldigvis i den senere perioden klart å overtale "nølere" til å også skaffe sykkellappen og sykkel asap : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av SuperMorten »

I 2000 var det 85672 registrerte MC på norske veier. I 2010 var det 146592. Hvordan det ser ut før og etter dette vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om folk kjøper mc for å sette den i garasjen, men det ser ikke ut til at motorsykkel som hobby, livsstil, jobb osv er i ferd med å dø ut.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av hakhap »

SuperMorten skrev:I 2000 var det 85672 registrerte MC på norske veier. I 2010 var det 146592. Hvordan det ser ut før og etter dette vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om folk kjøper mc for å sette den i garasjen, men det ser ikke ut til at motorsykkel som hobby, livsstil, jobb osv er i ferd med å dø ut.

Tror det er veldig mange som skaffer seg MC og lappen når de nærmer seg 40-50. Det er da du har penger "over" tenker jeg og vet ikke om det hjelper "återvekst" fra unge.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av SuperMorten »

hakhap skrev:

Tror det er veldig mange som skaffer seg MC og lappen når de nærmer seg 40-50. Det er da du har penger "over" tenker jeg og vet ikke om det hjelper "återvekst" fra unge.
Det kan hende. Det kan vel også være årsaken til at ulykkesstatistikken har gått ned også. En godt voksen med kjøreerfaring har er mindre utsatt for ulykker.
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Kenny_85 »

SuperMorten skrev:
hakhap skrev:

Tror det er veldig mange som skaffer seg MC og lappen når de nærmer seg 40-50. Det er da du har penger "over" tenker jeg og vet ikke om det hjelper "återvekst" fra unge.
Det kan hende. Det kan vel også være årsaken til at ulykkesstatistikken har gått ned også. En godt voksen med kjøreerfaring har er mindre utsatt for ulykker.
Sent from my GT-I9300
Se også at en del av syklene som ligger ute på finn.no har latterlig lav km-stand. At noen kan bruke hundretusener på mc for å la den stå i garasjen mesteparten av sesongen er et mysterium for meg.

Min far tok også mc-lappen da han fikk sin 40-årskrise. Han kjørte sykkel en sesong og etter det har jeg aldri sett ham prate om sykkel noe mer. Det det regnet, det var farlig og han fikk vondt i ryggen etc. Tror det er mange som gjør seg samme erfaringen.

Selv savner jeg jevnaldrende motorsyklister, men det handler nok om prioriteringer. I min alder skal folk ha seg leilighet og bil på lån, kun begrenset av størrelsen på banklånet. Da blir det fort lite penger til mc som en kun kan kjøre to måneder i året.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av LordShaft »

SuperMorten skrev:
hakhap skrev: Tror det er veldig mange som skaffer seg MC og lappen når de nærmer seg 40-50. Det er da du har penger "over" tenker jeg og vet ikke om det hjelper "återvekst" fra unge.
Det kan hende. Det kan vel også være årsaken til at ulykkesstatistikken har gått ned også. En godt voksen med kjøreerfaring har er mindre utsatt for ulykker.
Sent from my GT-I9300
Dette er vel noe som også kan diskuteres. Jeg har sett mange yngre sjåfører som er langt dyktigere enn den eldre garde. De har kjappere reflekser, bedre syn, oppfattelsesevne og handler derfor i mange situasjoner veldig mye raskere enn de som har blitt sløv av rutiner og alder.
Missforstå meg rett, men tror ikke alltid at erfaring og alder er bare positivt :vs

Svar