Siste mann slukker lyset...!!??

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av SuperMorten »

Jeg prøvde meg bare på en amatørmessig analyse av tallene. Tror nok at det finnes mange unge som kjører veldig bra, på samme måte som det finnes eldre som burde ha tatt bussen :lol men gjennomsnittlig er nok erfaring positivt.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av LordShaft »

SuperMorten skrev:Jeg prøvde meg bare på en amatørmessig analyse av tallene. Tror nok at det finnes mange unge som kjører veldig bra, på samme måte som det finnes eldre som burde ha tatt bussen :lol men gjennomsnittlig er nok erfaring positivt.

Sent from my GT-I9300
Er ikke noe gøy å diskutere når du skal være enig!!!! :lol :lol

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av KydeX »

LordShaft skrev: Dette er vel noe som også kan diskuteres. Jeg har sett mange yngre sjåfører som er langt dyktigere enn den eldre garde. De har kjappere reflekser, bedre syn, oppfattelsesevne og handler derfor i mange situasjoner veldig mye raskere enn de som har blitt sløv av rutiner og alder.
Missforstå meg rett, men tror ikke alltid at erfaring og alder er bare positivt :vs
Det er helt rett at yngre sjåfører kan være dyktigere, og at de har bedre fysiske forutsetninger. Men statistisk sett kjører yngre sjåfører mer aggressivt og tar større sjanser. De har som regel også mindre tanke for konsekvenser enn en eldre sjåfør.

De eldre sjåførene tar ofte sine egne begrensninger med i kjøringen, noe de yngre ofte ikke er like flinke til. Det hjelper lite å være teknisk dyktigere dersom man allikevel overskrider sine egne ferdigheter.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:
SuperMorten skrev:Jeg prøvde meg bare på en amatørmessig analyse av tallene. Tror nok at det finnes mange unge som kjører veldig bra, på samme måte som det finnes eldre som burde ha tatt bussen :lol men gjennomsnittlig er nok erfaring positivt.

Sent from my GT-I9300
Er ikke noe gøy å diskutere når du skal være enig!!!! :lol :lol
Har fått beskjed om at BMW'n er klar til henting og smiler fra øre til øre. Kan ikke være uenig med noen i dag :knegg

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av LordShaft »

Hahaha.... ja jeg får virkelig håpe det er forbigående :lol
Lykke til med ny doning... slit han :knegg Får nok mange kjekke mil på den der :prf

KawaKjetil

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av KawaKjetil »

Jo, sikkert noe med det at bolig koster flesk som gjør at det er færre unge motorsyklister. Og dessuten er det så mye annet morro som er mye rimeligere som frister ungdommen. Har selv tenåringer i hus, de er svært lite interessert i mine hobbyer som står i garasjen. Helt greit for meg igrunn. Vil helst ikke at de skal få 200hk tilgjengelig på høyrehånden i 20 års alderen. At det gikk bra med meg betyr ikke at de har like mye flaks.
Har nå 29 år med mc, og koser meg med min egotripp :thumleft Noen familieaffære blir det helt sikkert ikke!!
Slukker ikke lyset her, men skifter pærene etterhvert som de ryker :prop:

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Bikeridr »

Tjaa. Erfaring er nå èn ting, rusten er en annen ting. En tredje er unge jyplinger..

Jeg kjørte opp i 1991 til tung MC. Før alle nye regler kom med mellomklasse og "erhverv-etterhvert-greier" var aktuelt. Jeg har kun vært uten MC i 3 sesonger, helt i begynnelsen, så regner meg som en helt moderat noen-og-40-åring med normal kjøreferdighet. :-)

Men, jeg merker at gjennomsnittsalderen synse å øke med ett år for hvert år jeg drar på treff. Jeg treffer på den samme gjengen nå som i fjor, og året derfør. Bare etpar ekstra grå hårstrå på hodet men ellers "som før".

Ja, dessverre, jeg tror vi er en utdøende rase :-(
Men, jeg gir meg ikke, jeg skal kjøre to hjul helt frem til den dagen jeg må løftes av sykkelen. Da blir det muliggens tgre hjul, før Mannen med Ljåen banker på døra.. :prop:
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av MaxTron »

Når en ser på antall registrerte sykkler så er det vel liten tvil om at det er flere no enn noen gang før...

...Og at det er en stor del av de som har kjøpt etter at ungene begynte å klare seg sjøl, og huslånet vart greit å leve med er det heller ingen tvil om, dette ser/treffer en stadig eksempel på.

Men trur ikke det er så mye ferre unge som kjører stor sykkel i dag enn for 15-20 år siden, men trur de fleste av de unge ikke har interesse av det vi kaller MC-miljøet. Ser de veldig skjelden på treff, og de er heller ikke med på den gamle tredisjonen med at det faller seg helt naturlig å gå bort å begynne å prate, som til gamle kjente, når en treffer motorsykkelister på bensinstasjoner. De ser litt forvirret og småsjokkert ut da :knegg
Men de fleste har fått med seg at det er vanlig å hilse (eller kanske de bare hilser tilbake..?? )

Kan jo være mange årsaker til at de unge ikke reiser på treff...
Sikker mange som ikke veit om det, misstenker at det er få unge medlemmer i NMCU og...?

Og hvorfor skulle 20åringer ha lyst til å feste med 50åringer (ikke det at æ er 50 riktig enda, men gjennomsnittsalderen på treff er vel snart der), de ser vel på oss håpløse gamlinger som burde bli voksen..?

Tenker at hvis det ikke hadde vært for at vi trives så fantastisk bra i miljøet og med å kjøre sykkel at vi ikke vil slutte før vi tar kvelden for godt, så hadde kanskje rekrutteringen blitt bedre...???
Hvis det hadde vært vanlig å slutte å kjøre på treff i 30-årsalderen, så hadde dette kanskje fortsatt å være en tørr ungdomsting som det var på 70 og 80 tallet???

Vet ikke hva/når det gikk galt æ.....
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Metzeler-et dekknavn
Innlegg: 21
Registrert: 17 jun 2013, 10:35
Motorsykkelen din: Yamaha FJR

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Metzeler-et dekknavn »

Jeg må si at her er mange praktfulle innlegg som anskueliggjør min åpning i tråden. Jeg konkluderer med at majoriteten er en smule enig om at utviklingen går i retning av mindre rekruttering til motorsyklismen. Ikke sant?
Flere nye motorsykler selges i dag enn noen gang tidligere, men kjernen av de som kjøper blir jamt over bare eldre. Vi er altså på tur til å bli en avdanket og til sist en helt avleggs kultur. Helt borte blir «vi» nok neppe, men vi blir sjeldnere å se langs veiene inn i fremtiden. Avskallingen kommer nok ikke til å skje overrumplende hastig, men den kommer til å skje glidende raskt. Jamfør noen menns generelle tendens til å bli skallet. Man kan aldri si med sikkerhet hvilken dag eller helt eksakt med hvilket tapt hår man bli skallet av, men plutselig en dag så er det bare et faktum. Man er skallet.
Den snikende og glidende tendens er mye vanskeligere å følge med skråsikkerhet. Men forståelsen om at det kommer til å skje ligger der. Motorsyklismen vil nok beklageligvis også avskalles og den vil komme til å utfases til et minimum. Den fornemmelse og forståelse har de fleste av oss innabords. («Parallellen» med skallethet er litt skral, men håper dere skjønner mitt argument).

Tenk en gang på det!!
Den kjernesunne gode, aktive og flotte mckulturen vår vil visne hen. He,he, en stor kultursivilisasjon vil komme til å gå til grunne. Man kan bli bedrøvelig av mindre.
Vår kultur har en verdi, en stor verdi, og slik som utviklingen tenderer i vår samfunn så mener jeg at vår mckultur er særs viktig å opprettholde. Nå bruker jeg litt bred pensel men jeg vil gjerne simulere noen poeng.

De av oss som er foreldre og har ungdommer i huset må gjerne ikke skylde på at ungdommen er lat, passiv og inne sittende med rektangulær skjermenergisk glaning. Den skylden er det vi i foreldregenerasjonen som må ta noe av skylden for. Med velstand, «utvikling» og overforbruk av klingende mynt så viser vi mennesker en makelighet som ikke bare er til det beste for oss. Denne makeligheten har nok smittet over på våre håpefulle. Her i Norge er nok denne makeligheten særs stor, og jeg er redd for at om et par-tre generasjoner sitter vi som kritthvite bolledeiger i avanserte stresslesser med inn opererte fjernkontroller og får forsynt intravenøse sondevennlige kylling klubber, det mens «utenlands arbeidskraft» sysler med både oss og kropp. Astma, sukkersyke og over vettig bruk av binære tallkoder, inklusiv interaktiv sosialisering (les, facebook mv..)parkerer oss «for ever». Tv, data og likedanne interaktive produkter dyrkes som husguder, musikken streames rett i nøtta og nytes som pulsgeneratorer…
…og sikkert nok, oljefondet betaler gildet?

Og nei da, så grumt blir det nok ikke, men det kan bli på en annet plan enn det vi kan tenke oss?
Noen av de fine tingene som motorsyklismen fører med seg er den tilstedeværelsen man føler når man luffer avgårde. Kaloriforbruket er på høygir, man kjenner kulde, stundom for mye varme, man blir av og til våt, man kan bli sliten og mye kroppslig ubrukbar etter mange mil i sadelen.
Motorsykkelkjøringen fører til at basisbehovene kommer krypende innunder huden. Jo nærmere man kommer basisbehovene jo enklere blir muligens tilstedeværelsen. Det er en fornøyelse å få komme seg i hus og få i seg varm mat og drikke etter en hustrig kjøretur. Man rydder på en måte unna alt av hverdagslig mas, kjas og stressrelatert tankespinn. Man er mer i likevekt med seg selv når basisbehovene blir påvirket og stimulert med mat, varme, husly og sosial omgang. Dette mener jeg er en av kjerneverdiene med motorsyklismen. Man har få bekymringer, man har mer fokus på disse basisbehovene og det faktisk uten at man er klar over det selv. I tillegg så stimulerer motorsykkelkjøringen hele vårt sanseapparat på en virkningsfull og positiv måte. Selvsagt er det langturer som bærer med seg et større behov for å få tilfredsstilt basisbehovene, mer enn en tur på eksempelvis nærbutikken.
Ektefølt sosial omgang er en annen ting med motorsyklismen som er kjernesunn. Det vet ikke alle, men det vet vi som bruker tohjulingene. Videre kan man ta med alle luktene man kjenner og fornemmer når man er på farten, bedre aromaterapi finnes vel neppe osv. osv. Vi får stoppe her, men i grunn så kunne vi nok fortsatt å ramse opp de effekter og ektheter som motorsyklismen fører med seg og som gir livet gnist og glede.

Jeg skal kjøre motorsykkel så lenge jeg kan, og hvor lenge det blir vet jeg jo ikke, men det blir etter mitt ønske forhåpentligvis i mange år til. Jeg og min kone har stor glede av motorsyklismen og bruker mye av vår tilmålte fritid til å ferdes langs bakken på to hjul.

Når jeg startet denne tråden så ønsket jeg ikke bare en konstatering av hvordan rekruteringen svikter i MC miljøet. Jeg ønsker gjerne også noen innspill om vi kan gjøre noe for å bedre rekruteringen?
Kan vi eks. begynne å skape hilseplikt blant mopedister? Er det mulig å ta med seg mopedister og lettvektere på turer og utflukter? Har vi som er erfarne motorsyklister unisont og stor nok påvirkningskraft på regulerende myndigheter slik at inngangen til motorsykkel kan bli en smule mer lettvint? Gjør eks. NMCU er god nok jobb her?

Som nevnt ovenfor i dette skribleriet så vil jeg bare avslutte med å si at motorsyklismen har mye og så mange verdier med seg og kan være betydningsfull for dagens ungdom som viser tendenser til å la seg oppildne av motor og hjul.
Hvis hver og en av oss greier å engasjere en enkelt ungdom til positiv bruk av tohjulingen, ja så vil det gi et ørlite håp og kanskje en liten og enkeltvis tilstrømning? Sikkert ikke…men kanskje.
Kom gjerne med innspill på hva vi kan gjøre? Kan vi i det hele tatt kan foreta oss noe, eller er det for sent og for fåfengt å bruke energi på dette?

Vel nok er det fare for at innlegget og mine forslag er av det naive slaget, men livet har lært meg at selv det minste lys, det gir også lys i mørket.
Uansett, spre ordet…
Sist redigert av Metzeler-et dekknavn den 02 jul 2013, 11:08, redigert 1 gang totalt.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av knutk »

Jeg tror forgubbingen har sin naturlige forklaring.

Om jeg ser tilbake på egen kariære begynte jeg med mopeder i 12-års alderen. Det er slik det var på bygda.
Da jeg var 16 tok jeg sertifikat til lett sykkel. Det kosta ca 50 kr ti biltilsynet. Den gang ble lett automatisk til tung når man ble 18. Jeg hadde ikke råd til tung sykkel da jeg gikk på skole. Men hadde kompiser med Norton Commando, og jeg hadde litt peiling på å mekke. Så jeg fikk jeg disponere sykkel mot at jeg fikk den til å gå (på Engelsk sykkel fra 70-tallet var det en stadig gjentagende prosess)
Da jeg var 19 kjøpte jeg meg en 2 år gammel BMW (ville ha kardang). Den betalte jeg etter "LordShaft" metoden.
Etter hvert ble det mere utdannelse. Jeg trengte pengene, og hadde ikke tid til overs for MC, så BMW'n skiftet eiger.
Deretter ble det etablering av familie, hus og barn.
Selv om suget til MC aldri forsvant kjentes det ikke riktig å kjøpe MC igjen så lenge ungene var små.
Jeg hadde et overordnet mål om atter å kjøre på to hjul, men den rette følelsen kom ikke før minste mann var 8.
Da ble det atter BMW, og jeg bygde opp fothvilerne bak med treklosser og hev jentungen bakpå.
Nå ble det noen år med kjøring med fast pasasjer. En trivelig opplevelse for sjåføren, og trolig også for passasjeren.
I disse dager jobber hun selv med å ta lappen, så nå kjører jeg rundt med "L" på ryggen.

Tror min situasjon dekker historien for mange.
Det er ikke panikk som gjør at man koster støv av gamle planer når man passerer 40. 40-ish er alderen for mange hvor barna har blitt så store at de greier seg selv, betaling av hus og event studielån er under full kontroll, og man kan endelig begynne å tenke litt på seg selv etter mange år hvor famile og hjem har hatt pri.1.

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Kenny_85 »

knutk skrev:.......
Deretter ble det etablering av familie, hus og barn.
Selv om suget til MC aldri forsvant kjentes det ikke riktig å kjøpe MC igjen så lenge ungene var små.
Jeg hadde et overordnet mål om atter å kjøre på to hjul, men den rette følelsen kom ikke før minste mann var 8.
........
Akkurat det har jeg tenkt litt på. Både jeg og dama er straks ferdig utdannet og det blir nok leilighet eller hus på lån snart. Jeg har oppsparte penger så jeg trenger ikke selge min kjære mc for å få råd til det. Men når en har fått seg hus og 8 til 16 jobb blir nok neste steg reprodusering. Selv om økonimien skulle tillate det, vet jeg ikke om jeg har lyst til å farte land og strand på mc mens mor sitter hjemme med barn. Selv om en ikke skal leve livet etter statistikker, er en jo ganske sårbar på to hjul. Har et par venner som mistet sine fedre under oppveksten og jeg har gjort meg noen tanker om hvordan det kan ha påvirket dem og hvordan de endte opp der de er i dag. Jeg ser ikke bort ifra at jeg legger mc-kjøringa på hylla noen år når vi begynner å få barn. Livet er jo ikke over når en blir 40 og det er nok like gøy da som nå.

Når det kommer til rekruttering tror jeg kjøreskolene kunne tatt et initiativ. 18-åringer vil prioritere billappen, skal en ha både A2 og B blir det fort dyrt. Her hadde det vært gunstig å tilby en totalpakke med både A2 og B, hvor sluttsummen hadde vært litt billigere. Avgiftene på mc som faller inn under A2 kunne også vært senket, at flere kjører mc sparer både miljøet og skaper mer rom og flyt i trafikken. At flere familier kunne hatt en A2-mc i stedet for en bil nr to ville tjent samfunnet på mange måter.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av hakhap »

Tror my kan bli gjort med å få alle disse scooter fører over til MC etter vert de ser ut til å vare i de lave 20 åren.

Ser daglig så mange scooter i trafikken i Oslo når jeg kjører til å fra jobben.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av tagesk »

Metzeler-et dekknavn skrev: Den kjernesunne gode, aktive og flotte mckulturen vår vil visne hen. He,he, en stor kultursivilisasjon vil komme til å gå til grunne. Man kan bli bedrøvelig av mindre.
Det at jeg liker å kjøre sykkel gir ikke i seg selv opphav til en mc-kultur.

Treff-kulturen den kommer naturligvis til å bli borte. Er du vokst opp med Internett føles det litt sånn bestefar-aktig å måtte dra et sted for å treffe noen. Telte, det er noe man gjør på Hardangervidda, ikke ved siden av en motorsykkel på en campingplass på Hundorp.

At det efterhvert er så dyrt å kjøpe motorsykkel at bare gubber kan gjøre det, hjelper naturligvis ikke. Om det er noen trøst så er akkurat dét et særnorsk problem. Her i mer sentrale strøk er antallet unge motorsyklister økende eftersom bilene blir dyrere og dyrere.

Jeg har aldri vært på et treff (ooops, feil: Jeg var på treff uten å vite det: Del 1 og del 2) men har likevel stor glede av mine MC-venner (se Hva er en venn).
Eller med andre ord: en MC-kultur har jeg hverken behov for eller noe ønske om å bevare. Viljen og evnen til å kjøre sykkel, den håper jeg at jeg kan få beholde lenge.
Så for min del kan du gjerne slukke lyset, under forutsetning at jeg kan fortsette å kjøre 25.000 km i året.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Metzeler-et dekknavn
Innlegg: 21
Registrert: 17 jun 2013, 10:35
Motorsykkelen din: Yamaha FJR

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Metzeler-et dekknavn »

tagesk..
..du tilbringer mye tid her på forumet ser jeg. Kan det være noe kulturelt i det?

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av hakhap »

For min del er MCkultur mer en å dra på treff, det er å kjøre MC med og uten venner og nyte av det.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar