Kosthold og Treningstråden

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

For å ikke ta HELT over bloggen til AleksanderRH, syns jeg vi kan fortsette diskusjonen her :vs
JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:Ingen ting er sort/hvitt.... Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til vektøkning eller vektreduksjon.

En kan ta dette ned på et nivå som vil ta mange timer å forklare. Noe jeg ikke har tenkt å gjøre.
Men det er fortsatt en del kjøreregler som ingen kommer utenom når det kommer til trening.
Skal du ned i vekt må du få i deg mindre energi enn kroppen forbrenner i løpet av en dag.
Skal du opp i vekt, må du få i deg mere energi enn kroppen klarer å forbrenne. (kcal)
Jo mer muskelmasse du har, jo høyere er hvileforbrenningen din (kcal) og mere mat må til.
De fleste vil jo opp i muskelmasse og ikke i fett. som igjen gjør at du må aktivere og bruke muskelfibrene dine for at de skal ta til seg næring, bygge seg opp igjen og kreve enda mere energi.

Jeg regner med det er unødvendig å fortelle at du får i deg mye mer mat pr kcal ved å spise sunt enn å spise hamburgermeny på mcdonals.

Opptaket av næring skjer i tarmene dine. Hva kroppen trenger av næring er forbundet med veldig mange faktorer.
Drikker du mye melk, bidrar faktisk dette til at næringsopptaket ditt kan bli dårligere.
Så om du spiser hva du vil, og ikke går opp i vekt, betyr at kroppen din ikke tar til seg det kroppen din blir fødet med. Den er kanskje vant til en type kosthold eller et spisemønster.
Forandring i kosthold, aktivitetsnivå og litt tålmodighet. Kommer til å gjøre underverker for kroppen din.
Du har selvsagt rett i alt dette. Jeg mner bare det ikke er så sort hvitt. Jeg og bror min bodde 15 år i samme huset og spiste det samme. Han trente jeg ikke. Han var fyldig og jeg var ikke. Hvorfor vet ikke jeg
Carpa skrev:I de aller fleste av tilfellene hvor folk sliter med vekt så skyldes det for lite eller for mye inntak av kcal i forhold til aktivitet. At vi blir feitere og feitere skyldes jo at aktivitetsnivået har blitt merkbart lavere de siste årene.

Men, det er utrolig vanskelig for en person som er undervektig å legge på seg, jeg kjenner flere, de spiser og spiser men legger ikke på seg (og jada, de spiser en sunn og variert kost). Da jeg var 20 år spiste jeg pølser og sjokolade, drakk cola hver dag og trengte ikke å bekymre meg for å bli overvektig, det klarte jeg bare ikke. Jeg var i perioder så tynn at folk maste om at jeg måtte legge på meg (utrolig slitsomt, hvem maser på feite folk om å slanke seg?) Nå derimot trenger jeg bare å se en flaske cola så legger jeg på meg. Joda aktivitetsnivået er lavere men også inntak av kaloririk mat er lavere.

Det er mye lettere for en overvektig person å slanke seg enn det er for en undervektig å legge på seg og hadde det vært så enkelt som dere påstår så hadde ikke dette vært vanskelig i det hele tatt.

Lurer på om dere som er så bastante i deres uttalelser er ernæringseksperter eller om dere bare er treningsnarkomane som har blitt forelest dette med kost, forbrenning, bygging av muskler osv....

Dere kan linke til så mange sider som forteller om dette temaet som dere bare orker, jeg kan lett finne linker som støtter mine meninger også men foretrekker å prate ut ifra egen erfaring. Dere kan jo google litt selv så finner dere nok temaer som omhandler dette.
Og basalforbrenningen på en som har masse muskler versus en som har lite muskler er forskjellig, det samme gjelder også i forhold til stoffskiftet.

Som sagt tidligere så er det litt enspora å tro at alt kan fikses med kosthold og trening, det finnes unntak fra disse.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

God ide men tror ikke jeg har så mye mer å legge til, om ikke det kommer noen innlegg jeg må motsi da :knegg

Middagen i dag ble forøvrig suppe og knekkebrød fordi lunsjen besto av bursdagskaker... Det var enten mager middag eller to timer på spinningsykkelen og sykkelen har jeg ikke tid til i dag. :-)å

Gleder meg forøvrig over at tempraturen stiger og lysløypa blir bar slik at man kan ta opp igjen noen fine joggeturer i skogen.

AJ sier forøvrig at man får høyere forbrenning av å kjøre MC og det velger jeg å tro at er helt sant :thumleft så de ekstra kiloene som har kommet på i vinter satser jeg på at sakte men sikkert forbrennes bort utover våren :bananas
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Moby »

Jeg fulgte med på diskusjonen som foregikk. gikk en smule varmt der hehe. back to topic...

Jeg syns det er interesant at noen tilsynelatende kan spise hva de vil uten å legge på seg mans andre legger på seg selv om de spiser sunt. De ble snakket lit om gener men kan ikke stoffskifte ha noe å si?
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

Moby skrev:Jeg fulgte med på diskusjonen som foregikk. gikk en smule varmt der hehe. back to topic...

Jeg syns det er interesant at noen tilsynelatende kan spise hva de vil uten å legge på seg mans andre legger på seg selv om de spiser sunt. De ble snakket lit om gener men kan ikke stoffskifte ha noe å si?
Jo stoffskiftehormoner har noe å si og det igjen kan være arvelig, ergo gener
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Carpa, alvorlig talt! Nå må du slutte å finne på unnskyldninger.

Har du tall på hvor latterlig lavt antall av verdens overvektige som har stoffskifteproblemer?
Eller som har kraftig beinbygning? eller hvor mange gram kraftig beinbygning faktisk utgjør?

Er du overvektig, sliter med å gå ned i vekt, har livsstil sjukdommer osv så må folk slutte å legge skylden på gener. I nesten alle tilfeller handler det om arv i forhold til VANER ikke gener.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:I de aller fleste av tilfellene hvor folk sliter med vekt så skyldes det for lite eller for mye inntak av kcal i forhold til aktivitet. At vi blir feitere og feitere skyldes jo at aktivitetsnivået har blitt merkbart lavere de siste årene.

Men, det er utrolig vanskelig for en person som er undervektig å legge på seg, jeg kjenner flere, de spiser og spiser men legger ikke på seg (og jada, de spiser en sunn og variert kost). Da jeg var 20 år spiste jeg pølser og sjokolade, drakk cola hver dag og trengte ikke å bekymre meg for å bli overvektig, det klarte jeg bare ikke. Jeg var i perioder så tynn at folk maste om at jeg måtte legge på meg (utrolig slitsomt, hvem maser på feite folk om å slanke seg?) Nå derimot trenger jeg bare å se en flaske cola så legger jeg på meg. Joda aktivitetsnivået er lavere men også inntak av kaloririk mat er lavere.

Det er mye lettere for en overvektig person å slanke seg enn det er for en undervektig å legge på seg og hadde det vært så enkelt som dere påstår så hadde ikke dette vært vanskelig i det hele tatt.

Lurer på om dere som er så bastante i deres uttalelser er ernæringseksperter eller om dere bare er treningsnarkomane som har blitt forelest dette med kost, forbrenning, bygging av muskler osv....

Dere kan linke til så mange sider som forteller om dette temaet som dere bare orker, jeg kan lett finne linker som støtter mine meninger også men foretrekker å prate ut ifra egen erfaring. Dere kan jo google litt selv så finner dere nok temaer som omhandler dette.
Og basalforbrenningen på en som har masse muskler versus en som har lite muskler er forskjellig, det samme gjelder også i forhold til stoffskiftet.

Som sagt tidligere så er det litt enspora å tro at alt kan fikses med kosthold og trening, det finnes unntak fra disse.
Det du sier her er også min erfaring ... jeg har alltid vært på grensen til det jeg mener er litt for tynn, men egentlig ok ... men etter 3-4 uker i sykeseng gikk jeg ned 10 kg ... dette jobbet jeg i 10 år med å få på plass igjen.
Det er langt i fra enkelt.

(Jeg har kanskje klart det nå ... problemet er nå at alle de 10 kiloene har samlet seg rundt et lite punkt i nærheten av navelen :sk? )

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

LordShaft skrev:Carpa, alvorlig talt! Nå må du slutte å finne på unnskyldninger.

Har du tall på hvor latterlig lavt antall av verdens overvektige som har stoffskifteproblemer?
Eller som har kraftig beinbygning? eller hvor mange gram kraftig beinbygning faktisk utgjør?

Er du overvektig, sliter med å gå ned i vekt, har livsstil sjukdommer osv så må folk slutte å legge skylden på gener. I nesten alle tilfeller handler det om arv i forhold til VANER ikke gener.
Godt det er er noen som har litt forståelse her :)

Mennesker leter alltid etter snarveier, men mange skjønner etterhvert at det ikke finnes noen snarveier når det gjelder kosthold og trening (dette skjer som regel etter uke nr to på treningstudio etter nyttår)

Steg nummer to på lista da for mennesker er å begynne å finne på unnskyldinger og rasjonalisere ovenfor seg selv hvorfor de ikke behøver å bevege seg utenfor komfortsonen sin (dørstokkmila).

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

LordShaft skrev:Carpa, alvorlig talt! Nå må du slutte å finne på unnskyldninger.

Har du tall på hvor latterlig lavt antall av verdens overvektige som har stoffskifteproblemer?
Eller som har kraftig beinbygning? eller hvor mange gram kraftig beinbygning faktisk utgjør?

Er du overvektig, sliter med å gå ned i vekt, har livsstil sjukdommer osv så må folk slutte å legge skylden på gener. I nesten alle tilfeller handler det om arv i forhold til VANER ikke gener.
Hvilke unnskyldninger har jeg funnet på?

Latterlig lavt, mulig det er slik i ditt hodet men for de det gjelder er det slett ikke latterlig. Og la meg minne deg på at denne diskusjonen startet akkurat pga en som ikke klarte å legge på seg. Hvor vanskelig det er for han vites ikke men jeg kjenner flere som virkelig sliter med dette og en som har så psykiske problemer med det at han aldri går i badetøy på sommeren men heller med en ekstra stilongs under buksa for å virke kraftigere. Jeg ser ikke det komiske i dette her altså, det er faktisk et reelt problem for noen.

Jeg er helt enig i at de fleste kan regulere dette ved å styre kosthold og trening men det finnes de som ikke kan det!!! Jeg har som sagt slanket mange mennesker og det var ingen som IKKE gikk ned i vekt ved å følge konseptet som gikk på sunn mat og aktivitet men det var store individuelle forskjeller i forhold til hvor fort de gikk ned. Jeg har derimot flere venner som IKKE klarer å legge på seg uansett hvor mye de spiser.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev: Det du sier her er også min erfaring ... jeg har alltid vært på grensen til det jeg mener er litt for tynn, men egentlig ok ... men etter 3-4 uker i sykeseng gikk jeg ned 10 kg ... dette jobbet jeg i 10 år med å få på plass igjen.
Det er langt i fra enkelt.

(Jeg har kanskje klart det nå ... problemet er nå at alle de 10 kiloene har samlet seg rundt et lite punkt i nærheten av navelen :sk? )
Hvis jeg får lov å spørre, hva gjorde du i disse 10 årene for å få det på plass igjen?

De fleste jeg prater med får helt sjokk når de hører hva som faktisk må til i enkelte tilfeller.
Det er jo umulig å spise så mye mat. Eller det er jo umulig å trene så mye osv osv.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:
LordShaft skrev:Carpa, alvorlig talt! Nå må du slutte å finne på unnskyldninger.

Har du tall på hvor latterlig lavt antall av verdens overvektige som har stoffskifteproblemer?
Eller som har kraftig beinbygning? eller hvor mange gram kraftig beinbygning faktisk utgjør?

Er du overvektig, sliter med å gå ned i vekt, har livsstil sjukdommer osv så må folk slutte å legge skylden på gener. I nesten alle tilfeller handler det om arv i forhold til VANER ikke gener.
Hvilke unnskyldninger har jeg funnet på?

Latterlig lavt, mulig det er slik i ditt hodet men for de det gjelder er det slett ikke latterlig. Og la meg minne deg på at denne diskusjonen startet akkurat pga en som ikke klarte å legge på seg. Hvor vanskelig det er for han vites ikke men jeg kjenner flere som virkelig sliter med dette og en som har så psykiske problemer med det at han aldri går i badetøy på sommeren men heller med en ekstra stilongs under buksa for å virke kraftigere. Jeg ser ikke det komiske i dette her altså, det er faktisk et reelt problem for noen.

Jeg er helt enig i at de fleste kan regulere dette ved å styre kosthold og trening men det finnes de som ikke kan det!!! Jeg har som sagt slanket mange mennesker og det var ingen som IKKE gikk ned i vekt ved å følge konseptet som gikk på sunn mat og aktivitet men det var store individuelle forskjeller i forhold til hvor fort de gikk ned. Jeg har derimot flere venner som IKKE klarer å legge på seg uansett hvor mye de spiser.
I mitt hode? :eh
Jeg forholder meg bare til tall og statistikk.

Det er ingen ting å spøke med, verken overvekt... ei undervekt. Dette er og oppleves utrolig traumatisk for de fleste og vi har flere selvmord i året på akkurat dette feltet.
Men det forhindrer meg ikke å kalle en spade en spade. Folk utvilker sjukdommer pga dårlig kosthold. Det har vi mange eksempler på. Det er ikke alltid det er nok å få orden på dette med bare hva du spiser. En må også se på måten du beveger deg og trener på.
Kroppen vår er konstruert for å være i bevegelse. Musklene våres om du er liten eller stor har behov for å stimuleres. Hvis ikke de stimuleres vil problemer oppstå.
Trening og riktig kosthold kan løse de fleste livsstil problemene vi har idag. Det er ikke mange som tror det, men det er faktisk tilfelle.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

Carpa skrev:
LordShaft skrev:Carpa, alvorlig talt! Nå må du slutte å finne på unnskyldninger.

Har du tall på hvor latterlig lavt antall av verdens overvektige som har stoffskifteproblemer?
Eller som har kraftig beinbygning? eller hvor mange gram kraftig beinbygning faktisk utgjør?

Er du overvektig, sliter med å gå ned i vekt, har livsstil sjukdommer osv så må folk slutte å legge skylden på gener. I nesten alle tilfeller handler det om arv i forhold til VANER ikke gener.
Hvilke unnskyldninger har jeg funnet på?

Latterlig lavt, mulig det er slik i ditt hodet men for de det gjelder er det slett ikke latterlig. Og la meg minne deg på at denne diskusjonen startet akkurat pga en som ikke klarte å legge på seg. Hvor vanskelig det er for han vites ikke men jeg kjenner flere som virkelig sliter med dette og en som har så psykiske problemer med det at han aldri går i badetøy på sommeren men heller med en ekstra stilongs under buksa for å virke kraftigere. Jeg ser ikke det komiske i dette her altså, det er faktisk et reelt problem for noen.

Jeg er helt enig i at de fleste kan regulere dette ved å styre kosthold og trening men det finnes de som ikke kan det!!! Jeg har som sagt slanket mange mennesker og det var ingen som IKKE gikk ned i vekt ved å følge konseptet som gikk på sunn mat og aktivitet men det var store individuelle forskjeller i forhold til hvor fort de gikk ned. Jeg har derimot flere venner som IKKE klarer å legge på seg uansett hvor mye de spiser.

Stoffskite, gener, bla bla bla.

Disse vennene dine som ikke klarer å legge på seg. Hvilke tiltak har de gjort for å legge på seg? Har de telt kalorier? Har de oversikt over makroene? Har de trent styrketrening (med progressiv økning av vekt) 3-5 ganger i uken over lenger tid?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

LordShaft skrev:
Carpa skrev:
LordShaft skrev:Carpa, alvorlig talt! Nå må du slutte å finne på unnskyldninger.

Har du tall på hvor latterlig lavt antall av verdens overvektige som har stoffskifteproblemer?
Eller som har kraftig beinbygning? eller hvor mange gram kraftig beinbygning faktisk utgjør?

Er du overvektig, sliter med å gå ned i vekt, har livsstil sjukdommer osv så må folk slutte å legge skylden på gener. I nesten alle tilfeller handler det om arv i forhold til VANER ikke gener.
Hvilke unnskyldninger har jeg funnet på?

Latterlig lavt, mulig det er slik i ditt hodet men for de det gjelder er det slett ikke latterlig. Og la meg minne deg på at denne diskusjonen startet akkurat pga en som ikke klarte å legge på seg. Hvor vanskelig det er for han vites ikke men jeg kjenner flere som virkelig sliter med dette og en som har så psykiske problemer med det at han aldri går i badetøy på sommeren men heller med en ekstra stilongs under buksa for å virke kraftigere. Jeg ser ikke det komiske i dette her altså, det er faktisk et reelt problem for noen.

Jeg er helt enig i at de fleste kan regulere dette ved å styre kosthold og trening men det finnes de som ikke kan det!!! Jeg har som sagt slanket mange mennesker og det var ingen som IKKE gikk ned i vekt ved å følge konseptet som gikk på sunn mat og aktivitet men det var store individuelle forskjeller i forhold til hvor fort de gikk ned. Jeg har derimot flere venner som IKKE klarer å legge på seg uansett hvor mye de spiser.
I mitt hode? :eh
Jeg forholder meg bare til tall og statistikk.

Det er ingen ting å spøke med, verken overvekt... ei undervekt. Dette er og oppleves utrolig traumatisk for de fleste og vi har flere selvmord i året på akkurat dette feltet.
Men det forhindrer meg ikke å kalle en spade en spade. Folk utvilker sjukdommer pga dårlig kosthold. Det har vi mange eksempler på. Det er ikke alltid det er nok å få orden på dette med bare hva du spiser. En må også se på måten du beveger deg og trener på.
Kroppen vår er konstruert for å være i bevegelse. Musklene våres om du er liten eller stor har behov for å stimuleres. Hvis ikke de stimuleres vil problemer oppstå.
Trening og riktig kosthold kan løse de fleste livsstil problemene vi har idag. Det er ikke mange som tror det, men det er faktisk tilfelle.
Jeg er overhodet ikke uenig i at man utvikler livsstilsykdommer pga feilernæring, har ei søster med diabetes2 og dette har hun fått fordi hun har vært overvektig og hatt feil kosthold. Ja , sunt kosthold og aktiviteter løser de fleste problemer vi har i dag men ikke alle.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:
Carpa skrev:
LordShaft skrev:Carpa, alvorlig talt! Nå må du slutte å finne på unnskyldninger.

Har du tall på hvor latterlig lavt antall av verdens overvektige som har stoffskifteproblemer?
Eller som har kraftig beinbygning? eller hvor mange gram kraftig beinbygning faktisk utgjør?

Er du overvektig, sliter med å gå ned i vekt, har livsstil sjukdommer osv så må folk slutte å legge skylden på gener. I nesten alle tilfeller handler det om arv i forhold til VANER ikke gener.
Hvilke unnskyldninger har jeg funnet på?

Latterlig lavt, mulig det er slik i ditt hodet men for de det gjelder er det slett ikke latterlig. Og la meg minne deg på at denne diskusjonen startet akkurat pga en som ikke klarte å legge på seg. Hvor vanskelig det er for han vites ikke men jeg kjenner flere som virkelig sliter med dette og en som har så psykiske problemer med det at han aldri går i badetøy på sommeren men heller med en ekstra stilongs under buksa for å virke kraftigere. Jeg ser ikke det komiske i dette her altså, det er faktisk et reelt problem for noen.

Jeg er helt enig i at de fleste kan regulere dette ved å styre kosthold og trening men det finnes de som ikke kan det!!! Jeg har som sagt slanket mange mennesker og det var ingen som IKKE gikk ned i vekt ved å følge konseptet som gikk på sunn mat og aktivitet men det var store individuelle forskjeller i forhold til hvor fort de gikk ned. Jeg har derimot flere venner som IKKE klarer å legge på seg uansett hvor mye de spiser.

Stoffskite, gener, bla bla bla.

Disse vennene dine som ikke klarer å legge på seg. Hvilke tiltak har de gjort for å legge på seg? Har de telt kalorier? Har de oversikt over makroene? Har de trent styrketrening (med progressiv økning av vekt) 3-5 ganger i uken over lenger tid?
Åjoda, det er prøvd styretrening, kosthold med ekstra proteiner osv og kanskje klarer man å legge på seg en kilo på et par mnd, men mitt poeng er at skulle f.eks jeg fulgt det samme programmet så hadde jeg lagt på meg mye mer enn 1 kg. Så kom ikke her å si at det ikke er forskjell på hvordan vi tar opp og forbrenner. Og som jhn sier så skal det ikke særlig mye til før både den kiloen og flere til forsvinner under en sykdomsperiode. Jeg har aldri gått ned i vekt når jeg har vært syk....

Er det så himla vanskelig å innse at vi mennesker er forskjellige?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Neida, de løser langt ifra alle. Men føler folk har for høyt fokus på at det er noe medisinsk feil med dem. Da er det så mye lettere å finne på unnskyldninger for seg selv. Mens det virkelige faktum er at det er marginalt med folk som har sjukdommer som påvirker dette.

Så av prinsipp mener jeg alle bør fokusere på det som faktisk er saken og det største problemet. Latskap og for lite aktivitet!

Hvordan vet du at du hadde lagt på deg mer enn 1 kilo? 1 kcal er 1 kcal, uansett hvilken farge eller størrelse du er.
Hvordan din kropp forbrenner energi er avhengig av mange faktorer.
Har du aldri gått ned i vekt når du er syk kan vitne om at du har lav muskelmasse.

Hvis alle mennesker er forskjellig, men prinsippene er fortsatt helt lik for oss alle.

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av dag-zzr »

Trudde vi var/er like :scratch

Enten spiser dere for mye og blir feite. Eller så spiser dere for lite og blir tynne. :prf

Svar