MC-parkering ved flyplass

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

MC-parkering ved flyplass

Legg inn av TBI81 »

Noen som har tips om smarte parkeringsløsninger ved flyplass for mc (primært Værnes)? Syns det er litt på grensen av Sandfærhus å ta bilpris for mc .. :-k

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av gsx750_80 »

TBI81 skrev:Noen som har tips om smarte parkeringsløsninger ved flyplass for mc (primært Værnes)? Syns det er litt på grensen av Sandfærhus å ta bilpris for mc .. :-k
Ja! Lovlig, sentral og gratis mc-parkering fantes i alle fall så sent som i fjor høst.
Dersom du kjører opp til det nivået der avgangshallen befinner seg, og inn i parkeringshuset du da har på din venstre
side, er det gratis MC-parkering lengst borte mot vestre ende (retning Trondheimsfjorden). Med mindre det har skjedd en endring
der i det siste, er det plass til flere MC eller mopeder der.
Jeg benyttet meg av dette utmerkede tilbudet ved enkelte anledninger i fjor, senest sent sist høst. Ingen problemer..
Sist redigert av gsx750_80 den 11 apr 2012, 11:45, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av Crinos »

Her i Kristiansand har jeg sett flere sykler stå på parkeringa.. Ikke så ofte da... Vet ikke om de faktisk betaler, eller bare har trillet forbi bommen. Det er her i alle fall ingen bevis på om man har betalt eller ikke. Man tar jo med seg et kort, som man putter i maskinen når man kommer tilbake igjen...

Jeg hadde prøvd meg på den "forbi bommen" varianten om det lar seg gjøre.. Husker ikke helt hvordan det er på Værnes.
Er 2 år siden sist jeg var i Trondheim, og da ankom jeg med privatfly med påfølgende taxi som ventet ute på Tarmack'en.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av TBI81 »

Takker for raske tilbakemeldinger! Klarte ikke å finne noe på nett og satt i et møte fikk dette bekreftet på telefon nå. Gratis på taket på P-huset på Værnes. Nesten så jeg vurderer å ringe Sandfærhus (som jeg ringte i morres) og informere de om det ;-)

Godtvoksen

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av Godtvoksen »

Her står det om MC-parkering på en del flyplasser, deriblant Værnes:

http://www.europark.no/no/left/parkerin ... biler.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tohjuls MC gis to alternativer:

Alternativ 1) Å parkere på vanlig oppstillingsplass for bil.

Fører skal betale for parkeringen og overholde de parkeringsbestemmelsene som gjelder for parkeringsområdet. Fører skal ta med seg billetten.
Unntak i forhold til personbiler er: a) Ved gratisparkering med krav om billett, behøver disse kjøretøyene ikke løse gratisbillett og b) når flere ”tohjulinger” deler samme oppstillingsplass, er det ikke krav om mer enn en billett.

Alternativ 2) Å parkere utenom oppmerking, men ikke til hinder for annen parkering eller ferdsel.

Betalingsplikten bortfaller, det er ikke krav om gyldig billett. Evt maksimal parkeringstid og andre parkeringsbestemmelser skal overholdes. Langtidsparkering/vinteropplag aksepteres ikke. Der skraverte felt kan benyttes til MC-parkering, er dette basert på særskilt skilting.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av Crinos »

EuroPark er noen grådigpeder...

På Kjevik (Kristiansand flyplass) er det AviNor som drifter parkeringen selv.
http://www.avinor.no/lufthavn/kristians ... /Parkering" onclick="window.open(this.href);return false;

Står ingenting om motorsykkel parkering. Men siden man betaler med kreditkort ved innkjøring og utkjøring, og da ingen betalings lapp til å ha i "dashbordet"... Er det da heller ingen kontroll på om man har betalt gyldig parkering eller ikke..

Men... Irrelevant informasjon.. Var jo snakk om Værnes i hovedgrunn.. Men litt relevant til emnet.. "MC-parkering ved flyplass".
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av gsx750_80 »

Godtvoksen skrev:Her står det om MC-parkering på en del flyplasser, deriblant Værnes:

http://www.europark.no/no/left/parkerin ... biler.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tohjuls MC gis to alternativer:

Alternativ 1) Å parkere på vanlig oppstillingsplass for bil.

Fører skal betale for parkeringen og overholde de parkeringsbestemmelsene som gjelder for parkeringsområdet. Fører skal ta med seg billetten.
Unntak i forhold til personbiler er: a) Ved gratisparkering med krav om billett, behøver disse kjøretøyene ikke løse gratisbillett og b) når flere ”tohjulinger” deler samme oppstillingsplass, er det ikke krav om mer enn en billett.

Alternativ 2) Å parkere utenom oppmerking, men ikke til hinder for annen parkering eller ferdsel.

Betalingsplikten bortfaller, det er ikke krav om gyldig billett. Evt maksimal parkeringstid og andre parkeringsbestemmelser skal overholdes. Langtidsparkering/vinteropplag aksepteres ikke. Der skraverte felt kan benyttes til MC-parkering, er dette basert på særskilt skilting.
Ja, på Værnes er det et 3., meget godt alternativ. Det er å parkere på egen gratis MC-parkering under tak, til venstre for avgangshallen når du kommer dit, og nærmest Radisson SAS hotellet (lengst vest). Vedlagt bilde illustrerer forhåpentligvis dette..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av TBI81 »

Funket bra ja :-)
Bilde

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av Dortmunder »

Crinos skrev:EuroPark er noen grådigpeder...

På Kjevik (Kristiansand flyplass) er det AviNor som drifter parkeringen selv.
http://www.avinor.no/lufthavn/kristians ... /Parkering" onclick="window.open(this.href);return false;

Står ingenting om motorsykkel parkering. Men siden man betaler med kreditkort ved innkjøring og utkjøring, og da ingen betalings lapp til å ha i "dashbordet"... Er det da heller ingen kontroll på om man har betalt gyldig parkering eller ikke..

Men... Irrelevant informasjon.. Var jo snakk om Værnes i hovedgrunn.. Men litt relevant til emnet.. "MC-parkering ved flyplass".

Jeg ringte bare Avinor og spurte. De sa bare jeg skulle sette sykkelen en plass den ikke forstyrrer så mye og helst ikke på en bilplass. Synes de var veldig greie, og det finnes mange gode plasser å sette en MC der.

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg parkerer ofte på kjevik og første gangen prøvde jeg å få en bilett men maskinen ville ikke gi meg noe. Snakket med en på kjevik og fikk besked om å ikke tenke på det. Men om det er deb ofisielle versjonen aner jeg ikke. Men jeg har aldri hatt noe problemer.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av SuperMorten »

Jeg kjørte meg en liten runde i downtown Oslo i går, og fant ut at jeg skulle stoppe for en kaffe. Det var ikke lett. Alle de "vanlige" stedene var opptatt. Foran Grand hotel var det en mill scootere.. :-# men uansett, jeg tok en runde i flere forskjellige parkeringshus, og leste litt hva vilkårene sa (det med liten skrift). Her er de to som skilte seg ut. Teksten under er klipp og lim fra nettsidene deres. http://www.q-park.no" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.europark.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Oslo City (Q-park): MC sammenlignes med et ordinært kjøretøy i alle henseender bortsett fra vårt krav om at billett/ p-bevis skal "plasseres innenfor frontruten for kontroll". Føreren har selv en forpliktelse til å plassere billetten synlig på sin motorsykkel.

Byporten Shopping/Scandic Hotel (Europark):
Tohjuls MC gis to alternativer:

Alternativ 1) Å parkere på vanlig oppstillingsplass for bil.
Fører skal betale for parkeringen og overholde de parkeringsbestemmelsene som gjelder for parkeringsområdet. Fører skal ta med seg billetten.
Unntak i forhold til personbiler er: a) Ved gratisparkering med krav om billett, behøver disse kjøretøyene ikke løse gratisbillett og b) når flere ”tohjulinger” deler samme oppstillingsplass, er det ikke krav om mer enn en billett.

Alternativ 2) Å parkere utenom oppmerking, men ikke til hinder for annen parkering eller ferdsel.
Betalingsplikten bortfaller, det er ikke krav om gyldig billett. Evt maksimal parkeringstid og andre parkeringsbestemmelser skal overholdes. Langtidsparkering/vinteropplag aksepteres ikke. Der skraverte felt kan benyttes til MC-parkering, er dette basert på særskilt skilting.

Her vinner Europark :thumleft Jeg parkerte i et hjørne, utenfor merket plass, og sperret ikke for noen, og fikk stå i fred. Lovlig og gratis. :D
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Tommern
Innlegg: 95
Registrert: 04 okt 2011, 23:51
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 675cc 2011mod
Sted: Oslo

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av Tommern »

Jeg har fått besked av vekter på Europark i Oslo S at man kan parkere gratis med mc i alle Europark sine P hus. Bare man ikke opptar bilplass eller står i veien for noen. Q park gir ikke dette tilbudet.
Hvis du ikke bestemmer deg for neste skritt, blir du stående hele livet på et ben!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av AJ »

Har ingen erfaring med MC-parkering og dise to parkeringsselskapene - Q-Park og EuroPark - men har opplevd å få gebyrlapp på ruta fra Q-Park på helt uforståelig grunnlag. Klage til selskapet førte ikke fram, men har klaget videre til Parkeringsklagenemnda.
Det skjedde for noen måneder siden og har enda ikke hørt noe derfra. Erfaring fra tidligere klagesak gjør at jeg tar dette som et godt tegn på at klagen tas til følge, noe den gjorde forrige gang etter en saksbehandlingstid på godt og vel et halvt år.
Saksbehandlingen var trolig ikke rare greiene siden parkeringsselskapet i det forrige tilfellet ikke tok seg bryet med å komme med saksinnlegg slik at endelig avgjørelse bel fattet på grunnlag av klagen (med bilder! er veldig lurt med fotodokumentasjon) jeg la inn.
Så langt ser det ut til å gå samme veien med klagen jeg har inne nå også... :overtro
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har også gjort meg mine erfaringer med Q-park. Betaler med Easypark på mobilen. Det fungerer slik at regnr og sone-nr blir registrert, og alt trekkes fra et kredittkort. Enkelt, men man må holde tunga i rett munn. Jeg parkerte motorsykkelen, og betalte, men gjorde en feil. Sjekket ikke at det var riktig reg.nr. Dvs jeg "parkerte" bilen min og ikke mc da jeg betalte, og fikk selvsagt parkeringsbot. Jeg forsøkte å klage, men til tross for all dokumentasjon, fikk jeg ikke medhold. Bilen som jeg hadde betalt parkering for, stod hjemme i garasjen. I tillegg til boten, fikk jeg heller ikke tilbake de 14 kronene jeg ble belastet for på min egen bil..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC-parkering ved flyplass

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
Godtvoksen skrev:Her står det om MC-parkering på en del flyplasser, deriblant Værnes:

http://www.europark.no/no/left/parkerin ... biler.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tohjuls MC gis to alternativer:

Alternativ 1) Å parkere på vanlig oppstillingsplass for bil.

Fører skal betale for parkeringen og overholde de parkeringsbestemmelsene som gjelder for parkeringsområdet. Fører skal ta med seg billetten.
Unntak i forhold til personbiler er: a) Ved gratisparkering med krav om billett, behøver disse kjøretøyene ikke løse gratisbillett og b) når flere ”tohjulinger” deler samme oppstillingsplass, er det ikke krav om mer enn en billett.

Alternativ 2) Å parkere utenom oppmerking, men ikke til hinder for annen parkering eller ferdsel.

Betalingsplikten bortfaller, det er ikke krav om gyldig billett. Evt maksimal parkeringstid og andre parkeringsbestemmelser skal overholdes. Langtidsparkering/vinteropplag aksepteres ikke. Der skraverte felt kan benyttes til MC-parkering, er dette basert på særskilt skilting.
Ja, på Værnes er det et 3., meget godt alternativ. Det er å parkere på egen gratis MC-parkering under tak, til venstre for avgangshallen når du kommer dit, og nærmest Radisson SAS hotellet (lengst vest). Vedlagt bilde illustrerer forhåpentligvis dette..

MC-parkeringen på Værnes er i ferd med å flytte fra dette stedet, og ned i 1. etg på parkeringshuset, i følge en EuroPark-ansatt. Det blir fortsatt gratis, ble det sagt i dag tidlig.

Svar