Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Bjerknez »

Dette er vel ikke noe nytt?

Facebook gjør dette for å sende "målrettet" reklame til brukeren (på godt og vondt). Er jeg for det? Absolutt ikke, men jeg er vertfall fullstendig klar over hvordan dette fungerer. Slikt foregår over alt hvor du legger igjen digitale spor.

Sender du feks. inn forespørsel om forsikring til et forsikringsselskap via siden til seslapet og bruker det skjemaet dems så godtar du mest sannsynlig samtidig at adressen din vil bli brukt av selskapet til å sende deg nyhetsskriv. Noen useriøse selger også adressen din videre til mindre seriøse selskaper etc.

Så konklusjonen må som alltid bli:
Tenk på hva du legger ut og hva du foretar deg på internett.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 09:55 Dette er vel ikke noe nytt?
Det kommer vel an på hvordan man ser det. Forbrukerrådet har engasjert seg, i likhet med flere andre organisasjoner.
Artikkelen var hentet fra 10. mai. Det er i dag.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Bjerknez »

Joda, artikkelen er nok ny og den skaper nok en del engasjement, men dette er noe de fleste vet i dag. Det er bare det at mange velger å godta det ved å klikke på alskens "artige" linker via facebook som gjetter seg frem til hvem du bør gifte deg med og hvordan du ser ut som gammel etc. Hver gang dette gjøres så sendes noe av informasjonen din videre til andre.

Ofte er det nok harmløst, men man må forstå at i værste fall kommer noe av informasjonen om deg på avveie og du kan banne på at Facebook har sitt på det tørre, for reglene for facebook medlemsskapet har man jo godtatt alle mann :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 10:53 Joda, artikkelen er nok ny og den skaper nok en del engasjement, men dette er noe de fleste vet i dag. Det er bare det at mange velger å godta det ved å klikke på alskens "artige" linker via facebook som gjetter seg frem til hvem du bør gifte deg med og hvordan du ser ut som gammel etc. Hver gang dette gjøres så sendes noe av informasjonen din videre til andre.

Ofte er det nok harmløst, men man må forstå at i værste fall kommer noe av informasjonen om deg på avveie og du kan banne på at Facebook har sitt på det tørre, for reglene for facebook medlemsskapet har man jo godtatt alle mann :)
Ikke overbevist om at facebook har sitt "på det tørre", da det hender at brukere bevisstløst aksepterer vilkår som er i strid med
lovgivning i land og riker utenfor USA. Dessuten tror jeg det kan være nyttig med påminnelser om også slike aspekter ved
bruken av facebook, som jeg ikke er overbevist om at det er så veldig stor bevisshet omkring, ikke minst blant barn og unge.
Derfor velger jeg å nevne det, til tross for at du påstår å være klar over dette for din egen del feks. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Bjerknez »

Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 12:14 Bilde
Det var noen følger av (bla) dette som artikkelen http://www.adressa.no/digital/Forbruker ... 0145b.html tok for seg. Mer om samme sak:
http://gizmodo.com/facebook-handed-over ... 1794800092
Og annet fb-relatert:
http://www.independent.co.uk/news/your- ... 81372.html
Om mangelen på "privacy" som følger av bruk av smarttelefoner, fb mm kan evt interesserte finne mer informasjon om feks her:
http://www.michalkosinski.com/ (samme krabat som feks opptrådte på Skavlan for en tid tilbake).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Stian87 »

Det er som Bjerknez skriver, ikke noe nytt. Men det er forholdsvis nytt at hvordan facebook samler inn denne informasjonen er kjent. Det som også skiller Facebook fra de andre aktørene er at Facebook generer data om humøret ditt og hvordan du reagerer på enkelte innlegg. Facebook sitter således med mye mer personlig og treffsikker data enn det for eksempel Google gjør på mange områder.

Nå tror jeg alle bør være klar over også at Aftenposten, og Schibsted gjør akkuratt det samme. Så lenge du er logget inn med en SPID profil for eksempel fra finn.no så blir du ikke logget ut (du må logge deg aktivt ut), profilen følger deg også videre til andre SPID-tjenester som VG og Aftenposten. Schibsted sitter da med informasjon om hva du klikker på i avisene, hvilke saker som engasjerer deg, om du kommenterer i kommentarfelt og hva du søker på finn.no. Avhengig av hvordan denne dataen sammenstilles vil Schibsted sitte meg ganske nøyaktig informasjon om deg.

Google for eksempel kobler alle søk du gjør i Google opp mot din google-konto, dersom du er logget inn. Bruker du Crome kobles informajsonen på alle nettsteder du skriver inn opp mot din google-konto.

Disse store selskapene lever av denne informasjonen. Facebook er således ikke alene, men de gjør noe som er ganske unikt. :[-(

Edit: Tenkt også på hva du gjør hvis du skal finne en veibeskrivelse. De fleste bruker nok googlemaps. Hvilken garanti har vi for at Google sender deg den raskeste eller beste strekningen, og ikke forbi et reklameskilt for et selskap som har betalt Google for å gi deg vegbeskrivelsen. Tenk på det neste gang du bruker Google maps, du lar Google bestemme hvor du skal gå.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 10 mai 2017, 13:29 Det er som Bjerknez skriver, ikke noe nytt. Men det er forholdsvis nytt at hvordan facebook samler inn denne informasjonen er kjent. Det som også skiller Facebook fra de andre aktørene er at Facebook generer data om humøret ditt og hvordan du reagerer på enkelte innlegg. Facebook sitter således med mye mer personlig og treffsikker data enn det for eksempel Google gjør på mange områder.

Nå tror jeg alle bør være klar over også at Aftenposten, og Schibsted gjør akkuratt det samme. Så lenge du er logget inn med en SPID profil for eksempel fra finn.no så blir du ikke logget ut (du må logge deg aktivt ut), profilen følger deg også videre til andre SPID-tjenester som VG og Aftenposten. Schibsted sitter da med informasjon om hva du klikker på i avisene, hvilke saker som engasjerer deg, om du kommenterer i kommentarfelt og hva du søker på finn.no. Avhengig av hvordan denne dataen sammenstilles vil Schibsted sitte meg ganske nøyaktig informasjon om deg.

Google for eksempel kobler alle søk du gjør i Google opp mot din google-konto, dersom du er logget inn. Bruker du Crome kobles informajsonen på alle nettsteder du skriver inn opp mot din google-konto.

Disse store selskapene lever av denne informasjonen. Facebook er således ikke alene, men de gjør noe som er ganske unikt. :[-(

Edit: Tenkt også på hva du gjør hvis du skal finne en veibeskrivelse. De fleste bruker nok googlemaps. Hvilken garanti har vi for at Google sender deg den raskeste eller beste strekningen, og ikke forbi et reklameskilt for et selskap som har betalt Google for å gi deg vegbeskrivelsen. Tenk på det neste gang du bruker Google maps, du lar Google bestemme hvor du skal gå.
Jepp! :thumleft

Kjøpte meg en Skjorte på XXL for to uker siden. Jeg kom hjem, slo på pc'en og åpnet startsiden.no. Der fikk jeg reklame fra XXL og bilde av NØYAKTIG den skjorten jeg kjøpte samt flere som lignet. Ble mer imponert enn irritert for å si det sånn. KAN jo ha vert tilfeldig, men det tror jeg neppe...

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 13:51 Kjøpte meg en Skjorte på XXL for to uker siden. Jeg kom hjem, slo på pc'en og åpnet startsiden.no. Der fikk jeg reklame fra XXL og bilde av NØYAKTIG den skjorten jeg kjøpte samt flere som lignet. Ble mer imponert enn irritert for å si det sånn. KAN jo ha vert tilfeldig, men det tror jeg neppe...
Det der henger sammen med cookies :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 10 mai 2017, 14:18
Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 13:51 Kjøpte meg en Skjorte på XXL for to uker siden. Jeg kom hjem, slo på pc'en og åpnet startsiden.no. Der fikk jeg reklame fra XXL og bilde av NØYAKTIG den skjorten jeg kjøpte samt flere som lignet. Ble mer imponert enn irritert for å si det sånn. KAN jo ha vert tilfeldig, men det tror jeg neppe...
Det der henger sammen med cookies :)
Altså... jeg kjøpte meg en skjorte i butikken. Fysisk. Jeg betalte med kort og kjørte hjem. Jeg slo på pc'en og vipps, der var skjorten jeg nettopp hadde kjøpt. De var også listet opp i riktig størrelse, men i flere farger.

Cookies kjenner jeg godt til, men tror ikke det var cookies denne gangen :knegg

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 14:55
Stian87 skrev: 10 mai 2017, 14:18
Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 13:51 Kjøpte meg en Skjorte på XXL for to uker siden. Jeg kom hjem, slo på pc'en og åpnet startsiden.no. Der fikk jeg reklame fra XXL og bilde av NØYAKTIG den skjorten jeg kjøpte samt flere som lignet. Ble mer imponert enn irritert for å si det sånn. KAN jo ha vert tilfeldig, men det tror jeg neppe...
Det der henger sammen med cookies :)
Altså... jeg kjøpte meg en skjorte i butikken. Fysisk. Jeg betalte med kort og kjørte hjem. Jeg slo på pc'en og vipps, der var skjorten jeg nettopp hadde kjøpt. De var også listet opp i riktig størrelse, men i flere farger.

Cookies kjenner jeg godt til, men tror ikke det var cookies denne gangen :knegg
Og du hadde ikke tittet på den på nett? Isåfall er det meeeget snodig!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Bjerknez »

Nei, jeg vet dem har den skjorten der, så jeg sjekket ikke nettsiden dems. Men jeg betalte med kredittkort, så kan jo være at det er noen koblinger der, uten at jeg vet hvordan det kan ha skjedd. Men det viser uansett bare hvor mye informasjon vi legger fra oss, selv uten å være klar over det :)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

kan vel ha vært et sykt sammentreff forsåvidt. Men teknologien her utvikler seg jo myyyye fortere enn lovgivning.

Skaff dere adblock så slipper dere ihvertfall bli irritert av det(om det er tilfelle). Merker jeg personlig ikke bryr meg så mye om facebook og aftenposten vet hva jeg søker på og hvilket humør jeg er i.
Braaaaaap

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 16:55 Nei, jeg vet dem har den skjorten der, så jeg sjekket ikke nettsiden dems. Men jeg betalte med kredittkort, så kan jo være at det er noen koblinger der, uten at jeg vet hvordan det kan ha skjedd. Men det viser uansett bare hvor mye informasjon vi legger fra oss, selv uten å være klar over det :)
Har du handlet på xxl på nett før eller på annen måte lagt igjen mailadresse eller spor.
De hadde jo navnet ditt fra kortkjøptet ditt i butikken så da ville det vel koples lett .. automatisk..
Eller , kanskje fikk de mailadressen din fra kredittkortet og så vips..... :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Henvisning til ulike nettsteder/sider : Fare for virus og dataangrep?

Legg inn av Bjerknez »

Har aldri handlet på xxl sine nettsider. Har jo to xxl butikker innenfor ett par mil fra her jeg bor og kun en kilometer fra der jeg jobber. Har så vidt jeg vet ikke lagt igjen noe epostadresse på xxl. Det eneste jeg kan tenke meg er jeg har en profil på kredittkortet som på en eller annen måte har blitt lest.

Men egentlig ikke så nøye heller. Poenget er at vi alle legger igjen spor over alt, og som oftest er det harmløst. Men koster ikke noe å være litt skeptisk til tider. :)

Svar