Lyd&Bilde-hjørnet.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av joo »

Snikkeren skrev:men jeg må ha meg en tur på HiFi Klubben og høre på Dali Zensor høyttalerne også.
Hvis du får sjanse å sammenligne Zensor med Ikon 6/7 og Lektor 8 hadde det vært OK å høre hva du syntes.
Jakter stort og særs detaljert lydbilde med stålkontroll på bassen som må gå dypt nok til å fungere uten sub. (Nei, ikke kravstor)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Jeg kan se om jeg får hørt de når jeg først er der.
Dessverre har jeg nok for liten surroundreciever selv til å drive de, og uten pre-out har jeg ingen mulighet for effektforsterker.
Men jeg skal se om jeg får hørt de likevel. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av joo »

Snikkeren skrev:Jeg kan se om jeg får hørt de når jeg først er der.
Flott! Skal ha noe nytt i stereon, og der er det nok effekt å leke med. Står Audiovektorer der nå, men de er plutselig 17 år. Og svært tungdrevne. Elementene har iblant spilt seg fast når det blir mye lyd lenge, og de fins ikke å få tak i lenger.
På TV-stua får de gamle Daliene fortsette å gjøre jobben :D
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Hvis du skal ha høyttalere som går temmelig dypt i bassen, så har Audio Pro Blue Diamond V3 fått strålende kritikk. De ble kåret til årets høyttalersystem sammen med de tilhørende bakhøyttalerne og centerhøyttaler for 2010 av Lyd&Bilde. Og det uten sub.

Eller, det vil si, det er jo ikke helt uten sub. Det er innebygget 10" sub med forsterker i hver av de. Da vil du få høyttalere som går temmelig dypt, og jeg tviler på at du trenger sub sammen med de. Ihvertfall ikke til normal bruk.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=611002#info" onclick="window.open(this.href);return false;

PS: Jeg har ikke hørt de selv, så jeg kan ikke uttale meg personlig om hvordan de låter.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av joo »

Snikkeren skrev: har Audio Pro Blue Diamond V3 fått strålende kritikk. Det er innebygget 10" sub med forsterker i hver av de. Da vil du få høyttalere som går temmelig dypt, og jeg tviler på at du trenger sub sammen med de. Ihvertfall ikke til normal bruk..
Takk. Interessant.
Ja har nok sett dem men aldri hørt de eller noen andre med aktiv bass og sideveis element. Virker spennende, men kanskje vanskelig å få hørt noe hos Komplett? Da får man stole på testerne. Hmm, tenke.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Komplett har jo begynt med 45 dagers full angrerett, så da rekker du jo å få spilt de inn og hørt om de er noe. Men, det er klart at frakten koster jo litt, og den må man dekke selv.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av joo »

Snikkeren skrev:Komplett har jo begynt med 45 dagers full angrerett, så da rekker du jo å få spilt de inn og hørt om de er noe. Men, det er klart at frakten koster jo litt, og den må man dekke selv.
Jøss, at jeg ikke kunne tenke den tanken selv :doh En arbeidskollega bor rett ved pickup-point i Sandefjord.

Skremmende, kanskje jeg går på nok en smell i nær framtid... Men i så fall er det bare fordi man liker sakene. Og man skal vel spandere på seg det man liker når man likevel er blant de priviligerte her på jorda? Kanskje man ender opp som albatross i det neste livet og ikke får tid å høre på god musikk?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Har du lyst har du lov. :knegg :thumleft

Hvis ikke sjefen i huset setter foten ned. :notlistening :notlistening :notlistening
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av MaxTron »

Snikkeren skrev:@MaxTron: Hvordan gikk det med kalibreringen da? Ble det forbedring? Og ble det ny sub på deg?
Har jo tenkt å fortelle historien om besøket på lørdag selvfølgelig, bare vært litt andre ting i det siste.

Det første vi gjorde var å skifte frontplate på Cayin-forsterkeren som æ har bestemt mæ for å beholde. Trur æ har nevnt tidligar at han hadde to: en i sølv/alu som virker helt topp, og en svart som det er noe feil med elektronikken på. Siden han hadde funnet en som var interessert i å kjøpe den med feil på for å fikse den sjøl, og æ vil ha den i svart siden resten er svart var det enkleste å bytte frontplater.
[album]2882[/album]
Som nevnt hadde han med en Anthony Gallo TR-3 sub for at æ skal få sammenligne med min PSB....
Og en Hanss Acoustics T-10 platespiller så æ skulle få "sammenligne" med min gamle Sony...
[album]2883[/album]
En 10" aktiv Sub... OG en 10" aktiv Sub
[album]2884[/album]
[album]2885[/album]
[album]2886[/album]
MEGET plasseringsvennlig!!
[album]2887[/album]
Det første vi gjorde etter at effekttrinnet var tilbake på plass og koblet opp var å plugge inn TR-3 suben, så satt vi på Echoes CD'n. Er jo noen partier på den med rimelig heftig gymnastikk for en Sub.
Volumet på suben var helt tydelig for høyt, så Henning var oppe av sofan å skrudde ned, å skrudde ned, før han vart fornøyd. Og JODA! Det var helt tydelig at denne suben var bygd for å spille sammen med Strada-ene. Den er like lynrask og kontrollert, en syns en SER både bassisten spille og pedalen på basstromma gå!! I tillegg spiller den betydelig dypere enn PSB’n. Hørt æ “vil ha følelse”??

Så var det platespillerens tur da. Og selvfølgelig, den spiller høyere og mye mer åpent og detaljert enn min gamle Sony. Men så snakker vi visst om base, arm og pickup til en samlet nypris av ca 13 000, så det skulle vel bare mangle. “Vil ha følelsen” var ikke i nærheten av å være så framtredende her, heldigvis!! Kanskje mye fordi æ ikke spiller så mye vinylplater, på den annen side hadde æ kanskje spillt mer vinyl med en bedre platespiller. Har slettes ikke råd til en sånn platespiller, og usikker på om æ hadde kjøpt denne om æ hadde hatt råd. Men for å forbedre lyden på Sonyen litt er en Ortofon 2M RED Pickup bestilt fra Hi-Fi klubben. Vart 763,- med porto, betydelig billigere enn tilbudet æ fikk på T-10 spilleren for å si det sånn.

Så var det tid for kalibrering.
På min versjon av Audyssey høyttaler og romkorreksjonskalibrering begynner en med å justere volumet på suben. Receiveren sender ut ett signal og en skal justere volumknotten til mikrofonen måler 75dB. Det var da æ skvatt litt, volumet sto å vippa mellom 75 og76dB, og dette var det volumet Henning hadde skrudd suben ned til da vi skulle høre på den først!! Sikkert en liten porsjon flaks, men er jo også ganske tydelig at han har ett ganske godt trent øre når det gjelder oppsett av lydanlegg. Vi kjørte kalibrering med 3 lyttepunkter, det er mulig å kalibrere med opp til 8. Han mener at denne Audyssey versjonen gjør en såppas god jobb med romkorreksjon at noe finmåling er unødvendig. Det han imidlertid gjorde etter at kalibreringen var lagret var å gå inn å justere ned crossoverfrekvensen på alle høytalerne til ett nivå han vet de klarer å spille. Frontene ble satt til 80Hz som også er THX referansenivå, senter til 100Hz og bak til 120Hz. I tillegg ble volumet for suben justert opp med 3 ekstra dB i forhold til kalibreringen. Dette er jo litt smakssak, men liker det godt sånn. Ellers er det veldig enkelt på Onkyoen å gå inn å gå inn å justere dette opp og ned etter smak og hva en bruker anlegget til akkurat da, så vist æ skal sjå en actionfilm går æ gjerne inn å justerer opp enda 3dB. Og på nån typa musikk kan æ justere det ned til kalibreringsnivå vist æ vil.

Syns generelt at heile anlegget spiller betydelig bedre no, er vel liten tvil om at TR-3 suben har mye av æren for det, men også nedjusteringene av crossoverfrekvensene gjør nok at høytalerne får spille ut mer av sitt fulle potensiale.

@snikkeren: Vet ikke hvilken crossoverfrekvens du har på ditt oppsett, men ser ikke bort ifra at du bør ha en del lavere frekvens enn æ har på mine høytalera, på frontan kan det godt hende at du bør kjøre “Full Band”. Men det kan du delvis lese deg litt fram til i høytalernes spesifikasjoner. mulig du også kan måle dæ fram til hvor lavt de forskjellige høyttalerne klarer å spille med den "måledingsen" din?

…Og TR-3 suben… Står her “på lån” enda. Blir nok veldig vanskelig å bytte tilbake til PSB’n…
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Høres bra ut det.

Jeg hart satt frontene til full-band ja. Center, og bakhøyttalerne har jeg satt til 40 hz. Har crossover på sub på 80 Hz. Dette funker veldig bra.

Jeg opplevde derimot at Audessey ikke klarte å få Sub'en til å spille skikkelig i fase. Jeg hadde en ganske stor dip mellom 40 og 50 Hz. Jeg gikk inn i menyen på recieveren og justerte avstanden til sub'en (i praksis det samme som å justere fasen bakpå sub'en), og ble kvitt den store dip'en i frekvenskurven. Utrolig kjekt med Radio Shack dB måler sammen med REW.

Jeg har også justert opp Sub'en i forhold til auto-oppsettet. Justerte opp 6 dB, og synes det funker ganske bra. Men som du sier, så blir det litt smak og behag. Er jo veldig enkelt å justere opp og ned nivået på recieveren.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av MaxTron »

Snikkeren skrev:Høres bra ut det.

Jeg hart satt frontene til full-band ja. Center, og bakhøyttalerne har jeg satt til 40 hz. Har crossover på sub på 80 Hz. Dette funker veldig bra.

Jeg opplevde derimot at Audessey ikke klarte å få Sub'en til å spille skikkelig i fase. Jeg hadde en ganske stor dip mellom 40 og 50 Hz. Jeg gikk inn i menyen på recieveren og justerte avstanden til sub'en (i praksis det samme som å justere fasen bakpå sub'en), og ble kvitt den store dip'en i frekvenskurven. Utrolig kjekt med Radio Shack dB måler sammen med REW.

Jeg har også justert opp Sub'en i forhold til auto-oppsettet. Justerte opp 6 dB, og synes det funker ganske bra. Men som du sier, så blir det litt smak og behag. Er jo veldig enkelt å justere opp og ned nivået på recieveren.
40Hz for senter og bak var da veldig lavt da, men mulig de klarer å spille så dypt...
Den Crossover settingen for suben er det justert på suben eller på Receiveren? finner ikke den innstillingen på receiveren...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Ser jeg hadde en tasteleif der. Centeren er satt til 50hz, ikke 40. Det er forholdsvis lavt ja, men de spiller faktisk så lavt.

Crossover til sub'en er stilt inn på recieveren. Du finner den samme sted som crossover til høyttalerne hvis jeg husker riktig. Bare å bla seg nedover.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Da har jeg vært innom HiFiKlubben og hørt på litt høyttalere.

Jeg fikk hørt Ikon 6, Lektor 6 (ikke 8, sorry joo), og Zensor 5. De hadde dessverre ikke Zensor 7 inne, som nok var den som hadde vært mest aktuell for meg.

Så til mine inntrykk:

Lektor 6: Synes den låt fint og oppløst, men jeg følte at diskanten ble litt vel skarp for min smak. Derfor hørte jeg bare en låt på disse. De hadde absolutt ikke vært aktuell for meg uansett.

Ikon 6: Veldig fin detaljert lyd fra de. De funket meget bra til akustisk musikk, og pop musikk. De hadde vesentlig mer å komme med i bassområdet enn Lektor 6 også, men de gikk ikke veldig dypt. Dynavoicene mine går vesentlig dypere, selv om de ikke spiller fullt så detaljert som Ikon 6. De funker sikkert fint uten sub til akustisk, og en del pop musikk, men hører man på musikk som krever litt mer bass i lydbildet, så vil jeg anbefale sub i tillegg.
Så skulle jeg høre litt hardere musikk som jeg foretrekker, og da falt de litt igjennom for min del. Da synes jeg diskanten ble litt for fremtredende i lydbildet etter min smak. Den ble ikke direkte skarp, men de vil bli slitsomme å høre på over lengre perioder.

Zensor 5: Disse var mer tilbakelent i diskanten, men spilte likevel ganske oppløst, og detaljert. Ikke fullt på høyde med Ikon 6, men det kan man ikke forvente med høyttalere til under halve prisen.
Men de manglet totalt punch i bassen. De var rett og slett lite engasjerende å høre på. Og disse er man helt avhengig av å supplere med en sub.

Selgeren mente jeg burde høre Zensor 7, for han mente at den er mye bedre. Vi får se om jeg gidder å ta turen seinere for å høre på de.
Jeg er ikke sikker på om jeg gidder det, for jeg må si at jeg likte System Audio Saxo 30 høyttalerne best av samtlige av de jeg har hørt til no. Og det til og med uavhengig av pris. De spilte ikke fullt så detaljert som Ikon 6, men de hadde skikkelig attack i bassen, og spilte like dypt som Ikon 6. Disse kan man nok klare seg uten sub til det meste av musikk, kanskje bortsett fra trance som Tiesto og lignende. Til film må man ha sub, men det har jeg jo, og kommer nok til å bruke sub selv når jeg spiller musikk også.

Phu, det ble et langt innlegg dette her. Men sånn blir det gjerne når man skriver om noe man engasjerer seg for. ;e

PS: Håper du ble litt klokere joo. Hvis du har muligheten, så vil jeg anbefale å høre på System Audio sine høyttalere. Gjerne av de som er litt dyrere enn Saxo serien også. Jeg hørte hovedsaklig på Saxo serien da den er i min budsjettklasse.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av joo »

Suveren feedback Snikkeren \:D/

Det høres ut som Ikon6 ikke hadde blitt et bomkjøp om jeg hadde tatt dem "uhørt".
Slitsom diskant hadde ikke jeg heller tatt inn i stua. Ante at Lektor kunne ha noen skavanker, men trodde helst de kunne ha ukontrollerbar bass...

Kjempegøy at du har hørt på System Audio, og enda bedre at du likte de slanke og ganske "rimelige" Saxo 30! Har lest mye om SA, men ikke hørt på enda. Får vel ta en tur til Tønsberg eller Drammen og låne øre til dem og Mantra 60. Har tenkt/lest/fundert på at Mantraene kunne vært nær det perfekte til min musikk. Har lest og har sansen for idèen om at flere mindre basselementer skal gi både fin bass og god kontroll over basselementene. Men ikke hørt dem selv, og kjenner ingen som har noen SA. Men Mantraene vil gjøre et litt vel stort innhugg i budsjettet akkurat nå siden CD-spilleren synger på siste verset, årsavgiftene nærmer seg og man skal ha råd til de turene på MC som er planlagt i sommer. Men koster ikke så mye å høre dem hadde jeg tenkt.

Man skal like høyttalerne, og de kan gjerne engasjere hvis dem ikke farger lyden mye. Skjønner at Saxoene har engasjert deg :thumleft

En kompis som jobber i bilbransjen advarer stadig om noe; "Seeing is believing, trying is buying". Kan bli dyrt å bare høre på.

Tusen takk for infoen :-) :-)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Bare hyggelig.
Angående farging av lyden, så synes jeg SA Saxo var varmere i lyden enn Dali som spilte mer "korrekt". Men jeg synes det var på en god måte, og jeg likte det godt. Men det er jo smak og behag. Er ikke sikkert alle liker det like godt.
Med SA saxoene tror jeg at jeg kan sitte i timesvis og høre på musikk uten å bli "lyttetrett". Det tror jeg ikke jeg kunne gjort med noen av Dali høyttalerne.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar