Lyd&Bilde-hjørnet.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Men igjen, så ligger begrensningen i utstyret. Har man ikke godt nok utstyr, så hører man ikke forskjell på det.
Det er selvfølgelig en forutsetning at man kjenner kilden til MP3'en. Klart man hører forskjell hvis MP3'en man spiller (som har en bitrate på 256kbps) er rippet fra en annen MP3 fil med bitrate på 128kbps. Dette er jo ofte tilfellet hvis man benytter seg av piratebay eller lignende plasser for å få fatt i musikk.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Crinos »

Snikkeren skrev:Men igjen, så ligger begrensningen i utstyret. Har man ikke godt nok utstyr, så hører man ikke forskjell på det.
Det er selvfølgelig en forutsetning at man kjenner kilden til MP3'en. Klart man hører forskjell hvis MP3'en man spiller (som har en bitrate på 256kbps) er rippet fra en annen MP3 fil med bitrate på 128kbps. Dette er jo ofte tilfellet hvis man benytter seg av piratebay eller lignende plasser for å få fatt i musikk.
Jeg lager kun MP3er av CD'er jeg eier... Som har blitt en hel god del :)

Eventuelt så drister jeg meg til å innrømme at jeg downloader litt i ny og ne.. Liker jeg det, kjøper jeg CD'en og ripper den.. Liker jeg det ikke, nei, da er det ikke noe vits i at det opptar plass og det blir slettet! :)

Spotify og Wimp har jeg testet, men er ikke noe jeg bruker aktivt.. Ikke finner jeg musikken min der heller. :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av MaxTron »

Er nok en grunn til at du må ha Premium-abonemanget på Spotify for å få spilt det på Onkyo receiverene.
Det er jo betydelig høyere bitrate OG utvalg i musikk på Premium.

Tror Onkyo er redd for å få rykte for dårlig lyd vist de tillater lavere abo. eller gratis "abo".
Bare min spekulasjon...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av MaxTron »

Så va det historien om oppgradering av surround anlegget da..

Hadde (som sakt i tidligere innlegg) tenkt på det leeenge, flere år egentlig, men endelig bestæmt mæ for at no i vinter skulle det bli oppgradering!
Plana var å bytte delefilter i den ene av mine gode gamle PSB 600.
Ny surround Receiver, som også burde spille bra i stereo, og ha nok tilkoblingsmuligheter. (hadde i TV-benken følgende komponenter som trenger lyd: CD-spiller, kassettdekk, DVD-spiller, PlayStation1, 2 og 3, VHS-spiller, paraboltuner og Platespiller.)
Har for øvrig en 46” Sony TV, men med avstanden til sofaen kunne den godt ha vært større...
Og så skulle æ ha en senterhøyttaler som passa greit sammen med resten av anlegget, og som passa i hylla under TV’n.
Budsjett som æ hadde sett for mæ var 12, max 15000kr.

Da vi tidligere i sommer var i Elnesvågen (ytre romsdal) og kjøpte en brukt CAN-AM Spyder til samboersken. Ble det jo prata litt løst og fast med selgeren om kjøretøy og hobbyer og hva en brukte penger på, og æ kom vel til å nevne at æ blant anna skulle ha mæ ny surround receiver i løpet av vinteren.
Da kunne han fortelle at Hi-Fi var en av hans store lidenskaper, og at han siden han syntes det var alt for lite kunnskap og service å finne på butikkene i distriktet, hadde han startet egen nettbutikk og registrert firma der han forhandlet mange gode merker. Da mest i “øvre mid-end” klasse og oppover. Æ syntes det hørtes en del dyrere ut enn det æ hadde tenkt mæ, men han sa jo at han også skulle bytte ut en del av demokomponentene sine i løpet av høsten, så da skulle æ få meget gode rabatter. Æ lurte jo på hva han hadde av surround receivere, og han sa at han hadde hatt Pioner, Yamaha og Onkyo til testing, og endt opp med Onkyo. Han sa at det ikke var veldig store forskjeller på de 3 merkene når det gjaldt lyd og ytelse i surround, men at Onkyo etter hans mening spilte best i stereo. Vi vart enig om at han skulle ta kontakt når han hadde funnet ut hva han skulle bytte ut, og til hvilke priser, og så skulle æ ta en tur å høre og se i demorommet hans. For de som er interessert finnes firmaet her: http://www.sweetspotaudio.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Det gikk jo noen måneder, og vi sendte litt sporadisk SMS og snakka litt på telefon, æ spurte han også til råds om noen receivere og høyttalere æ fann rundt omkring på nettet. Men ble liksom ikke noe bestemmelse om å handle verken det ene eller andre. Så en dag æ tilfeldigvis var innpå fjæsboka (æ er lite på fjæsboka når æ er på land) så hadde han skrevet følgende: Kan nå gi deg kanon tilbud på Onkyo TX-NR709 Veil. 7 995,- Tilbud. 5 997,- (25%)
Dette var jo en ny receiver, og ikke en demo, så æ ringte og sa at æ skulle ha en. Og så skulle han se hvilken senter han ville anbefale til æ kom og henta den. Kan snakka nå vældig varmt om disse kulerunde høyttalerne sine fra Anthony Gallo, som han påsto spilte bedre enn alt av kassehøttalere i samme prisklasse og også betraktelig høyere prisklasser.
Sjøl va æ meget skeptisk til at en høyttaler med ett element skulle kunne spille bedre enn en med 3 som jo er det vanligste for senterhøyttalere. Så vi snakka litt om Onkyo og Boston Acoustics som han forhandler, men han var fast bestemt på at når æ bare fikk høre ei Gallo-kule så kom æ til å bli overbevist om at det va det æ skulle ha.

I mellomtiden bestilte æ nytt delefilter til PSB’en kosta mæ 450 inkl. frakt fra Interconnect AS

Så kom da dagen da receiveren hadde ankommet, og æ kjørte til Elnesvågen for å hente den, og for å se og høre på lytterommet/hjemmekinoen hans. Visste jo at det var ett farlig spill, men ville jo også gjerne høre og se..

Det første han sa da æ kom inn døra var at han hadde fått mail om at det var noen små-bugs i programvaren, og at oppdateringer burde lastes ned å installeres.

HÆ! Hva var nå dette da? Hadde æ kjøpt mæ surround receiver eller en PC!?!
Sannheten er vel (dessverre?) at det er begge deler, og æ må innrømme at æ er litt skeptisk, er vel redd for at denne recieveren ikke varer i 10-15år for å si det sånn, men håper æ tar feil…

..Og om æ villa oppgradere den sjøl eller om han skulle gjøre det. Æ svarte at han gjerne kunne gjøre det, vi skulle vel uansett se og høre på oppsettet hans, og snakke om ny senter??

I kjelleren hadde han ett helprofft demorom komplett med akustikkplater på veggene og i hjørnene, her er ett bilde fra Facebook: Bilde
Da æ var der hadde han ikke de flotte Forsman høytalerne som er på bildet, de står for tiden oppe i stua, men ett oppsett med Anthony Gallo Refrence Strada i front og senter
Bilde
Og 4 Gallo Micro Ti til surround høytalere
Bilde
Og 2 10” Gallo sub-er.

Det låt selvfølgelig helt rått!!
Utrolig detaljert lydbilde!! Og mer enn nok trøkk!!

For å prøve å forkorte historien litt: Vi hørte både på CD, Blu-Ray og konsert-filmer. Æ fikk høre på 2 Micro Ti’er alene i stereo uten sub.
Før æ reiste derifra over midnatt den kvelden hadde æ kjøpt 2 demo Micro Ti’er til nye bakhøytalere, æ hadde bestilt en Gallo A’diva Ti til ny senter, og æ hadde bestilt en Onkyo BD-SP309 Blu-Ray-spiller
I tillegg hadde æ kjøpt hans gamle kabler fra før han startet firma. Han har en filosofi om at alt han har i demorommet er til salgs, og siden han ikke forhandler ViaBlue kabler fikk æ 1 laang Sub-kabel, 2 høytalerkabler, 2 par fono kabler og 1 optisk signalkabel. Til meget bra pris. Dette er jo ting som ikke slites ut.

Meeen, det slutter selvfølgelig ikke der…
Mener det var en onsdagskveld æ var og henta recieveren, Micro Ti-an og kablan.
I løpet av helga hadde æ ringt, pruta, diskutert og vært å henta, og æ var en lykkelig eier av ett par Anthony Gallo Refrence Strada med gulvstativ. Hadde også bestilt en Transparent Audio "The Wave" 3m kabel til senteren.

Da æ var og henta kabelen fikk æ se på en Cayin d1205.1a 5 kanalers effektforsterker som han skal kvitte sæ med. Skal få den på hjemlån…
Har vel en mistanke om hvordan det går…………..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Ser nesten ut som jeg må ta meg en liten tur og høre på oppsettet ditt neste sesong, MaxTron. Er jo ikke så langt å kjøre. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av MaxTron »

Snikkeren skrev:Ser nesten ut som jeg må ta meg en liten tur og høre på oppsettet ditt neste sesong, MaxTron. Er jo ikke så langt å kjøre. ;e
Det er du selvfølgelig velkommen til å gjøre!! Bare ta kontakt først sånn at æ er heim. :thumleft
Kunne jo lage en liten Lyd & Bilde trip av det, og dra oppover til Globe å se på opsettet hans også..?

Overnatting ordner seg visst behov
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Det høres jo nesten ut som en plan. Må klare å få til noe sånt i løpetav sesongen. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Jeg prøvde en gang til i kveld med å koble iPhonen til 609'en, og la merke til at kneppingen også kommer fra bakhøyttalerne, og centerhøyttaleren. Jeg skrev vel knitring tidligere, men det er akkurat som små knepp som kommer med ujevne mellomrom.

Jeg fikk Ragnhild til å høre, men hun la ikke merke til de. Men det hadde jeg heller ikke forventet, da hun har litt nedsatt hørsel i enkelte frekvensområder.

I og med at det knepper i de høyttalerne som ikke er i drift også, så tror jeg ikke det er dårlig forbindelse mellom iPhonen og 609'en. Da hadde det nok kun vært knepping i fronthøyttalerne.
Jeg tror det er ett eller annet feil i firmwaren på den, så kanskje det kommer en oppdatering som fikser det etterhvert.
Eller hva tror dere?

Edit: Har installert den siste firmwaren.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Busa Trond »

ÅÅÅ Gåtabanendettevarkåtegreier. Da kjører vi musikk. Dette likte jeg. GoPro film Vmax VS Busa på den skjermen hadde jo vært Konge. Respekt av det annlegget, Gratulerter :thumleft

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av MaxTron »

Snikkeren skrev:Det høres jo nesten ut som en plan. Må klare å få til noe sånt i løpetav sesongen. :thumleft
Ja, de bør jo gå ann å få til \:D/
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av l-k-p »

Nedlasting av musikk er <DRITT.Kjøp Cd orginalt. Nedbryting av musikkbransjen og artister.
Det er greit å høre om du liker. Men kjøp CDen. Det er enkelte, band som ikke kan leve av ,gratis nedlasting.Tenk fremover.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

Da har jeg trykket på kjøpeknappen igjen. :redface

I går bestilte jeg trådløs adapter i 609'en, noe jeg hadde med i planen.

I dag bestilte jeg meg nye diskantelementer til fronthøyttalerne mine (Dynavoice M65). Jeg har jo merket at diskanten ikke er den beste på disse høyttalerne, og spesielt ved litt høyt volum. De blir rett og slett for skarpe og skrikete.
Søkte litt inne på AVforum.no, og jammen var det ikke en løsning på det. Ettersom svært mange har gjort denne mod'en, og samtlige ble meget positivt overrasket, bestemte jeg meg for å gjøre det samme.
Så da bestilte jeg meg disse i dag:

http://www.dynabel.no/Resource/File/33/ ... 0H1280.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

Så er det bare fram med hullsagen når de kommer, og sette i gang. Håper det gjør seg. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av MaxTron »

Javæll, hva mått du gi for de diskantene da??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av l-k-p »

Her blander man Musikk(Cd/lp) og nedlasting,UFF. Kom hit og hør. Stereo og surround er noe annet.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Snikkeren »

MaxTron skrev:Javæll, hva mått du gi for de diskantene da??
Det kom på den nette sum av 495 kr inklusive frakt. :D
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar