Garanti vs reklamasjon?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av Svolp »

Morna.

Var nettopp og henten biken fra 12000km service hos kawaski og fikk beskjed om at det ikke var registrert førstegang service eller service nr 2 i systemet til kawasaki norge, kun den servicen jeg nå tok. MAO, garantien har aldri faktisk gjeldt siden de to første servicene ikke er meldt inn til kawasaki norge.. Akkurat nå har det ikke så mye og si siden garantien løper ut om 3 uker.
Spørsmålet mitt er, selv om ikke tidligere eier har opprettholdt garantien med og sørve den hos forhandler, har jeg fremdeles den lovpålagte reklamasjonsretten på fem år? Selv om servicene ikke er meldt inn til kawaski norge har jeg begge servicene stemplet i serviceheftet med dato og km stand og autorisert mc mekaniker...

Takker for svar
Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av Snikkeren »

Snakket med Suzuki verksted angående service på TDM'en min, og spurte de om det hadde noe å si for garantien om man tok service hos de. Det hadde ingenting å si sa han. Så lenge det var et autorisert mc-verksted, så gjaldt garantien likevel.

Jeg endte opp med å ta service på Yamaha verkstedet i Sogndal, da ingen her i nærheten hadde tid.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av Svolp »

Hmmmmmmmmmmmm.......
Men da melder sikkert yamaha det inn til suzuki noe som ikke har blitt gjort her.. Forstod det slik på henne at skal garantien gjelde så skal servicen tas på merkeverksted da andre verksteder som ikke er importører ikke alltid melder det inn til merket.. Verkstedet som har tatt servicene hos meg er forhander til aprillia, yamaha, ducati og snøscooter merker..

Hvis du forstod meg snikkeren! :scratch
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av Snikkeren »

Neida, misforsto deg ikke.
Endte opp på merkeverskted jeg, men det var pga de var de eneste som hadde tid. Kommer nok til å fortsette på merkeverksted.

Men ble fortalt at det ikke hadde noe å si. Og det er jo litt merkelig hvis det skal være sånn at med bil kan man velge hvilket verksted man vil, men ikke på sykkel?
Du kan jo sende en mail til forbrukerrådet og høre hva de sier om saken. Eventuelt til NAF hvis du er medlem der. Da får du i det minste svar basert på lovverket, og ikke på hva vi tror.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av Dexter »

Slik lovverket er nå (slik jeg har oppfattet det) så har det ingenting å si hvilket verksted man bruker så lenge dem er autorisert, bruker originale eller deler av tilsvarende kvalitet og iht. produsentens retningslinjer. (vaffal på bil). Det er kun når en garanti-reparasjon skal kreves at man må til merkeverksted. Reklamasjon er en rettighet uavhengig av garanti og vil normalt gjelde i 5 år. En garanti er en ekstra "rettighet" som gis av selger og kan kun markedsføres som det dersom den gir bedre rettigheter enn reklamasjon. For noen år tilbake kom det et oppslag om at Mitsubishis 5års garanti egentlig ikke var mer enn det du får gjennom reklamasjon om ble således stemplet som ulovlig av forbrukermyndighetene.

Dette er kortversjon av min tolkning.

Mer kan leses her: http://forbrukerportalen.no/temaer/bil/faqs" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av Svolp »

Takk for svar dere to..
Jeg tolker det også på din måte dexter og det står jo pent skrevet at garanti er en ekstra garanti utover reklamasjonen. Den vil gjelde uansett, sendte en mail til forbrukerområdet snikkeren så jeg skal poste mailen her når jeg får svar.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av Crinos »

Den normale regelen er jo at garanti er minimum 1 år på produkter solgt i norge, uansett hva produkter er.
Reklamasjon er alltid 5 år eller høyere der det er sjebelig grunn for at produktet skal vare i mer enn 10 år. (Fks takrenner som knekker første vinteren osv).

Motoriserte kjøretøy har jo den ukjente faktoren at ingen selgere kan vite hvor langt et kjøretøy triller i løpet av et år..
Meg fks, kjører i snitt 55.000 i året med bilen alene. Mens andre ikke runder 5.000 engang. Og av denne grunn er det vanskelig å sette en 1års regel på kjøretøy.

Det en leverandør GARANTERT vil bruke som argument er at kjøretøy har kjørt over service intervallene og har tatt skade av den grunn og da er ikke reklamasjonsretten gjeldene. (Husk: Reklamasjon gjelder kun om du har behandlet produktet bra og etter boka og med all sunn fornuft. Å ikke ta et kjøretøy inn til km service er absolutt IKKE fornuftig. Så fy FY til forige eier).

Hva og hvem som kan ta service...
Mange merke verksteder prøver seg med at kun N merke kan ta service på N bil/sykkel for at garanti/reklamasjon skal gjelde.
Dette er ikke sant. Alle autoriserte verksteder kan utføre service i Norge og garanti/reklamasjon skal da fremdeles være gjeldene. Så lenge brukt verksted har benyttet originale deler, eller deler man ellers kunnet fått på merkeverksted. (fks oppgraderte dempere og lignende).

Det finnes jo dessverre en del skrekk eksempler... En av de verste var en Bavaria (BMW) butikk her i Norge som nektet garanti på en BMW der alle service på bilen hadde blitt tatt på et av de flere BMW shappene som er i Munchen. Bilen var kjøpt ny på nevnt Bavaria butikk i Norge, og argumentet var at det var ikke DE som hadde tatt servicen, og dermed ikke kunne stå for å gi garantien. (Dette løste seg heldigvis ekstremt bra for forbrukeren og heler kjedelig for Bavaria butikken).

Svolp:
For å svare deg litt direkte... Så lenge service er gjort hos autorisert verksted innen for de kilometersatser Kawazaki oppgir, så har du både garanti og reklamasjonsrett på din sykkel.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av Svolp »

Høres bra ut, at alle av oss er nogelunde enige i saken.
Som sagt har jeg sendt en mail til forbrukerområdet så får vi se hva de har og si om saken :-)

Fabrikk garantien som forhandler gir på to går jo ut om 3 uker så egentlig så bryr ikke dette meg, det som bryr meg er at reklamasjonen er gjeldene og etter litt googling og synsing ser jeg ikke noen problemer med det :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av RuneMC »

Garanti: Produsent/representant må sannsynliggjøre/bevise forhold som er i strid med betingelsene for garantien for å nekte garanti-rep i garanti-tiden. Garantien er ekstra rettighet som produsent har gitt deg. Garantien kan ikke begrense din reklamasjonsrett.

Reklamasjon: Rett du som kunde har ihht norsk lov. Du må sannsynliggjøre/bevise at det er en feil som skyldes produktsvakhet/feil og ikke vanlig slitasje eller feil bruk/behandling av produktet.

M.a.o.: Bevisbyrden er din ved reklamasjon, mens bevisbyrden er selger/produsent sin om de vil nekte garanti.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av Svolp »

Oppdatering:

Spørsmål
Melding: Hei.> Har en Kawasaki motorsykkel, 2009 modell som nettopp er blitt to år gammel,> kawasaki norge stiller med 2år garanti så sant servicene blir holdt på> kawasaki verkstedet. Tidligere eier har ikke gjort dette men serviene er> alikavel tatt og stemplet på et annet uavhengig verksted med autoriserte> mekanikere. MAO så har ikke garantien gjeldt siden dette har skjedd. Akkurat> nå har det liten betydning siden sykkelen er blitt to år gammel. Det jeg> derimot lurte på er at hvis jeg skal oppleve motor/gir/elektriske problemer i> løpe av en tre års periode er dette noe jeg fremdeles kan få krevd ordnet> gjennom den lovpålagte reklamasjonsretten vi har selv om garanti vilkårene> ikke er blitt holdt de to første åra? > Takker for svar


Svar
Hei, Du har forstått korrekt. Uavhengig av om det er gitt garanti, vil du iforbrukerkjøp ha reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. En vare skal væreav vanlig, god kvalitet og i samsvar med de opplysningene selgeren har gitt omden. Eksempel på feil selgeren er ansvarlig for, er typiske fabrikasjonsfeilog der feil vare utleveres/sendes. Selgeren vil imidlertid ikke være ansvarligfor skade som skyldes feil eller unormal bruk, uhell eller normal slitasje.Klagefristen er 2 år, men 5 år dersom tingen er ment å vare vesentlig lengerenn 2 år. Hvis varen har en feil som selgeren er ansvarlig for, vil du kunnekreve reparasjon, ny vare, prisavslag, heving og/eller erstatning.For mer utfyllende informasjon om garanti og reklamasjon, se http://forbrukerportalen.no/Publikasjon ... 3964913.16 For mer utfyllende informasjon om rettigheter etter forbrukerkjøpsloven, se http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk
Med hilsen Marius Raael Johnsen http://www.forbrukerportalen.no
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av Crinos »

Var jo et veldig greit svar synes jeg.

Veldig greit å ta med seg til Kawa om dem skulle slå seg vrange på eventuell reklamasjon sak.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av BC45 »

Løfter denne gamle tråden fordi jeg vurderer et par brukte sykler. Dersom man kjøper en 2 år gammel mc av en privatperson og eventuelle feil/mangler dukker opp- skal man da reklamere til privatpersonen eller til butikken som solgte mc´n ny i sin tid?
På Forbrukerrådets hjemmeside står det at kjøpsloven gjelder ved bruktkjøp av privatperson og forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp av ny mc av forhandler. Er det slik at man overtar reklamasjonsretten når man kjøper brukt av en privatperson? Hvis det er tilfelle, er det ett fett om den brukte sykkelen hadde 2 eller 5 års garanti da den var ny, eller er garanti bedre enn reklamasjonrett?

Sitat fra Forbrukerrådets nettside:

Klagefristen er to eller fem år


Du kan klage i to eller fem år hvis du har kjøpt av en profesjonell selger (forbrukerkjøpsloven).
Hvor lenge du kan klage avhenger av hvor lenge tingen er ment å vare ved vanlig bruk. Sofa og mobiltelefon er eksempler på varer med fem års klagefrist.

Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).
Sist redigert av BC45 den 27 jul 2017, 21:06, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av AJ »

@BC45:
Et interessant og absolutt relevant spørsmål, vil jeg si.

Jeg vil tro at man også kan henvende seg til selger av nysykkelen i sin tid når det gjelder de merkene som har 5 års fabrikkgaranti.
Men først og fremst vil jeg tro at man bør/skal ta kontakt først med forrige eier. Også på de syklene som har 5 års garanti.

Ikke noe fasitsvar, dette. De som best kan svare mest mulig presist er nok Forbrukerkontorene.
Evt. folk her inne som har erfaringer på disse tingene, noe jeg (heldigvis...) ikke har.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Garanti vs reklamasjon?

Legg inn av BC45 »

BC45 skrev: 27 jul 2017, 20:29 Løfter denne gamle tråden fordi jeg vurderer et par brukte sykler. Dersom man kjøper en 2 år gammel mc av en privatperson og eventuelle feil/mangler dukker opp- skal man da reklamere til privatpersonen eller til butikken som solgte mc´n ny i sin tid?
På Forbrukerrådets hjemmeside står det at kjøpsloven gjelder ved bruktkjøp av privatperson og forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp av ny mc av forhandler. Er det slik at man overtar reklamasjonsretten når man kjøper brukt av en privatperson? Hvis det er tilfelle, er det ett fett om den brukte sykkelen hadde 2 eller 5 års garanti da den var ny, eller er garanti bedre enn reklamasjonrett?

Sitat fra Forbrukerrådets nettside:

Klagefristen er to eller fem år


Du kan klage i to eller fem år hvis du har kjøpt av en profesjonell selger (forbrukerkjøpsloven).
Hvor lenge du kan klage avhenger av hvor lenge tingen er ment å vare ved vanlig bruk. Sofa og mobiltelefon er eksempler på varer med fem års klagefrist.

Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).
Jeg sendte en skriftlig forespørsel til Forbrukerrådet angående reklamasjonsrett ved kjøp av en brukt vare av privatperson og fikk dette til svar:

I et forbrukerforhold skal man normalt kun forholde seg til kontraktsparten, som selv blir ansvarlig
for feil og mangler som ligger hos tidligere salgsledd. Imidlertid kan en kjøper av et produkt eller en
tjeneste gjennom direktekrav (også kalt springende regress) fremme krav om avhjelp (retting eller
omlevering), prisavslag, heving og/eller erstatning direkte mot et tidligere salgsledd.
Et eksempel kan være at man kjøper en mobiltelefon i en butikk for så å selge den videre brukt til en
privatperson. Den nye kjøperen oppdager så en mangel ved mobiltelefonen. Den nye kjøperen kan
da melde sitt krav til den private selgeren han/hun kjøpte mobiltelefonen av, eller ta saken direkte
opp med den profesjonelle (opprinnelige) selgeren. Dette kalles et direktekrav eller springende
regress, fordi man hopper over mellomleddet og går direkte på den opprinnelige selgeren av
produktet. Det vil i slike tilfeller være den opprinnelige selgeren (den næringsdrivende) som blir
ansvarlig for mangelen.
Det finnes en rekke bestemmelser som regulerer disse tilfellene ved kjøp av varer eller tjenester:
1. Forbrukerkjøpsloven § 35 ved kjøp av et produkt fra en næringsdrivende
2. Kjøpsloven § 84 ved kjøp av et produkt fra en privatperson
3. Håndverkertjenesteloven § 27 ved kjøp av en håndverkertjeneste
4. Avhendingslova § 4-16 ved kjøp av en brukt bolig
5. Bustadoppføringslova § 37 ved kjøp av en ny bolig

Svar