Hva gjør du akkurat nå?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av BjørnSover »

ErikW skrev: 13 jul 2022, 23:05 Husk: en seilbåt er også en god motorbåt. Om ikke bedre enn en motorbåt på nesten alle punkter.
Hilsen mangeårig aktiv seiler. :D
Den kjøper jeg. Jeg kan skjønne dem som bruker seilbåt som en snekke. Det er mange med motorbåt som av en eller annen grunn nesten blir forbannet fordi seilbåter ikke seiler (ikke bli krenket utc). Jeg bryr meg ikke om en daycruiser som kan plane ikke planer. Ei bryr jeg meg om dem som har en ‘offroad’ mc som kjører på motorveien. Jeg bruker mine ting som jeg vil, og lar andre gjøre med sitt som de vil - så lenge det ikke går utover andre. Og forøvrig kan men gjøre som mann vil.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 14 jul 2022, 21:26
ErikW skrev: 13 jul 2022, 23:05 Husk: en seilbåt er også en god motorbåt. Om ikke bedre enn en motorbåt på nesten alle punkter.
Hilsen mangeårig aktiv seiler. :D
Den kjøper jeg. Jeg kan skjønne dem som bruker seilbåt som en snekke. Det er mange med motorbåt som av en eller annen grunn nesten blir forbannet fordi seilbåter ikke seiler (ikke bli krenket utc). Jeg bryr meg ikke om en daycruiser som kan plane ikke planer. Ei bryr jeg meg om dem som har en ‘offroad’ mc som kjører på motorveien. Jeg bruker mine ting som jeg vil, og lar andre gjøre med sitt som de vil - så lenge det ikke går utover andre. Og forøvrig kan men gjøre som mann vil.
Kardemommeloven funker :thumleft

Selv er jeg en gammel båtmann som har mistet gnisten. Men jeg er sånn bygget at fart på sjøen er noe jeg trives med. Kjapt ut i pent vær og kjapt inn hvis været snur. Hoppe litt i bølger og generelt farte litt rundt.

Desverre gikke ikke regnestykket mitt opp med tanke på antall timer bruk i løpet av et år. Det er svært få helger i året hvor man håbpde har mulighet og at vøret er bra nok for en tur ut på vannet fant jeg ut. Atpåtill må man bruke mye tid på båtpuss hvert eneste år og jo lenger båten ligger rolig jo værre blir det og gjøre den rein.

Så jeg mistet gnisten. Men jeg blir gjerne med andre på sjøen om jeg får tilbudet. :thumleft

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 14 jul 2022, 22:33
BjørnSover skrev: 14 jul 2022, 21:26
ErikW skrev: 13 jul 2022, 23:05 Husk: en seilbåt er også en god motorbåt. Om ikke bedre enn en motorbåt på nesten alle punkter.
Hilsen mangeårig aktiv seiler. :D
Den kjøper jeg. Jeg kan skjønne dem som bruker seilbåt som en snekke. Det er mange med motorbåt som av en eller annen grunn nesten blir forbannet fordi seilbåter ikke seiler (ikke bli krenket utc). Jeg bryr meg ikke om en daycruiser som kan plane ikke planer. Ei bryr jeg meg om dem som har en ‘offroad’ mc som kjører på motorveien. Jeg bruker mine ting som jeg vil, og lar andre gjøre med sitt som de vil - så lenge det ikke går utover andre. Og forøvrig kan men gjøre som mann vil.
Kardemommeloven funker :thumleft

Selv er jeg en gammel båtmann som har mistet gnisten. Men jeg er sånn bygget at fart på sjøen er noe jeg trives med. Kjapt ut i pent vær og kjapt inn hvis været snur. Hoppe litt i bølger og generelt farte litt rundt.

Desverre gikke ikke regnestykket mitt opp med tanke på antall timer bruk i løpet av et år. Det er svært få helger i året hvor man håbpde har mulighet og at vøret er bra nok for en tur ut på vannet fant jeg ut. Atpåtill må man bruke mye tid på båtpuss hvert eneste år og jo lenger båten ligger rolig jo værre blir det og gjøre den rein.

Så jeg mistet gnisten. Men jeg blir gjerne med andre på sjøen om jeg får tilbudet. :thumleft
Ja jeg ser hva du skriver.
Har aldri klart å blitt lei av båt. Det er med båtturer som med MC. Det finnes bare dårlig klær.
Selv har jeg aldri vært uten båt siden 1978. Har hatt mange seilbåter, flere store Flybridge båter og vi har bodd i dem fra Mars til november, så båt og båtpuss har vært en stor del av vårt liv. Våre 3 barn har digget dette og har opplevd mye fint. Så det går an uten å bli lei av alt Bjerknez. :O

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Bjerknez »

Vi er jo forskjellige vetu :)

Jeg er nok ikke en som finner roen med veldig mye. For meg var selve båtkjøringen og farten samt hoppe i bølger det som var morsomt. Jeg kan så absolutt trives på en seilbåt hvis stemningen er god, men jeg er en som kjeder meg fort. Jeg er ikke en som slapper av med en bok, slikker sol dagen lang, eller liker og sove lenge om morran.

Hadde jeg våknet opp i seilbåten din klokken 06:00 om morgenen er det første jeg hadde spurt meg selv "Hva pokker skal jeg finne på nå?" Seile i 10 knop mot en destinasjon som ikke synlig nørmer seg? Å hva skal jeg gjøre mens jeg venter på destinasjonen? Fiske?

Med motorsykkel så er man mer delaktig i det som skjer og man må være skjerpet hele tiden. Man har masse krefter og leke med til enhver tid og det blir litt som å kjøre en rask båt hele tiden.

Men det finnes langt flere muligheter til å dra ut med sykkelen kontra båten. Det er bare å vri om nøkkelen å kjøre og den står rett på utsiden av huset.

Jeg ble bedt med på båttur en gang av en kompis som hadde en slik gammel Draco. Vi kjørte ut på en holme som lå ca. 15 minutter unna brygga og der skulle vi grille og drikke pils. Lite viste jeg om at han ville ligge der i 5 timer og slikke sol. Følte livet passerte i revy og når jeg atpåtill gikk tom for pils, så kjente jeg at motet begynte og glippe taket. Aldri mer.

Jeg er nok bare en som kjeder meg veldig fort.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av kjellv »

Seilbåt og sjøliv var for meg også en stor lidenskap i mange år. Ikke bare seilbåt forresten, trebåt og kystkultur var en betydelig del av det. Båten var ei Colin Archer skute. Den var ikke min, men eier hadde ikke tid til hverken bruk eller vedlikehold, men ønsket ikke å selge skuta, dette skulle være hans pensjonisttilværelse. Jeg hadde en god avtale med han i 10 år. Jeg sto for alt vedlikehold og hadde fri tilgang. Eier spurte meg i god tid dersom han ønsket å "låne" skuta en kveld eller ei helg.

Jeg lærte at med seilbåt er det selve turen som er målet. Hvor langt man kommer og hvor man havner endret seg underveis. Plan kunne for eksempel være Ålesund når jeg dro fra hjemmehavn, men hvor langt jeg kom første dag var helt uvisst. Vindretning og vær avgjorde mest, og underveis kunne målet endre seg til Åndalsnes. Et herlig liv, og stressnivået sank i det øyeblikk jeg forlot hjemmehavn og la klokka og mobiltelefonen under dekk. Om snittfarta ved 3 knop hadde det ingen verdens ting å si. Turen besto i å utnytte vind og strøm, hvor jeg havnet fant jeg ut på slutten av dagen.

Eier av skuta døde dessverre før han rakk å bli pensjonist. Skuta ble solgt, og jeg tok A-lappen og kjøpte sykkel. Men fortsatt bruker jeg ofte samme filosofi på langtur. Legger en grunnplan, men den pleier å endre seg ganske raskt. De beste langturene mine har jeg faktisk ikke planlagt noe som helst, og heller ikke forhåndsbestilt noe som helst. Det finner jeg ut underveis, og vil ikke piske på for å rekke fram til et mål for kvelden. Turen er målet, ikke destinasjonen. Nedstressing er formålet. Klokka og kalenderen bestemmer det meste ellers i året. Når jeg har ferie vil jeg ha minst mulig fokus på tid. Det holder å vite hvilken dag jeg må være hjemme igjen.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Bjerknez »

Du er nok som folk flest vil jeg tro kjellv. Er nok bare jeg som er alt for rastløs. Madammen ble med ut på båttur med båten jeg hadde og hun hadde helt klart andre hensikter med turen enn meg. Langt ut på fjorden ville hun ankre opp og spise frokost. Det var forsåvidt greit. Helt til jeg følte jeg var mett og kaffen var drukket opp. Da tenkte jeg litt "hva skjer nå?"

Madammen la beina i sofaen bak, smurte på seg solkrem og dro frem en bok... jeg skjønte at å ta opp dreggen og kjøre videre ikke var aktuelt og jeg satt igjen fast i en merkelig situasjon. Jeg klarer rett og slett ikke å slappe av som de fleste andre på den måten.

Selv når jeg står opp om morgenen så kjeder jeg meg fort. Såpass fort at jeg gjerne tar oppvasken eller gjør andre ting hvis det av flere grunner er for tidlig og kjlre videre etc.

Men jeg slapper skikkelig av etter en kjøretur hvis jeg er på tur med den rette personen som gir grunnlag for de gode samtalene, gjerne over en pils eller ti. Da slapper jeg av. Skulle jeg begynne å kjede meg utover kvelden av flere grunner så er det beste tidsfordrivet og sove, hvis man er sliten/trøtt nok. Hvis ikke kan jeg være tilbøyelig til å banke på døra på nabohytta hvis dem har et festlig lag eller på andre måter oppsøke mennesker og ting som skjer.

Ja, jeg vet, jeg er ikke skrudd sammen som alle andre. :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av utc »

BjørnSover skrev: 14 jul 2022, 21:26
ErikW skrev: 13 jul 2022, 23:05 Husk: en seilbåt er også en god motorbåt. Om ikke bedre enn en motorbåt på nesten alle punkter.
Hilsen mangeårig aktiv seiler. :D
Den kjøper jeg. Jeg kan skjønne dem som bruker seilbåt som en snekke. Det er mange med motorbåt som av en eller annen grunn nesten blir forbannet fordi seilbåter ikke seiler (ikke bli krenket utc). Jeg bryr meg ikke om en daycruiser som kan plane ikke planer. Ei bryr jeg meg om dem som har en ‘offroad’ mc som kjører på motorveien. Jeg bruker mine ting som jeg vil, og lar andre gjøre med sitt som de vil - så lenge det ikke går utover andre. Og forøvrig kan men gjøre som mann vil.
Ne ærru gæærn, jeg blir da ikke krenket. Det finnes tre typer med seilbåt;
1: Seileren, som har skjønt at det er en seilbåt og nyter det til fulle.
2: Økonomen, som vet at du får vesentlig mer båt enn om han/hun kjøper motorbåt.
3: Statusjageren, som kun ser statusen men en høy pinne. Jo høyere jo bedre men seilgarderoben ligger hjemme.
Skulle jeg brukt en bunke penger på båt i dag ville jeg valgt meg en seilbåt, en sånn med seilene ombord. Jeg fikk min første båt da jeg var åtte år og siden har det vært seilbåter, snekker, skjærgårdsjeeper, robåter, kano kajakk osv osv. så jeg er vel ikke helt ukjent med båtlivet.
Så er det sånn at folk få bruke pengene sine på hva de vil men jeg kan ikke helt unngå å nevne at jo mer penger folk har jo mindre sjømannskap behersker de. Uansett er det som regel hyggelig på sjøen men som det blir nevnt i et annet innlegg her så blir det for få muligheter til å bruke båten (det er alltid godt vær og flatt hav i salgsbrosjyrer til båter.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 15 jul 2022, 11:53
BjørnSover skrev: 14 jul 2022, 21:26
ErikW skrev: 13 jul 2022, 23:05 Husk: en seilbåt er også en god motorbåt. Om ikke bedre enn en motorbåt på nesten alle punkter.
Hilsen mangeårig aktiv seiler. :D
Den kjøper jeg. Jeg kan skjønne dem som bruker seilbåt som en snekke. Det er mange med motorbåt som av en eller annen grunn nesten blir forbannet fordi seilbåter ikke seiler (ikke bli krenket utc). Jeg bryr meg ikke om en daycruiser som kan plane ikke planer. Ei bryr jeg meg om dem som har en ‘offroad’ mc som kjører på motorveien. Jeg bruker mine ting som jeg vil, og lar andre gjøre med sitt som de vil - så lenge det ikke går utover andre. Og forøvrig kan men gjøre som mann vil.
Ne ærru gæærn, jeg blir da ikke krenket. Det finnes tre typer med seilbåt;
1: Seileren, som har skjønt at det er en seilbåt og nyter det til fulle.
2: Økonomen, som vet at du får vesentlig mer båt enn om han/hun kjøper motorbåt.
3: Statusjageren, som kun ser statusen men en høy pinne. Jo høyere jo bedre men seilgarderoben ligger hjemme.
Skulle jeg brukt en bunke penger på båt i dag ville jeg valgt meg en seilbåt, en sånn med seilene ombord. Jeg fikk min første båt da jeg var åtte år og siden har det vært seilbåter, snekker, skjærgårdsjeeper, robåter, kano kajakk osv osv. så jeg er vel ikke helt ukjent med båtlivet.
Så er det sånn at folk få bruke pengene sine på hva de vil men jeg kan ikke helt unngå å nevne at jo mer penger folk har jo mindre sjømannskap behersker de. Uansett er det som regel hyggelig på sjøen men som det blir nevnt i et annet innlegg her så blir det for få muligheter til å bruke båten (det er alltid godt vær og flatt hav i salgsbrosjyrer til båter.
Men en silbåt på flatt hav har vel like god fremdrift som en 250HK'er påhengsmotor i et badekar. Så silbåt med hjelpemotor blir jo EGENTLIG litt "juks" hvis man vil ta den helt ut som seilmann? :knegg

Jeg befinner meg nok set sted mellom pkt. 2 og 3. ingen statusjagerm men liker nå og ha en fin båt som går fort, uten å brenne av verdensøkonomien eller gjøre oligarkene misunnelige :)

Oscar Lois
Innlegg: 1
Registrert: 23 aug 2022, 10:13
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 2009

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Oscar Lois »

Ikke ler, men akkurat nå prøver jeg å gjøre odds på hesteløp ved bruk av denne hesteløp betting guide som jeg har nylig funnet på nettet. Ikke bare motorcykler, jeg er jo også interessert i hester. 🐴

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av dypen »

Ikke akkurat nå men det ble en tur på 19 mil i dag på KTM’n … Bjørkelangen over Settskog mot Skotterud, ned mot Vestmarka var det oppgradering av vei med asfaltering lysregulering følgebil over mange kilometer. Videre via Kongsvinger og Kløfta hjem :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av dypen »

Ikke akkurat nå men på mandag kveld ble det en tur til Lillehammer med kaffe på Strandtorget og i går banka jeg en tur til Bolleland for en kanelbolle :mc2
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 10 sep 2022, 15:35 ...og i går banka jeg en tur til Bolleland for en kanelbolle :mc2
I Danmark? :knegg

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 10 sep 2022, 16:14
dypen skrev: 10 sep 2022, 15:35 ...og i går banka jeg en tur til Bolleland for en kanelbolle :mc2
I Danmark? :knegg
Da hadde det blitt andre boller :crazy:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Jompa »

Sitter og ser etter på Flightradar 24 om Sk4434 har lettet fra Tromsø. Flyet er 1t og 20 min forsinket og jeg skal hente fruen på flyplassen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 20 okt 2022, 22:14 Sitter og ser etter på Flightradar 24 om Sk4434 har lettet fra Tromsø. Flyet er 1t og 20 min forsinket og jeg skal hente fruen på flyplassen.
Jepp, det er på vei nå :thumleft

Svar