Hvem har høyest strømregning nå om dagen...?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av Tysnes »

Ca: 2200.- for desember , liten enebolig . Men er jo stort sett meg aleine som bor der. Og ja , fyrer med ved...masse ved.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av Kawasaki »

NickNei skrev:Er ikke dette litt opphausa om dagen da? Ok, det er snakk om litt penger for noen, men det koster å fyre opp hus, det skal det jo gjøre.
Folk får sørge for å legge til side litt kroner da, til vinteren og strømregninga. kanskje man skal se litt på hva man bruker penger på, her på et mc-forum :-#

Alle aviser på nett har nå gått fra å skrive om ribbe, til strøm. Men det som er verre, bensinen nærmer seg 14 kroner literen! Det er verre, mye verre.

For ordensskyld, min strømregning er på ca 500,- for desember :thumleft
Nei,det er ikke opphausa.Det er fakta at strømmen til tider blir priset så høyt at endel folk ikke har råd å holde en anstendig innetemperatur. Jeg skal klare det,men det finnes minstepensjonister og lignende som sliter fælt med å få endene til å møtes.

Og at du i en setning spør om hva man bruker penger på her på forumet,og i neste uffer deg over at bensinprisen nærmer seg 14 kroner,ser for meg ut som å være et fyreforsøk :=D>
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av NickNei »

Kawasaki skrev:
NickNei skrev:Er ikke dette litt opphausa om dagen da? Ok, det er snakk om litt penger for noen, men det koster å fyre opp hus, det skal det jo gjøre.
Folk får sørge for å legge til side litt kroner da, til vinteren og strømregninga. kanskje man skal se litt på hva man bruker penger på, her på et mc-forum :-#

Alle aviser på nett har nå gått fra å skrive om ribbe, til strøm. Men det som er verre, bensinen nærmer seg 14 kroner literen! Det er verre, mye verre.

For ordensskyld, min strømregning er på ca 500,- for desember :thumleft
Nei,det er ikke opphausa.Det er fakta at strømmen til tider blir priset så høyt at endel folk ikke har råd å holde en anstendig innetemperatur. Jeg skal klare det,men det finnes minstepensjonister og lignende som sliter fælt med å få endene til å møtes.

Og at du i en setning spør om hva man bruker penger på her på forumet,og i neste uffer deg over at bensinprisen nærmer seg 14 kroner,ser for meg ut som å være et fyreforsøk :=D>
Neida, det er ikke noe fyreforsøk, fordi om det kanskje ville vært fint å fått opp temperaturen i kulda :-)
Strømprisen for meg er 0,8 kr pr KWH, inkludert alt. Det synes jeg ikke er ille. Det forteller ikke alt hva størrelsen på strømregninga er, det er vel prisen på varen som er viktig. Vet prisen varierer mange plasser, så hadde folk tatt med hva strømmen koster ville det jo vært fint, og mer forklarende. For når det er så kladt, fyrer jo man mer.
Det er faktisk mye sløsing med strøm også, jo billigere strømmen er, jo mer sløses det. "Alle" vil ha billigere strøm, men "ingen" vil ha master, vannkraftverk og vindmøller i nærheten. Gass burde vi jo fått, men når flesteparten i et demokrati stemmer på partier som ikke vil ha det, og vil ha en høy strømpris blir det sånn i et demokrati. Viser seg jo at staten tar 70% av det vi betaler i strøm, noe å tenke på.

Da blir det lite strøm da, og prisen øker med forbruk, sånn er det.

Men når det gjelder bensin vasser vi i det, men må betale en blodpris, i miljøets navn. At den bensinen vi sparer fordi det er dyrt blir brent opp for en brøkdel av summen i andre land er visst ikke så farlig. Det hjelper jo ikke på global oppvarming akkurat.

Jeg vil gjerne ha billigere strøm, men synes bare det har blitt litt mye krisemaksimering av det.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av mekkern »

Tja....Privathusholdningene har hatt fallende forbruk i mange år pga høyere og høyere priser og innføring av nettleie...
Hvor har da det økte forbruket tatt veien?????
Hovedgrunnlaget for kraftkonsesjonene er faktisk å skaffe NORSKE husholdninger lys og varme-ikke eksportere denne kraften ut av landet...
De kjører faktisk strømmen ut av landet og tilbake igjen for å kamuflere dette faktumet og kan si at de har måtte importere strømmen. Politikerne besluttet å elektrifisere norsk sokkel og ikke la de bruke gassturbiner på plattformene-denne strømmen er årsaken til at det er manko på strøm i vest-i land....Så vi kjøper strøm produsert med norsk gass og olje fra utlandet til mangedobbel pris.Hadde de heller hatt et kraftværk i nærheten av fks Bergen kunne de ha varmet store deler av byen med restvarme også-Bedre luft i denne byens sentrum...

Mye politikk i dette og store økonomiske intresser både privat og kvasioffentlig.

Om det er strøm eller bensin....vi på bunnen skal flåes...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av NickNei »

mekkern skrev:Tja....Privathusholdningene har hatt fallende forbruk i mange år pga høyere og høyere priser og innføring av nettleie...
Hvor har da det økte forbruket tatt veien?????
Hovedgrunnlaget for kraftkonsesjonene er faktisk å skaffe NORSKE husholdninger lys og varme-ikke eksportere denne kraften ut av landet...
De kjører faktisk strømmen ut av landet og tilbake igjen for å kamuflere dette faktumet og kan si at de har måtte importere strømmen. Politikerne besluttet å elektrifisere norsk sokkel og ikke la de bruke gassturbiner på plattformene-denne strømmen er årsaken til at det er manko på strøm i vest-i land....Så vi kjøper strøm produsert med norsk gass og olje fra utlandet til mangedobbel pris.Hadde de heller hatt et kraftværk i nærheten av fks Bergen kunne de ha varmet store deler av byen med restvarme også-Bedre luft i denne byens sentrum...

Mye politikk i dette og store økonomiske intresser både privat og kvasioffentlig.

Om det er strøm eller bensin....vi på bunnen skal flåes...
Hater å ødelegge en god diskusjon med fakta ;-);) http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/rek ... 89791.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men vi blir jo flere, så det er kanskje ikke sikkert at hver og en bruker mer.

Ellers er jeg helt enig, det er noe galt med styringa, og vi vanlige melkekuer må betale enda litt til.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av mekkern »

NickNei skrev:Hater å ødelegge en god diskusjon med fakta ;-);) http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/rek ... 89791.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Fakta og fakta..Norske HUSHOLDNINGER ikke landet som total...delte meninger om det?

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7332909
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av Kawasaki »

Årets(2010)desemberstrøm startet på 75 øre pr kwt i begynnelsen på måneden,og økte til 89 øre. + nettleie.
Fjorårets(2009) desemberstrøm startet på 38 øre og sluttet på 43 + nettleie. Det skulle bli ca en dobling ift ifjor. Opphausa eller ikke.

Pr 1.1.2011 koster strømmen hos Haugaland kraft 89 øre + 42 øre= 131 øre pr kwt,og den er økende.

Klarer man seg med 500 kroner i måneden,så forstår jeg at det er vanskelig å se problemet.Da må man ha et lite og lettoppvarma husvære.

80 øre inkludert alt? Da har du kanskje fastprisavtale,NickNei?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av NickNei »

Har ikke fastpris, men det er en annen tariff, fellesstrøm og fjernavlesning, og jada, bruker lite strøm. Har også andre oppvarmingskilder. Tror strømprisen her på østlandet er lavere. I nord har de vel ikke moms på strømmen, for å oppheve forskjellen i klimaet. prblemet er at det er kaldere sør nå, kanskje gjøre om det da, eller gi oss momsfri strøm.

Det er klart at det merkes, det skjønner jeg jo, men vi må huske på at vi normalt har veldig billig strøm også.
Problemet er jo at kulda gjør at vi må bruke enda mer strøm, som er enda dyrere, da baller det på seg så klart.
Ser heller ikke at det er riktig å subsidiere strøm, vi skal betale allikevel.

Ja mekkern, har sett den. Linken jeg viste til har flere svakheter, for vi bruker muligens også mer fordi det faktisk er kaldere, kan ikke si at det er sløsing heller. Industri i Norge bruker mye strøm, og den får de billig. Poenget er at strømforbruket i landet øker, og utbyggingen følger ikke etter, politisk bestemt.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av Svein2 »

Jeg fikk regninga i dag. 4959,- pluss nettleie i desember. Fra 1/10-31/12 ble det 9009,-. Bor i ca 200m2 enebolig, 2 voksne og
2 ungdommer. Har også en hybelleilighet i annen etage som jeg skal leie ut fra sommer`n, som det står på litt strøm i. Bruker i overkant av 30000 kWt i året på alt. Så det er vel som forventet.

Bannet tre ganger når ingen hørte meg å gikk inn og betalte. Skal ikke klage, visste sånn cirka om summen og har lagt til side penger til regninger. Vi er så heldige at vi er friske og har noenlunde godt betalte jobber begge to.

Men syns synd på de som sliter. For noen år siden var jobben min å stenge strømmen til kunder for manglende betaling.
"Interresant?" jobb, kom borti mye rart og vi var ikke veldig populære hos enkelte.
De gangene vi ble truet med juling reiste vi å kom tilbake med politieskorte. Var ikke snakk om å lage noen avtale om oppdeling eller utsettelse på regning da, det ble helmørkt og enda dyrere. :knegg
De aller fleste var hyggelige og vi fikk til en ordning uten å måtte stenge.

Angående høye strømpriser skylder de på tomme vannmagasiner og minner om noen bilder på bloggen min, der jeg stilte spørsmål om hvorfor de slipper så mye vann utenom kraftstasjonen. Men man behøver ikke å være Snåsamannen for å skjønne at de kom til å skylde på det.http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=2237" onclick="window.open(this.href);return false;
05102010154.jpg
Alt vannet til høyre for murkanten går utenom kraftstasjonen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av AJ »

Om jeg husker korrekt så ble denne tråden starta da strømprisen gikk 'i taket'.
Nå er den på vei ned 'i kjeller'n'... ;-)

Fikk nettopp regninga fra Fjordkraft. Den var på kr. 482,36. Avregnet mot forrige periode som var 1.5. til 1.7., så vidt jeg kan se.
Fakturabeløpet gjelder strømforbruket t.o.m. 1.9.

Liker regninger som dette :thumleft

Aldri så galt, så er det godt for noe, mener jeg å huske at det heter...
Mye regn har sin pris - på godt og vondt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av Crinos »

Vi ligger på ca 1.000,- i mnd om sommeren og ca 2.000 om vinteren. 200kvadrat hus.
Har varmepumpe og skal faktisk få montert en til i morgen. (en for hver etasje).
Det mest strømhungrie er nok vaskemaskin/tørketrommel som omtrent står på 24/7. (2 voksne og 2 små barn i hus).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av AJ »

Tenkte det kunne være artig å trekke fram denne tråden igjen... ;-)

Fikk nettopp strømregning med betalingsforfall i desember.
Fakturaen er på kr. 404,53...

Skulle gjerne sett flere slike regninger, ja :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av SuperMorten »

Har ikke oversikten, for det blir trukket fra fruen sin konto, men hittil i høst/vinter er bjørkeved eneste varmekilde, bortsett fra varmekabler på badet.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av AJ »

Ikke like aktuelt nå som for et-par tre år siden, men det kan jo likvel være lurt å sjekke hvordan din strømleverandør ligger an i forhold til konkurerrente nå om dagen.

Kom tilfeldigvis over denne siden hvor det ser ut til å være lett å sjekke hva som kan være den beste strømavtalen for nettopp deg ;-) :

https://www.elskling.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvem har høyest strømregning for Desember?

Legg inn av Jompa »

Med 37 øre kilowatten pluss 17 øre/kwh i nettleie og årlig forbruk på ca 35 000 kwh havner jeg på
18 900 kr/år de neste tre årene.
Har akkurat skrevet ny treårs kontrakt med det lokale kraftselskapet uten å sjekke konkurrentene så nøye.
Da er jeg med på å støtte lokale idrettslag og er med på å gjøre kraftlaget istand til å fortsette å være en av de største lokale investorene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar