Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Må snart ha nye vinterdekk, 80% av kjøringen med min Peugeot Expert 4x4 er til hytta på Blefjell og med 4x4 og piggfrie Hakkapeliitta så er det stort sett problemfritt. Men hender de ikke har rukket å brøyte, da kan det være utfordrende selv om til dags dato alltid kommet opp til hyttefeltet. Men de siste par hundre meterne er seige med veldig bratt bakke etter skarp sving så ikke får med fart og i dyp snø da så sliter jeg (vel, skjedd kanskje 3-4 ganger på 5 vintre at måtte gi opp så ikke dagligdags).
Så spørsmålet er hva er beste dekk i dyp snø, bare 30min opp til hytta hjemmefra så komfort mindre viktig men må fungere bra på snø og isdekket vei opp Jondalen også, 10min på bar asfalt(saltet), 10min på usaltet vintervei og 10min opp på fjellet. Og mesteparten av resterende kjøring innenfor Kongsberg, 5 minutter-ish. Alternativer:
1. Piggfrie vinterdekk
2. Piggdekk og hva er de mest ekstreme?
3. Helårs terrengdekk ala [url?https://www.eiker.no/produkt/bfg-at-ko2 ... 16-103s-2/]BFGoodrich All Terrain[/url]
4. Annet?
Tenker i utgangspunktet å gå over til piggdekk, bedre på is men ofrer man da fremkommelighet i dyp snø?
Men lurer også på om terrengdekk er bedre i dyp snø med grove og åpne spor? Han er går egentlig langt i å si at rene vinterdekk alltid er bedre enn offroad dekk så kanskje så enkelt, bare hengt meg opp i at grovere mønster = bedre grep i dyp snø. Og kanskje dårlige på is så bare bytter et problem med et annet?
Så spørsmålet er hva er beste dekk i dyp snø, bare 30min opp til hytta hjemmefra så komfort mindre viktig men må fungere bra på snø og isdekket vei opp Jondalen også, 10min på bar asfalt(saltet), 10min på usaltet vintervei og 10min opp på fjellet. Og mesteparten av resterende kjøring innenfor Kongsberg, 5 minutter-ish. Alternativer:
1. Piggfrie vinterdekk
2. Piggdekk og hva er de mest ekstreme?
3. Helårs terrengdekk ala [url?https://www.eiker.no/produkt/bfg-at-ko2 ... 16-103s-2/]BFGoodrich All Terrain[/url]
4. Annet?
Tenker i utgangspunktet å gå over til piggdekk, bedre på is men ofrer man da fremkommelighet i dyp snø?
Men lurer også på om terrengdekk er bedre i dyp snø med grove og åpne spor? Han er går egentlig langt i å si at rene vinterdekk alltid er bedre enn offroad dekk så kanskje så enkelt, bare hengt meg opp i at grovere mønster = bedre grep i dyp snø. Og kanskje dårlige på is så bare bytter et problem med et annet?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 7789
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
For max hele vinteren ville jeg ha kjøpt gode piggdekk.
For max fremkomlighet er er det dog alltid viktig å få av saltsuppa/asfalt/guffe på dekkene.Har en utfordrende sving/bakke her hjemme og når forholdene er på det værste (stort sett kun hatt 2hjulstrekk) så er avfetting på dekkene det eneste utenom kjettinger som duger.
Pleier å ha en sprayboks med motorvask liggende i bilen-dusjer på venter et minutt kjører en halvmeter frem og dusjer på resten av hjulet,og et minutt eller 2 senere kjører jeg videre-da ligger det 2 svarte striper i snøen med dritt og det biter vanvittig bedre
https://www.biltema.no/bilpleie/utvendi ... 2000017062
For max fremkomlighet er er det dog alltid viktig å få av saltsuppa/asfalt/guffe på dekkene.Har en utfordrende sving/bakke her hjemme og når forholdene er på det værste (stort sett kun hatt 2hjulstrekk) så er avfetting på dekkene det eneste utenom kjettinger som duger.
Pleier å ha en sprayboks med motorvask liggende i bilen-dusjer på venter et minutt kjører en halvmeter frem og dusjer på resten av hjulet,og et minutt eller 2 senere kjører jeg videre-da ligger det 2 svarte striper i snøen med dritt og det biter vanvittig bedre
https://www.biltema.no/bilpleie/utvendi ... 2000017062
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 164
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
I eksterme snøforhold er det traktor som gjelder
Tar bilen nedi hjelpe det lite med verdens beste dekk
Tar bilen nedi hjelpe det lite med verdens beste dekk
-
- Innlegg: 7789
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
eller brøyte med litt lav spoiler..(til den knekker)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Ikke noe monster truck men er litt høyere bakkeklaring en standard Expert
Motorvask og dekkrens kanskje mye sammen? Men godt poeng
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Kjetting! En kompis med Jeep og tung boggihenger tok seg glatt gjennom en meter høy snø i en kilometer etter å ha satt på kjettinger.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Ja, jo, kjettinger funker bra det tenkte litt at om hadde skikkelig grovmønstrede dekk så slipper jeg å bale med det
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- FredrikE24
- Innlegg: 4893
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Uten "nordiske" seipinger i knastene så er ikke grovmønstrede dekk noe til hjelp.
Ta utgangspunkt i nordiske vinterdekk med flest mulig pigg, alternativt piggfritt. Continental VikingContact av siste utgave eller Nokian Hakkapelita. Ellers er en boks med avfetting en god hjelper om det er glatt. Rett og slett å vaske dekkene med avfetting.
Neste steg er kjetting. Dersom man trener litt på å legge på kjettinger, så går dette rimelig kjapt. Kjører man pent med passe stramme kjettinger, kommer man svært langt før det stopper.
Hadde en gammel Mercedes S124 med ASD-differensial. Med kjetting bak kunne man kjøre så snøen gikk over panseret og over frontruta.
Ta utgangspunkt i nordiske vinterdekk med flest mulig pigg, alternativt piggfritt. Continental VikingContact av siste utgave eller Nokian Hakkapelita. Ellers er en boks med avfetting en god hjelper om det er glatt. Rett og slett å vaske dekkene med avfetting.
Neste steg er kjetting. Dersom man trener litt på å legge på kjettinger, så går dette rimelig kjapt. Kjører man pent med passe stramme kjettinger, kommer man svært langt før det stopper.
Hadde en gammel Mercedes S124 med ASD-differensial. Med kjetting bak kunne man kjøre så snøen gikk over panseret og over frontruta.
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Ja, du har nok rett, seiping og my gummiblanding er nok medisinen.FredrikE24 skrev: ↑13 sep 2024, 18:45 Uten "nordiske" seipinger i knastene så er ikke grovmønstrede dekk noe til hjelp.
Ta utgangspunkt i nordiske vinterdekk med flest mulig pigg, alternativt piggfritt. Continental VikingContact av siste utgave eller Nokian Hakkapelita. Ellers er en boks med avfetting en god hjelper om det er glatt. Rett og slett å vaske dekkene med avfetting.
Neste steg er kjetting. Dersom man trener litt på å legge på kjettinger, så går dette rimelig kjapt. Kjører man pent med passe stramme kjettinger, kommer man svært langt før det stopper.
Hadde en gammel Mercedes S124 med ASD-differensial. Med kjetting bak kunne man kjøre så snøen gikk over panseret og over frontruta.
Drøyer nok kjetting, får heller labbe de siste par hundre metrene i dyp snø, har måttet gjøre det et par ganger men kommer til varm hytte og tørre klær så henter jeg bare bilen når ser de har brøytet Og kommer jeg ikke opp til hyttefeltet er det bare en halvtime hjem så prøver jeg igjen senere
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7030
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Ja slik er det. I mange år er det i stor grad 4 dekk som peker seg ut. Alle er laget for nordisk vinter, altså for vinterføre. Der er vinteregenskapene viktigst. Samtidig er disse dekkene dyre i innkjøp, og man kan ikke påregne mange års levetid. Om man ikke bruker opp dekkene på mange mil bar asfalt og samtidig sørger for optimal lagring i sommersesongen kan de være gode i 4-5 år.pingvin skrev: ↑13 sep 2024, 18:51Ja, du har nok rett, seiping og my gummiblanding er nok medisinen.FredrikE24 skrev: ↑13 sep 2024, 18:45 Uten "nordiske" seipinger i knastene så er ikke grovmønstrede dekk noe til hjelp.
Ta utgangspunkt i nordiske vinterdekk med flest mulig pigg, alternativt piggfritt. Continental VikingContact av siste utgave eller Nokian Hakkapelita. Ellers er en boks med avfetting en god hjelper om det er glatt. Rett og slett å vaske dekkene med avfetting.
Neste steg er kjetting. Dersom man trener litt på å legge på kjettinger, så går dette rimelig kjapt. Kjører man pent med passe stramme kjettinger, kommer man svært langt før det stopper.
Hadde en gammel Mercedes S124 med ASD-differensial. Med kjetting bak kunne man kjøre så snøen gikk over panseret og over frontruta.
Drøyer nok kjetting, får heller labbe de siste par hundre metrene i dyp snø, har måttet gjøre det et par ganger men kommer til varm hytte og tørre klær så henter jeg bare bilen når ser de har brøytet Og kommer jeg ikke opp til hyttefeltet er det bare en halvtime hjem så prøver jeg igjen senere
Så Nokian Hakkapelitta, Michelin X-Ice, Continental VikingContact og GoodYear Ultragrip, alle med varierende tall og begreper i etterbetegnelsen har i mange år knivet i toppen av vinterdekktestene.
Men som alt annet, dette er dekkene som er best på orntlig Norsk vinterføre. Så kan man spørre seg hvilket vinterføre hver enkelt av oss kjører på. Veldig mange av oss kjører opp mot 100 % på bar asfalt gjennom vinteren. Da er det kanskje andre egenskaper man bør fokusere på, og heller bruke andre transportalternativ de få dagene det virkelig er vinterføre.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1546
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Det aller beste for fremkommeligheten er en bil med et godt 4x4 system, samt skru av antispinn/antiskrens (ASC) osv. om det er oppover man skal. Piggfritt funker bra på det meste unntatt blank is med vann på, da er det pigg som gjelder.
Kjetting funker jo, men ikke noe å kjøre med over lengre strekninger eller noe særlig fart.
Piggfritt har seiping som drenerer vann bedre enn piggdekk, samt mykere gummiblanding.
Vanligvis funker piggfrie bedre på våt asfalt, mye vann/regnvær og ikke minst på sørpeføre enn det piggdekk gjør.
Mens piggdekk er mye bedre på is og spesielt på våt is enn det piggfrie er.
Kjører man ikke så mye vinterstid, så har piggdekk det med å bli hard i gummien lenge før de er utslitt mtp. mønsterdybde.
Jeg har kjørt piggfrie siden 1998 selv om jeg har hytte i Trysil og bor på toppen av en ås med mye bratte bakker.
Har 4x4 så det gjør at det går helt greit, men den ene gangen pr. vinter som det er helt j... polert is så er det ikke gøy å kjøre i bratte nedoverbakker uten pigg, da er jo 4x4 til 0 nytte, men oppover kommer man alltid uansett hvor ekstremt det er.
Så under slike forhold er jeg veldig bevisst på at tyngden på bilen og piggfrie ikke gjør at det stopper med det første nedover i bratta.
Kjører alltid Nokian på SUV og gjerne Conti på stasjonsvogn eller annet.
Kjetting funker jo, men ikke noe å kjøre med over lengre strekninger eller noe særlig fart.
Piggfritt har seiping som drenerer vann bedre enn piggdekk, samt mykere gummiblanding.
Vanligvis funker piggfrie bedre på våt asfalt, mye vann/regnvær og ikke minst på sørpeføre enn det piggdekk gjør.
Mens piggdekk er mye bedre på is og spesielt på våt is enn det piggfrie er.
Kjører man ikke så mye vinterstid, så har piggdekk det med å bli hard i gummien lenge før de er utslitt mtp. mønsterdybde.
Jeg har kjørt piggfrie siden 1998 selv om jeg har hytte i Trysil og bor på toppen av en ås med mye bratte bakker.
Har 4x4 så det gjør at det går helt greit, men den ene gangen pr. vinter som det er helt j... polert is så er det ikke gøy å kjøre i bratte nedoverbakker uten pigg, da er jo 4x4 til 0 nytte, men oppover kommer man alltid uansett hvor ekstremt det er.
Så under slike forhold er jeg veldig bevisst på at tyngden på bilen og piggfrie ikke gjør at det stopper med det første nedover i bratta.
Kjører alltid Nokian på SUV og gjerne Conti på stasjonsvogn eller annet.
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Helt klart og derfor tillater meg å tenke at kan gå i litt ekstrem retning, kjører mye på vintervei og bratte bakker som ikke alltid nybrøytede, gjelder også hjemme, bor i liten gate (=blir brøytet sist) med bratt bakke samt privat stikkvei. Og veldig lite hovedveier over lengre strekker.kjellv skrev: ↑13 sep 2024, 21:49 Ja slik er det. I mange år er det i stor grad 4 dekk som peker seg ut. Alle er laget for nordisk vinter, altså for vinterføre. Der er vinteregenskapene viktigst. Samtidig er disse dekkene dyre i innkjøp, og man kan ikke påregne mange års levetid. Om man ikke bruker opp dekkene på mange mil bar asfalt og samtidig sørger for optimal lagring i sommersesongen kan de være gode i 4-5 år.
Så Nokian Hakkapelitta, Michelin X-Ice, Continental VikingContact og GoodYear Ultragrip, alle med varierende tall og begreper i etterbetegnelsen har i mange år knivet i toppen av vinterdekktestene.
Men som alt annet, dette er dekkene som er best på orntlig Norsk vinterføre. Så kan man spørre seg hvilket vinterføre hver enkelt av oss kjører på. Veldig mange av oss kjører opp mot 100 % på bar asfalt gjennom vinteren. Da er det kanskje andre egenskaper man bør fokusere på, og heller bruke andre transportalternativ de få dagene det virkelig er vinterføre.
Takk for dekktips, da blir det én av disse 4
Får søren ikke skrudd av TCen, lett etter knapper, les users manual og googlet men nei. Når det sagt, faktisk bra 4x4 system, Peugot sender bilene sine til Dangel i Sveits som monterer dette, heiser bilen mm.Gammelsmurfen skrev: ↑14 sep 2024, 00:08 Det aller beste for fremkommeligheten er en bil med et godt 4x4 system, samt skru av antispinn/antiskrens (ASC) osv. om det er oppover man skal. Piggfritt funker bra på det meste unntatt blank is med vann på, da er det pigg som gjelder.
Kjetting funker jo, men ikke noe å kjøre med over lengre strekninger eller noe særlig fart.
Piggfritt har seiping som drenerer vann bedre enn piggdekk, samt mykere gummiblanding.
Vanligvis funker piggfrie bedre på våt asfalt, mye vann/regnvær og ikke minst på sørpeføre enn det piggdekk gjør.
Mens piggdekk er mye bedre på is og spesielt på våt is enn det piggfrie er.
Kjører man ikke så mye vinterstid, så har piggdekk det med å bli hard i gummien lenge før de er utslitt mtp. mønsterdybde.
Jeg har kjørt piggfrie siden 1998 selv om jeg har hytte i Trysil og bor på toppen av en ås med mye bratte bakker.
Har 4x4 så det gjør at det går helt greit, men den ene gangen pr. vinter som det er helt j... polert is så er det ikke gøy å kjøre i bratte nedoverbakker uten pigg, da er jo 4x4 til 0 nytte, men oppover kommer man alltid uansett hvor ekstremt det er.
Så under slike forhold er jeg veldig bevisst på at tyngden på bilen og piggfrie ikke gjør at det stopper med det første nedover i bratta.
Kjører alltid Nokian på SUV og gjerne Conti på stasjonsvogn eller annet.
Pros/cons med pigg vs piggfritt selvfølgelig men mindre kompromisser med pigg om ser bort fra støy og slitasje på asfalt/svevestøv (mindre problem i Kongsberg).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Da ble det Goodyear UltraGrip Arctic 2, betydelig billigere enn Nokian Hakkapeliitta 10 og særlig når kjøres kampanje på Vianor, 5968,- for 4 dekk er det ikke noe å si på. Og 1500,- betaler jeg gladelig for omlegg, bruker rabatten på dette da
Hørte først med merkeverksted og de skulle forøvrig ha over 11.000,- for UltraGrip Arctic 2 og over 14.000,- for Hakkapeliitta 10 så lurt å sjekke litt rundt, ja.
Hørte først med merkeverksted og de skulle forøvrig ha over 11.000,- for UltraGrip Arctic 2 og over 14.000,- for Hakkapeliitta 10 så lurt å sjekke litt rundt, ja.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Argh..så lenge var Adam i paradispingvin skrev: ↑30 sep 2024, 13:17 Da ble det Goodyear UltraGrip Arctic 2, betydelig billigere enn Nokian Hakkapeliitta 10 og særlig når kjøres kampanje på Vianor, 5968,- for 4 dekk er det ikke noe å si på. Og 1500,- betaler jeg gladelig for omlegg, bruker rabatten på dette da
Hørte først med merkeverksted og de skulle forøvrig ha over 11.000,- for UltraGrip Arctic 2 og over 14.000,- for Hakkapeliitta 10 så lurt å sjekke litt rundt, ja.
Vianor ringte opp og gjorde meg oppmerksom på at UltraGrip Arctic 2 ikke ratet for tung varebil. Så da ble det Nokian Hakkapeliitta C4 til 12.000,- inklusive omlegg
Litt skremmende at merkeverksted ikke har kontroll på dette da...
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 502
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Beste vinterdekk for ekstreme snøforhold
Ville kjøpt kjettinger, enkleste og billigste, blir du hengene så kan du ha hvilke dekk du bare vil, nytter ikke når de ikke tar neddi.
Kjørt en 4x4 sprinter som arbeidsbil i troms å finnmark noen år, er ennå ikke skjedd at jeg ikke har kommen meg fram om jeg har giddet å lagt på kjetting
Kjørt en 4x4 sprinter som arbeidsbil i troms å finnmark noen år, er ennå ikke skjedd at jeg ikke har kommen meg fram om jeg har giddet å lagt på kjetting
If you gonna be dumb you gotta be tough