En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde det ikke vært litt gøy å fikse det sjæl da?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 nov 2022, 14:55 Hadde det ikke vært litt gøy å fikse det sjæl da?
Egentlig ikke. Ting jeg MÅ er ikke like gøy :)

Dessuten vil jeg ha alt på stell når det gjelder slikt.

DAE
Innlegg: 44
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av DAE »

Ta ned en pære, se om det er gu10 sokkel, da er det 230v, to tynne pinner er 12v, da er det nok trafo aom er kaputt, ofte montert i midterste kasse, i alle fall min måte.
Slå av sikring så er du trygg når du sjekker, ta ned trafo og bruk nesa.
Send bilde av trafo til elektriker så sparer han/ho en tur.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 08 nov 2022, 15:35 Ta ned en pære, se om det er gu10 sokkel, da er det 230v, to tynne pinner er 12v, da er det nok trafo aom er kaputt, ofte montert i midterste kasse, i alle fall min måte.
Slå av sikring så er du trygg når du sjekker, ta ned trafo og bruk nesa.
Send bilde av trafo til elektriker så sparer han/ho en tur.
Hva skal egentlig til for å bytte til LED, hvis det er 12V der fra før? (eller evt. 220V)?

Må jeg bytte alt som er med lampehus og alt?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av FredrikE24 »

Du fjerner trafoen og legger 230V til hver lampe om du skal ha LED.
LED-lamper kjøpes som regel komplett. Fargetemperatur 2700K er vel greit i et bolighus. Jeg bruker å kjøpe SG downlights. Synes kvaliteten er god. Har Dim2Warm og synes det er ålreit.

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Toalmar »

Har en haug med spottere i kjøkkentak / spisekrok. Alle ble i sin tid montert med kasser i tak og i 12V. Etter en god tid fikk jeg også problem med at 3 stk sluttet å lyse. Gikk til innkjøp av en haug GU 10 sokler og bygget om alle til 230V. monterte selvsagt LED pærer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Mange gode innspill her.

Da har jeg mer kjøtt på beina før jeg ringer en elektriker.

Som mange sikkert kjenner til har jeg ganske dårlig erfaring med håndverkere og det passer dårlig når man faktisk MÅ ringe en håndverker for å få jobben gjort på lovlig vis med tanke på forsikringer etc. Spotter i tak som blir varme er jo heller ikke et ukjent fenomen når det kommer til varmgang og brann rundt om tror jeg.

En elektriker som har klart fagbrevet betyr ikke at han/hun nødvendigvis har de beste løsningene eller gjør jobben korrekt. Det har jeg mange eksempler på. Da sitter det ekstra langt inne og attpåtil betale dyre dommer for jobben som blir gjort.

På kjøkkenet som vi nylig restaurerte fra bunnen av hvor alt det elektriske ble gjort av et firma måtte jeg følge med hele tiden. Jobben ble sikkert gjort etter forskriftene, men det var mye slurv og snarveier.

Jeg sa klart i fra flere ganger at det skulle ikke være en eneste ledningstump som skulle synes. Alt skulle være skjult. Når jeg kom hjem hadde elektrikeren allikevel klart kunststykket og bore hull fra loft og FORRAN taklisten til ledningen som skulle på veggen ved kaffetrakteren.

Disse skal jo ligge skjult sa jeg, bak veggplaten (som enda ikke var satt på). Da svarte han at han ikke kunne lage hull i lekterne som platen skulle festes til da lekterne var for smale. Men du må det vel ikke lage hull sa jeg... Jeg hentet da en dremel jeg hadde i kjelleren og skjærte av en cm. av lekteren der ledningen skulle gå. Kan man ikke gjøre slik da, sa jeg?

"Joda, det går sa han, men det blir jo mye knot..."

Jeg skjærte hakk i tre stendere på under 2 minutter med en dremel og hullet han boret i de nye takplatene tettet jeg igjen med sparkel og hvit fugemasse. Deretter boret han hullet bak listen og gjorde resten riktig på DEN veggen.

Men så skulle han sette opp en slik USB ladeboks og denne ga jeg beskjed om skulle festes rett under vinduslisten. jeg hadde til og med merket med blyant der den skulle være. Men når jeg kom hjem fra jobb var den montert helt nede ved gulvet. Hva f***!???

Jeg klagde på dette og siden det var for sent, så fikk jeg avslag i prisen (500 kroner) for tort og svie. Totalsummen for all elektrisk jobb på kjøkkenet var 72.000 kroner. Det er MYE penger når man attpåtill hele tiden må følge med.

Også selvsagt klarte han og levere en 24V LED driver isteden for en 12V som jeg skulle ha. Når jeg klagde så sa dem at dem ikke hadde 12V LED drivere. Heldigvis kan jeg lese, så jeg koblet ikke inn et 12V LED stripe i denne. Hadde jeg gjort det hadde denne også gått opp i røyk.

Helt håpløst at det finnes håndverkere som er totalt blottet for interesse for faget.

En annen opplevelse jeg hadde for 2 år siden var når dem som la nytt tak på huset klarte og montere takstigen på feil side av huset. Helt utrolig når jeg hadde tegnet og forklart dette samt sendt dem på mail hvilken side denne skulle være. En 5-åring hadde skjønt dette.

Svaret jeg fikk tilbake var at det ikke var noe lovverk som bestemte hvilken side av taket stigen skulle være. Nei, de tstemmer nok sa jeg, men det forandrer ikke det faktum at vi vil ha den montert på den siden som ikke synes fra veien og på den siden det var enklest og sette opp en stige.

Men feilen var allerede gjort og stigen ble montert på feil side. Men jeg fikk 10.000 i avslag på prisen. Totalsummen ble 213.000 kroner.

Taket ble bra det, det samme ble kjøkkenet, selv om takstigen kom på feil side. Men min opplevelse overfor faglærte håndverkere ble bare nok en gang skuffende. Man føler liksom hele tiden man må følge med.

Skal jeg også nevne han som var og satt inn vinduer og flyttet varmepumpa for 2 år siden? Stikkordet er sikringsbrudd når jeg slo på varmepumpe og tre vinduer av feil type i forhold til det jeg bestillte ble montert.

Det er bare helt utrolig.

Å nei, jeg har ikke valgt de billigste utenlandske fra mittambud. jeg har brukt lokale tilsynelatende oppgående firmaer med lang fartstid.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

En liten gladmelling til slutt da... for her ble det mye surt oppgulp ser jeg nå :lol

Han som monterte opp kjøkkenet som forøvrig var utenlandsk mens jobbet i et norskt kjent firma gjorde en utmerket jobb. Jeg ble faktisk imponert. Ingen skjeve sprekker mellom skaper etc. og til og med alle gummikotter var husket på. Alt var 100% korrekt utført og jeg traff han faktisk aldri personlig.

Jeg ringte faktisk sjefen hans og skrøt av jobben. DET er ikke noe jeg gjør ofte for å si det sånn.

Desverre er dte lenge mellom hvert lyspunkt... ;)

DAE
Innlegg: 44
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av DAE »

En elektriker er ikkje alltid rett elektriker...bolig og industri er ikkje heilt det samme.
Kundedialog er alltid lurt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 09 nov 2022, 07:44 En elektriker er ikkje alltid rett elektriker...bolig og industri er ikkje heilt det samme.
Kundedialog er alltid lurt.
Nei, det er helt sikkert :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av FredrikE24 »

Mitt forslag er at du tar ned downlightsene selv, gjør enkel feilsøking og i det minste vurderer neste steg. Dette får du fint til selv.

Jeg liker ikke håndverkere selv jeg. De slurver og sniker seg unna.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Jada, dette hadde jeg trolig helt fint fått til selv. Men når det gjelder 220V på et bad vi renoverte for 172 laken for 7 år siden, så har jeg ingen problemer og overlate dette til andre. :)

Uansett må vel en elektriker hit for å få det fikset siden vi trolig snakker 220V og fastmonterte spotter. Altså for å det lovlig.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av JoeHugin »

Esveen skrev: 08 nov 2022, 08:08 Mest sannsynlig en gåen trafo. Om jeg ikke husker feil, fikk man trafoer på 105w og 250w den gangen, så var vanlig å ha flere trafoer på 12V downlight. Pæra er på 35w?
105 og 150w

Mest sannsynlig en gåen trafo ja.

Ingen problem med brytere på innsiden av døra. Er ingen våtsone der.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av JoeHugin »

Toalmar skrev: 08 nov 2022, 18:58 Har en haug med spottere i kjøkkentak / spisekrok. Alle ble i sin tid montert med kasser i tak og i 12V. Etter en god tid fikk jeg også problem med at 3 stk sluttet å lyse. Gikk til innkjøp av en haug GU 10 sokler og bygget om alle til 230V. monterte selvsagt LED pærer.
Ikke akkurat en godkjent løsning.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av utc »

FredrikE24 skrev: 10 nov 2022, 22:01 Jeg liker ikke håndverkere selv jeg. De slurver og sniker seg unna.
Det var et veldig stigmatisernede utsagn :bandana
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Svar