Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av Proffnoob »

Jeg ser på bruktmarkedet at noen motorsykler har hatt mange eiere. Så nettopp en sykkel på Finn som hadde hatt 10 eiere over ca 25 år. Jeg har aldri sett tilsvarende for biler. Ser mest på japanske touringsykler med over 1000 ccm.

Er det normalt at en MC skifter eier ofte eller er det et dårlig tegn?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av SilverSmurfer »

Det er normalt at MC skifter eier oftere enn en bil. I motsetning til en bil som er en bruksgjenstand så kjører de aller fleste motorsykkel for morro skyld, og det er en hobby man tar når man har tid. Så enkelte kjøper og selger sykler i hytt og pine.

Men 10 eiere på 25 år kan også være et dårlig tegn. Det tyder i alle fall på at folk ikke har vert så lystne på å beholde sykkelen.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av mekkern »

Litt både og. En av de beste bilene jeg har hatt var amerikansk og på 2.5 år før meg hadde den 15 eiere.🤣 tror de tok påkostningene. ( nei var ikke en voyager 🤮)

2.5 år pr eier i snitt er jo ikke SÅ ille da.

Når jeg ser 3 eiere på under 2 år så er det litt oftere enn jeg synes normalt- selv om det er en del av de på Finn
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av Bjerknez »

10 eiere på 25 år kan bety veldig mye. Er det en tyosk "innstegs"-sykkel så blir man som oftest lei disse. Bør ikke være noe galt, og hadde det vært noe alvorlig galt, så hadde den sikker ikke overlevd alle eierne heller.

En prøvetur kan avdekke mange feil som ligger oppe i dagen. En visuell inspeksjon vedrørende lekasjer etc. kan også avdekke eller i det minste gi deg et bilde.

Har sykkelen surret og gått i 25 år, så går den helt sikkert noen år til. Om motoren er skrøpelig og sykkelen ellers hangler så finner du jo egentlig fort ut det. Spør om oljeforbruk etc. nå er ikke jeg noen mekaniker (langt i fra egentlig) men blåeksos og høyt oljeforbruk vil jeg tro betyr sliten motor.

Men så betaler man vel gjerne ikke ut av nesa for en 25 år gammel sykkel heller vil jeg tro og med en så gammel sykkel må man nesten regne med litt smårusk i eget eie som man ikke kan klandre selger for. Så sant ikke det er mangler som bevisst er skjult.

Skriv en god kontrakt og still han masse spørsmål. Sier han at den nesten ikke bruker olje og du finner ut at den gjør det, så kan du trolig ta han på dette i etterkant.

Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av Proffnoob »

mekkern skrev: 21 jun 2022, 10:03 Litt både og. En av de beste bilene jeg har hatt var amerikansk og på 2.5 år før meg hadde den 15 eiere.🤣 tror de tok påkostningene.
15 eiere på to og et halvt år WTF :lol

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av MGR1 »

Typisk er det sykler med få eiere som er best vedlikeholdt, men seff avhenger det av eieren. Det kan ha vært 9 supernøye eiere og den siste ødelegger alt. Eller motsatt :). Husk også at man ikke 'eier' en sykkel, man bare 'låner' den av nestemann. Gjelder forsåvidt alle gjenstander da :).

Brukeravatar
Loyfex
Innlegg: 10
Registrert: 11 mar 2021, 08:11
Motorsykkelen din: GSX-R 750

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av Loyfex »

Kommer helt ann på. Jeg ville nok styrt unna dersom noen av eierene er forsikringsselskap, bank etc. Som kan være indikasjon på mislighold eller større skader.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av Geiroe »

Loyfex skrev: 21 jun 2022, 16:06 Kommer helt ann på. Jeg ville nok styrt unna dersom noen av eierene er forsikringsselskap, bank etc. Som kan være indikasjon på mislighold eller større skader.
Hvorfor det? Det er jo ikke sykkelens feil om en har kommet i uføre, og ikke klarer å betale lånet. Dersom den har vært i en ulykke, og har skader som kan ha påvirket ramma, så er den skrot, og går til hogger. Det er dyrt for selskapet om det bare er kosmetiske skader. En støttevelt på min så er den vel skrot, i selskapets øyne.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Loyfex
Innlegg: 10
Registrert: 11 mar 2021, 08:11
Motorsykkelen din: GSX-R 750

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av Loyfex »

Geiroe skrev: 21 jun 2022, 18:20 Hvorfor det? Det er jo ikke sykkelens feil om en har kommet i uføre, og ikke klarer å betale lånet. Dersom den har vært i en ulykke, og har skader som kan ha påvirket ramma, så er den skrot, og går til hogger. Det er dyrt for selskapet om det bare er kosmetiske skader. En støttevelt på min så er den vel skrot, i selskapets øyne.
Det blir en helhetlig vurdering, selvfølgelig. At sykkelen har vært eid av slike selskaper kan bety så mangt. Bank som eier kan være så enkelt som dødsbo. Hva finnes av historie og dokumentasjon? Det blir en vurdering ikke sant?
Men som jeg sa, det kan være en indikasjon på at noe har vært mer eller mindre galt med sykkelen på et tidspunkt. Er det en risiko man er villig til å ta, så for all del, men for meg møtes det med skepsis.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av Kjellrf »

I 83 kjøpte jeg en CB550F1 SuperSport 76 og var den 12. eieren. Jeg kjente også den 13., 14.og 15. eieren før den forlot bygda. Sykkelen blei avskiltet i 2020. Da var den på eier nr 25...
Da jeg solgte 550'en i 83, kjøpte jeg en CX500 78 som jeg fortsatt er 5. eieren på.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av Gammelsmurfen »

MGR1 skrev: 21 jun 2022, 15:42 Typisk er det sykler med få eiere som er best vedlikeholdt, men seff avhenger det av eieren.
Tja, vet ikke om jeg er helt enig i den teorien der... de fleste som kjøper en brukt mc vil vel sjekke den litt grundig etter kjøpet.
Kanskje bytte ut ting de er litt usikre på eller oppgradere et og annet, få eiere (og kanskje lav km-stand) kan også bety at den har "stått seg i hjel".
Som Berknez nevnte også, er det en typisk innstegs-sykkel så er det helt normalt og ha den en sesong eller to.
Eller typisk egnet sykkel kjøpt for å drive øvelseskjøring, enten som elev eller ledsager.

Tror også SVV teller eiere basert kun på rammenummer, så f. eks. ved kjøp og videresalg (ikke kommisjon) hos en forhandler så registreres den juridisk ansvarlige eieren av kjøretøyet som eier selv om det ikke er skilter på den i mellomtiden.
Derfor kan det se ut som om det har vært fler eiere enn de som faktisk har brukt den (litt usikker på sistnevnte, men etter egne erfaringer syns jeg det kan se slik ut).

Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av Proffnoob »

Gammelsmurfen skrev: 22 jun 2022, 02:32
MGR1 skrev: 21 jun 2022, 15:42 Typisk er det sykler med få eiere som er best vedlikeholdt, men seff avhenger det av eieren.
Tja, vet ikke om jeg er helt enig i den teorien der... de fleste som kjøper en brukt mc vil vel sjekke den litt grundig etter kjøpet.
Kanskje bytte ut ting de er litt usikre på eller oppgradere et og annet, få eiere (og kanskje lav km-stand) kan også bety at den har "stått seg i hjel".
Som Berknez nevnte også, er det en typisk innstegs-sykkel så er det helt normalt og ha den en sesong eller to.
Eller typisk egnet sykkel kjøpt for å drive øvelseskjøring, enten som elev eller ledsager.

Tror også SVV teller eiere basert kun på rammenummer, så f. eks. ved kjøp og videresalg (ikke kommisjon) hos en forhandler så registreres den juridisk ansvarlige eieren av kjøretøyet som eier selv om det ikke er skilter på den i mellomtiden.
Derfor kan det se ut som om det har vært fler eiere enn de som faktisk har brukt den (litt usikker på sistnevnte, men etter egne erfaringer syns jeg det kan se slik ut).
Det med "innstegs-sykkel" høres ut som en forklaring men kanskje ikke i tilfellene jeg så. For jeg tror ikke 900-1200 ccm er "innstegs"? Det er slike jeg har sett mest på og det var i denne kategorien jeg så flere eksempler på tallrike eiere.

Kanskje du har rett ang. SVV.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av mekkern »

En typisk 1200cc innstegssykkel er fks. HD Sportster1200.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 22 jun 2022, 08:57 En typisk 1200cc innstegssykkel er fks. HD Sportster1200.
Det VAR invertfall. I dag vet jeg ikke helt lenger. HD Sportster S 1200 koster fra 270.000. Tøff sykkel, men kraftig oberpriset spør du meg.

Hette dem ikke Iron 883 eller noe før?

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ville du kjøpt MC som har hatt 10 eiere?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 22 jun 2022, 09:06
mekkern skrev: 22 jun 2022, 08:57 En typisk 1200cc innstegssykkel er fks. HD Sportster1200.
Det VAR invertfall. I dag vet jeg ikke helt lenger. HD Sportster S 1200 koster fra 270.000. Tøff sykkel, men kraftig oberpriset spør du meg.

Hette dem ikke Iron 883 eller noe før?
Men vi snakker jo om bruktsykler med flere eiere?

Iron 883 er jo samme sykkel egentlig og det er ferdige satser til 1200 mener jeg.
Sist redigert av mekkern den 22 jun 2022, 09:38, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar