Skade på privat eiendom, utbedring …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av dypen »

Har hatt hendelse hjemme der bil påfører skade på vår eiendom hvor registreringsnummer er kjent fra nabo som følger med :thumleft

I og med vi ikke har mulighet til å skrive skademelding blir skaden registrert hos vårt forsikringselskap som skal taksere, utbedre skade og kreve regress fra motpart. Hvor vi selvfølgelig må betale egenandel som blir refundert hvis motpart betaler.

Takstmann har taksert skade hvor jeg hadde klare ønsker om å ikke skjøte materialer men bytte hele lengder slik som var der fra før. Altså ingen foringelse med skjøting etc. Får spørsmål om kontantoppgjør for å utbedre skade selv som jeg høflig takker nei til.

Kvelden etter får jeg telefon hvor det bekreftes att de tar mine ønsker om å bytte hele lengder … Men, kan jeg male skaden selv??? Hvorfor skal jeg det og takker selvfølgelig nei, skal jeg bruke fritid og penger på å utbedre skade andre har påført vår eiendom.

Alle våre forsikringer er i ett selskap og jeg liker veldig dårlig agendaen til selskapet når vi trenger hjelp for å taksere, utbedre skade og kreve oppgjør fra skadevolder.

Vi har hatt tilsvarende hendelse tidligre og hvis det hver gang skal lappes på for å spare noen kroner hvem blir sittende med kostnaden og verdiforingelsen da? Det er vi og ingen andre.

Noen her med syn på saken eller opplevd noe lignende?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 16 jun 2022, 10:19
Noen her med syn på saken eller opplevd noe lignende?
Har jobbet som skadebehandler i en Bilskadeavd. i Storebrand på åtti-tallet og mener bestemt at du i dette tilfellet skal holdes såkalt skadesløs.
Dvs. full erstatning, uten forringelse som f.eks. skjøting (av gjerde?.
Hva angår ny maling på erstattet materiale så kan det kanskje i noen tilfeller, fra selskapets side, vurderes en viss reduksjon pga. alder på malingen på det skadde materialet.

Uansett er det bare å stå på å kreve full erstatning. Ikke aksepter delvise "billigløsninger", noe jeg dessverre delvis lot meg overtale til her hjemme da huset vårt fikk store brannskader for 25 år siden da jeg nærmest var i sjokktilstand en god stund etter brannen som oppsto på ytterveggen midt på natta med mindreårige barn, som måtte reddes ut av et brennende hus...

I etter tid har jeg tenkt mye på hvor kynisk forsikringsselskapets representant var i dette tilfellet for å spare på forsikringskronene.
Og nei, det var ikke min tidligere arbeidsgiver som var vårt forsikringsselskap da dette skjedde.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av utc »

*Forsikringsbransjen er legalisert kriminalitet kan det virke som.
Det står vel i forsikringspolisen din at ved skade påført av andre skal det settes tilbake i den stand det befant seg før skadetidspunktet.
Nå skal det også nevnes at jeg innbrudd fikk ødelagt et vindu. I samtale med forsikringsselskapet mente jeg at det ville jo bli billigst ved at jeg gjorde det selv. Det var de ikke uenig i men de syntes det var riktig at jeg skulle slippe. regninga på et vanlig "husmorvindu" kom på 19.800,- inkl.mva. Arbeidet tok en hel dag utført av en byggmester og hans svenn. Ruta gir jeg med mine rabatter Kr. 2550,- for. Forsikringsselskapet mente at prisen var helt grei. Selv bruker jeg fire timer på å bytte tre vinduer inkl.karm og belisting og jeg er ikke snekkerutdannet
Så konklusjonen er at det er veldig forskjell på forsikringsselskaper.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av Audi Mannen »

dypen skrev: 16 jun 2022, 10:19 Har hatt hendelse hjemme der bil påfører skade på vår eiendom hvor registreringsnummer er kjent fra nabo som følger med :thumleft


Noen her med syn på saken eller opplevd noe lignende?
Med utgangspunkt i første setning og svar på siste så ville jeg anmeldt den som gjorde dette for å forvolde skade og deretter stikke av fra skade stedet. Det kan svi mere enn en liten faktura på noen tusen.

Jeg hadde forøvrig en "hit and run" episode med en scooter som jentungen i sin tid kjørte. Hun parkerte på oppmerket plass, gikk på butikken og kom tilbake til en veltet moped. En ansatt hos nabo butikken kom løpende med en lapp hvor det sto reg.nr. på bilen som rygget på den, fortalte at han gikk ut og kikket før han kjørte videre, han gidda faktisk ikke å sette den opp igjen på støtta. Til slutt la hun til til eget mobilnummer som vitne. Utrolig realt gjort.
Jeg konfronterte sjåføren med hendelsen på en saklig epost hvorpå han sa det ikke var noe å bry seg om siden det var "bare" en skrape i lakken. Da fikk han 2 valg i retur:
1. han bekrefter skriftlig på epost til den lokale Honda forhandleren at han dekker kostnader med reparasjon på moped meg reg.nr xx xxxx med meg på kopi.
2. jeg anmelder han for å stikke av fra en påkjørsel.

Han valgte nr.1 innen 5 min.

Dette var i tillegg en av de såkalte "lokale storheter" i politikken her, men de må da for f..n forholde seg til lover og regler de også.

Kosten på det som var " en liten ripe" i lakken kosta han 9800,- i deler og arbeid.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av dypen »

Ville helt klart anmeldt forholdet men har ingen tillit til at det fører til noen reaksjon, leser om andre forhold av helt annen karakter som blir henlagt på grunn av manglende resurser / prioritering.

Betimelig å stille spørsmål ved fører av minibussen som kjører skolebarn, har både ryggekamera og ryggesensorer. Hva om det sto en person der…
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av AJ »

Uten å kjenne detaljene om hva som er skadet så leser jeg ut fra beskrivelsen og vitneobservasjoner at dette er en klar bilansvarsskade.
Den gang jeg jobbet som skadebehandler ble ansvarsspørsmålet i mange saker avgjort med vitneforklaringer. Altså ikke formelle vitneforklaringer i politiavhør, men vitner som meldte seg til den som hadde fått påført skade og som videreformidlet vitnets identitet til forsikringsselskapet, som så tilskrev vitnet og ba om en skriftlig forklaring, som ble videresendt til motpartens/skadevolders forsikringsselskap.
Og dette endte da som hovedregel med at motpartens selskap erkjente erstatningsansvar.

Jeg tror ikke Bilansvarsloven er endret siden jeg jobbet med dette., så jeg regner med at det objektive erstatningsvaret fortsatt står sterkt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av Bjerknez »

Enkelt.

Gjerdet skal opp i sin helhet utført av fagfolk og resultatet skal bli akkurat slik det var, evt. bedre.

Totalprisen her kan fort bli ganske stor. Håndtverkere i dag jobber slett ikke gratis og avhengig av skaden, så kan dette fort komme til å koste flerfoldige tusen kroner.

Sikkert fristende og ta pengene selv og lappe på skaden for noen hundrelapper, men det er jo en avgjørelse man må ta.

MCtrønder
Innlegg: 14
Registrert: 05 sep 2017, 15:09
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av MCtrønder »

Jeg er enig med AJ. Dette er vel noe som bilens forsikringsselskap skal betale for? Jeg kan ikke forstå at ditt forsikringsselskap skal involveres i det hele tatt. Bilfører skulle naturligvis tatt kontakt med deg etter hendelsen og skrevet skademeldingsskjema. Det at vedkomne stakk av kvalifiserer til en politianmeldelse hvis du gidder.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av dypen »

Helt enig med dere over her, når vi tar kontakt med forsikringselakapet er det for å få profesjonell hjelp og skaden utbedret fagmessig. Ikke ute etter noe quick fix eller penger i lomma.

Jeg har til dags dato tilgode å se noen som kommer godt ut med kontantoppgjør, rydd opp slik att det som er skadet fremstår minst like god eller bedre etter rep.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 16 jun 2022, 17:40 Helt enig med dere over her, når vi tar kontakt med forsikringselakapet er det for å få profesjonell hjelp og skaden utbedret fagmessig. Ikke ute etter noe quick fix eller penger i lomma.

Jeg har til dags dato tilgode å se noen som kommer godt ut med kontantoppgjør, rydd opp slik att det som er skadet fremstår minst like god eller bedre etter rep.
Hvis man er villig til og ta jobben selv for å reparere gjerdet så kan det jo bli lønnsomt. Husk at når takstmann regner pris så skal ALT tas med. Ting skal kjøpes hentes, gjerdet skal males og det må man ha en egen maler til (egentlig da vertfall...) en snekker må sette opp gjerdet, blir fort en del tsenlapper. Kjøper man materiale selv og tar drittjobben så kan man sitte igjen med litt penger OG et flott gjerde.

Men har man ikke tid og tiden man bruker kan dra inn penger andre steder så blir selvsagt regnestykket annerledes, men de fleste av oss har vel litt fritid og ta av.

Det er vel heller ikke krav til noe faglig kompetanse for å feste noen plankebiter vil jeg tro. ?

Men så klart, det enkleste er å sette bort alt og la forsikringsselskapet ta regningen. Da kan man vertfall klage i ettertid :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av dypen »

Det virker som de forsøker å holde bilens forsikringselskap (leasing bil) utenfor men betale regresskravet fra mitt forsikringselskap som kommer.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har opplevd å få både bil og trailer i eller i gjennom gjerdet hjemme.
Begge ganger var jeg hjemme og fanget det opp (uten problemer, mye lyd..).
Første gangen var det trailersjåfør som hadde "kjørt seg fast" i en smal blindvei på siden her.
Han hadde kjørt på GPS men skulle til en vei med samme navn ved Gardermoen, østeuropéer som ikke snakket engelsk, så jeg ga opp og fiksa det selv.
Neste gang en personbil tvers igjennom og inn i hagen, forsikringsselskapet fikset alt, satt en entreprenør på saken som igjen leide inn et gjerdefirma. De fiksa alt, i impregnert som før men beise det gjorde de ikke.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 16 jun 2022, 22:41 ... men beise det gjorde de ikke.
Blir jo litt som å rette opp bulken i bilen, legge på grunning, for så og drite i lakkeringen. Koster jo fort noen hundrelapper for maling, også må man ha pensler samt bruke tid, og tid er penger.

Impregnert materiale skal vel uansett ikke males sånn med en gang har jeg hørt. Slik jeg ser det er impregnert materiale overkill til et enkelt gjerde.

Hvorfor skal jeg bruke flere hundre kroner samt egen fritid fordi en gjøk tredde bilen gjennom gjerdet mitt? Kjenner at jeg ikke helt hadde gitt meg på denne uten et meget overbevisende svar fra forsikringsselskapet.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 17 jun 2022, 06:31
Gammelsmurfen skrev: 16 jun 2022, 22:41 ... men beise det gjorde de ikke.
Blir jo litt som å rette opp bulken i bilen, legge på grunning, for så og drite i lakkeringen. Koster jo fort noen hundrelapper for maling, også må man ha pensler samt bruke tid, og tid er penger.

Impregnert materiale skal vel uansett ikke males sånn med en gang har jeg hørt. Slik jeg ser det er impregnert materiale overkill til et enkelt gjerde.

Hvorfor skal jeg bruke flere hundre kroner samt egen fritid fordi en gjøk tredde bilen gjennom gjerdet mitt? Kjenner at jeg ikke helt hadde gitt meg på denne uten et meget overbevisende svar fra forsikringsselskapet.

Vel.. treverk ruster ikke - i tillegg er det impregnert så man skal vente bra lenge før det forringes nevneverdig :D
Det er bare "vanlig" oljebeis (ikke dekkbeis) på det og en enkel konstruksjon uten masse spiler med kriker og kroker.
Måtte beise resten uansett da det var på tide, så om det ble noen meter ekstra (eller jeg hadde måtte ha tatt de uansett om dette ikke hadde skjedd), så derfor brøy jeg meg ikke noe om det.
Jeg skjønner hva du mener og i prinsippet så skal det bli som før (eller bedre).

Impregnert nå er ikke det samme som før, de fjernet nikkel og arsen, så det er bare kobber og salt nå.
Men det kan være kliss vått etter impregneringen så man må vente til det er tørket nok, men den der myten med at man må vente ett år osv. er bare tull. Det samme med at man aldri trenger å behandle impregnert som noen tror, jo det må man men det haster ikke like mye som ubehandlet.
Også er det forskjell på høvlet og uhøvlet når det gjelder det der, uhøvlet kan man behandle raskt (så lenge det er tørt nok), mens høvlet er glattere og mye dårligere vedheft.
Saltutslag ved kvist kan man få, men det kan i teorien uansett komme etter flere år også..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skade på privat eiendom, utbedring …

Legg inn av Bjerknez »

Jada, jeg er enig i det, men hvis gjerdet diit er hvitt og noen kjørte ned en del av gjerdet, så må trolig hele gjerdet males for at det skal bli slik det var.

Hvis dem maler bare den biten aom var skadet, så blir det trolig skille etc.

JEG hadde vertfall vært ganske kravstor der merker jeg. Jeg gidder ikke å stå i shortsen og male gjerdet fordi en tulling klarte og kjøre det ned.

Svar