GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
SeaChef25
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2022, 16:54
Motorsykkelen din: HD V-Rod Muscle 2016

GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av SeaChef25 »

Heisann!
Akkurat begynte med kjøretimer og det er så gøy å filme det som foregår og bare for å lage noe små filmer!
Jeg kjøpte meg GoPro Hero 8 og vil gjerne begynne med å filme og lage små kliper, men ser at dette kamera rekker ikke å filme lenger enn 60-80min, og det er så kjedelig å ha med seg 10 batterier og bytte dem hver time! Finnes det noe små men stor kapasitet powerbank som man kan lime til hjelmen? Eller et annet metode for å ha mulighet å filme flere timer om dagen? Noen som vet noe?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av AJ »

Heisan SeaChef25! Velkommen til oss her på MCsiden.no :vs .

Det du spør om har ikke jeg spesielt god greie på, men det jeg tror er at det skal kunne la seg gjøre å ha en kraftig batteribank i f.eks. en av lommene i kjørejakka med ladeledning koblet til GoPro'en. Forutsatt at denne er konstruert slik at den kan lades under bruk.

Å feste noe som en kraftig batteribank til hjelmen må jeg si jeg har liten tro på... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SeaChef25
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2022, 16:54
Motorsykkelen din: HD V-Rod Muscle 2016

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av SeaChef25 »

AJ skrev: 12 mai 2022, 17:19 Heisan SeaChef25! Velkommen til oss her på MCsiden.no :vs .

Det du spør om har ikke jeg spesielt god greie på, men det jeg tror er at det skal kunne la seg gjøre å ha en kraftig batteribank i f.eks. en av lommene i kjørejakka med ladeledning koblet til GoPro'en. Forutsatt at denne er konstruert slik at den kan lades under bruk.

Å feste noe som en kraftig batteribank til hjelmen må jeg si jeg har liten tro på... :-k
Hei, og takk for dette!
Har ikke tenkt på det en gang :-k Høres veldig interessert ut, skal se om jeg klarer å kjøre med en kabel ved siden av, men det borde løse alle problemer!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av AJ »

SeaChef25 skrev: 12 mai 2022, 17:57
Har ikke tenkt på det en gang :-k Høres veldig interessert ut, skal se om jeg klarer å kjøre med en kabel ved siden av, men det borde løse alle problemer!
Ja, du får prøve og se :) .
Og om det funker så er jo ingenting bedre enn det ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av mekkern »

Uansett vil man ha minst mulig vekt og ting som kan hekte seg fast hvis en er uheldig.
Nakken tåler ikke SÅ mye...husk bare vekten av hjelmen øker belastningen på nakken mye-tyngre hjelm mer belastning-ved en smell ekstremt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av greina »

Hvor lange kan man filme før minnekortet er fullt? (Jeg er klar over at det kommer an på oppløsning og størrelse på minnekortet men det blir før eller senere fullt og må byttes med et tomt.)

SeaChef25
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2022, 16:54
Motorsykkelen din: HD V-Rod Muscle 2016

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av SeaChef25 »

greina skrev: 12 mai 2022, 21:36 Hvor lange kan man filme før minnekortet er fullt? (Jeg er klar over at det kommer an på oppløsning og størrelse på minnekortet men det blir før eller senere fullt og må byttes med et tomt.)
Kommer an på størrelse av minnekort. Jeg har en på 64gb og den tåler 2.5 timer av videoopptak.
Regner med at 128 eller 256gb skal gå nok mye lengre enn dette.
Største problemet er at kameraet lever 60min. Tips om batteribank i jakke virker helt perfekt, siden jeg har også sena og gopro montert på hjelmen.
Tipper at ved en ulike så skal det fly av hjelmen til helvete uansett

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av Bjerknez »

SeaChef25 skrev: 12 mai 2022, 17:03 Heisann!
Akkurat begynte med kjøretimer og det er så gøy å filme det som foregår og bare for å lage noe små filmer!
Jeg kjøpte meg GoPro Hero 8 og vil gjerne begynne med å filme og lage små kliper, men ser at dette kamera rekker ikke å filme lenger enn 60-80min, og det er så kjedelig å ha med seg 10 batterier og bytte dem hver time! Finnes det noe små men stor kapasitet powerbank som man kan lime til hjelmen? Eller et annet metode for å ha mulighet å filme flere timer om dagen? Noen som vet noe?
De fleste powerbanker vil slå seg av når enheten ikke tar til seg lading lenger (når enheten er fulladet feks.) og vil ikke slå seg på igjen før du fysisk aktiverer batteribanken eller kobler til enheten på nytt igjen. Det betyr at du på en måte holde powerbanken våken hele tiden ved å gi den pulser som får den til å tro at du har aktivert den. Disse pulsene må komme med ca. 15-30 sekunders mellomrom.

Jeg har laget en slik enhet selv. Kontakt meg gjerne via PM hvis du har behov for det.

Selve enheten som fikser dette skal du få gratis, mot at du betaler frakt. FOr å koble denne på USB kabelen så vil du trenge loddebolt. Jeg holder forøvrig på med en annen versjon med USB kontakt i begge ender som gjør at du kan slippe og lodde på ledninger selv, men denne blir ikke ferdig på en god stund ennå.

Du kan også fikse dette enkelt med en enkel motstand på rundt 50-100 ohm koblet i prallell mellom pluss og minus hele tiden. En ganske "dum" løsning som vil suge rundt 100mA med strøm fra batteribanken din konstant, men det funker.

Den jeg har laget gir pulser på rundt 100mA hvert 15-30 sekund og bruker MYE mindre strøm. Nærmest ubetydelig.

SeaChef25
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2022, 16:54
Motorsykkelen din: HD V-Rod Muscle 2016

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av SeaChef25 »

AJ skrev: 12 mai 2022, 19:08
SeaChef25 skrev: 12 mai 2022, 17:57
Har ikke tenkt på det en gang :-k Høres veldig interessert ut, skal se om jeg klarer å kjøre med en kabel ved siden av, men det borde løse alle problemer!
Ja, du får prøve og se :) .
Og om det funker så er jo ingenting bedre enn det ;) .
Hadde en kjøretime på 2 timer i dag og det gikk meget fint med batteribank inne i en mc jakke, kunne filme hele veien med 100% batteri.
Det er nok det smarteste man kan gjøre, meget takk for tips!

SeaChef25
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2022, 16:54
Motorsykkelen din: HD V-Rod Muscle 2016

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av SeaChef25 »

Bjerknez skrev: 13 mai 2022, 07:28
SeaChef25 skrev: 12 mai 2022, 17:03 Heisann!
Akkurat begynte med kjøretimer og det er så gøy å filme det som foregår og bare for å lage noe små filmer!
Jeg kjøpte meg GoPro Hero 8 og vil gjerne begynne med å filme og lage små kliper, men ser at dette kamera rekker ikke å filme lenger enn 60-80min, og det er så kjedelig å ha med seg 10 batterier og bytte dem hver time! Finnes det noe små men stor kapasitet powerbank som man kan lime til hjelmen? Eller et annet metode for å ha mulighet å filme flere timer om dagen? Noen som vet noe?
De fleste powerbanker vil slå seg av når enheten ikke tar til seg lading lenger (når enheten er fulladet feks.) og vil ikke slå seg på igjen før du fysisk aktiverer batteribanken eller kobler til enheten på nytt igjen. Det betyr at du på en måte holde powerbanken våken hele tiden ved å gi den pulser som får den til å tro at du har aktivert den. Disse pulsene må komme med ca. 15-30 sekunders mellomrom.

Jeg har laget en slik enhet selv. Kontakt meg gjerne via PM hvis du har behov for det.

Selve enheten som fikser dette skal du få gratis, mot at du betaler frakt. FOr å koble denne på USB kabelen så vil du trenge loddebolt. Jeg holder forøvrig på med en annen versjon med USB kontakt i begge ender som gjør at du kan slippe og lodde på ledninger selv, men denne blir ikke ferdig på en god stund ennå.

Du kan også fikse dette enkelt med en enkel motstand på rundt 50-100 ohm koblet i prallell mellom pluss og minus hele tiden. En ganske "dum" løsning som vil suge rundt 100mA med strøm fra batteribanken din konstant, men det funker.

Den jeg har laget gir pulser på rundt 100mA hvert 15-30 sekund og bruker MYE mindre strøm. Nærmest ubetydelig.
Beklager sent svar!
Ja, jeg skjønte at det kan nok bli et problem, med til slutt så gikk det fint!
Jeg har hatt batteri nivå på kameraet 90% hele veien, og isteden for å bruke egen batteri så fikk kameraet strøm fra batteribanken, og det la meg filme uten noe problemer! Virker sikkert med gopro hero 8 og de nyere modeller!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av Bjerknez »

SeaChef25 skrev: 20 mai 2022, 12:37
Bjerknez skrev: 13 mai 2022, 07:28
SeaChef25 skrev: 12 mai 2022, 17:03 Heisann!
Akkurat begynte med kjøretimer og det er så gøy å filme det som foregår og bare for å lage noe små filmer!
Jeg kjøpte meg GoPro Hero 8 og vil gjerne begynne med å filme og lage små kliper, men ser at dette kamera rekker ikke å filme lenger enn 60-80min, og det er så kjedelig å ha med seg 10 batterier og bytte dem hver time! Finnes det noe små men stor kapasitet powerbank som man kan lime til hjelmen? Eller et annet metode for å ha mulighet å filme flere timer om dagen? Noen som vet noe?
De fleste powerbanker vil slå seg av når enheten ikke tar til seg lading lenger (når enheten er fulladet feks.) og vil ikke slå seg på igjen før du fysisk aktiverer batteribanken eller kobler til enheten på nytt igjen. Det betyr at du på en måte holde powerbanken våken hele tiden ved å gi den pulser som får den til å tro at du har aktivert den. Disse pulsene må komme med ca. 15-30 sekunders mellomrom.

Jeg har laget en slik enhet selv. Kontakt meg gjerne via PM hvis du har behov for det.

Selve enheten som fikser dette skal du få gratis, mot at du betaler frakt. FOr å koble denne på USB kabelen så vil du trenge loddebolt. Jeg holder forøvrig på med en annen versjon med USB kontakt i begge ender som gjør at du kan slippe og lodde på ledninger selv, men denne blir ikke ferdig på en god stund ennå.

Du kan også fikse dette enkelt med en enkel motstand på rundt 50-100 ohm koblet i prallell mellom pluss og minus hele tiden. En ganske "dum" løsning som vil suge rundt 100mA med strøm fra batteribanken din konstant, men det funker.

Den jeg har laget gir pulser på rundt 100mA hvert 15-30 sekund og bruker MYE mindre strøm. Nærmest ubetydelig.
Beklager sent svar!
Ja, jeg skjønte at det kan nok bli et problem, med til slutt så gikk det fint!
Jeg har hatt batteri nivå på kameraet 90% hele veien, og isteden for å bruke egen batteri så fikk kameraet strøm fra batteribanken, og det la meg filme uten noe problemer! Virker sikkert med gopro hero 8 og de nyere modeller!
Ja, det vil nok fungere, men husk at det ikke skal mye til for at opptaket stopper opp, da dårlig kontakt mellom batteribank og GoPro er nok til at alt stopper opp, siden det ikke er noe batteri (buffer) i mellom som gir strøm.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av mekkern »

Lurer på hvor mange terra det er av «kjøring» som aldri blir redigert til noen ting eller faktisk blir sett etter opptak. 🤣
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 20 mai 2022, 19:23 Lurer på hvor mange terra det er av «kjøring» som aldri blir redigert til noen ting eller faktisk blir sett etter opptak. 🤣
Det er ikke få :knegg

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av Olav K »

mekkern skrev: 20 mai 2022, 19:23 Lurer på hvor mange terra det er av «kjøring» som aldri blir redigert til noen ting eller faktisk blir sett etter opptak. 🤣
Jeg har en hel harddisk (nesten) full av uredigert materiale fra Portugal (2 turer dit) pluss en hel del fra turer i Norge og Sverige.
De opptakene går nok sikkert i graven med meg 😄

Er jo egentlig piss kjedelig å sitte og glo på andres kjøreturer. Det må skje mer, enn å se på utsikt fra toppen av hjelmen. Og skal man produsere noe som er "se-bart" tar det lang tid både å ta opptak, og ikke minst redigere det.

Så å kave seg for mye opp med å filme kjøringen sin, er etter min ringe mening bortkastet tid :-k
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GoPro Hero 8 Powerbank til hjelmen

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 21 mai 2022, 13:53
mekkern skrev: 20 mai 2022, 19:23 Lurer på hvor mange terra det er av «kjøring» som aldri blir redigert til noen ting eller faktisk blir sett etter opptak. 🤣
Jeg har en hel harddisk (nesten) full av uredigert materiale fra Portugal (2 turer dit) pluss en hel del fra turer i Norge og Sverige.
De opptakene går nok sikkert i graven med meg 😄

Er jo egentlig piss kjedelig å sitte og glo på andres kjøreturer. Det må skje mer, enn å se på utsikt fra toppen av hjelmen. Og skal man produsere noe som er "se-bart" tar det lang tid både å ta opptak, og ikke minst redigere det.

Så å kave seg for mye opp med å filme kjøringen sin, er etter min ringe mening bortkastet tid :-k
Enig.

Jeg filmet et dem når jeg kjørte før, men det tok alt for mye tid totalt sett til at jeg gadd og fortsette med det. En av dem som faktisk har klart og få til å levere skikkelig MC innhold på Youtube i Norge av de jeg har sett er tshansen fra mc-forumet og Bjørnar Varpeide som dokumenterte turen sin til Marokko som totalt fersk på MC med en godt brukt sykkel.

Men du kan banne på at dem bruker veldig mange timer på disse videoene og det dem sitter igjen med er som oftest slikk og ingenting.

Svar