Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 08 des 2021, 15:36 Støtter det med dokumentasjon, sjøl om det betyr at innlegg og tråder blir lengre. Angående min påstand om ar ACER er overordna nasjonale myndigheter og domstoler i energispørsmål sakser jeg fra Regjeringen, EØS-notat | 06.07.2020:
"ACER er en viktig premissleverandør i det europeiske samarbeidet om videre utvikling av de europeiske kraftmarkedene. Det er derfor sentralt at den norske reguleringsmyndigheten kan delta i ACER. I EØS-tilpasningene til forordning 713/2009 har den norske reguleringsmyndigheten rett til å delta fullt ut i arbeidet til ACER, herunder forberedende organer, arbeidsgrupper, komiteer, styre og reguleringsråd, men har ikke stemmerett. I tilfellene hvor ACER kan fatte bindende vedtak i EU med hjemmel i forordning 713/2009 gjelder det en egen mekanisme som gir EFTAs overvåkingsorgan rett til å treffe vedtak overfor den norske Reguleringsmyndigheten for energi (RME)."
Endelig noe håndfast her.
Du har flere ganger hevdet at ACER bestemmer kraftprisene. Jeg er uenig.
Nå bekrefter du at ACER er gitt en viss instruksjonsmyndighet ift nasjonale RME'er. Det er jeg helt enig i, og det er jo hele poenget med ACER.

Norsk RME (og så vidt jeg vet også øvrige lands RME'er) har ikke myndighet til å fastsette strømpriser. Norsk RME kan fastsette pristak og noen andre rammer for konkurranse og produksjon, men de kan ikke diktere prisene. Hvordan forklarer du da at ACER kan fastsette prisene gjennom sin (begrensede) instruksjonsmyndighet mot norsk RME?
Dette henger ikke på greip. Hadde det vært som du hevder så hadde vi ikke hatt en debatt om nasjonal prising basert på et sterkt forhandlingsteam i form av et statlig selskap.

Tokke kommune i Telemark har politisk fastlagt makspris på 37 øre/kWh for private husstander. Når vil ACER bestemme at folk i Tokke må betale ACER-pris?

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

"Tokke kommune i Telemark har politisk fastlagt makspris på 37 øre/kWh for private husstander. Når vil ACER bestemme at folk i Tokke må betale ACER-pris?"
Akkurat Når det skjer kan jeg ikek svare på, men de fleste tiltak vil iverksettes i 2022. Det står jo svart på hvitt at avtalen gir EFTA overvåkingsorgan rett til å treffe vedtak overfor RME. som jeg referer fra regjeringens EØS-notat over. Og sjølve formålet med ACER er å harmonisere strømprisene i hele regionen.
Men ok, vi får se. Er stygt redd for at Tokke ganske snart blir instruert om "riktig" prisnivå.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

En artikkel som spår "fryktelig høye strømpriser i vinter" og hevder ACER er den viktigste faktoren. Den er fra 25. oktober, og vi kan vel si at i hvertfall den første spådommen er i ferd med å gå i oppfyllelse. Så får vi diskutere videre om ACERs funksjon.
Jeg må også si at jeg aldri har ønsket mer inderlig at jeg tar feil. Men alt jeg har funnet av skriftlige kilder som er mer enn luftig svada, tyder dessverre på at Norge har underlagt seg EU når det gjelder strømpriser, og snart også vil gjøre det når det gjelder hvor mye strøm vi får beholde.
Men dersom noen kan gi dokumentasjon på at dette er feil, ville jeg bli veldig glad.
https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... en-av-acer
Her er en artikkel som hevder sammenheng mellom ACER og de høye strømprisene. Skrevet av leder i EU, Roy Pedersen (som jeg har kjent de siste 40 åra, uten at det betyr noe for andre enn meg, naturligvis).: https://www.nationen.no/motkultur/debat ... n-a-gjore/
Til sist (så jeg ikke skal spamme ned hele tråden!) fra motsatt side av det politiske spekteret; dagens Spetalen i "Børsen":https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kre ... m/74835241

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 09 des 2021, 00:20 "Tokke kommune i Telemark har politisk fastlagt makspris på 37 øre/kWh for private husstander. Når vil ACER bestemme at folk i Tokke må betale ACER-pris?"
Akkurat Når det skjer kan jeg ikek svare på, men de fleste tiltak vil iverksettes i 2022. Det står jo svart på hvitt at avtalen gir EFTA overvåkingsorgan rett til å treffe vedtak overfor RME. som jeg referer fra regjeringens EØS-notat over. Og sjølve formålet med ACER er å harmonisere strømprisene i hele regionen.
Men ok, vi får se. Er stygt redd for at Tokke ganske snart blir instruert om "riktig" prisnivå.
ACER kan instruere norsk RME, men de kan ikke tillegge RME beslutninger utenfor RME sitt myndighetsområde i Norge. RME fastsetter IKKE strømprisene, og ACER kan derav ikke instruere RME om fastsettelse av strømpriser i Norge.

Fra Nei-til-EU sin dokumentasjon om ACER (og den er ikke direkte balansert, for å si det mildt):
"
Hva er hensikten med EUs energiunion og energibyrået ACER?
Hensikten er å integrere hele det europeiske strøm-, olje- og gassmarkedet til et sammenhengende hele, basert på friest mulig flyt til gjeldende markedspris. Nasjonale prioriteringer og kontroll med strømflyt og -pris står i direkte motsetning til disse målsettingene. Derfor skal styringa håndteres på EU-nivå «når nødvendig», som EU-kommisjonen sier i sitt «rammeverk for en motstandskraftig energiunion med en fremadrettet klimapolitikk».
"
Merk: "..... til gjeldende markedspris."

OG
"
Blir strømmen dyrere med ACER?
ACER fastsetter ikke strømprisen, men byrået tilrettelegger systematisk for at markedet skal styre alt og strømmen flyte fritt. Spesielt for Norge betyr det dyrere strøm.
"
Legg merke til at disse sitatene er hentet fra en av de sterkeste nasjonale motstanderne mot ACER.

Dine påstander om at ACER skal kunne diktere strømprisene i Norge er feil, og du/jeg finner ikke underbyggelse for dine påstander i dokumentasjonen du refererer til.

Tokke kommune har en langsiktig avtale og ambisjon med sitt strømpris-initiativ, og det er å skape en attraktive betingelser for folk som vil bosette seg i kommunen. Det er ingenting i ACER/RME/EU/EØS som vil eller kan forhindre at denne praksisen fortsetter. Det vil fortsatt være opp til norske myndigheter/kommuner å innføre slike eller lignenede ordninger for strømpris.

Alle forstår at en samordning av energiressursene i Europa medfører en grad av harmonisering av priser i det internasjonale markedet (altså bevegelse mot markedspriser).
Dette betyr IKKE at ACER får myndighet til å fastsette strømprisene i Norge, slik du hevder. Tokke Kommune vil være et av flere tydelige eksempler og bevis på dette, både i 2022 og påfølgende år. Har du lyst til å vedde?

Jeg tror du skal være glad for at du tar feil med tanke på Roy Pedersen. Han er definitivt ikke leder i EU..... :thumleft

Spetalen sparker forresten inn åpne dører med sitt forslag om masimal strømpris på 40 øre, som følge av at vi melder oss ut av ACER. Tokke klarer det fint, uten noen utmeldelse. De "slår" til og med Spetalen med 3 øre :-)

Jeg lar dette ligge nå, og følger spent med på utviklingen i Tokke. Det vil jo være syretesten på hvem som bestemmer, når 2022 er over. Jeg vedder en vinflaske fra det Kongelige Norske Vinmonopol, på at ACER ikke har fastsatt strømprisen i Tokke innen 31/12 2022. Er du med?

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av FreewheelBurning »

Hvorfor er strømmen så dyr når noen kommuner tjener så mye overskudd at de deler ut penge tilbake til innbyggerne? Veldig snilt å gi penger... Det er betalt av de som pengene gis til.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

FreewheelBurning skrev: 09 des 2021, 01:43 Hvorfor er strømmen så dyr når noen kommuner tjener så mye overskudd at de deler ut penge tilbake til innbyggerne? Veldig snilt å gi penger... Det er betalt av de som pengene gis til.
Det stemmer. Kommunale kraftverk kan velge å ikke maksimere sine strømpriser. Heia Tokke! (Jeg bor ikke der.)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av FreewheelBurning »

Men noen har valgt å maksimere strømprisen så mye at de kan gi tusenvis tilbake til hver innbygger. Heia Sirdal? Hvorfor skal de ha så høye priser bare for å gi pengene tilbake igjen? Høres mer fornuftig ut å skru ned prisene.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av mekkern »

FreewheelBurning skrev: 09 des 2021, 10:39 Men noen har valgt å maksimere strømprisen så mye at de kan gi tusenvis tilbake til hver innbygger. Heia Sirdal? Hvorfor skal de ha så høye priser bare for å gi pengene tilbake igjen? Høres mer fornuftig ut å skru ned prisene.
Der kommer nordpool inn med prising av strømmen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av FreewheelBurning »

Nja, det er ofte standard unnskyldning, men det er nå en gang vår strøm og vi kan faktisk bestemme prisen selv. Vi kunne sagt at prisen skal være dobbelt så dyr. Eller vi kunne sagt at strømmen skal være gratis. Eller aller helst et sted imellom. Så om strømmen går så sterkt i overskudd, hvorfor ikke bestemme at prisen skal være lavere? Igjen, du trekker jo frem Tokke. Der bestemmer ikke nordpool.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av mekkern »

Nordpool setter prisen i Tokke også-men de (Tokke) gir noe av dette overskuddet tilbake til sine "hjemlige kunder" og det er jo tillatt.

Blir jo samme forhold med fastpris egentlig.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er også tillatt å overkjøre nordpool priser hvis vi ønsker det, så slipper det å være opp til "snille" enkeltpartier og enkeltkommuner hvor mye hver enkelt av oss betaler?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av rolf-arne »

Uten å trekke frem enkelte innlegg så tror jeg det må ryddes i forståelsene litt.

Nordpool er en Strømbørs . Og som børs så settes det en pris basert på tilbud av kraft og etterspørsel. Pris fastsettelse i henhold til markedets villighet til å betale.

Nordpool sine kunder er ikke oss - forbrukerne -- det er meglerne og kraftprodusentene.

Nordpool er et instrument slik at kraftprodusentene og kraftmeglerne kan finne hverandre. Vi som strømbrukere er enda ikke med i bildet.

ACER og andre deler av EØS fastsetter at det skal være like konkurransevilkår hos alle Nordpool sine kunder - vi som forbrukere er ikke kunder.

ACER forsterker begrensningen for en stat å blande seg inn i leveransene og prisfastsetting av energi. Hverken Norge Tyskland eller Frankrige kan blande seg inn i prisen.

ACER har selv ingen innvirkning på pris , helt sant selv om ACER har konsekvenser for pris gjennom det frie marked.

Stortingets flertall valgte med åpne øyne å tilslutte Norge i ACER.

Acer uten utenlandskabler har ikke stor effekt - ville kanskje ikke vært aktuellt engang.

ACER har betydning for prisen på vår strøm med kraftoverskudd eller ikke.

Norge kan ikke nekte å selge strøm til kunder innenfor ACER sitt virkeområdet.

ACER sammens med et stort europeisk marked for energi - er den direkte årsak til våre høye priser på strøm.

Nordpool og ACER er til for å beskytte handelsinteresser i Europa - ikke forbrukerne.

Til dels kan man si at ACER og Nordpool er til for å beskytte strøm leverandørene mot oss forbrukere, ved å sette oss utenfor handelsstrømmen. Vi er ikke påvirker av markedet. Vi som forbrukere har bare en illusorisk påvirkningskraft.

Og det som videre er et mer synlig tilfelle er at politikeren har like lite innflytelse på strømmen som vi forbrukere.

Det siste etter politisk vilje.

Tokke er nevnt - og joda kraftprodusenter kan gjøre hva de vil med sine utbytter - det er hverken regulert av ACER eller EØS - men det er den omveien - eller veien man må gå. Eiers utbytte er ikke regulert av noe annet enn regnskapsloven.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av rolf-arne »

FreewheelBurning skrev: 09 des 2021, 14:18 Det er også tillatt å overkjøre nordpool priser hvis vi ønsker det, så slipper det å være opp til "snille" enkeltpartier og enkeltkommuner hvor mye hver enkelt av oss betaler?
Det er ikke tillatt og overkjøre Nordpool. Som en digresjon Nordpool er en Norsk oppfinnelse som fler og fler av de Europeiske aktører slutter seg til. Det fungerer veldig godt i forhold til andre kraftbørser.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av FreewheelBurning »

rolf-arne skrev: 09 des 2021, 15:47
FreewheelBurning skrev: 09 des 2021, 14:18 Det er også tillatt å overkjøre nordpool priser hvis vi ønsker det, så slipper det å være opp til "snille" enkeltpartier og enkeltkommuner hvor mye hver enkelt av oss betaler?
Det er ikke tillatt og overkjøre Nordpool. Som en digresjon Nordpool er en Norsk oppfinnelse som fler og fler av de Europeiske aktører slutter seg til. Det fungerer veldig godt i forhold til andre kraftbørser.
Hvem sier det? Det er da vår strøm og opp til oss hvor dyrt det skal være.

Svar