Internett / TV leverandør ...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av mekkern »

Betaler vel 700 for altibox og er fornøyd-dønn stabilt de siste 12-15 åra.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av Relax »

mekkern skrev: 10 sep 2021, 09:40 Betaler vel 700 for altibox og er fornøyd-dønn stabilt de siste 12-15 åra.. :thumleft
Er det for både TV og Internett?
Er det et enkelt abonnement, eller sammen med flere?
"Do the right thing"

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av erikbc »

mekkern skrev: 10 sep 2021, 09:40 Betaler vel 700 for altibox og er fornøyd-dønn stabilt de siste 12-15 åra.. :thumleft
Kjenner flere med Altibox som har hatt nedetid mange ganger.

Noe de selv også opplyser om støtt og stadig, så det er ingen hemmelighet.
https://m.facebook.com/Altibox/posts/vi ... 931194308/

Bare et gammelt eksempel der.

Men heldig du da, som aldri har opplevd slikt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av FredrikE24 »

Det er klart at man kan være uheldig, men jeg har kjørt feilretting på Altibox i mange år, og det er mye brukerfeil ute og går.

Hos meg har det vært nede to ganger, ene gangen hadde en entreprenør gravd over fiberen mellom to noder, og en annen gang brant det i noden.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har hatt Get/Telia i 11 år nå. Av det jeg kan erindre så har nettet og TV signaler vært borte i over en time kanskje 3-4 ganger. Ingen av gangene var dette brukerfeil, men det skyldes værforhold og vind, samt dårlig festede kabler.

Jeg husker bare hva som var feil to av gangene. Den ene gangen hadde dem ikke festet kabelen forsvarlig på veggen (utsiden) på huset. Den gikk rett inn i boksen på innsiden, noe som gjorde at skjøten i boksen ble utsatt for mye stress, som over tid gjorde at kabelen regelrett løsnet fra boksen.

Den andre gangen var det brudd på kabelen ett eller annet sted under vann fikk vi beskjed om.

Ellers så kan nok de fleste feilene skyldes routeren som jeg selv har satt opp hvor det meste blir fikset med en restart av denne.

taulen
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2021, 22:12
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2006

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av taulen »

Å gå fra fiber til "hybridfiber" er noe du ikke bør vurdere engang.

Betaler selv 1500kr for 1gbit og full tv-pakke fra lokalleverandør / Voss Fiber.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av Relax »

taulen skrev: 10 sep 2021, 15:41 Å gå fra fiber til "hybridfiber" er noe du ikke bør vurdere engang.

Betaler selv 1500kr for 1gbit og full tv-pakke fra lokalleverandør / Voss Fiber.
Hvorfor skulle mamn ikke bruke "hybridfiber"? :scratch
"Do the right thing"

taulen
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2021, 22:12
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2006

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av taulen »

Relax skrev: 10 sep 2021, 16:05
taulen skrev: 10 sep 2021, 15:41 Å gå fra fiber til "hybridfiber" er noe du ikke bør vurdere engang.

Betaler selv 1500kr for 1gbit og full tv-pakke fra lokalleverandør / Voss Fiber.
Hvorfor skulle mamn ikke bruke "hybridfiber"? :scratch
Bruke hybridfiber om det er det eneste valget man har, så er det jo kjempeflott.
Men iforhold til ren fiber, så er det jo som å gå fra mercedes til lada.
Det er flere ledd hvor ting kan gå galt, en får et dårligere produkt, ofte til samme pris som for ren fiber. I det tilfellet sparer han endel penger, men trur nok han kan få litt rabatt som han truer med å si opp hos nåværende leverandør.
Om det er veldig aktive folk knyttet til samme noden, så er det ikke sikkert en vil få full hastighet, da det vil vere begrenset av fiberen or utstyret som står i noden hvor signalene ut til coaxen går som bestemmer det. Det vil vere dårligere "ping".
Ikke at det er så aktuelt per nå, for folk flest, men du kan bruke samme kablene til mye raskere internett, som 10g eller 40g bare ved å oppgradere utstyret i endene.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av Relax »

taulen skrev: 10 sep 2021, 16:50
Relax skrev: 10 sep 2021, 16:05
taulen skrev: 10 sep 2021, 15:41 Å gå fra fiber til "hybridfiber" er noe du ikke bør vurdere engang.

Betaler selv 1500kr for 1gbit og full tv-pakke fra lokalleverandør / Voss Fiber.
Hvorfor skulle mamn ikke bruke "hybridfiber"? :scratch
Bruke hybridfiber om det er det eneste valget man har, så er det jo kjempeflott.
Men iforhold til ren fiber, så er det jo som å gå fra mercedes til lada.
Det er flere ledd hvor ting kan gå galt, en får et dårligere produkt, ofte til samme pris som for ren fiber. I det tilfellet sparer han endel penger, men trur nok han kan få litt rabatt som han truer med å si opp hos nåværende leverandør.
Om det er veldig aktive folk knyttet til samme noden, så er det ikke sikkert en vil få full hastighet, da det vil vere begrenset av fiberen or utstyret som står i noden hvor signalene ut til coaxen går som bestemmer det. Det vil vere dårligere "ping".
Ikke at det er så aktuelt per nå, for folk flest, men du kan bruke samme kablene til mye raskere internett, som 10g eller 40g bare ved å oppgradere utstyret i endene.
Jeg har jo fiber inn til huset i dag. Hvis leverandøren vil bytte til Hybrid-fiber, vil han da bytte fiberen jeg har med ny kabel? Coax ??
Høres dumt ut !
De burde vel finne en bedre ide enn det!?
Når abonnementet går ut om 1 år, og jeg , eventuelt, vil gå tilbake til vanlig fiber, må det da trekkes ny fiber kabel opp igjen!?
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av FredrikE24 »

Med hybridfiber regner jeg med at det dreier seg om en struktur som minner om coax/kabel-TV hvor fiberen typisk splittes opp med optiske splittere. Hvor det fort henger hele nabolag på samme fiberen. Det er mye billigere å bygge opp nettet på denne måten og er nok utbredt der CanalDigital/Telenor/NextGenTel mfl. Krampe-utbygde fiber for å ta igjen Altibox.

taulen
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2021, 22:12
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2006

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av taulen »

Relax skrev: 10 sep 2021, 17:01
taulen skrev: 10 sep 2021, 16:50
Relax skrev: 10 sep 2021, 16:05
taulen skrev: 10 sep 2021, 15:41 Å gå fra fiber til "hybridfiber" er noe du ikke bør vurdere engang.

Betaler selv 1500kr for 1gbit og full tv-pakke fra lokalleverandør / Voss Fiber.
Hvorfor skulle mamn ikke bruke "hybridfiber"? :scratch
Bruke hybridfiber om det er det eneste valget man har, så er det jo kjempeflott.
Men iforhold til ren fiber, så er det jo som å gå fra mercedes til lada.
Det er flere ledd hvor ting kan gå galt, en får et dårligere produkt, ofte til samme pris som for ren fiber. I det tilfellet sparer han endel penger, men trur nok han kan få litt rabatt som han truer med å si opp hos nåværende leverandør.
Om det er veldig aktive folk knyttet til samme noden, så er det ikke sikkert en vil få full hastighet, da det vil vere begrenset av fiberen or utstyret som står i noden hvor signalene ut til coaxen går som bestemmer det. Det vil vere dårligere "ping".
Ikke at det er så aktuelt per nå, for folk flest, men du kan bruke samme kablene til mye raskere internett, som 10g eller 40g bare ved å oppgradere utstyret i endene.
Jeg har jo fiber inn til huset i dag. Hvis leverandøren vil bytte til Hybrid-fiber, vil han da bytte fiberen jeg har med ny kabel? Coax ??
Høres dumt ut !
De burde vel finne en bedre ide enn det!?
Når abonnementet går ut om 1 år, og jeg , eventuelt, vil gå tilbake til vanlig fiber, må det da trekkes ny fiber kabel opp igjen!?
:)
Per idag er det ingen selskaper som samarbeider om å dele på kabler, så vidt meg bekjent. Og om de hadde gjort det, så hadde du jo fått renfiber (FTTH) istedet for hybridfiber (HFC), siden hele greia med HFC, er at det er fiber til en node i nabolaget, så koaks ut til hver bolig.

Om du har hatt kabeltv via selskapet (GET/Telia), så vil de jo nok bruke den koaks-kabelen som allerede ligger der.
Men om du kun har fiber inn, så vil de legge inn ny kabel til deg ja, og det blir en coaks kabel, istedet for fiber.

Det er heller ingen som fjerne kabler, så om en går tilbake til vanlig fiber igjen, så vil den forrige kabelen ligge der og de vil kunne bruke den igjen uten problemer, så lenge det er det samme selskapet, har hørt om folk som har hus i nabolag hvor det er stor konkuranse om kundene, og har fått både 2 og 3 ulike fiber lagt inntil huset, toppen av idioti. ;)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 10 sep 2021, 17:10 Med hybridfiber regner jeg med at det dreier seg om en struktur som minner om coax/kabel-TV hvor fiberen typisk splittes opp med optiske splittere. Hvor det fort henger hele nabolag på samme fiberen. Det er mye billigere å bygge opp nettet på denne måten og er nok utbredt der CanalDigital/Telenor/NextGenTel mfl. Krampe-utbygde fiber for å ta igjen Altibox.
Her jeg bor har de som har bredbånd fra Telenor en hybrid løsning i form av fiber i bærenettet og kabelmodem/coax videre ut til kundene.
I stedet for fiber helt inn i huset som jeg har fra Altibox.
Om ikke det har skjedd noe med teknologien på kabelmodem på lenge, så er det vel fortsatt asynkront - altså mye dårligere hastighet ut enn inn.
Fiber all the way er i alle fall det beste og mest stabile, jeg har vært igjennom hele registeret fra før internett kom til.
Dvs. analogt modem, ISDN, kabelmodem, ADSL i flere generasjoner og fiber de siste årene.
Det er superstabilt og leverer speed så det rekker.

taulen
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2021, 22:12
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2006

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av taulen »

Gammelsmurfen skrev: 10 sep 2021, 17:39
FredrikE24 skrev: 10 sep 2021, 17:10 Med hybridfiber regner jeg med at det dreier seg om en struktur som minner om coax/kabel-TV hvor fiberen typisk splittes opp med optiske splittere. Hvor det fort henger hele nabolag på samme fiberen. Det er mye billigere å bygge opp nettet på denne måten og er nok utbredt der CanalDigital/Telenor/NextGenTel mfl. Krampe-utbygde fiber for å ta igjen Altibox.

Om ikke det har skjedd noe med teknologien på kabelmodem på lenge, så er det vel fortsatt asynkront - altså mye dårligere hastighet ut enn inn.
Fiber all the way er i alle fall det beste og mest stabile, jeg har vært igjennom hele registeret fra før internett kom til.
Han skriver at det er snakk om 500/20, så def asynkront ja.
Og ja, overgang til fiber, etter å hatt alle generasjoner, akkurat som deg, er en drøm. Ingenting har kunnet sammenlignes.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av Nomade »

Hybridfiber er vel at det går fiber inn til en sentral i bygget, så coax-kabel inn til leilighetene. Mange borettslag i feks Oslo har det slik fordi de ikke vil bruke penger på å oppgradere med fiber inn til hver leilighet....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av FredrikE24 »

Det har nok fort med å gjøre at borettslag eier sitt eget anlegg. Så er det opp til dem å vedlikeholde og drifte kabelanlegget.

Jeg har faktisk hørt lite om løsningen med fiber til coax ute på steppene. Men er jo typisk at leverandør benytter seg av muligheten og kaller det fiber. Jeg jobba dog også i et mer lokalt FTTH-nett hvor man kjørte optiske splittere i skjøten i nabolaget. Man splitta typisk en fiber til 8 eller 12 fiber man sveisa kundene på. Er mye mindre jobb å bygge ut, men både sårbart og kjipt system.

Viken Fibernett(Altibox) begynte å bygge fiber først på Nordstrand i Oslo og Høvik minnes jeg. Stolpeføring og bemidlede folk som lett kjøpte produktet. Siden har det blitt vanlig å legge mikrorør og blåse fibern inn på husveggen og sveise den til en bendbright 1-fiber i en grensesnittboks. Så ting har blitt veldig mye bedre etter mye prøving og feiling.. Husker det var helt vanlig for kunden å få vaselin på gulvet i store mengder. Særlig om man bodde på et lavere punkt enn stolpe i gata. Da rant all vaselin ut av kabelen over tid inn i stua grunnet fall. Å dra utendørskabel rett gjennom yttervegg er idag heldigvis uaktuelt.

Svar