Når følelsene blir satt på prøve …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av Sattphalat »

kjellv skrev:De kjører bobil til vanlig..
Nei, de trener til de får råd til bobil :-)

Etter at jeg begynte å kjøre mc er jeg blitt mere tålmodig når jeg kjører bil.
Før så var jeg ganske flink til å tailgate å blunke med lysa som xavion i innlegget over, skjeldnere nå.
Og med sånn kjøring så sitter en med svarteper uansett.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av dypen »

kjellv skrev: 14 aug 2021, 23:58 De kjører bobil til vanlig..
Burde nesten vært motsatt når de kom fra en større bil ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av FreewheelBurning »

Oj, har sett slike i sommer. Etter en stund kokte det over for en bil som lå først i rekken bak og la seg ut et sted uten god nok sikt, og det kom bil imot. Møtende trafikk som måtte bremse. Han kom seg forbi såvidt. Er en del strekninger hvor man kan kjøre bra lenge uten sjanse til å komme forbi, selv uten mistsperre og gul linje. Det er "lov" å kjøre forbi, men med mye svinger og høy fart på møtende trafikk er det ikke forsvarlig.

Det kan også være motsatt, så det på svingete veier i Hardangerfjorden i sommer. Ferie, bobiler, pensjonister og lastebiler. Snirklete veier med varierende fartsgrenser, 80,60,50... Det er ikke naturlig for de fleste å holde fartsgrensa på slike veier. En liten gruppe raske motorsykler presset seg forbi, gjerne ved å stupe inn i luka mellom bilen først i køen og møtende trafikk. På et tidspunkt tenkte jeg at det kom til å smelle, men de kom forbi uskadd, en etter en. Men de skremmer andre i trafikken og når bilen i mot samt bilen først i køen må bremse for å holde luka mellom åpen et sekund ekstra går det vel for langt?

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av Sattphalat »

FreewheelBurning skrev:Oj, har sett slike i sommer. Etter en stund kokte det over for en bil som lå først i rekken bak og la seg ut et sted uten god nok sikt, og det kom bil imot. Møtende trafikk som måtte bremse. Han kom seg forbi såvidt. Er en del strekninger hvor man kan kjøre bra lenge uten sjanse til å komme forbi, selv uten mistsperre og gul linje. Det er "lov" å kjøre forbi, men med mye svinger og høy fart på møtende trafikk er det ikke forsvarlig.

Det kan også være motsatt, så det på svingete veier i Hardangerfjorden i sommer. Ferie, bobiler, pensjonister og lastebiler. Snirklete veier med varierende fartsgrenser, 80,60,50... Det er ikke naturlig for de fleste å holde fartsgrensa på slike veier. En liten gruppe raske motorsykler presset seg forbi, gjerne ved å stupe inn i luka mellom bilen først i køen og møtende trafikk. På et tidspunkt tenkte jeg at det kom til å smelle, men de kom forbi uskadd, en etter en. Men de skremmer andre i trafikken og når bilen i mot samt bilen først i køen må bremse for å holde luka mellom åpen et sekund ekstra går det vel for langt?
Når det er sommerføre, tørre fine veier. Burde det være mulig å holde noe i nærheten av fartsgrensa…..


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av FreewheelBurning »

En god del griseveier der det er umulig å holde fartsgrensa. Det begynner med landevei, kanskje grense på 60 eller 70,gose forhold, kunne fint kjørt i 100 der. Så kommer man ut i granskauen, fartsgrensa går opp til 80 mens veistandarden synker dramatisk. Det er på en måte som om vegvesenet har gitt opp, henda i været, her får man klare seg selv.

Akkurat fra det eksempelet mellom Odda og Bergen så var det aktiv skilting avhengig av veistandard, trafikk, kryss og sikt. Men likevel skal du vente en stund før å finne biler som ikke ligger under grensa. Det er fine veier for motorsykler, men ikke for biler.
Sist redigert av FreewheelBurning den 15 aug 2021, 00:43, redigert 1 gang totalt.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av Sattphalat »

FreewheelBurning skrev:En god del griseveier der det er umulig å holde fartsgrensa. Det begynner med landevei, kanskje grense på 60 eller 70,gose forhold, kunne fint kjørt i 100 der. Så kommer man ut i granskauen, fartsgrensa går opp til 80 mens veistandarden synker dramatisk. Det er på en måte som om vegvesenet har gitt opp, henda i været, her får man klare seg selv.
Seriøst… :-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av FreewheelBurning »

Dønn seriøst. Ligger du på fartsgrensa på de veiene jeg snakker om er du i grøfta etter første sving. Det er veier som kanskje tåler fart på 40 men er man langt nok ute i skauen er alt 80 uansett. Det er liksom skogens motorvei, man kan kjøre så fort man vil der :prf

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av xavi0n »

Det jeg snakker om er E6 jeg skjønne godt at man vil ta livet med ro å kjøre sakte å se, men da mener jeg også at man ikke har noe på e6 å gjøre. Om du ikke vil eller kan holde 80 på tørt føre og gode veier så har du ingenting på en så trafikkert vei å gjøre etter min mening
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av FredrikE24 »

Kan bare si det enkelt, at mange av dagens sjåfører ikke evner å kjøre bil. Jeg har nå begynt å ta kvelden og natten til hjelp for å komme meg noe sted på langtur. Jeg får fort horn i panna når jeg kjører bil dessverre. Men dette har bare vært et tiltagende problem i mine øyne. Folk ligger 10-20 under og bremser aktivt om man i det heletatt nærmer seg fartsgrensa.

Dette gjelder også motorsyklister til tider. Senest på Onsdag(?) ble jeg bremsetestet(!) av en motorsyklist jeg lå bak som kjørte så til de grader passivt og treigt. Jeg kjørte sykkel og la meg så på utsida hans. Da skrek han og spurte hva faen jeg drev med. Vel, det kunne jeg ikke svare på. Jeg vet ikke helt hva han mente med det for å være ærlig. Kysten var klar, så da gav jeg gass og forsvant. Like greit det egentlig.

Gamle Mossevei ble i år satt ned fra 80 til 60. Applaudert av bilister i kommentarfeltene som mente at selv å holde 60 på den veien var en prøvelse. Å holde 80-100 kan man fint gjøre med to fingre på rattet og armen i dørkarmen spør du meg.

Kjørte fra Alta til Oslo med bil i Juni. Gud bedre så mye rar og treig kjøring det var på fin og oversiktlig landevei. Det gikk jevnt 10-15 under fartsgrensa og nærmet man seg grensa så hang man på bremsen. På alle de kilometerne var det først i Østerdalen man fikk kjørt i jevnt 80-85. Jeg kjørte forøvrig en 3500kg tung amerikansk pickup. Overhodet ingen god langtur bil på norske veier, som man ikke pusher grenser med. Men å holde fartsgrensen var veldig enkelt hadde det ikke vært for alle treigingene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av Bjerknez »

Det er et annet fenomen jeg opplever daglig også. Noen velger å helgardere seg (på en måte) ved å legge seg nøyaktig 70km/t på speedometeret i 70 sona. Greit nok, selv om den virkelige farten trolig er 65km/t. Men så kommer 60 sona og farten er er den samme. Ja, selv i 50 sonen endrer ie farten seg... dem bare fiser igjennom flere fartsoner i nøyaktig den samme hastigheten.

I 70 sonen er det jo helt ok, selv om dem gått kunne tråkket til med å legge til 10km/t på speedoen. Men så kommer 60 sonen. Endelig en hastighet jeg føler er mer riktig. 70km/t på speedometeret i 60 sone er der også jeg pleier å legge meg. Men så kommer 50 sonen. Der tør vertfall ikke jeg å henge på i 70km/t så da bremser jeg ned.

Men så kommer 70 sonen igjen og jeg nær igjen bilen forran.... å slik går no dagan...

Hva er det som gjør at dem uten problemer kan legge seg 70km/t i 50 sonen, men ikke rikker seg over 70km/t i 70 sone? Skulle jo heller vært omvendt spør du meg.

Jeg er sikkert ikke perfekt jeg heller, men når det gjelder hastigheter så tror jeg vertfall ingen kommer til å ha noe nag til meg i trafikken. :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av rolf-arne »

Ferie folket er greit nok - om dem bare kunne holdt sida si. Og på en del av de veiene som er tidligere beskrevet som vanskelige så kunne mange fler tatt konsekvensen av at det blir innhentet. Kunne tatt seg en pause og slupet køa forbi... men er det nå en tosk på veien så må han eller henne bare godta at det kommer en rakett forbi - ved første anledning.
Har en feil som jeg ikke er særlig stolt av men skjemmes ikke så mye av det heller - og det går på at jeg kører nok til stadighet for fort.. og undres da stadig over de som ikke forstår at blir dem innhenta så er det noen som ønsker å kjøre fortere enn dem selv. Det riktige hadde vært å bare slippe dem forbi - så kan man falle tilbake til sitt bedagelige tempo.
Ned nordsia til Geiranger så så jeg ingen annen mulighet enn å stoppe og ta meg en kopp kaffe --- forleden august -- det ble for mange å trøkle igjennom og jeg liker ikke å bruke bremsene så mye ... kaffen smakte etter hvert godt og jeg kunne litt senere dra på og få en fin tur nedover.

På grunn av feriekjørerne så velger jeg ofte å starte tidlig - 5-6 tida på morran - og ta frokosten når de andre kommer på veien i 10-12 tida.... og når de andre tenker lunsj så kjører jeg ... man må tilpasse seg trafikken på både godt og vondt...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Når følelsene blir satt på prøve …

Legg inn av dypen »

Mitt kjøremønster er veldig mye likt rolf-arne sitt, reiser som regel aldri noe sted etter jobb på fredag da jeg venter til tidlig lørdag morgen evt veldig sent fredag. Forsøker å holde meg unna søndagstrafikken og da er ofte lørdag kveld rolig men det var det ikke i går kveld.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar