Hva gjør man med defekt dynamo?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
kabaddi
Innlegg: 18
Registrert: 24 des 2018, 09:30
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900 2018

Hva gjør man med defekt dynamo?

Legg inn av kabaddi »

Heisann

Har nylig skiftet dynamo på bilen. Vet dere om det er noen som kjøper brukte/defekte dynamoer for deretter å overhale dem og selge videre?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva gjør man med defekt dynamo?

Legg inn av FredrikE24 »

Det første du kan gjøre er å sjekke børstene. Er de nedslitt, så bytter du børstene til en 50-lapp. Mest sansynlig ligger feilen der. Er lagrene gode så er den god for en runde til..

Er det spenningsregulator og børster i en og samme del som er vanlig på Bosch og Valeo så er det enklest(men ikke billigst) og kjøpe ny regulator.

Å overhale en dynamo er enkelt og nesten gratis. En Bosch-dynamo koster det rundt 80kr å overhale. Da med nye børster, sleperinger og lager.

Når man kjøper en dynamo tar de som regel pant på den gamle. Dette er big business for forhandlere ettersom det er dritbillig og fort gjort å få en dynamo opp å gå igjen.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva gjør man med defekt dynamo?

Legg inn av Domino »

Det er nok big business, ja. Jeg har nettopp handlet ny dynamo til min bil. Hellanor skulle ha 6200 for byttedynamo inkl pant på 312,50.

Da kjøpte jeg heller ny dynamo på Eurodel til kr 2133 pluss 89 i frakt. Merket er Messmer, og det skal visstnok være god kvalitet.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva gjør man med defekt dynamo?

Legg inn av FredrikE24 »

Sjekket du noen gang hva feilen på dynamoen din var? Har sikkert hatt ute en 7-8 dynamoer med årene og har aldri byttet hele kladden. Har som oftest bare lodda inn nye børster og satt den inn igjen. Den gamle Benzen jeg hadde med over 500kkm på samme dynamo, der bytta jeg lager og sleperinger samtidig. Alle delene kosta under hundrelappen i innkjøp, deretter to timer med skruing.

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Hva gjør man med defekt dynamo?

Legg inn av 650spleisn »

Mine erfaringer er også slik som FredrikE24 oppsummerer

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva gjør man med defekt dynamo?

Legg inn av Domino »

Du spurte kanskje trådstarter, men jeg svarer uansett. Mitt problem er at bilen går tom for strøm hvis den står noen dager. Og kobler jeg fra batteriet holder det på strømmen. Ingen sikringskurser det går for høyt strømtrekk gjennom. To bilmekanikere på jobben mener begge at det er ei dårlig diodebro ut fra symptomene og at kmstand på bilen tilsier at dynamoen har gjort sitt. Så da blir det dynamobytte.

Ser ikke fram til skruinga, men det ser iallfall ut til å være en enklere operasjon enn på Audien jeg hadde. Den bytta jeg dynamo på to ganger...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva gjør man med defekt dynamo?

Legg inn av FredrikE24 »

Gåen diodebro, da er man litt fucked ja. Med mindre denne kan byttes som en del. Om man har glødelampe som «ladelampe» i dashen kan man som regel se at denne lyser svakt i mørket i så tilfelle.

Har du gitt starthjelp til noen med motoren i gang? En grei regel er å ikke ha motoren igang. Det leiter bra på dynamoen.. Ikke nødvendigvis på grunn av høyt strømtrekk, men du får noen gode transienter når bilen man gir strøm til kobles til bilen og batteriet der er paddeflatt, attpåtil når man skal gjøre startforsøk.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva gjør man med defekt dynamo?

Legg inn av Domino »

Det første symptomet som dukka opp var at ofte kom ladelampa på ved oppstart og slokket ikke før jeg rusa motoren litt. Det hadde aldri skjedd før omkring juletider. Så plutselig en søndag var det tomt for strøm når bilen hadde stått siden fredag. Nå kjører jeg rundt med batteriladeren i bilen, just in case. En time eller to med lading er som oftest nok dersom den ikke vil starte. Satser på at den oppfører seg fint fram til ny dynamo er på plass. Multireima bytta jeg i fjor, så den skal være grei.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hva gjør man med defekt dynamo?

Legg inn av MGR1 »

kabaddi skrev: 16 mai 2021, 14:55 Heisann

Har nylig skiftet dynamo på bilen. Vet dere om det er noen som kjøper brukte/defekte dynamoer for deretter å overhale dem og selge videre?
Defekte dynamoer går det 13 av på dusinet, den får du nok ikke mye for.

Svar