"Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av NickNei »

Man kan vel være skeptisk til så mangt, men er det fordi man ikke har satt seg skikkelig inn idet?
For, når det gjelder covid-19 vaksinen er det gode forklaringer på hvorfor de har fått en vaksine opp å gå så fort.

"Vaksineutvikling følgjer bestemte steg, og det er strenge kriterier for kva som skal til for at vaksiner godkjennes til bruk på mennesker. Stega i utviklinga av Covid-vaksinen er følgt som vanleg, men har forløpt parallelt. Krava er like strenge som til andre vaksiner. Vaksinen er testa ut i fleire steg hos mennesker, først med tanke på tryggleik, deretter dosebestemming og til slutt vurdering av effekt mot viruset. Omkring 40.000 menneske har fått kvar av vaksinane, og det er ikkje funne alvorlege biverknadar. Hovedårsaka til at det er satt verdsrekord i vaksineutvikling er at dette har fått høyest prioritet verda over, det globale samarbeidet, og at ressurstilgangen har vore nærmast ubegrensa.

Før Covid-19-vaksinen var det vaksinen mot kusma, laga på 60-talet, som hadde verdsrekord. 4 år tok det frå dei hadde virusprøven til godkjend vaksine.
Dei lærdommane verda no har gjort mht vaksineutvikling, med nye plattformar, samarbeid og kontinuerleg gjennomgang av data for å spare tid, har nok endra vaksineutvikling til det betre for alltid. "

Mye greit å få med seg her https://helse-bergen.no/nyheiter/er-vak ... n-er-trygg

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av Sattphalat »

AJ skrev:Er det slik at koronavaksineprodusenten Phizer har krevd og fått en garanti mot søksmål i forhold til mulige bivirkninger, skader og i verste fall dødsfall som følge av vaksinen?
Må si jeg blir en smule betenkt om dette er tilfelle... :-k .

Vaksinen tas på eget ansvar og risiko uten mulighet for "reklamasjon" om man får påviselige alvorlige og langvarige, evt. varige bivirkninger, skader og evt. i verste fall død....?

Søksmålfritaket er blitt nevnt av flere på ulike steder på nettet.
Men rimelig tyst om dette i de store mediakanalene...

Så spørsmålet er: stemmer det at Phizer har fått slike garantier mot søksmål?
Jeg spør fordi jeg ikke vet og vil svært gjerne ha svar på om dette er korrekt info fra pålitelige kilder.
Kan ikke svare deg på spørsmålene dine, men synes FHI og legemiddelverket gir ganske god informasjon om vaksinene og godkjenningsprosessen .

Den er betinget godkjent så lenge nytten er større enn ulempene. Anbefalt av fag, og vedtatt politisk. Etter hva jeg forstår.

Synes de informerer ganske bra om hva de vet om vaksinen, og om hva de ikke vet.
Avviker ikke mye fra det som Bjerknes tidligere har delt fra us.

https://legemiddelverket.no/nyheter/for ... t-i-europa



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av MGR1 »

En ting bør historien ha lært oss; at vi ikke må stole blindt på våre ledere. Og i hvert fall at vi ikke må gi dem frie tøyler.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av AJ »

Vel...
I Storbritannia har nå i hvert fall Phizer fått en garanti fra regjeringen mot søksmål, iflg. Steigan.no med link til den britiske avisen The Independent:
https://steigan.no/2020/12/regjeringa-i ... t-soksmal/

Som det betimelig spørres i artikkelen: Hvorfor skulle man ha behov for juridisk beskyttelse mot søksmål hvis vaksinen er trygg?

Men det ser det ut til at selskapets ledelse ikke finner noen gode grunner til å svare på hvorfor de trenger slik juridisk beskyttelse... :scratch .

For å trekke en sammenligning med noe som er høyst relevant på et MC-forum som MCsiden.no: Hvor ivrige ville vi vært om det kom en ny motorsykkelmodell hvor produsenten opplyste om at denne var utviklet på rekordtid og at den har mange gode og kanskje til og med uovertrufne egenskaper, men med bare en liten hake; den leveres uten garantier og reklamasjonsmuligheter.

En dårlig sammenligning? Noen vil nok mene det. Men er det en dårlig sammenligning?
En motorsykkel skal kunne tåle mye variert kjøring. Vi tar det for gitt at motorsykkelen er trygg å kjøre, at den har gode bremser, at hjulene er forsvarlig montert, at ramme, kjede eller kardang er av en slik kvalitet at de ikke bryter sammen under kjøring og påfører såvel sykkel som fører skader, kanskje til og med død.

Men noen garantier for dette får du ikke. Det eneste du får meg på kjøpet er produsentens 'ærlige' ord på at det å kjøre denne motorsykkelen er trygt for de aller fleste og er forbundet med veldig liten risiko. Den eneste reelle risikoen er deg selv og din atferd som fører av sykkelen, får du høre.
Ville du skrevet kontrakt på disse betingelsene?
Neppe...

Heldigvis og selvfølgelig er det ikke slik når det gjelder MC.
Men når det gjelder vaksiner, så er er det tydeligvis en helt annen virkelighet som gjelder.
Hvorfor er det slik :scratch ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av niko »

Ser ikke helt for meg en slik garanti i Norge, men antagelig advokatmat. De skal også leve. https://www.personskadeadvokater.no/pas ... sineskade/

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av rolf-arne »

Synes det ble litt mye lagt i sammen i tråd tittelen - og velger å dele opp svaret tro og tillit til fagmiljøer har jeg definitivt - men aldri blind. Jeg stoler på legen min når jeg kan se vedkommende i øynene , og litt mindre om det ikke er en del av en fortrolig samtale.

Men når fagmiljø blir en del av politiske handlinger , enten det er bedrifts politikk eller offentlig politikk - DA synker min tiltro mange hakk. Da må man ha fulgt med i lengre tid før man kan vurdere hvilken tiltro som skal avgies.

Og om man tar med media - ja da har tiden bevisst at det finnes alt for mange skribenter som hverken sjekker fakta eller bryr seg om å skrive nogen lunde sant. Bland politikk og media og vi har fått et kaotisk bilde - hvor man ikke helt finner ut av hvem som har tøyd begreper og sannheter.

Og fra min tid da jeg studerte , lærte jeg at vitenskap - kun er riktig eller sann i øyeblikket - det vil nesten garantert komme nye funn som gjør gammel vitenskap til skamme på et eller annet vis.

I min tid som politiker - så har jeg hatt som leveregel og finne ytterste motstridende uttalelse og sammenligne med - og legge disse til det som er den gjengse oppfatning av de i mellom og kanskje viktigst så lar jeg dette synke inn og kommer med egen vurdering når både hode, mave og ikke minst hjertet har fått bidra. Og ofte prøver jeg mine meninger på de jeg vet står lengst unna - det er lærerikt.

I dag er det viktig å være klar over hvem som uttrykker seg - og bruke eget skjønn.

Noen har vært innom eksempler og jeg vil også bidra litt - innen kraftforsyniga så har vi fått en utvikling fra at det var fagmiljøet "kraft" som gjorde sitt beste for å utvikle denne sektoren til det beste tekniske vi til en hver tid kunne oppnå. Nå er det imidlertid økonomene som styrer utviklingen og det som står i høysetet er hvordan få til best mulig utbytte. Derfor hindres blandt annet en fornying av åpenbar karakter.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av Jompa »

Helt enig med deg, rolf-arne.
Må bare legge til at når det også finnes konkurrerende fagmiljøer får man presentert mye alternative fakta og "dokumentasjon ".
Kunne trekt frem noen eksempler fra byggebransjen som jeg selv og fruen jobber i, men det er for seint på kvelden.
Og den "grønne " vindkrafta som jubles frem av tilhengere av "det grønne skiftet " for det aller meste byfolk som får raseringa av natur og andres nærmiljø på behagelig avstand.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 31 des 2020, 21:02 Og den "grønne " vindkrafta som jubles frem av tilhengere av "det grønne skiftet " for det aller meste byfolk som får raseringa av natur og andres nærmiljø på behagelig avstand.
Ganske utrolig at man satser på visuellforurensende vindmøller når man med størst mulig sannsynlighet oppnår bedre resultater ved å oppgradere vannkraftverkene vi allerede har. Den reneste kraften som finnes.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av Juicebox »

AJ skrev: 31 des 2020, 21:27
Jompa skrev: 31 des 2020, 21:02 Og den "grønne " vindkrafta som jubles frem av tilhengere av "det grønne skiftet " for det aller meste byfolk som får raseringa av natur og andres nærmiljø på behagelig avstand.
Ganske utrolig at man satser på visuellforurensende vindmøller når man med størst mulig sannsynlighet oppnår bedre resultater ved å oppgradere vannkraftverkene vi allerede har. Den reneste kraften som finnes.
Det er lett for oss nordmenn å si at vannkraft er renest og best, men hva med atomkraft? Det er så å si rent, forurenser ikke og den mest effektive av energiproduksjonsmetodene. Vi glemmer ofte hva et vannkraftverk gjør mot dyre- og plantelivet og hvor stort disse kan være. Jeg personlig syns de er fascinerende og utrolig å se på, det samme med vindkraft. Om vindkraft er visuelt forurensende, er ikke vannkraftverk også det?

Atomkraft er fremtiden. Synd de har fått et dårlig rykte.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 31 des 2020, 22:49
AJ skrev: 31 des 2020, 21:27
Jompa skrev: 31 des 2020, 21:02 Og den "grønne " vindkrafta som jubles frem av tilhengere av "det grønne skiftet " for det aller meste byfolk som får raseringa av natur og andres nærmiljø på behagelig avstand.
Ganske utrolig at man satser på visuellforurensende vindmøller når man med størst mulig sannsynlighet oppnår bedre resultater ved å oppgradere vannkraftverkene vi allerede har. Den reneste kraften som finnes.
Det er lett for oss nordmenn å si at vannkraft er renest og best, men hva med atomkraft? Det er så å si rent, forurenser ikke og den mest effektive av energiproduksjonsmetodene. Vi glemmer ofte hva et vannkraftverk gjør mot dyre- og plantelivet og hvor stort disse kan være. Jeg personlig syns de er fascinerende og utrolig å se på, det samme med vindkraft. Om vindkraft er visuelt forurensende, er ikke vannkraftverk også det?

Atomkraft er fremtiden. Synd de har fått et dårlig rykte.
Helt enig. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av FredrikE24 »

Juicebox skrev: 31 des 2020, 22:49 Atomkraft er fremtiden. Synd de har fått et dårlig rykte.
Fordi folk ikke vet hva det er. Tenker bare på atombomber og Tsjernobyl. Folk går rundt og tror det er lite miljøvennlig. Når det i utgangspunktet handler om å produsere super-steam til turbindrift på en veldig energieffektiv måte.

Liten input gir en veldig stor output i den sammenheng.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av AJ »

Kvikkleireraset i Gjerdrum er trist og tragisk, ingen tvil om det.
Å dele ut skyld etter en slik nærmest uvirkelig hendelse med trolig fatale følger for flere som bodde i området overbevist om at dette var et trygt sted å bo.
Likevel manglet det ikke på advarsler fra fagfolk før utvbyggingen ble igangsatt i sin tid.
Men utbygging ble det i henhold til krav, evt. ønsker om miljømessige trafikkreduserende fortetting
(https://www.tiltak.no/a-begrense-transp ... ng/a-1-3/=) i et område hvor dette mest sannsynlig burde vært unngått.

Slike trafikkreduserende fortettingsboligområdet "popper opp" overalt og gjerne i lavereliggende områder. Ser en del av dette i nærheten av her jeg selv bor hvor det bygges langs flomutsatte vassdrag og myrlent landskap.
Hvorfor er det blitt slik?

Hvorfor ikke bygge mer spredt og sikkert?
Antakelig fordi dette altoverskyggende miljø- og klimahensynet om utslippsreduksjon ved hjelp av trafikkreduserende fortetting alltid skal hensyntas - uansett.
Skremmende, spør du meg...

Da vi bygde her vi fortsatt bor i 1988 fikk vi med hårfin margin byggetillatelse på en bergskrent i utmarka til gården jeg kommer fra.
En skråning knapt egnet til beiteområde langt utenom trafikkreduserende fortettingområder, som var et begrep man ikke kjente til på den tiden.
Så kommunen prøvde seg med at utbyggingen her ville ha utslippsproblemer, noe de selvfølgelig ikke kunne påberope seg etter noen få grafsetak med gravemaskin for å vise hvor godt og helt optimal dreneringen i grunnen nedenfor huset var.
Så var det vannforsyningen. Langt fra offentlig vannledning, så her måtte det borres i fjell for å finne godt grunnvann, noe vi visste vi ville finne og som har forsynt oss uproblematisk med godt vann siden 1988.

Poenget med denne historien er at vi lot oss ikke stoppe av hva "ekspertene" i kommunen la for dagen. Der i gården var det åpenbart at de ikke ønsket et nytt tilskudd til den spredte boligbyggingen i området hvor vi bor.
Selv om begrepet "trafikkreduserende fortetting" ikke var oppfunnet enda (tror jeg) så var det den tilnærmingen kommunen hadde til boligbygging også i 1988.

Selv om det har sine sider å bo utenfor et byggefelt slik vi gjør, så har jeg aldri angret på at vi "trumfet" gjennom byggingen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av pekle »

Fortetting eller ei, ordentlig grunnarbeid må gjøres uansett om det er en blokk eller en enkelthus. På store deler av Romerike er det trolig for dyrt (man måtte vel eventuelt planere hele Ask-toppen, drenere og pæle alt), så da vil det kanskje være billigere å bygge tett på avgrensede områder der man kan ha full kontroll på grunnen. Men ja, det finnes sikkert mange eksisterende tettsteder der det ikke burde bygges mer. Men med relativt små kommuner som alle vil hegne om sitt tettsted blir det sånn. Det handler heller ikke bare om politisk vedtatt fortetting - også i Norge er gravitasjonen mot sentrale strøk ganske sterk. Folk som fysisk bygger sitt eget hus på en billig tomt på landet er en tilnærmet utdødd rase.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 01 jan 2021, 14:10 Folk som fysisk bygger sitt eget hus på en billig tomt på landet er en tilnærmet utdødd rase.
Dette har du nok rett i.

Selv tror jeg at jo mer trafikkreduserende fortettingsutbygging, jo mer interessant blir det for en stadig større boligkjøpergruppe å sikte seg inn på boligeiendommer lik den jeg har:
Fritt beliggende med god avstand til naboer og mye utmark og turområder rett utenfor stuedøra.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: "Blind" tro og tillit til fagmiljøer, politikere og media?

Legg inn av pekle »

Ja det tror jeg nok, det vil alltid være en andel som ønsker seg det. Og med økende befolkning blir det flere i absolutte tall. Og selv om du ikke bor i et sentrum, så vil jeg ikke si det er direkte usentralt, både Oslo og Gardermoen er godt innenfor rekkevidde - også for pendlere.

Men ser f.eks i hjembygda mi - en typisk spredt bebygd landbrukskommune (Gausdal) - der bygges det også en del leilighetsbygg i tettstedene. Og de som flytter inn der er svært ofte folk som AJ, dvs ny-pensjonister. Før i tida ville disse enten flyttet inn i en kårbolig eller bygd seg en på en tomt utskilt fra gården. Men nå velger de heller en nybygd leilighet i sentrum enn å pusse opp kårboligen. Alternativt har de hatt en større enebolig i byggefeltene fra 70-80-tallet, men er drittlei av snømåking og plenklipping. De vil heller ha Kiwi i underetasjen og parkeringskjeller.

På fjellet derimot (Skeikampen) bygges det monsterbyggefelt med hytter for de annensteds trangbodde...

Svar