Den elektriske MC kafeen

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Den elektriske MC kafeen

Legg inn av Bjerknez »

fredrik24 skrev:Sikring skal jo selvfølgelig også beskytte utstyret mot brannfare etc. Alt mulig vi kobler på strømforsyning brenner jo opp om man ikke har dette. Du skal dra MYE strøm gjennom en 2,5kvadrat kabel før den tar skade, og utstyret som er påkoblet på andre enden er aske dersom man ikke hadde sikringer. Jeg snakker nå selvfølgelig om lavspent. Typ det man har i sitt eget hjem.
På 12V går det som regel mer strøm som følge av lavere spenning. Ikke sammenlignbart mtp. kabeltversnitt.

Best practice for sigarettenner er å hekte et relé med styrestrøm hentet fra et sted hvor det er strøm med tenning på.
Hovedstrøm med en sikring til feks. en liten sikringsboks med flere avganger med egne, og mindre sikringer(om det ønskes flere avganger med strøm med tenning på), eller bare direkte til forbrukeren og til jord(via førstnevnte sikring).

I bransjen snakker man om selektivitet på vern. En hovedtavle har gjerne store kursavganger(50-100-200-500A osv) som forsyner mindre fordelinger(sikringsskap om du vil) med mindre sikringer(6-10-15-16-25A) osv. Hvis en kortslutning eller overstrøm oppstår et sted på veien, hvilket vern skal løse ut?
Er jo også jævlig dustete og lite gjennomtenkt å hekte en ny forbruker på pærekretsen og du mister baklyset når det oppstår feil med det man kobler på. Er nettopp derfor man har sikringer. Selektivitet.

På CANBus-systemer burde man gå for en boks som kan kobles til Canbus med egne strømavganger med innstillbare sikringer med reset-funksjon. Det gir programmerbar funksjonalitet også om man ønsker å benytte informasjon på bussen til å få ting til å skje. Feks. at man ønsker flombelysning på alle lys i front når man tuter som en gal med hornet..
Denne er klippet ut fra en annen tråd. Jeg limet den inn her i egen tråd hvor jeg kan kommentere denne ved en senere annledning :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den elektriske MC kafeen

Legg inn av Bjerknez »

Beit meg spesielt merke i det du skrev her.
Sikring skal jo selvfølgelig også beskytte utstyret mot brannfare etc. Alt mulig vi kobler på strømforsyning brenner jo opp om man ikke har dette. Du skal dra MYE strøm gjennom en 2,5kvadrat kabel før den tar skade, og utstyret som er påkoblet på andre enden er aske dersom man ikke hadde sikringer.
Jeg forsto ikke helt sammenhengen i det du skrv her.

Sikring er der for å beskytte. Der er vi enige. En sikring vil beskytte alt som befinner seg på kursen i mer eller mindre grad, men HOVEDOPPGAVEN til sikringen må vel være å beskytte selve kursen/kabelen?

Først så bestemmer man hvor mange steikeovner og lamper man skal ha på kursen. SÅ regner man seg frem til hvor stor kabelen bør være basert på maks teoretisk strømtrekk etc. SÅ setter man inn en sikring på kirsen som beskytter kabelen mot overoppheting.

Grunnen til at denne diskusjonen startet i en tidligere tråd var at det ble sagt at man burde ha en sikring til mellom sikringsboks og 12v USB uttak (sigarettenner) som jo har sin egen interne sikring.

La oss holde oss til elsystemet i motorsykkel da det er dette som ble diskutert i utgangspunktet. Blir litt enklere. Spesielt for meg :)

Jeg er enig med deg at rele er det beste når man skal koble på en sigaretttenner uttak. Men idiotisk er det ikke mener jeg å gjøre det uten. Det er jo ganske ufarlig og koble til et sigaretttennerutak til baklykten som er på en 10amp. Kurs spør du meg. Faktisk vil jeg si at dette er ganske idiotsikkert. Når Graarud motor gjør dette som standard når dem kobler 12v uttak så mener jeg det er helt innafor.

Kan du gi meg et scenario i et slikt spesifikt tillfelle hva som kan gå galt? La oss si kursen har 10 ampere sikring og kablene er selvsagt dimensjonert for å tåle opp til 10 ampere. Hva baklyset trekker vet jeg ikke, men en typisk led pære til baklys ser jeg for neppe trekker mer enn rundt 100mA. Så trekker jo bremselyset litt samt blinklysene, men i worst case tillfelle la oss si hele baklykten med alle lysene tent konstant trekker 0.5 ampere.

At man da fint kan trekke 2.4 ampere fra et 12v uttak på samme kurs UTEN å legge til ytterligere sikringer på kursen er jeg overbevist om, og jeg har også gjort det på kin Street Triple R. Jeg ladet opp en batteribank mens jeg kjørte. Den sto på konstant i flere timer og den ble til slutt ladet opp. Baklyset virket også utmerket hele tiden og ingen av ledningene kokte.

I mitt hode har man egentlig nærmest en ledig kurs man kan bruke. Det er nesten så man skulle tro at kursen var laget for å utvides.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den elektriske MC kafeen

Legg inn av cannon »

Sikringer har 1 oppgave, ingen hoved- og selundæroppgaver.
Oppgaven er å bryte strømmen i kretsen når strømstyrken overstiger kursens ampere-grense. Det er helt irrelevant hva som forårsaker strømøkningen. Både krets og tilkoblede enheter beskyttes på denne måten, og dermed beskyttes også brukeren og omgivelsene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den elektriske MC kafeen

Legg inn av Bjerknez »

Det er jeg klar over.

Det som derimot startet diskusjonen er det du skrev i den andre tråden.
cannon skrev:Sikringene skal også beskytte komponentene på kursen. Ikke bare stå i stil med kabeltverrsnittet.
Poenget er at større sikring i en kurs kan medføre at komponenter ryker før sikringen. De fleste baklys er nok ikke truet av denne risikoen, men det er som regel mange komponenter/funksjoner på en og samme sikringskurs.
Igjen, ikke sett inn større sikringer, er mitt klare råd.
Jeg er forsåvidt delvis enig med deg hvis jeg forstår deg riktig. Du skriver også at sikringen har EN hovedoppgave, ingen sekundæroppgaver. Der er jeg også helt enig med deg. Men samtidig skriver du at den også skal beskytte komponenter.

Slik jeg ser det så er ikke det sikringenes egentlige oppgave og ikke grunnen til at dem er der. Selv om dette er en følge som skjer.

I det spesifikke eksemplet som ble diskutert rundt 12V uttak koblet på kursen til baklyset med 10 amp sikring så ser jeg ingen problemer med det.

Jeg tror kanskje vi EGENTLIG er enige når jeg leser det du skriver, jeg bare stusset litt på noen tolkninger. jeg er usikker.

Men jeg er også enig i at det beste er uansett en egen kurs til USB uttaket med rele etc. Men ikke nødvendig i det hele tatt. I andre tillfeller derimot kan det være langt viktigere å gjøre det på den måten.

Er vertfall slik jeg tenker.

Svar