Sky lagring - Hvem er best?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av pingvin »

Og har mye bilder også på fb og postimage så vil aldri miste alt :D

Men hva f... er NAS, nynorsk for harddisk?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 02 des 2020, 11:03 Og har mye bilder også på fb og postimage så vil aldri miste alt :D

Men hva f... er NAS, nynorsk for harddisk?
Det er en maskin med harddisker i som er tilgjengelig på nettverket ditt. Network-attached storage. Du kjøper gjerne en boks som du plugger harddisker inn i. Denne boksen har et elektronikkort som styrer diskene og kommuniserer på nettverket ditt.

Jeg hadde dette hjemme i mange år, men jeg syntes det ble for mye oppfølging og kroner i harddisker, i tillegg til at det var vanskelig å finne et automatisk backup-program som ikke misset enkelte filer.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 02 des 2020, 11:06
pingvin skrev: 02 des 2020, 11:03 Og har mye bilder også på fb og postimage så vil aldri miste alt :D

Men hva f... er NAS, nynorsk for harddisk?
Det er en maskin med harddisker i som er tilgjengelig på nettverket ditt. Network-attached storage. Du kjøper gjerne en boks som du plugger harddisker inn i. Denne boksen har et elektronikkort som styrer diskene og kommuniserer på nettverket ditt.

Jeg hadde dette hjemme i mange år, men jeg syntes det ble for mye oppfølging og kroner i harddisker, i tillegg til at det var vanskelig å finne et automatisk backup-program som ikke misset enkelte filer.
Ah...ok, takk :thumleft Prøvde å google men fikk bare opp veldig mye på Norwegian Air Shuttle :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 02 des 2020, 11:06
pingvin skrev: 02 des 2020, 11:03 Og har mye bilder også på fb og postimage så vil aldri miste alt :D

Men hva f... er NAS, nynorsk for harddisk?
Det er en maskin med harddisker i som er tilgjengelig på nettverket ditt. Network-attached storage. Du kjøper gjerne en boks som du plugger harddisker inn i. Denne boksen har et elektronikkort som styrer diskene og kommuniserer på nettverket ditt.

Jeg hadde dette hjemme i mange år, men jeg syntes det ble for mye oppfølging og kroner i harddisker, i tillegg til at det var vanskelig å finne et automatisk backup-program som ikke misset enkelte filer.
Jeg har de siste årene brukt SyncBack Pro. Et veldig flott program som kan skreddersys til det minste.
https://www.2brightsparks.com/

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 763
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 02 des 2020, 10:40

Også slipper jeg å kjøre rundt til familiemedlemmer og plassere hardisken min etc. Kunne jo gjort dette i tillegg så klart, men da mener jeg man er i overkant følsom :)
I overkant følsom vil jeg ikke kalle noe som tar sine valg basert på tidligere hendelser :[-X , det blir vel omtrent som om jeg skulle kalle tiden noen bruker i en garasje eller furtebu for bortkastet bare fordi jeg ikke skjønte hva de fikk av glede av sin hobby. Ikke opp til meg og vurdere hva andre vil bruke tiden sin på bare jeg ikke har samme behov? Til svigers er jeg ofte på middag og besøk, så den regnes ikke inn som "å kjøre rundt" selv om jeg kjører rundt ca 30-35K km hvert år og mye på lyst og glede. Lagrede bilder og filmer er fra barna oppvekst, barnedåper, bursdager, konfirmasjoner, film fra vårt bryllup etc. Dette er noe jeg ikke vil miste.
Har i tillegg overspenningsvern og power pack for nødstrøm slik at NAS kan slå seg av kontrollert i nettverks skapet som skal ta smellen hvis det skjer noe. Har man mistet noe kjært tidligere så er dette noe jeg nødig vil oppleve igjen. Passende anledninger å ta frem slikt materiale kan være når ungene skal gifte seg eller når jeg forhåpentligvis får vist slikt til barnebarn når den tiden kommer. :twothumbs:
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 02 des 2020, 13:43
Bjerknez skrev: 02 des 2020, 10:40

Også slipper jeg å kjøre rundt til familiemedlemmer og plassere hardisken min etc. Kunne jo gjort dette i tillegg så klart, men da mener jeg man er i overkant følsom :)
I overkant følsom vil jeg ikke kalle noe som tar sine valg basert på tidligere hendelser :[-X , det blir vel omtrent som om jeg skulle kalle tiden noen bruker i en garasje eller furtebu for bortkastet bare fordi jeg ikke skjønte hva de fikk av glede av sin hobby. Ikke opp til meg og vurdere hva andre vil bruke tiden sin på bare jeg ikke har samme behov? Til svigers er jeg ofte på middag og besøk, så den regnes ikke inn som "å kjøre rundt" selv om jeg kjører rundt ca 30-35K km hvert år og mye på lyst og glede. Lagrede bilder og filmer er fra barna oppvekst, barnedåper, bursdager, konfirmasjoner, film fra vårt bryllup etc. Dette er noe jeg ikke vil miste.
Har i tillegg overspenningsvern og power pack for nødstrøm slik at NAS kan slå seg av kontrollert i nettverks skapet som skal ta smellen hvis det skjer noe. Har man mistet noe kjært tidligere så er dette noe jeg nødig vil oppleve igjen. Passende anledninger å ta frem slikt materiale kan være når ungene skal gifte seg eller når jeg forhåpentligvis får vist slikt til barnebarn når den tiden kommer. :twothumbs:
I eksempelet mitt over så hadde det blitt i overkant følsomt. I ditt eksempel som ikke bruker skyen vil jeg vel si det er innafor :thumleft

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av Nomade »

Har brukt Google Drive lenge, bruker den til det meste. I tillegg har jeg siden starten brukt Dropbox, har vel ca 25 Gb gratis lagring der. Trenger ikke mer, brukes nå bare til automatisk backup av bilder/videoer fra mobil + noen mapper som synkes fra EDB maskinen.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av rolf-arne »

Har hatt NAS (privat sky lagring) til vurdering i høst , men i samarbeid med en kammerat så fant vi ut at - det blir store kostnader i forhold til nett-sky hos andre. Og han har avsluttet sin bruk og gått over til nettbasert sky og i går kveld fikk jeg min kapasitet på plass - da jeg gikk tilbake til Telenor på mobil abb - og dermed fikk ubegrenset lagring i "min Sky" .

NAS hadde for meg kommet på drøye 8000,- kr - jeg har da spart inn den nye jakka.

Et av de viktige momenter som vi har tatt frem er sikkerhet - om vi skulle være så uheldig at det skulle brenne hjemme så var liksom ikke NAS , brannsikker - da var nettsky sikrere.

Nå gjenstår det bare å rydde i alle skyer man har vært innom. :redface
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av pingvin »

Kanskje dumt spørsmål...men er det problem å laste opp 1.7 Tb til f.eks. Google Drive? Skjønner at ikke gjort på 5min men kan vel bare dunke og gå i bakgrunne til ferdig?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev:Kanskje dumt spørsmål...men er det problem å laste opp 1.7 Tb til f.eks. Google Drive? Skjønner at ikke gjort på 5min men kan vel bare dunke og gå i bakgrunne til ferdig?
Burde gå greit det hvis du har betalt for nok plass.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg opplever en dedikert tjeneste som jottacloud etc. er mye raskere enn Google Drive. Google Drive ser jeg for meg er mer en delingstjeneste for synkronisering enn en dedikert backup tjeneste, selv om det er mulig.

Jeg opplever vertfall JottaCloud som meget rask. Den medfølgende programvaren som tar seg av backup har kjørt feilfritt i bakgrunnen i 4 år nå. Jeg tenker rett og slett ikke på den. Vel verdt 59 kroner i måneden synes jeg. Google Drive bruker jeg mer til daglige dokumenter og ting jeg deler med andre etc. Google photo tar seg av all synkronisering av mobilbilder etc.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 03 des 2020, 13:56 Jeg opplever en dedikert tjeneste som jottacloud etc. er mye raskere enn Google Drive. Google Drive ser jeg for meg er mer en delingstjeneste for synkronisering enn en dedikert backup tjeneste, selv om det er mulig.

Jeg opplever vertfall JottaCloud som meget rask. Den medfølgende programvaren som tar seg av backup har kjørt feilfritt i bakgrunnen i 4 år nå. Jeg tenker rett og slett ikke på den. Vel verdt 59 kroner i måneden synes jeg. Google Drive bruker jeg mer til daglige dokumenter og ting jeg deler med andre etc. Google photo tar seg av all synkronisering av mobilbilder etc.
Det var Jotta Cloud jeg hadde i tankene - men skal først se hvordan Telenor sin fungerer.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av Bjerknez »

Må bare presisere at jeg ikke har testet andre dedikerte backup tjenester, så det finnes sikkert mye bra der ute, men jeg falt for Jottacloud for det det var norskt og ikke kostet all verden. Det har som nevnt også fungert feilfritt i 4 år'ish :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av Bjerknez »

Siden vi først snakker om Jottacloud, så lastet jeg ned appen til mobilen og installerte denne samt logget meg på. Det viser seg at jeg fant en drøss med mobilbilder som ikke ligger i Google Photo som jeg har brukt hele tiden. Veldig merkelig. Jeg fant bilder helt fra 2004 faktisk. Disse har jeg hatt på mobilen tidligere men dem forsvant av en eller annen merkelig grunn for noen år siden.

Hvordan dem har havnet på Jotta, vet jeg ikke, men det styrker vertfall min tillitt til dem, på en måte. Selv om det mest trolig er min egen feil i utgangspunktet. :)

Morsomt :)

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Sky lagring - Hvem er best?

Legg inn av bm »

Har brukt Jotta i en del år, ubegrenset plass og maskiner, 69,- pr mnd.
Dette etter at to NAS'er kræsjet.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Svar