Fortjener SAAB å overleve...?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av AJ »

Tar fram igjen denne tråen. Ikke fordi jeg er noen SAAB fanatiker, men fordi SAABs skjebne kan stå som et eksempel - en slags metafor - på et skjebnefellesskap den svenske bilfabrikken kan ende med å del med en del andre. Og da tenker jeg på MC-produsenter som Benelli og nylig gjenoppståtte Moto Morini, som ble slått konkurs for relativt kort tid tilbake. Nå er fabrikken med den karakteristiske ørne.logoen i navnet i ferd med å gjenoppstå som en fugl Phoenix.

Og hvem husker ikke tyske MZ, som var i fint driv med sine nye tosylindrede 1000 kubikker, som fikk strålende kritikker, men ingen kjøpere. I hvert ikke mange nok til at det ble en bærekraftig virtsomhet av det fabrikken produserte sør i Tyskland...

Italienske Benelli, som trolig er Italias eldste motorsykkelfabrikk, feiret nettopp 100-årsdagen for litt siden.
Men hvor levedyktig er 100-åringen i disse tider?
Skal bli spennende å se.

Triumph slet voldsomt i mange år, men framstår nå som en av de mest suksessrike MC-produsentene ved siden av tyske BMW.
Derimot sliter klassiske Norton, som for kort tid havnet på britiske hender igjen etter å ha levd en stemoderlig og stagnerende tilværelse i USA.
Er det håp for Norton? La oss håpe det. Deres nye og "gammelklassiske" Commander 961 ser jo ut til å være strålende, velbygde og retro-tro motorsykler.
Men overlever små og mer eller mindre entusiastdrevne bil- og MC-merker i en finanskrise som den som nå 'herjer' Europa...?

Uansett er det spennende nyheter dette med at Moto Morini er på gang igjen. Skulle svært gjerne prøvd en Granpasso \:D/
Kanskje får jeg muligheten om et par år.
Hvis 'ørnen' får et sterkt vingespenn og blir flyvedyktig denne gangen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av tagesk »

Jeg for min del forsøker å være politisk radikal, men økonomisk konservativ. Det betyr, blant annet, at samfunnets midler ikke skal brukes til å holde liv i firma. Særlig ikke når det bare er nostalgiske grunner til det.
Jeg blir svimmel når jeg tenker på Torbjørn Berntsens kamp for at Staten skulle overta Akers Mekaniske verksted i Oslo. Årsaken var at han hadde jobbet der i sin ungdom, og at Aker derfor var av Nasjonal Verdi. Heldigvis er han ute av politikken.

De som jobber i Volov skal ikke se at skattepengene deres går til å betale for å produsere SAAB. SAAB hadde masse flott teknologi, og var verdensmestere i turbo, men de greide ikke å omsette det i modeller. Og da de fikk GM i ryggen greide de ikke å kapitalisere på det heller.

Beklager - ingen SAAB, ingen Statens Aker og ingens Statens Jernverk.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av GTline »

AJ skrev:Vil den ikoniserte MC-fabrikken overlved denne gangen også?
Hva med MV Agusta... :scratch Har H-D funnet noen som vil kjøpe?

...
HD har solgt eller hva man kan kalle det. De som eide MV solgte det dyrt til HD og kjøpte det billig tilbake etter to år... smart fyr *ler*.

"In a period of economic and industrial difficulty that involves the entire world economy and not only the motorcycle industry, another important moment is written in MV Agusta’s history. On the 11th of July 2008, Harley Davidson announced an agreement for the take-over of MV Agusta and Cagiva; on the 8th of August of the same year the operation was finalised financially.

Following two years of investments and product development by Harley Davidson, on the 6th of August 2010 Claudio and Giovanni Castiglioni, through their family holding company repurchased 100% of the shares of MV Agusta Motor S.p.A. which owns historic brands MV Agusta and Cagiva. Along with Giovanni Castiglioni, the company is headed by Mr. Massimo Bordi, who took Ducati to success during the years when that company was owned by the Castiglionis."

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Svolp »

Ogggggg der!

Var Saab ferdig med sitt! Ingen bombe akkurat, har da sliti i lang tid uten noe lys i tunnel av verken friske penger eller nye eiere!

http://e24.no/bil/saab-er-konkurs/20133203
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Crinos »

Ja.... Det var i grunnen som forventet...

Spørsmålet er vell egentlig, hvor langt etter er det andre svenske merket... Volvo.
Det ble jo i sin tid kjøpt opp av Ford konsernet, og for ikke så alt for lenge siden solgt til et Kinesisk firma dem også.

Håper for Volvo sin del, at de holder seg flytende. Dog, har ingen kjærlighet til bilmerket.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Godtvoksen

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Godtvoksen »

Bilde

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Banditmannen »

Godtvoksen skrev:Bilde
Men men....? Hvorfor er det bilde av en gammel Golf...? :scratch
Men det var kanskje ikke poenget? ;e

Godtvoksen

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Godtvoksen »

Banditmannen skrev: Men men....? Hvorfor er det bilde av en gammel Golf...? :scratch
Det kan nok til forveksling likne på en gammel Golf, men dette er IKEA's nye INGVAR ... :knegg

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Jompa »

Et bilmerke fra eller til spiller vel ikke egentlig så store rolle.
Men 8000 ansatte hadde sikkert fortjent en bedre " julegave".
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Crinos »

Jompa skrev:Et bilmerke fra eller til spiller vel ikke egentlig så store rolle.
Men 8000 ansatte hadde sikkert fortjent en bedre " julegave".
Ja det er tragisk med så mange som mister arbeidsplassen sin. Det skaper ringvirkninger på mange måter og plan.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Lauri »

Crinos skrev:
Jompa skrev:Et bilmerke fra eller til spiller vel ikke egentlig så store rolle.
Men 8000 ansatte hadde sikkert fortjent en bedre " julegave".
Ja det er tragisk med så mange som mister arbeidsplassen sin. Det skaper ringvirkninger på mange måter og plan.
åre d

- og det forholdet at et helt samfunn går dukken med ringvirkninger i fht familieøkonomi, barn ..... sosiale utbetalinger .... så er det betimelig å spørre om ikke noen luringer i svensk toppolitikk, av samfunnsøkonomiske grunner, burde spyttet inn grunker den gang da ... Staten/kommunene må jo likevel betale!

Og hvor lenge har Alfa Romeo livets rett; et bilmerke som i hine hårde dager var en kjappis på vegen eid av særinger, men som i disse dager kjøpes av hvermannsen og ikke kan skilte med hverken særegne motorer eller utradisjonelle løsninger :\m/:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av ArcticTiger »

"Samfunnsøkonomiske vurderinger" er et ukurrant og gammeldags begrep som er ukjennt for den generasjon blåruss som styrer idag. Nå er det maximum profit for eierne som gjelder, mest mulig så fort som mulig :thumleft .

Også Saaben vår gikk til h..... i romjula :dontknow ,ennå den bare har gått ca. 380.000 km. Var bensinpompa som tok kvelden, får se om jeg får bytta den i helga, for den Sabben fortjener da å overleve litt til :D

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Pollti »

Lauri skrev:Og hvor lenge har Alfa Romeo livets rett; et bilmerke som i hine hårde dager var en kjappis på vegen eid av særinger, men som i disse dager kjøpes av hvermannsen og ikke kan skilte med hverken særegne motorer eller utradisjonelle løsninger :\m/:
Så hva er galt med å selge biler til Hvermansen ? Jeg har slitt meg gjennom modell utvalget av biler produsert av Fiat gruppen flere ganger og er glad for at de "sære" løsningene er borte. Nå har jeg en ny Alfa og det som "gjør" den bilen er motoren,kjøreegenskaper,design og kvalitet. Lite av utradisjonelle løsninger. En liten fabrikk som Alfa vil nok alltid være et "nisje merke" og vil muligens ikke overleve uten en stor eier. Selv håper jeg Alfa aldri blir solgt til VW fabrikken som har tilbudt oppkjøp flere ganger. Da må jeg finne meg no annet sært å ha i garasjen :scratch
Saab 9-3 har dieselmotorer produsert av Alfa ble jeg fortalt i familieselskap i går, stemmer det tro ?

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Lauri »

Med fare for at mc-tråd blir bil-tråd: I sin tid produserte Alfa Romeo sine egne legendariske nord-motorer (med unntak av bokser-motor i Alfasud). I dag hentes motorene fra andre andre storprodusenter s.s. Opel (JTD) og australske Holden (3.2 ltr). Men ingeniørene hos Fiat/Alfa omarbeidet disse en god del.

Om Saabs oljebrenner er en Alfa-motor eller en "ren" Opel-motor vet jeg ikke.

Alfa Romeo er et sagnomsust merke - og i entusiastmiljøet er det slik at de som kjører Alfa-Alfa (gjerne en transaksel eller en kjededrevet nord-motor) ynder å kalle seg mer rettroende enn de som kjører Fiat-Alfa (forhjulsdrevne bygget på Fiat-plattform). Men - denne endeløse diskusjonen finner man også hos bl.a. Volvo.

Salg til Hvermannsen? - Harley Davidson er vel det motorsykkelmerket, som fra å være et merke for de få out-laws'ene nå har blitt et merke for enhver som har en bankforbindelse og mulighet for refinansiering av et huslån.

Før snakket man om mc-merker knyttet til personlighet (temperamentsfull italofil eller en traust würst-fritzer); det gjør man kanskje ikke lengre?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fortjener SAAB å overleve...?

Legg inn av Jompa »

Ja, det er synd om Saab og andre "spesielle" merker forsvinner. Selv om alle bilmerker er nesten like med standardiserte løsninger på det aller meste, har saaben enda noen spesialiteter, som nøkkeln mellom setene, night panel, og turbomotoren som er helt herlig. Selv om blokka kommer fra GM.
Hva hadde vi hatt av mcmerker i dag om ikke Ducati, Triumph,HD m.fl hadde blitt reddet flere ganger, både av stat og private eiere ?
USA innførte en gang på 80-tallet straffetoll på sykler over 700 ccm, det hjalp kanskje ikke HD så veldig mye, for japsene svarte med å lage 700-kubikkere istedetfor 750.
Det er pengemakta som rår, enten vi liker det eller ikke. Her sitter jeg med nettbrett fra Samsung, med software fra Microsoft, og drikker Cola.
Og lurer på hvorfor en liten bilfabrikk i Sverige ikke klarer seg ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar